17 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Gönende Belediye İşleri v Gönen ( Husust ) — Bu mek- tubumda — Belediyö — işlerinden bahsedeceğim. Ben çok eminim ki bizim Belediya için yapılacak birçok işler vardır. Belediyemiz bu İşleri yapmak ve Laşarmak suretile kendisine bir iftihar fu- satı hazırlıyabilir. Tesbit ettiğim bazı noksan işleri, temennilerim- le beraber buraya sıralıyorum: | — Kazamızda bazı gıda maddeleri, bilhassa lakanta ve köfte fiatleri çok pahalıdır. Ev- velâ köfte fiatlerinin -pabalılığın- dan bahsedelim: Senelerdenberi kazamızda yüz paraya satılan köfteler - herşeyin ucuzlamasına rağmen » bugün yine yüz paraya satılmaktadır. Halbuki etin okkası 20 ile 30 kuruş arasındadır. Her şey gündengüne ucuzluyor, maalesef köfteler eski fiatini nuhafaza ediyor. 5 patlcan 5 kuruşa ve etin >kkası 20 kuruşa iken İokantada | | seneki kengreye sir tabak karmıyarık 15 kuruştan 12,5 kuruşa indirilebildi. Diğer yemekler de keza ateş pahasına- hr. Yüz, dolmalık biber 5 ku- fne 12 buçuk kuruştur. Bu işi 3elediyenin himmet ve gayretine havale ediyoruz. 2 — Tırnava, Pilevne ve Gündoğdu mahallelerinde kaçak re hastalhkh hayvan eti satıl- liğını — işitiyoruz. Belediye bu şayia ile derhal alâkadar olmalı e sıhhatimizi korumalıdır. 3 — Bu ağustos sıcaklarında halk serinliyecek bir yer ararken Belediyenin arozözü garajdan çık- mıyor. Sıcakların şiddetli günle- rinde sokak ve caddeler sulansa, bem arezörz muattal kalarak çürümekten — kurtulur, hem de biz biraz serinlik fırsatı kazan- mış oluruz. 4 — Her küşebaşında bir karpuz sergisine tesadüf olunur. Bu sergilerin bir kenarında birkaç sandık - vardır ki bunlar karpuz kabukları kanmıya mahsustur. Bu sandıklara atılan kabaklara toplar nan sinekler, sergilerin civarından gelip geçenleri iz'aç etmektedir. Belediyemiz ciddi bir gayret gösterirse karpuz sergilerinin bu şekilde birer mikrop yuvası halini almasının önüne geçebilir. 5 — Son zamanlarda kasaba- mrn tenvirat işlerinden memnun olmadığımezı — söyliyebilirim. — Bu meselenin — ihmali biç doğru değildir. — A. Cevdet Çankırıda Mufhış Bir Dolu, Mühim Hasarata S_ebep Oldu Çankırı ( Hususi) — Haberii aldığımıza göre Çankırmın — civar köylerinden Genek, — Gedene, Karatekin, Absarı müthiş bir dolu yağmuru altında kalmıştır. Hasarat ağaç meyvaları ve bos- tanlarda — ziyadedir. Yoelunmamış buğday başaklarını da saymak lâzımdır. Yağan dolu tanelerinin süyüklüğünden — ziyade devamlı ve sürekli yağması hasarata se- bDep olmuştur. Polis İmtihanları Edirne (Hususi) — Emniyeti Jmumiye kadrosunda açık bulu- san birinci, ikinci, üçüncü kami- erlik, merkez memurlukları için shrimizde bir müsabaka imli- kanı yapıldı. rüşken biber dolmasının tabağı | Odalardan Memlekete Fabrika Lâzım İzmırhlâ, uarbı Anadoluda Yeni Fabrikalar Tesisini İstıyorlar İzmir (Hususi)— " Ege — mıntakası Ticaret Odaları Kongresi 9 ey- lül çarşamba gü- nü 33 Oda mı- rahhasının — işti- rakile şehrimizde toplanacaktır. Ti- caret — Odaları Kongresinde bu sene mühim ve çok hayat! me- selelerin — halli heklenilmetedir. İktısat Vekâleti ve Caşvekâlet bu fazla bir ehem- miyet atfetmek- tedir. Rüuznamenin tesbiti için istenilen — raporlar gelmiştir. Raporlarda temas edi- len meseleler hep ayai mahiyet- | tedir ve bütür memleketin iktı- sadiyatını alâkadar — etmektedir. Bunların en — esaslı şöylece hulâsa edebiliriz: P- İncir şimendifer nakliye ücretleri çok yüksektir. Tenrzilât icrası için teşebbüsatta bulunul- Mardinde Kâğıt Para Fiati Yükseliyor Mardin, (Hususi) Birkaç gündenberi burada kâğıt para birdenbire bir yükseliş göster- miştir. (50) kuruş — madeni para Özerinden tedavül eden bir kâğıt Hra (61) kuruşa çıkmıştır. Bu yüzden bütün yiyecek ve içe- cekler bir misli artmıştır. 