7 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

7 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Te ni Dünya Hâdiseleri Almanyada Siyaset Kurbanları Berlinden bildiriliyor: Alman- yada işsizlik derdinin çaresi el'an îıııluıumıunıtır. Hükümetin ve mehtelif teşekküllerin bu mese- leyi halletmek gayretlerine rağmen ey'fül sonunda Alman işsizlerinin miktarı 7,160,000 i bulmuştu. Bu rakam, Alman resmi istatistik lairesinin cetvellerinden alınmıştır. Yine siyasi mücadeleler yüzünden bütün Almanyada, geçen bir kâ- nunusaniden 932 ağustosu sonuna kadar ölen insanların mik' 155i bulmuştur. Bütün bir . zarfında rekor kıran ay temmuz olmuştur. Bu ay zarfında siyasi mücadeleler yüzünden ölenlerin miktarı 586 1 çıkmıştır. Ülülerle Uğraşan Tarikat Helsingfors — Ölüleri mezar- lardan çıkararak iskeletlerile bü- ü yapan, hastalık iyi eden garip iir tarikatin meydana çıkması üzerine bu tarikatin elebaşıların- dan dört kişi tevkif edilmiştir. Mahkemoye — verilen maznunlar onar sene hapis cezasına mahkâm edilmişlerdir. Finlândiya dahilinde bu garip tarikatin yüzlerce men- subu olduğu anlaşılmış ise de miktar ve hüviyetleri tesbit edi- lememiştir. Mahkümlar, tarikat- lerinin diğer gizli ayinleri hak- kında sıkı bir ketumiyet muha- faza etmektedirler. Bir Tavuk Hırsızlığı Hikâyesi Paris — Bir küçük kasabada, bir kadın komşusunun tavuğunu çalmış ve çalar çalmaz da pazara götürüp satmış. Fakat taruğunun çalındığını anlayan mal - sabibi emen jandarmaya haber vermiş hırsız. kadın, pazarda - tavukla beraber yakalanmış. Fakat der- hal inkâr yoluna sapmış; tavı- ğun kendisine ait olduğunu iddia etmiştir. Hâdise, kasaba halkını da ikiye ayırmış, bir kısım halk mal sahibi —tarafından, — diğer kısım da hırsız kadiın. tarafından çıkmıştır. Vak'a — büyük — bir kavgaya dayanmak tehlikesini österdiği sırada kasaba jan- Ş::muının aklına iyi bir fikir elmiş, iki tarafa şu teklifte :ııhııuııuş: — Tavuğu ben alıp kasaba- nin ortasına bıracağım. Hep be- raber takip edeceğiz. Eğer doğru kümesine gi- derse mal sahibi haklı, elinde tavukla beraber yakalanan kadın da haksızdır. Bu açik teklif kar- şısında herkes sesini kesmiş ve tavuk kasaba meydanlığında ser- best bırakılmıştır. Hayvancağız sağa solz birkaç adım attıktan sonra doğruca kendi kümesine itmiş, bu suretle hırsızın suçu Eı meydana çıkarılmışlır. —Akıllı bir jandarmanın yerinde bulduğu bir tedbir, koskoca bir kasabayı biribirine girmekten kurtarmıştır. Amerikada Bir Mecburiyel! Vaşingtondan — bildiriliyor : Amerika hükümeli, resmi me- murlarının yapacakları seyaha'tte behemehal Amerika gemileri ile seyahat etmelerine karar vermiş- tir. Son defa Cemiyeti Akvam Meclisi açılacağı sırada hareket etmiye hazırlanan Amerikan mu- rahhasları Avrupaya hareket ede- cek yerli vapur