23 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Çankırıdan Ankaraya Giderken Çankırı (Hususi) — Şehrimizi Ankaraya — bağlıyan tarihi bir şöse vardır. Kadim zamandanberi işlekliğile şöhrel bulmuş olan bu şehir ayni işlek vaziyetini bugün de muhafaza etmektedir. Kastamoni- den Ankaraya giden yolcular ve pakil vasıtaları bu yoldan geçmek mecburiyetindedir. Bu itibar ile- dir ki bu eski yol çok mühimdir. Fakat yolcu fazlalığı yüzünden hergün biraz daha eskimektedir. Hiç şüphe etmiyelim ki kulla- nilmak — için vücude getirilen her şey eskimeğe, — yıpranmıya mahkümdnr. Fakat ebedi sayılacak bir ih- tiyacı tatmin için meydana geti- | rilen eserlerin zaman zaman tamir edilmeleri de nazarı dikkatten uzak tutulmamak İâzımdır. Dedi- ğim gibi, bu mühim geçit gün- den güne eskimektedir. Bu eskilik bir müddet evvel nazarı dikkati celbetmiş, yolun 6 ıncı ve 8 inci kilometreleri arasında tamir faa- liyetine başlanmış, hattâ, taşlar bile dökülmüştür. Ancak üzerin- den silindir geçilmediği için mat- lup netice hasıl olmamıştır. Çünkü şimdi buradan geçen arabalar bu taşları bozmakta ve etrafa da- gatmaktadırlar. Gönül ister ki şu satırları oku- yan alâkadarlar derhal — hare- kete geçerek tamir işinin eksik kalan tarafını da tamamlasınlar ve buradan geçenleri sevindirsin- sinler. Bu suretle para cihetin- den de mühim istifadeler temin veya muhafaza edilmiş olacaktır. Yine bu yolun Çankırıya ait olan kısımlarında bazı köprüler kırık ve dökük bir vaziyete gelmişler- dir. Bu köprülerden kış günleri geçmek hakikaten tehlikeli olu- yor. — Bunların. da — muntazam bir. — plân ilinde — tamir ve hattâ — bazılarının yeniden inşa edilmeleri zaruri görülüyor. Kalecik-Ankara yolun : gelince: bu yolun bir kısmı Kalecik taraf- larında bir tarlanın içinden geç- mektedir. Fakat bu kısmın tes- viyesi, taş döşenmesi yapılmadığı için yağmurlu mevsimlerde bura- dan geçmek çok müşkül oluyor. O kadar ki, bazan otomobiller ça- mura saplanarak saatlerce emek sarfedilmesi gibi yorucu bir vazi- yet hâşıl oluyor. — Kemal Kadri Malatyada Kız Oynıhmık Yüzünden Bir Cinayet Çıktı Malatya, (Hususi) — Burada kız oynatmak yüzünden kanlı bir cinayet oldu. Mahmut ve kundu- racı Mehmet isminde iki kişi ile diğer Aarkadaşları bir düğünde oynatmak — üzere kız getirmek istemişler. Fakat kızı getirirler- ken yolda önlerine bazı kimseler çıkarak kızı almak istemişlerdir. Bunun üzerine arada kavga başla- mışlır. O sırada yol üstündeki bir tarlada Mahmut isminde bir köylü kendi halinde çalışıyormuş. Kız getirenlerden Muharrem iş- mindeki adam kamasını çektiği gibi, hiç bir şeyden haberi olmı- şan Mahmudun omuzuna sapla- mıştır. Fakat bu kanlı hâdiseye sağmen — kavgacılar - huırlaşmakta devam etmişler ve Ahmet ismin- de bipisi daha yaralanmıştı? BişL; SÖON POSTA MEMLEKET HABERLERİ Bire Elli Nispetinde Mahsul Çukurova Kazaları Arasında Bu Sene Ceyhan Bırıncılıgı ÂAldı Ceyhan (Hu- susi) — Bizim kazamız bu sene Çukurova kaza- ları arasında faz- la mahsul yetiş- tirmek hususun- da 'am bir re- ko: kırınııl.u. Çünkü bu sene mezruat çok mebrzul ve çift- çiler de memnun- dur. Kazamızın bazı yerlerinde bire elli nisbe- tinde mahsul alanlar bile ol- muştur. Bazı tarlalarda bu nisbet bire otuz beş derecesinde kal- mışlir. Bu bolluk karşısında — ha- yalt ucuzdur, Bu ucuzluk lokantalarda bile müşahede edilebilir. Sebze ye- mekleri beşer kuruşa, et yemek- leri on kuruşadır. En iyi otelde yatak