28 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

28 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

u ”a Tz : a SON POSTA Abdulhamıdın Süt Kardeşı i Olan İsmet Beyın Yegane Meziyeti Bıraderme Kaı'şı Olan Mutlak Sadakati İdi Muharriri * Her Hakkı Mahfuzdur Xe Esasen Abdülhamit, Kâmil Paşa- dan şüpheliydi. Kâmil Paşa ek- seriya gııer bahane ile bazı (ira- de)leri geri çeviriyor, vaki olan istizahlarda aksi aksi cevaplar ve- riyordu. Buna binaen Hünkâr fena halde kızdı. İstidayı aynen Kâmil Paşaya yolladı ve bu hu- sustaki mütaleasını sordu. Kâmil Paşa, Abdülhamidin bu istizahına karşı kanuni sebep- leri birer birer izah ettikten ve Derviş Paşayı (hilâfı hakikat) bir- takım sözler uydurmakla ittiham eyledikten sonra şu cevabı verdi: Duçarı hirsi piri olan - paşayı müşarünileyb, cerri menfaat için musahabeti vakıayı'bir münakaşa şeklinde huzuru bümayuna arza müsaraat ve Devleti Aliyyenin menfaat ve mazarratını fark ve temyize muktedir olmamakla be- raber ötedenberi akdemi âmal ve mesaisi, tezyidi servete müm- hasır idüğü umumun malümu olan öyle bir zatın, işbu ariza- sında fikri âciziyi ecnebileri tesa- hüple anlara yaranmak va hukuku mukaddesei hükümraniyi sekte- dar etmek kavli şenüle tasvire mücaseret, bu! misillülerin istimali envar desaisle nezdi mülükâne- de haiz oldukları nüfuz ve ikti- dara delil ) olduğunu düşünmek iktıza eder. Biri, Koca Osmanlı İmperato- runun Sadrazamı, diğeri de sa- çını sakalını harp meydanlarında ağartmış, ordular kumandanı olan gu iki büyük şahsiyetin yekdi- ğerine atfettikleri isnadatı oku- duktan sonra, ©o devrin haleti ruhiyesi hakkında verilecek hük- mü, karilere bırakmakla iktifa ediyoruz. Derviş Paşa, Abdülhamidin mizacına göre şerbet vermeyi ve bu suretle de yaranmayı pek iyi bilir; bu hususta hiçbir fırsatı kaçırmazdı. 307 senesi ağustosunun 19 uncu gecesi (cülüsu hümayun) şerefine her tarafta fevkalâde şenlikler yapılıyordu. (Mabeyni Hümayun) dairesi karşısında da büyük bir (tâk) yapılmış, fişekler atılıyor, mahitaplar we — (çarhı felek)ler ynkılıyordn. Abdülhamit, mabe- yin dairesinin üst kat salonunda pencerede oturuyor, şerefine ya- pılan bu (El'abı nariye) yi temaşa ediyordu. Huzur da, Sadrazam Kâ- mil Paşa, Şeyhülislâm Ömer Lâütfi Efendi, Paşa, Esvapçıbaşı İsmet Bey, Ah- met Celâlettin Faşa bulunuyor; Abdülhamit, hem atılan fişekleri seyrediyor, hem de onlarla ko- muşuyordu. Birdenbire keskin ve rengâ- renk bir alev parladı. Müthiş bir tarraka ile koca mabeyin binası, yerinden oynadı. Herkes korku ve heyecanla yerinden - fırladı. Derviş Paşa, Süreyya |© Abdülhınıt (c ayni korku ile oturduğu koltukta vücudünü geri | hemen Derviş Paşa | çekerken, mabirane bir sahne vaziyeli aldı. Kılıcını — çekti. — Abdülhamidin önüne gerildi: — Kalk Padişahım.. Haremi hümayuna teşrif buyur.. Derviş kulunuz sağ oldukça, senin bir kılına hata gelmez. Diye bağırdı. Ve.. Ayni za- manda vak'a mahalline koşurak tahkikat yaptı. Sonra da