10 kuruş madeni paraya ab- | dıiğumız bir okka et 16 kuruşa, 28 kuruşa aldığımız bir okka sa- bun 36 kuruşa fırlamıştır. Şehri- mizin en büyük dertlerinden biri olan bu gümüş paranın bilhassa — böyle — buhranlı - bir senede ticarette oynadığı rol ve yaptığı zararlar mühim bir yekân tutmaktadır. Büyük — tüccarlara gitmiyelim: © günkü piyasa Üze- rinden beş kuruş — kıymetinde olan bir paketi, —bir gazeteyi 3 kurüş mâdeni paraya satmaya mecbur — alan — hir paketçi, — bir — gazete bayiüi, bir,, saat sonra kâğıt paranın gümüş —para Üzerinde yaptığı değişiklik yüzünden beher paket veya beher gazete başma as- garl bir kuruş zarar ediyor. Yalnız Şark ve Cenup vilâyetlerimizde tedavülde bulunan gümüş para- nn piyasadan kaldırılmasını ve- yahut daima bir kıymet üzerin- de — bulundurulmasını — alâkadar- lardan bekliyoruz. Bir Araha Fatiası M. Kemal Paşa ( Hususi ) — Birkaç güm evvel burada bir köylü çocuğu araba altında ka- larak ezilmiş ve biraz sonra da feçi şekilde ölmüştür. noktalarımı | İzmirin meşhur Üzümleri böyle kurutulu : ması, 2-İncirlerin takas usulü ile | ihracının temini, 3- Aydında bir çuval veya şeker fabrikasınmn tesi- | si, 4- Hububat nakli tarifelerinin | teazili 5- İzmirden Marsilyaya bir | ton meyankökü 4liraya nakledildiği | halde Alaşehirden İzmire 14 liraya | maktedilmektedir. Bu haddin,asgari bir tarife üzerinden tesbiti. 6- Üzüm kurutması için — kullamılan tente ve sergi kâğıtlarının güm- (Karaca b_;yîfg N Bin Koyun Var Karacabey ( Hususi ) — Bu- radaki gemiş hara giltikçe inki- şaf etmektedir. Bu geniş arazi 110 bin dönümden ibaret büyük bir çiftlik halindedir. Çiftlik, | bütün — ziraat hayvanlarına ait çok mükemmel teşkilâta maliktir. Şimdiki « lahler burusda 240 manda, 500 öküz, 500 at ve 11 bin tane de koyun vardır. Atlar- dan dokuz tanesi aygırdır. ve Pcinsleri çok' işidir. Bumlardan yalnız bir tanesi, damızlık olmak üzere, 14 bin liraya satın alınmış- tır. Burada ayrıca Macaristandan getirilmiş büyük bir harman ma- kinesi hareket halindedir. Makine | dakikada 12 bin devir yapmak- | tadır. | Menemende Bir Köy Başka Bir Yere Nakkdıkcek Menemon (Huınıi) — Üç yüz haneye yakın bulunan Çukurkö- yün yolları çok bozuktur ve ta- mire deimkân yoktur. Bu sebeple kendi arazisi dahilinde münasip bir yere nakli tasavvuru vardır. İzmir vilâyeti Daimi Encümeni ve kazamız Meclisi idare azalarile Kaymakam Nihat Bey köye gide- rek tetkikatta bulundular. Haber aldığıma göre, köy, Belen karye- sine yakın bir yere nakledilecektir Çukurköy hâlihazırda, kazamıza üç saat mesafededir. Nakli hâlinde merkeze bir saat mesafe kala- | caktır. — An. | sında bütün odaların müşterek | kongresinde bu meseleler müna- | kaşa edilecektir. | rında bir genç dün sabah yata- rük rüsumundan istisnası. 7 - Alaşehir- | de mevcudiyeti tahakkuk — eden asfalt ve gaz ma- denlerinin hükü- metçe sondaj ya- pılmasının temi- ni. 8 - Alaşehirde bir kâğıt fabri- kasının tesisi, 9 - Aydın ve Söke- nin bir şose ile Kuşadasına rap- t. 10- Okkası üÜç kuruşa satı- Tan — palamuttan okka başına alınmakta — olan bir kuruş nakliye ücretinin ten- zili. 1t — Sahhlide bir konser- ve fabrikasının tesisi. 