17 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergüti Yerli Mallar Sergisinde Ne Gördüm? İ * — Yerli Mallar Sergisini gez- diniz mi? — Gerzdim. — Beğendiniz mi? — Bir noktadan göğsüm ka- bardı, bir taraftan Üzüldüm.. — İzah eder misiniz ? — Göğsüm kabardı, çünki | memleket dahilinde bu kadar | mütenevvi ve mükemmel eşya | yaptığımızı bilmiyordum. İğneden ipliğe kadar;her şeyimizi hariçten getiritiğimiz — kanaati — okadar | kökleşmiş ki, dahilde bu kadar çok mal yapabildiğimize kendimi bir türlü inandıramamıştım. - Ser- giyi gezdikten sonra bu yanlış kanaatim — düzeldi. Avrupanın bir pazarı olmaktan " çok - yakında kurtulabileceğimize $ inandım ve sevindim Fakat bir taraftan da üzüldüm ; doğrusu. Burası bir sergi değil, : bir panayır. Herkes fabrikasında, — mağaza ve dükkânında ne varsa | buraya taşımış, eşyayı biribiri üze- rine yığmış. Bitpazarında mısınız, yoksa bir sergide misiniz anlamak mümkün olmuyor.. Mal nasıl teşhir s edilir, niçin teşhir edilir, bunu _' henüz öğrenmemişiz. Oradakiler | galiba Avrupa sergilerinden de hiçbirine işlirak etmemişler. Hat- | İ |i İ Bu gidişle | (,ta galiba Lehlilerin birkaç sene | evvel şehrimizde yaptıkları ser- giyi bile görmemişler. Bu sergi- zevk san'at — noktasından çok fenadır. İ — Fakat ettiniz mi? — Ettim. Bir defa bizde bu kabil sergiler yeni başlamıştır. sebeplerini — tahlil - Çoğu serginin ne olduğunu bi- | miyor. Hele hiçbiri, mal teş- hirinin bir san'at halini aldığını | müdrik değildir. Orasını, kasaba- larda yapılan bir panayır mahalli sanıyorlar. Sonra burada satışa müsaade edilmesi, sergiyi kapalıçarşıya | benzetiyor. Herkes mümkün ol- — duğu kadar malını - satabilmek — için bütün dükkânmı buraya nak- . lediyor. Nihayet reklâm usulünü bil- | memeleri, teşhir ettikleri malları balka gösterebilmelerine mâni o- luyor. — Ne edersiniz? 1— Yerli Mallar Sergisini her sene tekerrür eden bir müessese haline getirebilmek - için, husust bir binaya ihtiyaç vardır. Bu sene | sergide mal teşhir etmek Üüzere - Mmüracaat eden yedi yüz küsur müesseseden ancak yüz yetmişi kabul ediliniştir. Sergide yer bu- labilenler de yerin darlığından do- layı mallarını istedikleri gibi teş- hir edemediler. 2 — Sergide —mal teşhirini | Mütehassıslara havale etmeli, bu- nua için icap ederse Avrupadan mütehassıs dahi getirtmelidir. 3 — Fabrikatörlere reklâmın Tüzumunu anlatmalıdır. L "i — Sergide satışı menetme- yapmalarını — tavsiye Yoksa Sergi bir — maktan kurtulamaz. Baa n Mısır Tahvili Kahire Iâ(_Aî_) — Mur | Kredifonsiye — tahvillerinin 15 ağustos 932 tarihli keşidesinde: 1886 — senesi (İahcillerinden | | — Dişiniz ağrıdığı zaman — diş- çiye gitmekten korkar, mümkün ol- duğu kadar gitme zamanını tehire çalışırsınız. 2 — İnsan zührevi bir hastalığa | tutulduğu zaman, bunu başkasına söylemekten utanır. Tedavisini uzatır. Şüyu korkusu hastalığın - ilerleme- sinden daha büyük bir tehlike gibi görünür. 