harem daliresinin kapısına kadar gelerek musahipler vasıtasile: — Efendime arzedin.. Kor- kulacak bir şey yok. Fişek san- dığı kazaen ateş almış. Müsterih olsunlar ve rahat rahat uyusun- lar. Ben buradayım. Diye haber yolladı... Ertesi günü de, tabil bol bol ihsan aldı. * Derviş paşa, vefatına kadar Abdülhamidin mizacını meharetle idare etmiş ve bir gün bile ikbal mevkiinden düşmoın' Her S RADYO 28 Temmuz Perşambs İstanbul — (1200 metrs ) 18 Gra- birinci kısım alaturka kön- ser Vedia Riza ve Cennet Hantınların iştiraklerile, Ajans haberleri, aat aya- ri, 20,5 gramofon 21 ikinci kısım alaturka konser Vildan Niyazi Beyin ve Fikriye Hanımın - işti kestra. Bükreş — ( 804 motre ) 20,2 mforans, Sİ,LE| ikinci i, 91,40 ajans haberleri, Bılııı!—— (429 metre) 91 Doklorüun konlaransı, 21,90 Laybahtan nukil, 92,80 akşam haberlori, sonra Çigan. Roma -— ( Hi metro) 20,15 Momle> ket bahizleri, 21,5 ev kadını için fay- dalı malümat, 21,45 kongser, keman ve piyano sonatları. Prağ — (488 metre) 20,5 Konsor, 20,60 çiçek bahçesinde 28 inci alayın »anlıh ıııılı.uııcre bando, keman konseri, 22,5 piyano konseri 8 or Viyana — ( SiT metre 30 Duna havaları, 22 senfoni 23 Çiğan — or kostra Pel CG0 metre ) 20 Şarkı kongerl, olon ile İtalyan set bahisleri, 22 Teket Y1 hafif musiki, 23 dans havaları. Berlin — (1685 metre) 21 Konsor, 22 senfonl. 29 Temmuz Cuma İstanbul — ( 1200 metre ) 18 Gilik 19,5 alaturka konsor,* 205 gramo 21 ikinci kısım alaturka konser, 22 Ürkestra. Bükreş - ( 801 metro ) 20,45 Hafif müusiki. '(ı grat — ( 420 ıue(rı y 21 ıınııııu mol konseri . komedi, 29 & Poşte metre ) 20,40 ( He- tenyi ) nin b , 21,50 Macar çal- gıcıları ittihadının konsori . Varşova — (idil motca) S0 Sönfoni, ALI metra) 20,45 Mem- | Ç lİngıltere İrlanda cuma günü (selâmlık resmi âlisin) de bulunur, Hamidiye camisinin avlusunda sıra ile dizilen (yaveri ekrem) lerin en başında durür, iki kat olan vücudunu,sırma kor- donlar ve murassa nişanlarla mü- zeyyen olan göğsünü dik tutmi- ya çalışarak hünkârı selâmlarken, gözlerinde zekâsını hüsnüistimal eden bir gürur bissolunurdu. İsmet Boy (Esvapçıbaşı — İsmet — bey), Abdülhamidin süt kardeşidir. O- nunla ayni senede — doğmuş ve onu doğuran — kadının — sütünü emerek büyümüştür. Abdülhamit İsmet Beyi iki sebeple pek çok severdi. Birincisi, sadakati; ikin- cisi de hilmiyet ve süküneti... Buna binaendir ki daha Efen- diliğinden itibaren İsmet Beyi bir gün bile yanından #ayırmamış ve vefatına kadar onu rencide edecek en küçük bir harekette bulunmamıştır. ( Arkası var ) HARİCİ HAIERI.EI el Münasebatı Londra, 27 — İngiltere-İrlânda ihtilâfının halli için son saatte yeni bir teşabbüs yapılacağı hak- kında beslenilen ümitler tahak- kuk etmemiştir. İngiltere ile İrlânda arasındaki deniz ticaretinin azalması dola- yısile alâkadar kumpanyalar bazı servislerin ilgası için pek yakında müzakerat icra edeceklerdir. Romanya Prensi Mişel İmtihanda Muvaffak Olmuş ! Bükreş, 27 — Hükümet, tah- silde bulunan Prens Mişel'e, im- tihanda göstermiş olduğu mu- vaffakıyetlerden dolayı gayet gü- zel bir otomobil hediye eliniştir. Prens, bugün Başvekile te- şekkür etmek üzere , Başvekâlet dairesine gidecektir. Parlâmentolar Konferansı Bitti Cenevre 27 — Parlâmentolar Konferansı dün Tahdidi Teslihat hakkında bir karar kabol ederek mesaisine nihayet vermiştir. Londra Borsasında Londra, 27 — Borsa vaziyeti iyidir. İngiliz devlet eshamı yük- selmiye devam etmektedir. Al- man routlarının aldığı iyi istika- met diğer ecnebi eshamına tesir etmiştir. Patagonyada Feyezan Boynes Ayres 27 — Patagon- yadz yağan mütemadi yağmurlar neticesinde Şubut nehri taşmış ve civardaki çiftlikleri — tahrip etmiştir. Çiftlik sakialeri dağlara çekilmişlerdir. ——— 21,55 ikinel M Ji mesahabo, am senfi Berlin —(1085 metre) S1 Plüt kon- seri; 21,90 gşarkı konsori, 23,9) siyaset babisleri, gazete haberleri, soara ak- gama könseri. Dalgınlık Bir Yalnışlığa Kurban Oldu Paris 25 (Hususi ) — Nafıa İşleri Müsteşarı M. Margen bazı teftişat için seyahate çıkmış, bu sırada bir yanlışlığa kur- ban gitmiş ve hiç arzu etme- diği halde aklından geçmiyen birtakım şehirleri dolaşmak mec- buriyetinde — kalmıştır. Hâdise şöyle olmuştur: Nafıa Müsteşarı, Raşel şehrinde vücude getiri- mekte olan Nafıa işlerini teftiş etmek Üzere trene binmiş, vago- nunun üzerine de, içinde bulunan M. Margen zatın şahsiyeti ile gideceği isti- kameti gösterir bir lâvha asılmış. Bundan maksat, ilk makas ye- rinde bu vagonun trenden ayrıl- masını temin etmekti. Fakat bu katara manevra yaptıran memur, lâvhaya dikkat etmemiş ve ka- tarla beraber bu vagonu da sev- ketmiştir. Az sonra gar müdürü yapılan L ”” İyanlışlığın Farkınaj varmış, telgrafla ilk istasyonu vazıyetten haberdar etmiş ve bu suretle yanlışlık tas- hih edilmiştir. Fakat bunun neti- cesi şu olmuştur ki, nafıa müz- teşarı, hiç aklından geçirmediği halde başka yerleri teftiş etmiye mecbur olmuştur. Teşviki Sanayi Muafiyeti Ve Küçük Fabrikalar (Baş tarafı | inci sayfada ) me ile bu muafiyetlerden bir kısımını kaybetmektedir. Bundan sonra dericiler dabağ hulâsası için, plâk fabrikaları yarı mamul macun İin, trikotajcılar da yün, merserize iplil: ve sun'l ipek için gümrük resmi vereceklerdir. Ma- kine muafiyetinin de iki ay kadar ':î. kalkacağı tahmin edilmek- tedir. Tİstanbul Tramvay Şirketi İlân İstanbul Tramvay şirketi, Ki- çükçekmeceden saat 18.25, 19.16 ve 19.42 de hareket eden tren- ler ile gelecek yolcuların nak- lini — kolaylaştırmak — maksadile, Cuma ve Pazar günleri Sirkeci istasiyonunda kâfi miktarda tram- vay arabsı hazır bulundurulaca- ğgın muhterem ahaliye ilân eyler. Gece saat 19.15 ile 2205 arasında vapurlardan köprü üze- | rine çıkacak yolcular dahi emir- | lerine amade tramvay arabaları | bulacaklardır. İstanbul 21 Temmuz 1932 Müdiriyet MI—.VLIT Tenmuzun neü Cuma namazı müteakıp Üsküdar'da Doğancılar parr kı civarında Nosuhi efendi camiinde Selim Boy Lâlinep