12 — Üzüm nakliye Ücretlerinin tenzili. Görülüyor ki Ege mıntaka- | arzuları şimenifer nakliye ücret- | lerinde — toplanmaktadır. Odalar Adnan Nazillide Esrarengız Bir Ölüm Hâdisesi Nazilli (Husu;î) — Burada garip bir ölüm hâdisesi olmuş, Tenkit Faydalı İki Kitap Grek Ve Romen Mitolojisi Petrarca Sinan —oğlu Nüzhet Haşir Bey, bu senenin başında, il | kitap neşretti. Uzun müddet İtal yada kaldıktan sonra memleket | dönünce, iki sene içinde birka | mübim tetkik eseri ile edebi bir | kaç tercüme yapmış olan Nüzhe Haşim Beyin bu tetkik eserlerin den tabı ve neşredilmiş olan - ili ikisi, Grek ve Romen Mitolojis ile Petraca'dır. Grek Ve Romen Mitolojisi (1) mubarririn dediği gibi, şekilk | de faydalı olan bir eserdir. Eski Yunanlılarla Romalıların bütün tanrıları ile yarı tancılarını tatlı bir hikâye stili ile anlatan bu kitapta klâsikleri okumak için bir anahtar kıymeti barizdir. Kitabını bu noktadan faydalı kılmayı düşünen Nüzhet Haşim Bey, ona en pratik usulle tanzim edilmiş bir endeks ilâve etmiştir. Metinde —derhal göze çarpan bir ayrı yazı ile yazılı olan bütün tanrı ve yarı tanrı işimleri, bu endekste toplanmış, — yanlarına metninin hangi sayfalarında bah- sı geçmişse o sayfaların sayıları ilâve olunmuştur. Grek ve Romen medeniyeti- ne, Ümanist kültüre ait tetkikle- ra ihtiyacımızı bugün sarih ola- rak görmiyen kimse kalmamıştır. Bu tetkikler, bizim yeni ha- yatımıza ait telâkkilerin inkişa- fina bizmet edecektir. Varılması müstacel olan böyle bir neticeye | doğru bizi sevkedecek yegâne yol klâsikleri bir an evvel ter- cüme etmekten ibarettir. * Petrarkaya gelince (2), Fran- sızların Petrark dedikleri ve bi- zim de öyle dediğimiz Francesce Petrarca, hep biliriz ki, 14 üncü asrıda kudretli şairliği ile cihan- Çalh Hüseyin isminde 18 yaşla- gında — ölü olarak bulunmuştur. Hâdisenin tafsilâtı şudur: Cümhuriyet — kıraathanesinde çalışmakta olan Çallı Hüseyin, dün gece geç vakte kadar kahb- vede arkadaşlarile tavla ve iskam- | bil oynadıktan sonra evine git miş ve yataışlır. Fakat Hüseyin gece çak horladığı için ayni oda- da yatan — arkadaşları — rahatsız olmuşlar, birkaç dafa uyandırmak | mecburiyetinde kalmışlardır. Sabah olmnca, herkes gibi Hüseyinin — yambaşında — yatan Mehmet ismindeki hemşerisi de kalkıp aşağı inmiştir. Mehmet biraz sonra vaktin geciktiğini, Hüseyinin hâlâ kalk- madığınt görünce han odasına uyandırmıya çıkmış, fakat Hüsey- nin yatakta kaskatı yattığını gö- rönce öldüğünü anlamış, derhal polise malümat vermiştir. Yapılan tetkikat neticesinde Hüseynin bir müddet evvel aldığı bir diş ilâcının tesirile yavaş ya- vaş zehirlendiği tahmin edilmiş- tir. Bununla beraber tahkikat devam etmektedir. R. Öz Memleket haberleri Buradabitmedi. Lütfen 9 uncu sayfada okuyunuz. | İtalyan şairidir. şümul bir şöhret kazanmış bir Muharrir, onun naminı taşıyan bu kitabında, % İtalyanca yazdığı bir cilt şiirle is- mini ebedileştiren ve daha ziya- de o devrin icabınca Lâtince yaz- mış olan bu şairin, hayatını, eser- lerini tahlil etmekte ve bundan intikal — ederek — devrin bariz vasıflarını küdretli bir — görüşle tetkik ve izah eylemektedir. Kitap hakkındaki bu kısa izah, onun ebemmiyetini anlatmış ol- mıya kâfidir. Çünkü Petrarkanın yaşadığı devir, insanlığın, kurunu vustanın karanlıklarından çıkmıya ve rönesansın fecrine kavuşmıya başladığı devirdir. Petrarca'nın aşkına dair ola- İrak Sinan oğlunun yaptığı tahliller | yalnız bir büyük şairin aşkını tahlil gibi edebi bir kıymeli hai deği bu - tahlillerdeki kıymet , için muhakkak çok alâka uyandırıcı olan - taribi kıymettir. Çünkü bu tahlillerle, © kurunu — vustaya imsan- lığın isyan duyduğu — dün izah olunmaktadır. İtalyan dilinin ve kılyıı ede- biyatının doğuşuna ait kısa, fa- kat çok özlü — bir tarihçeyi de ihtiva eden petrarca'yı akumak, inkılâpçı gençlik için, büyük im- kılâbımızın mâna ve mahiyetini anlamak itibarile zaruridir, de- nebifir. H) Ankara, Hakimiyeti — illiye matbaası 100 kuruş. (S.— Sayla, 200. Ankara, Köyhecar & matbaası. B0 kurüş.