parası yirmi kuruştan faz- la değildir. Kazamızın asayiş vaziyeti de tam manasile düzel- miştir. Jandarmalar, aşayişi bozan ve halkı rahatsız eden şerirleri Çeyhanda belediye otel ve çarşısı Gemlikte | Bir Yangın Gemlik ( Hususi ) — Bu civar« daki Mersinli boğazındaki zeytin- liklerde mühim bir yangın zuhur etti. Hâdise haber alınınca her mükellefin kazma kürek alarak yangını söndürmek Üzere hare- kete — geçmesi için — tellâl bağırdı. Hâdisede bir kasit olup olmadığı — noktasından tahkikat yapılmaktadır. Muğlada Felâketzedeler Menfaatine Müsamere Verilecek Muğla (Hususi) — Daday zel- zelesi Felâketzedelerinin ihtiyaca- tını tetkik etmek için bir kamis- yon teşekkül etmiştir. Komisyon felâketzedeler menfaatine güzel | dan yapılan bu mektep 516 bin bir. müsamere tertibine karar vermiş ve derhal piyesler intihap edilip faaliyete başlanmıştır. Tem- sillerden biri (Gaye Peşinde) piyesinblup:« güzel bir dramdır, diğeri de “güzel bir komedidir. Biletlerin çoğu satılmış bulunuyor. Bu suretle felâketzedeler için epey para temin edileceği anla- şılyor. — B. Ö Kırkağaçta Sulama İşleri Kırkağaç ( Hususi ) — Suta- ma işlerile moşgul ve üç kişi» den mürekkep so mühendisleri kasabamıza gelerek sulama işleri hakkında tetkikatta bulundular ve Bakır çayından büyük istifa- de edileceği neticesine vardılar. Eğer sulama teşkilâtı yapılırsa kuraklık senelerinde yağmur bek- lemiye lüzum kalmıyacaktır. takip edip yakalamak hususunda ciddi faaliyet gösteriyorlar. Bele- diyenin faaliyetinden de ehemmi- yetle bahsetmek muvafık olacak- tır. Belediye umran ve sıhhat meselelerile çok yakından uğraş- maktadır. Bu cümleden olarak Belediye son zamanlarda — kırk bin lira sarfederek güzel bir otel yaptır- miştir. — Bu ötelin altında kırk dükkânlı bir çarşı vardır. Bu suretle Belediye — kendisine iyi ve emin bir va- ridat kaynağı bul- muş oluyor. Bu- rada nazarı dik- kati — celbeden man zara lar dan biri de müstah- deminin kıyafet- leridir. Belediye, berber, lokanta ve sair dükkân- larda çalışan bi- tün esnaf — ve müstah demleri temiz beyaz gömlek giymeğe mecbur — etmiş- lerdir. Şimdi hepsi ekseriyetle temiz gömlekle iş görüyorlar. Yalnız | bazı noksanlar vardır. Meselâ, Be- lediye sokakların sık sık sulanma- sını temin etmelidir. Bazan müthiş toz bulutları arasında bunalıyoruz. İçme suyu — meselesinin bir an evvel halledilmesi lâzımdır. Bu- nunla beraber elektrik ve su meselelerinin birlikte temin - edi- leceği haber alımnmaktadır. Bu hususta ciddi teşebbüslere girişi> diğini işiterek seviniyoruz. — S.S. Balıkesirde Muazzam Bir İrfan Yuvası Balıkosir Erkek Muallim mektebi Balıkesir ( Husasi ) — Şehri- mizdeki muazzam ve asri mua- lim mektebinin her hususta diğer mekteplerimize — faik — olduğunu bildirmiştim. Maarif Vekâleti mi- marlarından Profesör Egh tarfın- liraya mal olmuştur. Metebin mo- bilye, kalorifer ve elektrik tesi- satı için de 160 bin lira sarfe- dilmiştir. Merhum Maarif Vekili Necati B. tarafından memlekete hediye edilen bu muhteşem mü- essesede İise ve muallim mek- tepleri bir arada çalışmaktadırlar. Bir Garibe Bir Köpek On Altı Tane Yavru Doğurmuş! Akşehir (Hususi) — Şehrimizde bir. koyun köpeği on altı tane yavru doğurmuştur. Herkes kö- peği ve yacrularını gidip görmekte, hayret — içinde — seyretmektedir. Böyle bir hâdise kasabamızda ilk defa görülmüştür, | | için ayrı ayrı sarfedilecek para- dan daha az bir para ile bu mektepler daha