3 — Bazı insanlar sun'i sebepler | için sıhhatlerini bile tehlikeye koy- maktan kaçmazlar. Bunlar hodgâm ve korkak kimselerdir. SON TELGRAF HABERLERİ *Arap Musevi Münafereti Suriyeden Sonra Tunusta Da Bir Takım Gürültülü Londra 17 ( Hususi ) — Yahudiler arasındaki geçimsi Tunusta, bu başgöstermiştir. şimdiden Tunusun Sfako şehrinde 4000 kadar geçen arbedelerden evlerinden çıkamaz olmuşlardır. Hâdiseye kıvılcım sıçratan mesele, bir Musevi tacirle Arap hizmetçisi arasında geçen bir dil münakaşasıdır. Bunun üzerine hizmetçi Arabın arkadaşları, Araplarla aralarında Filistinde Araplarla ğgin aksi tesirleri, Şimali Afrikaya da sirayet edeceğe benziyor. Daha münaferetin tezahürleri | lerdir. Bu arada dıkları görülmüştür. olan deniz amelesinin arbedeye iştiraki, Musevilerin vaziyetini vahimleştirmiştir. Mahalli hükümet asayişi iade edebilmek için askerl kıtaattan yardım i'l'j miye mecbur olmuştur. Bu kıtaatın müdahbelesi | !&jesiııdedi! ki, asayiş iade edilebilmiştir. Şe'hifde | sükünet varsa da hehüz fikirler yatışmış değildir. Musevi, sonra Arbedeler Oldu | derhal Musevinin dükkânımı abluka etmişler | yağmaya başlamışlardır. Vak'a çarşı içinde şayi olur olmaz Araplarla Museviler biribirine - girmiş- ve bazı Müsevilerin tabanca kullan- Fakat ekseriyeti Araplarda Hitler Kimden Korkuyor ? Nazi Fırkasının En Mühim Erkânı Hitlerin Aleyhindedir Berlin, 17 (Hususi) — Hitlerin, iktidar mevküne geçmek husu- sundaki ilk teşebbüsü neticesiz kaldıktan sonra vaziyetin vehamete doğru gitmekte olduğu iddia edi- lebilir. Elyevm Almanya siyasi hava- sı iki hâkimiyetin tesiri altında- dır. Başvekil Fon Papen, berşeye rağamen iktidar mevküni, kanlı hâdiselerin zuhurunu isteyenlerin Dünya Güzeli Fransız Mecmuaları Güze- limizi Takdir Ediyorlar Paris, 17 (Hususi) — Burada çıkan mecmualar Dünya Güzeli Keriman Hanım hakkında tak- dirkâr yazılar neşrediyorlar. (Ev) mecmuası Dünya Güzeli hakkın da ezcümle şunları yazmaktadır : * Keriman Hamımın kazandığı muvaffakiyet çok büyüktür — ve Türkiyede husule yelen tekâmü- lün bariz bir misalidir. Keriman Hanım cidden zarif, samimi ve kibar bir Türk kızıdır.,, Keriman Hanımın birkaç gün sonra Paristen İstanbula —ha- raket etmesi muhtemeldir. maksatlarına alet yapmayacağını, icap ettiği takdirde meb'usan feshinin de mümkün olduğunu | mehtelif vesilelerle izhar etmiştir. Diğer taraftan Nazi ismi verilen Hitler fırkasının müstakbel vazi- yeti de sarahat kesbetmiye baş- lamıştır. — Fırkanın — şefi — olan Hitlerin ifrat ve şiddet taraftarı olduğu, iktidar mevkiine tam bir Köylünün Borcu İzmir, 17 (Hususi) — Köylü- nün, Ziraat Bankasına olan bor- cunu, Banka bu sene için tecil edeceği — hakkındaki — haberler Banka — Müdürlüğü — taralfından tekzip edilmektedir. Banka müdürü bu şu izahalı verdi : « — Bu sene mıntakamızda mahsul boldur. Köylü elde ettiği mahsulü satmağa başlamıştır. Sa- tış faaliyeti bilhassa eylül iptida- sında daha şümullü bir şekilde kendisini gösterecektir.,, hususta salâhiyetle geçmek istediği anla- şılmaktadır. Diğer taraftan itimada şayan muhafilden alınan haberlere göre Hitler fırkasının en nüfuzlu erkâ- nından bazıları Hitlere bazı nok- talarda aleyhtar görünmektedir. Hitlerin ezcümle, kendi muavin- leri olan Göbbels ile Gregor Ştrasseden korktuğu teyit edil- mektedir. Tütün Yarım Milyon İçin Müşteri Bulundu İzmir, 17 (Hususi) — Ziraat Bankası İzmir şubesinin elinde 700,000 kilo istok tütün vardır. Iki kişilik bir heyet Avrupaya giderek bu tütünleri satmıya teşebbüs etmiştir, Buraya gelen | baberlere göre; 500000 kilo tütüne müşteri çıkmıştır. — Adnan Maarif Vekili Niğdede Kayseri, 17 (Hususi) — Şeh- rimize gelen Maarif Vekili Esat B. Zencideredeki köy muallim ve yatı mekteplerini tetkik