bulamayınca 25 Eylülde hareket etmesi mukar- rer bülüunan Alman — bandıralı Avrupa vapurile hareket etmiye karar vermişlerdir. Fakat Ame- rikan maliyesi, derhal emir vere- rek Amerikan — murahhaslarının ecnebi bir vapurla hareket etme lerini menetmiştir. Hatta murah- haslar vaktinden evvel içtimaa yetişemeseler bile başka vapurla değil, Amerikan vapurlarile se- yahat etmiye mecbur tutulmak- tadırlar. ” DİLENCİLER ARASINDA “Amca Be... Ver Kırk Paracık Sadaka... ? Allah Tatlı Cancağızını Bağışlasın!,, Değnekçi Kadın Haykırdı: “Ne Kaldınız Bu Vakitlere Kadar... Toplanın Bakalım... Herkesler Para Kırıyor.., Dilenciliği san'at ve meslek haline getiren Mr kadın kafilesi Ben bir dilenci karargâhı keşfettim. Bu karargâh, şehrin kenar bir mahallesinde, sapa bir sokakta değil, İstanbulun en işlek caddesindedir. İııınmıuınıı. bir sabah Cüm- huriyet Merkez Bankası binasının önünden geçiniz. Karargâhı, siz de görebilirsiniz. Kucaklarında maymun — yavrusuna — benziyen birer çocukla, kınalı avuçlarını açarak önümüzde, ardımızda do- laşan nekadar — belâlı dilenci ka- rısı varsa, hepsi burada... — Kız, Ayşe... Kırmadın ki- rişi.. Be yosmam... Salın da gö- reyim nazlı boyunu... Kucağında - vızıldıyan çocuğa insafsız bir çimdik attıktan sonra cevap verdi: — Ha ki kırmışım kirişi... Görmez misin piçi... Ağzını bilem açmaz... Geberecek midir nedir?, — Yok bi şey... İki saat aç bırak... Haydut gibi olur.. Bak benimkine... Bir çimdik tecrübesi de o yaptı. Çocukcağız, gözlerinden iki sıralı yaşlar dökerek avazı çıktığı kadar haykırmıya başla- yınca: — Yamandır benimkisi.. diye sevindi. Çok defa kendiliğinden ağlar... - Susturayım, derim de yine susmaz... Öteden bir başka dilenci kıs kıs. gülerek — yanındaki — şişman karıya soruyor: — Geldi mi sütlerin be kız? Başını salladı: —A ah. Bire ne yapsan boş... Çekildi. bütün — bütüne.. İlâç tarif ettiler: — Bul bir köpek enceği emzir,... — Onu da yaptım olmadı... Aralarında altı yedi yaşların- da bir kız var. İkide bir, duvara doğru elini uzatıyor: — Amca be... Ver kırk. pa- racık sadaka.. Allah, tatlı canım bağışlasın.. Anaç dilenciler, kıza bakıp bakıp gülüşüyorlar: — Duha bir hafta yok, çıkalı meydana.. Bastırdı epimizi.. Dün, Bu kafileye mensup ikl çocuk anasına kırk iki buçuk kuruş getirmiş.. — Bak sen?. Ummadık taş baş yarar.. Yetişti kız.. Zavallı çocuk, etrafındakilerin takdir ve hayranlık ifade eden bakışları karşısında, muvaffakıyetli bir imtihan geçirmiş gibi idi. Karargâh, gittikçe kalabalıklaşı- yor. Şehrin dört tarafından akın eden dilenci karıları arasında kart bir çingene peyda oldu. Başında yırtık bir yemeni, elinde ucu kıvrik bir sopa. Bu, her halde karargâhın sevk ve idare- sinden mes'ul bir şahsiyet ola- caktı. Kimseye göz açtırmıyordu: — Ne kaldınız. bu vakitlere