September 11, 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

September 11, 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

ATEL. n y Siyaset Âlemi Son İhtilâf Karşısınc İngiltere Günün müh Al hâdisesi, hiç şüphe yok, Fransa - ile klerine, silâhlanrıa bah- isavat istediğine dair verdiği Bunun içindir ki, bu mevzu bir defa daha — durmayı faydalı Luluyorum. * 19014 harbinin büyük arasında ve belki bunların başında İngiltere gelir. Bu bahiste onun fik- ridir ki netice üzerinde müessir ola- unsurları taktır. İngilir müdiranının fikirleri, aşağı yukarı üç mühim — ugiliz Razelesinin — fikirlerinden Bu gazeteler: Times. Morning Post, Da'ly Ekspressten ibarettir. Hüküm çıkarmayıSkarilerime bırakarak ben, | burada ve bu bahis hakkında bu gazeteler'n mütalealarını — bu isa tdeceğim. Timas'in Mütaleası İagilir. hükümetinin bu hakkında alacağı karar çok mühim olacak ve derin tesirler hâsıl ede- tektir. Alman notasının Fransa, Lehistan ve diğer bazı memleketlerde büyük endişeler uyandırdığı kolaylıkla ka- bili tasavvurdur. Talebinin meşrul- tanınacak — olan — Almanyayı lecek bir politika hattı hareketi aramıya çalışmak için vakit tamamile geçmiş olmamakla beraber | Bu işi yaparken tahdidi tealihat pren- | sibini de görden uzak bulundurmamak | lüzımdır. Dalliy Eksprass Diyor ki Ey büyük Britanya İmparatorlu- günün kadın erkek ve onun azame- tile alâkadar olan ziyet naziktir. H kından takip etmeniz i öğrenmiş olunuz ki, dünyayi Stürebilecek kararların alın- ünde bulunuyoruz. Mesele | ibarettir. meselo y silâhlanmasına müsaadecetmeli midir, etmemeli mi- dir? Her iki takdirde de Almanya | silAhlanacaktır. Bu, — muhakkaktır. tiyorlar ki İngillere on- larla beraber ulsun ve Almanyaya: “— Sen silâhlanamazsın! Des'n. | Halbuki biz Almanyayı silâhlanmak- tan menedemiyeceğimiz gibi onu bu İşi yapmaktan da menetmemeliyiz. Almanya ile Fransanın harp etmeleri kaçımlmaz — bir. h&l almıştır.. Hiç olmazsa onların peşinden sürüklen- memeli ve çocuklarımızı onların mu- barebe cephelerine göndermemeliyiz. Bu işte menfaatlarımız. mevzubahz olmadığı gibi iki taraf hakkında da muhabbetimiz — yoktur. — İstikbalin | harbi şimdi hazırlanıyor. Bu harbe İştirak etmekten istinkâf etmeliyiz. Moraing Postta der klı Son hâdiseler karşısında ne endi- teye ne de hayrete düştük. Bu hâ- eti aydınlalmış ve Ay- Fransızlar Hiya getirmiştir. Almanya ma: atmıştır. Müttefikler için şimdi ! sini görmek ve azimle hareket et- mek fırsatı zühür etmiştir. * Başlıca Ingiliz matbuatının hâdize ve hâdiseler karşısında Şündükleri şimdilik bi son dü- ya “TEFRİKA NUMARASI:64 HARİCİ SÖON POSTA KTT EEMEEET : TELGRAFLAR Almanya Kararını Verdi Almany;ı, İngîiterce— İle İtalyanın Fikrini Alacak Ve Ordusunu Tensik Edecek Berlin, 10 — Teslihatta mü- savat esasını talep eden Alman projesine Fransa henüz cevap vermemiştir. Bura siyasi mehafili- ne göre Fransa bu notaya ax veya