Haaım ve olradı ilesine (thafon mütevellisi Selim Bey tarafhından mevlidi Nobevi okutturu- lacağı İlâm olunur. Temmuz 28 Başvekil Fransız * Nafıa Müsteşarı, ! Di ıiyor Ki: ( Baş tarafı 6 ıncı sayfada ) Büyük Türk davası için her şeyden evvel tam ve geniş ve iftihar olunur mahiyet ile Türk milliyetini, milli ve beynelmilel siyasetimizin temel taşı olarak koymak lâzımdır. Bu temel, Ga- zinin mübarek ve sarsılmaz elile siyast —meycudiyetimize — yerleş- tirilmiştir. Türk milleti, bu kâik- natta diğer milletlerin veya dev- letlerin lütfu ile doğmamıştır. Türkiye cihan içinde varlığını ancak kendi ispat etmiştir. Büyük milli davanın ilk aşılacak bir merhalesi de rönesansın ve son zamanların mahküm ettiği çürü- müş usuller yerine modern, en yüksek, en insanl usullere müs- tenit bir devlet kurmak idi. Lâ- yik Cümhuriyetçi zihniyetini milli davanın esaslı şartı saymamızın sebebi budur. Büyük Türk da- vasını başarmak, inkılâpçı olma- dan asla mümkün olamaz. Asırlarca geri bırakılmış - bir cemiyeti kudretli, mücehhez, ha- ris, âcizlere ve geri kalmışlara son derecede merhametsiz şartlar ve aileler içinde selâmete erdire- bilmek için o cemiyeti bir an ev- vel yetiştirmek lâzımdır. Durmak ve — dinlenmek — ancak — hırsı arttırır. ve ancak hırsı kolaylaş- tırırır. Bahusus iktısadi sahada milleti müdafaa etmek başlıca mecburiyetimizdir. İktısaden kuv- vetli ve taşkın olanlar menfaat sahalarının aşırı ve maniasız kal- masını — istiyebilirler. — İktisaden geri kalmış olanların. mümkün olduğu kadar maişetlerini müda- faaya çalışmaları ise hem hakları hem vazifeleridir. İlmen ve iktısaden geri bıra- kılmış bir cemiyetin çok çalış- maktan ve hususi tedbirler ile yetişmekten başka çaresi yoktur. İktısatta milli varlığı müdafaa etmek vo iktısatta milletin geri bırakıldığı mesafeleri kapatmak mecburiyeti iktısadi devletçiliği- mizin izahadır. Büyük Gazil On seneden fazladır, Türk milletinin davası için arkandan koşuyoruz. Şimdiye kadar modern ve medent bir devlet olarak aldığımız yol, kisa ve kısır değildir. Belki her yılı- miz yeni bir muvaffakıyet öğünecek talidedir. Sen yaşa, senin arkandan gelmekte muhakkak muvaffakı- yete yürümenin — daimi inşirahı vardır. Sen, ebediyete intikal edince, Türk nesilleri senin izin den yürüyecektir. Türk milleti davasının çıkar yolu ancak senin izindir. Senin heykelin Türk milletine büyük davasını daima hatırlatan yanılmaz bir işarettir. Senin hey- kelin Türk milletinin - iradesini tecessüm ettiren bükülmez bir demir pençedir.,, Nutuk fevkalâde hararet ve çoşku ılukla alkışlanmıştır. Beşiktaş İzmirde Üç Müsabaka Yapacaktır İzmir, 28 (Hususi) — İstan- bulun Beşiktaş takımı oyuncuları Seyrisefain İdaresinin (Konya) vapurile şehrimize geldi. Beşik- taş takım ilk maçımı cuma günü beş buçukta İzmirspor ile yapa- cak, ikinci maç pazar günü Altınordu ile olacaktır. Gelecık cuma günü de İzmirspor ve Al- tınordu muhtelitile Beşiktaş ara- sında üçüncü maç yapılacaktır.