kadar.. Toplanın bakalım.. Kara- gümrükteki Pembenin — takımı, Sultanhamamına dizmiş kızları.. İki saattenberi para kırıyor.. O sırada birinin hatırına geldi: — Biz ekmek yemedik daha', Sanki hakları yok mu? Ayı bile açaçına oynamaz. Grup grup duüvar - diplerinde toplandılar. Herkes, koynundan kendi çıkınımı çıkardı. Kararmış br konserve tenekesi içinde üÜç tane biber turşusu... Kirli bir beze kat, kat sarılmış bir parça küflü peynir.. Kadit baline gel- miş ekmek artıkları örtaya çıktı. Sarı baş örtülü, eli yüzü temiz bir Çingene kızı, çıkınını meyda- na koyunca hepsinin ağzı bir karış açıldı: — Abe, nerde buldun bunları? Birisi göz kırptı: — Konağın efendisi ile arası iyidir, onun... — Dilenci karargâhında hay- ret uyandıran bu nevale, yağlı bir söğüş parçası idi. Sağdan so- la uzanan eller, söğüşü didik didik ettiler. Asıl mal sahibine bir şey kalmamıştı. Çingene kızı, böyle taarruzla- ra alışık olmalı ki, ses çıkarma- di o da başkalarının küflü pey- nirlerine, yağsız kuru zeytinlerine el atmıya mecbur oldu. Kahvaltı faslı bitince değnekli kocakarının sesi tekrar duyuldu: — Hadi bakalım... Besmele ile çıkın yola... Güllü kız.. Sen dediğim gibi Çarşı içindeki çeş- menin başına... R. » sen de dünkü yerine... Bilirsin ya, Nu« rosmaniye kapısının önü... Küçük kıza döndü: — Sen Türbenin —önünden ayrılma... Yarın benimle Eyüpsul- tana gideceksin! Sevindi: — Nine ben bugünden gide- yim Eyüpsultana... — Ol&maz... Yarın perşembe- dir, ziyaret çok olur... Sıska bir kadın seslendi: — Hatçe.. Kargadan haberi- ni aldım. Dün, epey tırtıklamış- sın. Ninen kül yutmaz kızım. Ötekinde göz süze süze ye- min edişler: — Allahın keskin - kılıcına geleyim dört metelikten fazla aldımsa.. İki gözüm yere aksın.. Yarın ahirette hak dizarını gör- miyeyim.. Dört kitap çarpsın ki.. Dilenciler, sırtlarında, torba- ikişer. — Yola — düzüldiler. Kart Çingene karısı, onları göz ucile bir müddet takip etti. Sonra, sopasını — kaldırımlara çarparak, belden aşağısı tutmaz bir insan gibi, sarsıla sarsıla yürümiye başladı. Köşeyi dönerken önüne ilk rastgelen yolcunun yakasına ala- caklı gibi yapıştı: — Allah tatlı canını bağışla- sın efendi.. Şu nineye bir çeyre- cik ver. — Rabbim yüzü göstermesin !.. sana — yoksulluk H4 lar, kucaklarında çocuklar, birer | — Teşrinevel 7 Bilmecemiz Geçen Bilmece- | mizi Doğru Halledenler (Dünkü nüshadan devam ) Birer adet kitap alacaklar: İstânbul Kız Örtamektehi talabı Askerlik dairesi Ayten, Salihli — Namikk mezunt Ahmet Cihat, aV hisarı Başmüdürü Rifat Vey oğlu 5# hattin, İstanbul #5inci mektep talebi den 366 Şinasi, Adana Ticaret mekti talebesinden No. 70 Mehmot C Temir Karataş Ortamektebi üçünc niftan 473 Sallı mektebi #kincl Sabahattin, İzmir K kağında No. 82 Yoğgurt pazarında —ur Efendi. oğlu Mehmet Zek Okuma