çok menfi bir cevap vere- | cek olursa —Almanya yeni | cezri hareketlere geçecektir. Fransa menfi cevap verdiği takdirde, —Almanya, doğrudan doğruya — İngiltere - ve İtalyanın bu husustaki mütalealarını sora- caktır. Almanya, ayni zamanda Tahdidi Teslihat — Konferansını terkedecek ve ordusunu derhal ike başlıyacaktır. Fransanın Cevabı Paris 10 — Nazırlar Almanyaya tayı ittifakla kabul etmiştir. No- ta Almanyaya bugün tebliğ edil- miştir. İngiltera Ne Yapacak ? Londra 10 — Hariciye Nazırı ve Meclisi | Sir Jon Simon, Başvekil Mairdo- nald ile mülâkat yaparak Alman- yanın silâhlanmak hususundaki | talebini görüşmüşlerdir. Fransa- | nın Almanyaya vereceği cevap buraya bildirilmiştir. Hükümet Fransanın cevabımı tetkik edecektir. Bu hususta İn- gilterenin alacağı vaziyet malüm değildir. Feansanın Caval Londra hariciye nazırı Sir Con Simonu henüz İngiltered. 10 — Fransz ri | ziynrek etmiştir. Sefir Fransanın gönderdiği cevabi notanın kopyesini nazıra vermiştir. evvelce İngiltereye bildirilmiştir. İtalyanın Bitaraflığı Roma 10 — İtalyan gazete- leri, Almanyanın teslihatta müsa- vat talebi hakkında bitaraflık göstermekte devam etmektedirler. Blivye İle Paraguvay Arasındaki Muharabe Santıyago dö Şili 10 — Bo- kerar, istihkâmı eivarında Bolivya ile Paraguvay arasındaki muhare- be şiddetini arttırmıştır, Paragu- vaylılar takviye kuvvetleri almış- lardır. — Bolivyalılar — mevkilerini muhafaza etmiştir. Fransada Sel Marsilya 10 — Sel gibi yağ- murlarla karışık bir fırtına büyük hasar - yapmıştır. Sokakları su basmışlır. 3 ev yıkılmıştır. ÇOCUKLUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Bu iyi Allahtan hiçbir şey sak- lamak mümkün değildi. İnsanlara karşı da bunu yapmak arzusunu duymayordum. Bir gün meyhaneci karı bü- Yük babamla yaptıkları bir kav- | ganın — hincile — ninemin bun- da — hiçbir — ilişiği — olmadığı hâlde onu ağır bir surette tahkir etti. Ve hatta arkasindan bir de havuç fırlattı. Ninem kılını bile kıpırdatmadı, sakin bir sesle: Su yaptığın budalalıktır. hanım- Gorkinin hayat ramanı Türkçeye Çeviren: Muvaffak cığım!.., Dedi. Fakat ben bu kadına dehşetli kızmıştım. Ve ninemin intikamını almıya karar verdim. Kırmızı — saçlı, gözleri yüzünün yağ şişkinlikleri arasına gömülmüş bu şişko karıya ne gibi bir fenalık yapabilirim diye düşündüm. Komşuların biribirine karşı nasıl hinç aldıklarına dik- kat etmiştim.. Onlar düşman tarafının kedilerinin kuyruklarını keserler, köpeklerini zehirlerlerdi. Veyahut kilerlere gittikçe soku- Almanyanin notasıda | '; tırlardı. verilecek cevabi no- met arasında bir ibtilâf doğurmuştu. alar ar; müştü. Ras o 6 solda Bulg Nazırt M. Vergil Dimo görünmektedir. den sonra Nafıa Nazırı istilaya meçbur ar Başvekili M. Muşanof ve sağda yeni Nafın Almanyada Yeni İntihâp ; Bu Sefer Hindenburg Çok İhtiyatkâr Davramyor Berlin, 10 — Reisicümhur Hin- denburg, Hitler - ye Merkez fır- kalarından