et- tikten sonra Niğdeye hareket etmiştir. Yeni yapılan bir istatistiğe göre, ——— --- İSTER İNAN, İSTER son bir sene | ahzü gasp, 602 yan İNANMA!. lik, 356 mantarcılık, ve do- kesi içinde Istanbulda vukua gelen zabita — ve k'ası adedi | landırıcılık, 145 teşhiri silâh, 518 otomobi', tramvay 7824 tür. Vak'alar şekil itibarile olunmaktadır: şu suüretle takelm ve araba kazası, 65S mütenevvi cürümler, 466 yangın, | 254 zabitaya hakaret, 110 eve taarruz, 24 izaleyi bikir Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. e L 'Karadenizde 'Bir Mac.ra | Birkaç gün evve bir motörle şehrimize gelen —dört şüpheli Bulgarın hudut haricine çıkarık malarına karar verildiğini yaz- mıştık. Bu dört kişiden motör sa- hibi olan İstefan Kosta bunları Burgazdan motörüne bindirmiş, biraz açıldıkları zaman müşteriler | “çek bakalım Rusyaya ,, demiş- ler ve motörcüyü tehdit etmişler- | dir. Bunun üzerine motörcü denize açılmış, fakat, bir müddet sonra benzin bittiği için sular motörü Boğaza doğru atmıştır. Polis şüpheli şahısları yakalamış, suale çekmiştir. Bunların Rusyaya git- mek üzere olan dört komünist olduğu anlaşılmıştır. Motörcü bir diş tabibinin ke- faleti üzerine Bulgaristana gönde- rilmiştir. Diğer dört kişi de ge- dikleri yere gönderileceklerdir. Dahiliye Vekilinin Tetkikleri Tirebolu, 16 — Dahiliye Ve- kili Şükrü Kaya Bey buraya gel- miştir. Vekil Bey köylülerin ihti- yaçları Üzerinde tetkikat yap- maktadır. İzmirde Üzüm Piyasası İzmir, 16 (ALA.) — Bugün borsada 14 kuruştan 30 kuruşa kadar fiatle 1418 buçuk çuval üzüm satılmıştır. Rusya Ve Mançuri Moskova, 16 (A.A.) — Sovyet Rusya Salibiahmer Cemiyeti Man- çuri tuğyanından müteessir olan- lar için beş bin dolâr teberrll etmiştir. Düyunu Umumiye Suüstimali Ankara, 16 — Ankara Müd- deiumumiliği, Düyunu Umumiye- de yapılan para sulistimali hak- kındaki iddianamesini yazarak İstintak Hâkimliğine vermiştir. Fazlı Bey Vanda Bitlis, 17 ( Hususi ) — Umu- mi Müfettişlik Mülkiye Başmü- şaviri Fazlı Bey şehrimize gele- rek teftişat yaptı, sonra Van'a hareket etti. — Niyazi Yılmaz Otobüs, Tren Rekabeti Merkezi Pariste olan Beynel- milel Ticaret Odası, otobüs ve tren rekabeti hakkında mühim bir anket açınış, bu iki vasıtadan hangisinin tercihi lâzımgeldiğini sormuştur. Bu suale biz de ce- vap vereceğiz. Sarhoşluk Dün Gece Bir Ahçıyı Teh- likeli Surette Yaraladılar Sebat vapurunda ahçılık yapan Bolulu Yunus isminde birisi dün gece fazla rakı içmiş ve sar- hoşlukla Taksimde yeni yapık- makta olan bir binaya girmiştir. Bina bekçileri bu adamı hırsız zannederek adamakıllı dövmüşler ve tehlikeli surette yaralamışlar- dir. Yunus şimdi ümitsiz bir halde hastahanededir. Çömlekle Yaralamış Küçükpazarda Devcoğlu yo- kuşunda Dervişpaşa — medrese- sinde oturan — Zehra Hanım, aymı medresede oturan Hatice hanımı çömlekle yaralamıştır. Müsabaka İmtihanı Avrupaya tahsile gönderilecek talebenin 3 — eylülde müsabaka imtihanı yıp_ı____huku!. Açıkta Kalanlar İnhisar idarelerinde tevhit işi | 209,939, 1905 senesi tahvillerin- 2189 hırsızlık, 470 darp, 1213 cerh, 46 katil, 114 | ve fili şeni. den 17A003, 191i Döngel tahvil- etmektedir. ün de bu münase- lerinden 25,285 numaralar ellişer İSTER İNAN. İSTER İNANMA! betle 90 mömuta “açikta Kaldilir bin frank kazanmışlardır. ları tebliğ edilmiştir. ve yeni kadro tatbikatı devam