yurdunda Hasüan, tihlâk kooporat finde Tevlik, da Dolap sokağında No. d4 Sal Salih, Ankara Orta Ticaret — meki talebesinden 108 Semiha Hanım Beyler. Muhtıra defteri alacakla İstanbul Kız. Ortamektebi - talebt Riİnden Ö60 Muzaffer Adil, Kasımpâlf Büyükpiyale No, 290 Futma Nigfili Ödemiş Örtamektebi birinci sımfti M. Roşat, Çatalca Kız Ortamekti füçüncü sınıltan Fatına Abdtllab, leli Cümhuriyet caddesi No. 5 Hay!? ye, Uşak Müjde İlkmektebi. dördünü sınıftan Salfot, Boşiktaş Hakimiyöt Milliye — yatımektebi — talebesind 2429 Sulih, Adana Erkek lisesi onu! cu sinıftan 198 Kadir, İstanbul Kİ Ortamektebi talebesinden 512 Mesud Davutpaşa Örtamektebi - talebesindek 279 Ibrahim Mustafa Boy ve Hanımlafi Birer kart alacaklar : Eyüp Ortamoktebi — talebesindi 23 Melâbat, Üsküdar 21 inci mektef beşinci sınıftarı Muzafler Oğuz, Mant” sa helvacı sade baktal Ali Bey © Kaver Kaya, Üsktidar 20 inel mekli üçüneü sınıftar. Neclâ Avni, Ankâft momurlar koopotalil şirketi menluflk rından Mehmet Bey kızı Türkân, BO yoğlu 13 üÜncü mektep - talebesindek 288 Haşim Şamil, Salihli Nalbant 8 de Osman Nuri Eİ. oğlu Nümâf İstanbul — Kız Örtamektebi . talobesli” den ST1 Hikmet, Menemen muhatf bel hususiye idüresinde Mustafa Ki raal, İzmir Sakarya mektebi sımiftan 200 Nibal Sawi, Sa Ahmet E£ oğlu — Remal Amerikan kiz mektebi Neriman Fahretti riyet maballesi 21 Nazmi, A Enatitüsü yedinci 156 Cahide Rızı, Salihli avukat ri Bey kizı - Nezihe, Adana Zirâff Mektebi müdürü Fazlı Bey kızı Şül ran, Darüşşalaka lisesi talebesind 85 Esat, Ankara Hacıhalil mahallet” Göztepe sokak No, 26 M. Cevat, AĞ na Su işleri dairesi rasat memll Şevki Bey oğlu Osman Kemal, Bifi Şehit Kâlibey enddesi No. 34 bakkil Hasan Supbi B oğlu İTamajl Hakklk Balihli askerlik şubesi — Yüzbaşısı 34f Bey kızı Ahter, Adana - posta - kutall 99 Refik Fazıl, Antalya develik mWl” danında No. 52 Remziye, Gaxlanti İsmetpaşa İlkmektebi beşinci — sınıl(âf 127 Mustalfa Kemal, Bahariye caddtf Kalfaoğlu #okak No. 19 Harlka Salif Katanbul 31 inci mektep talebesindt” 229 Münevver; Salihli Altınordu müf, tebi- Üüçünecü — sınıltan GK4 Jemf! Mustafa, Kastamonu Gazipaşa caildt” No. 27 Hikmet, İstanbul ' İisa 4 besinden 1358 Niyazi, Malatya myallim Yahya bey — kizi Aytül İnebolu Saatçi zade Rahmi oğ Mehmet Sabri, Ankara Y murin sokak No, 9 Sahibe, İTey da Kılavüz sokak No, 2Ü Sabir. san, Adaaa Ticaret Moktebi taleb saniye orl Mehinet, Adana Ticaret mektet besinden S1? Comal Ragıp, YerebetöP İ nbey aparlaman N bul ikingi mokt Şaziye, Adâna " sınıf l ne Misirli caddesi- No 190 FADİŞ Adana Erkek Likesi ikinei emif 109 Ahmet, Adana Ticaret — MekİEE üçüncü sıaıf talebesinden 284 MÜĞ İzmir — Eşrofpaşa — Halitboy ııı""’l dördüncü sınıftan Faruk, İstinye Mi mutçavaş mahallesi No. 115 ” Böey ve İlandınlar.