mürekkep bir temer- | küz — kabinesinin teşekkülüne kat'iyyen — taraftar — olmadığını göstermek bususunda ihtiyatkâr | davranmaktadır. Rayihştag Meclisi Hitlerci M. Göring Reisicümhuru ziyaret etmiştir. Binlerce kişi | “ Hitlere selâm ,, cümlesile ken- disini alkışlamıştır. M. — Göring, | Rayihştag Meclisinin iktidar mev- küni idare edecek bir ekseriyete sahip — olduğunu — Reisicümhura söylemiştir. Reisicümhurun ihtiyatkâr hare- keti muhtefif tefsirlere yol aç- mıştır. — Hükümet — mehafilinde, mevcut kabinenin Reisiçcümhurun | ——— Jagiltere Bankası Reisi — | Londra, 10 — İngiltcre Ban- | kası reisi M. Montegü Nerman | Amerikadaki l:qıaşlarmı bitirmiş | ve buraya gelmiştir Erkekleri Akim Bırakan Şebeke Viyana 11 — Erkek akim bi | rzakan şebekeye Mmensup 11 kişi İ daha yakalanmıştır. lıîrı;k tuçıu kı;lınıırırıı_içiu: gu. dökerler veya içki fıçılarını akı- Nihayet intikamımı yerine ge- tirmek — için fırsat bulabildimi:.” Meyhaneci karının ne — zaman bodruma indiğine dikkat etmiş- tim. O aşağıya inince döşemenin üstündeki kapağı düşürdüm ve sımsıkı kapayarak üstünde se- vincimden — sıçramıya — başladım. | Sonra kapağın kilidini dama fır- lattım ve ok gibi mutfağa fır- ladım. Ninem burada çamaşır teknesi önünde duruyordu. Be- nim fovkalâde sevincim nazarı dikkatini — celbetti ve nihayet | anlatmıya mecbur. oldum. Mese- | leyi anlayınca beni adam - akıllı patakladı, avluya doğru sürükle- di ve damdaki anahtarı aramamı | emretti. Ninemin bu hareke- tinden dolayı büyük bir hayret itimadını haiz olduğu ve kabine- de değiyiklik yapılmıyacağı ka- naati vardır. İktısat muhitleri yeni bir in- tihap mücadelesinin neticelerin- den endişe etmekte ve bu müca- delenin — munhasıran — sermaye aleyhine matuf iddiasından kork- | makdırlar. Nazi ve merkez fırkala- | rıda yeni bir intihabı arzu etme- | mektedirler, Hitlerle merkez fır- kaları arasında esaslı müzakere- | ler yapılacaktır. Mektep Şenlikleri | Berlin 10 — Dahiliye Nazırı | Fon Gayl ve Prusya nazırlarıları | huzurunda Berlin stadında 12 bin mekteplinin — iştirakile — mektep şenlikler yapılacaktır. ... .a —— — — Bulgaristanın Borçları Sofya 11 Maliye nanırı, Bulgaristanın — harpten — evvelki borçlarının tediyesi için verilen mühletin bitmesi üzerine, Millet- ler Cemiyetine müracaat ederek mühletin söylemiştir. temdidini isteyeceğini içinde damdan anahtarı aldım. Avlunun — hücra bir. köşesine koştum ve oradan ninemin mey- haneci karıyı hapsolduğu bod- rumdan kurtarışmı ve onların sa- mimiyetle — gülüşerek — avludan geçişlerini seyrettim. Meyhaneci karı: “Bekle, ben sana yapacağımı bilirim!.,, Diye etli ve yağlı yumruğu ile beni tehdit ediyordu. Fakat onun gü- len çehresi, bana hiç te darılma- dığını ifade ediyordu. Ninem | beni yakamdan yakaladı ve mut- fağa götürdü. — Bunu ne için yaptın?.. Diye sordu. — Sana arkandan havuç hr- lattığı için! — Bunu sen demek benim için yaptın ha? Bekle