güzel ve daha iyi idare edilmektedir. Bu suretle ortada büyük bir tasarruf vardır. Mektepteki lise geçen sene açıldığından bu sene 10 uncu sınıf ta teşekkül edecektir. Mu- allim Mektebi bu sene 28 mezun vermiştir. Mektebin etrafındaki | arsalar henüöz tanzim edilmemiştir. Buraları bu sene spor sahası ve bahçe haline konacaktır. Bu sene mektepte büyük bir sergi açıl- | mıştır. Sergi 21 bin kişi tarafın- Bu itibarla her iki mektep ' dan ziyaret edilmiştir. — M. Niyazi .. Konyada Dört Liraya Bir Koyun Almak Mümkündür Konyadan yazılıyor: Şehrimiz hayvan piyasasında koyunlar dörtten on, keçiler iki- den dört, buzağılı inekler ondan yirmi beş, mandalar yirmiden altmış liraya kadar satılmaktadır. Üçle yedi sekiz yaş arasında- Ağustos 23 Deniz Banyosunu Nasıl Yapmalıdır? Son senelerde, bilhassa harp- ten sonra, güneş banyosu yapmak itiyat halini almıştır. Bazılarımız sıhhatimize faydalı olacak diye | saatlerce güneşin altında durmayı pek tabit görürüz. Hele bu yaz mevsiminde plâjlarda denize gir- | dikten sonra kumun üzerine se- rilir güneş altında uzun müdddet yatarız. Bu âdete bizi sevkeden şey sıhhi endişeden ziyade, — moda iptilâsıdır. Yaz mevsiminde — say- fiyelere, plâjlara devam ettiğimiz nasıl belli olabilir? Acnak cildi- mizin göze çarpacak derecede yanmasile! Gençlerimizin yüzüne bir - bakınız. Hepsinin yüzleri, bacakları bakır rengi, çölden gelmiş arap gibidir. Yabut ta Çingenelere mahsus kara esimer bir cilt peyda etmişlerdir. Eğer sıhhi mahzurları olma- saydı gençlerimizin bu manzara- ları belki hoş görünürdü. Herke- sin bünyesi uzun zaman güneş altında durmıya ne mütehammil, ne de müsaittir. Ciğerleri rahat- sız veya zayıf olanlar, güneş al- tında uzun zaman durmamalıdır- lar, zira derhal bronşit olurlar. Hattâ bazan da ağızlarından kan gelir. Onların ancak doktorun tavsiyesi ve vereceği talimat mu- cibince hareket etmeleri lâzımdır. Aksi takdirde yaz bronşitleri- ne yakalanmak mukadderdir. Denize girdikten sonra güneş banyosu yapmak için en müsait elleri, g zaman bu mevsimde, sabah 8 den 12 ye kadar, akşam da 5 ten 7 ye kadardır. Uzun müddet güneşin altında oturmak doğru değildir. Yirmi dakika, nihayet yarım saat — güneşin — altında durulabilir; sonra mayomuz Us- tümüzde — güneşin tesiri altm- da karuduktan sonra — terci- han bir tente yahut gölgede oturmak daha doğru olur. “Te- . şemmüs,, € uğramamak için hasır yahut ketenden bir şapka koy- mak faydadan hâli değildir. Kırkağaçta Gelembe Nahî);ıîudeKanh Bir Cinayet İşlendi Kırkağaç ( Hususi ) — Kaza- mıza merbut Gelembe nahivesin- de kanlı bir cinayet olmuştur. Nahiyenin Yenice — mahallesinde oturan Sadullah damadı Hüseyin isminde biri, gece evine gider- | ken ayni mahalleden Molla Mus- tafa oğlu Ahmet tarafından kur- | şunla öldürülmüştür. Tahkikatıma göre, Hüseyinin evlendiği kız evvelce Ahmet tarafından istenil- miş, fakat kızın ajlesi bu talebi reddetmiştir. O mandanberi kin bağlıyan Ahmet bu kanlı cinayeti işlemek cüretinde bulun- muştur. Nahiye ahalisi bu cina- yetten - ve bilhassa Hüseyinin alçakça bir ihtirasa kurban git- mesinden çok müteessirdir. Cina- yeti meydana çıkarmak hususun- da genç müddelumumimiz Celâl Beyin büyük faaliyeli görülmüş- tür. —İ. H =#=- ki öküzler kırktan yclmiş liraya kadardır. Bir yaşındaki danalar beş ve yedi lira arasında alına- bilmektedir. Beş liradan otuz. beş İiraya kadar merkep, on beş liradan yüz yirmi liraya kadar at vardır.