haylâz, ben senin kulaklarım — tavana kadar çekeyim de görürsün! Eğer » Gönül İşleri Evli Adamlar Genç Kızları Nasıl Aldatırlar? Saf bir genç kızdan aldığım şu mektubu okuyunuz: “ 18 yaşında genç bir kızım. Şimdiye kadar sevda nedir bi miyordum. Fakat son zamanda 45 ini geçmiş bir adam tatlı söz- lerile gönlümü aldı, Şimdi de görüşüp sevişelim, diyor. Ben ni- yeti evlenmekse evlenmemizi sonra sevişmemizi — teklif — ediyorum. O bana birçok masallar okuyor. Avrupada 7 - 8 sene seviştikten sonra — evlendiklerini — anlatıyor. Sonra da karşımda birçok Mu- sevi kızlarile şakalaşıyor: Ben bunu görlünce kendisine ayrı- | mayı teklif ediyorum. O vakit te | hakkımda birçok iftiralar uydu- rarak beni rezil edeceğini söyli- yerek korkutulur. Ne yapacağımı şaşırdım. Bana bir fikir veriniz.,, E. Cemlle Kızım, saflık ediyorsun. Ba- ban gibi adamın yalanlarına a danıyorsun. Pok aşikârki bu adam seni sevmiyor. Vakit ge- çirmek, senin gençliğinden İstifa- de etmek istiyor. Kırk beşini geçmiş bir adam 7 - 8 sene se- vişirse ne vakit evlenecek, ihti- yarlığında mı? Böyle söz olur mu? Hiç onun tehditlerinden de mak- sadını anlamıyor musun ? Ya cağın şey ilk tesadüfünde bu adamı bir tokat indirmek ve kovmaktır. Bir daha ne sen onun yüzüne bak, ne de o senin yanına sokulmıya cesaret edebilsin. * * Gencim. Zamane kızlarında aşk denen inciyi bulamadım. Zengin, fakir, tanıdığım — bütün kızlar eğlenceyi, sevilmiye ve sev- miye tercih ediyorlar. Son gün- | lerde tesadüf ettiğim bir kıza ilânı aşk etmek istedim. Güldü, *“ Böyle budalalıklara gelemem. ,, dedi. Şaşırdım. Garip Kabahat sende. Evvelâ sevi- lecek kızı bulamamışsın, saniyen de sevmesini ve sevdanı izhar etmesini bilmemişsin. İlânı aşkın şeklini sana tabiat öğretir, me- rak etme. * “ 24 yaşında ikiz doğmuş ikiz kardeşiz. Tefrik edilemiyecek kadaş biribirimize benziyoruz. Son zaman. larda canım kadar sevdiğim bir kı- m, kardeşimin de sevdiğini kendisi söyledi. O benimde ayni kuu sevdiğimi bilmiyor. Ne yapayım?,, Hasan Hüseyin Nasıl olsa bu işte fedakârlık etmesi lâzım. Görünüşe nazaran bu fedakârlık hissesi size düşü- yor. Aşkını haber vermekte siz- den evvel hareket ettiği için kar- deşinizin sevdasına hürmet ediniz. HANIMTEYZE bunu büyük babana bir anlata- cak olursam halin dumandır! Koş aşağı kitabının başına! Bütün gün benimle bir ke.ime bile kozuşmadı. Ancak akşam Üüstü duasına başlamadan evyel yatağımın —Üstüne — oturdu dedi ki: — Şunu iyice hatırında tut ki, yavrucuğum, — büyüklerin — işine asla karışma! Büyükler bozulmuş, kötü insanlardır, onlar yollarını şaşırmışlardır. Fakat Allah henöz seni bundan muhafaza buyurmuş- tur. Daimabu çocuk safiyeti ve düşüncesile — yaşa! Allah sana yolunu ye vazifeni gösterinciye ve | kadar bekle. Anladın mı? eğer birisi haksızlık — ederse bundan sana ne? Hükmetmek ve ccııl.ı.n- dırmak — ancak — Allahın - işidir. Biz buna karışmayız.. (Arkan var)