9 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

9 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

19 Sayfa SON POSTA —— —— İngiltere Hükümeti tarafından Gazi N7 ne hodiye edilen eıwrln lınlınıuı ÇANAKKALE — 124 — Yazan: Ceneral Oglander Topçu Ateşi Tamamile Kesilmişti Suvarisi — tarafından gayet mabirane idare edilen bu tahtel- bahir Marmarada 22 gün kaldı ve bu müddet — zarfında iki gambotla Çanakkaleye — git- mekte olan iki büyük nakliye gemisini — batırmıya — muvaffak oldu. Gerek bu — tahtelbahirin, gerekse 18 Mayısta Marmaraya giren E V1 işaretli tahtelbahirin kuvayi seferiyeye çok büyük yar- dımları oldu ve mayıs nihayetine doğru — Türklerin denizle olan nakliyatı tamamile inkıtaa uğradı. Bu tarihten sonra, tahtelbahir- lerin mütemadi faaliyeti sayesin de İstanbuldan Çanakkaleye de- niz tarikile takviye kıt'atı gön- derilemedi. Her ne kadar Türk- ler, gece vakti ve sahili yakım- dan takip etmek suretile giden küçük gemileris erzak ve levazım gönermiye — devam ettilerse de, bütün —Türk askeri muharrir- leri, Çanakkale seferinin deva- mı — müddetince — şibihcezirede bulunan askere erzak, İevazım vo cepano yetiştirmekte son de- rece müşkülât çekildiğini itiraf etmektedirler. Mayısın ortaların- | dan sonra hemen hemen bütün erzak, İevazım ve cepane ve hbatta takviye kıtaatı karadan sevkediliyor ve bu nakliyat için | lâzımgelen öküz ve manda ara- balarını tedarik edebilmek - haylı zamana ihtiyaç gösteriyordu. Bu teahhurlar yüzünden Sinci ordu- anun haziran ayında bir müddet adam başına ancak 160 atımlık cepane ile kaldığını yine Türk raporları yazmaktadırlar. 2 Mayısta 700 Baby Tepesine Taarruz Harekâtın ilk günlerinde ku- vayi seferiyenin mazhar olduğu yegâne nimet, bahar havalarının son derece iyi gitmesi idi. Mayıs availinde hava tam harekâlı har- biyeye müsait bir surette gidiyor ve birbirini tevali eden berrak ve güneşli bahar. günleri her hususta bedbin ve neşesiz olan askerin maneviyatını yükseltiyor- du. Nisan ve mayıs ayları zar- fındaki muharebeleri tetkik eder- ken bu hususu daima göz önün- de bulundurmak lâzımdır. Çünki müstevli kıtaatın, yardım ge- linciye — kadar — şibihceziredeki mevkilerinde — tutunabilmelerinde en büyük âmil, Türklerin top cephanesinin noksanlığından son- ra, hiç şüphe yok ki havaların iyi gitmesi idi. — — Resim — Tahlili öğrenmek 6 adot kuüpoa ile bi hkıw gönderiniz. — Resminiz sıraya fâbidir. ve Sade edilmez. Kuponu Tabiatinizi | | n nizi ——— —— —- | isim, meslek — | veya san'at? Bulunduğu memlekot Resim — intişe: «docok mi ? Resimin klişesi 30 Pul mukabilinde gönderitedil .. kuruşluk iştiyordsanız j | we itilâf esasından Anzacta, mayıs bidayetiede Jeneral Birdwood kıtaatının kar- şılaştıkı en mühim mesele Wo- nosb Geciby deresinin baş ta- rafındaki mevzileri ıslah etmekti. Burada ve (Buby 700) tepesinde bulunan Türkler Altnderenin o kısmına ve hatta Rusell'o Top ile Wac Laurin'o Hil tepelerin- deki İngiliz mevzilerine hâkim bir vazıyette bulunmakta idiler. Godby fırkasının harp notlarına nazaran birkaç gün düşmanın topçu ateşi tamamile kesilmiş | ve Türk kuvvetlerinin 29 uncu fırkaya karşı konmak Üüzere çe- kildiği ve Anzac kıtaatının kar- şısında ancak az miktarda Türk kıtaatı birakıldığı zehabi. hâsıl | olmuştu. Bu vaziyet karşısında 700 Baby tepesini zaptederek bütün Mortar Ridge ve 400 ra- kımlı - sırtları Anzac - kıtaatının şark cenah hututu içine almak üzere harekete geçilmesi için | mayısta emir verildi. Maamafih bir müddet sonra bu harekâtın zamana göre pek olacağı | tahmin edilerek Mortar Ridge ve 400 - rakımlı zaptından sarfınazar edildi ve ayni zamanda da taarruzun yalmız Baby 700 tepesine —inhisar etmesine, 2 mayıs — akşamına tehirine ve Jeneral Gödley firkasının — üiç | tabürile yapılmasına karar verildi. | vâsi sırtların Kararlaştırılan plân şöyle idi: 2 Mayıs günü akşamı saat Tde Baby. 700 tepesi bir çeyrek | saat müddetle karadan ve deniz- | den bombardıman edilecek. Saat | 7,15 de topçu ateşi Battleship hille tepesi ile Conk bayırına tevcih edilecek ve Otago taburu Monasb Guliy deresinin Garp tarafındaki çatalı Üzerinden ve Kolenel Monash livasının | 16ncı ve İlinci taburları da şark taraftaki çataldan ilerilemek suretile piyade hücuma geçecekti. (Arkası var 1 Osmanlı Borçları Meselesi Pariste Nasıl Halledildi ? (Baş tarafı l inci sayfada ) yetinin hissesi resülmalin yüzde (8 - 9) una inmiş olacaktır ki, bu miktar kabul edilen frank esasile yüzde (40-45) demektir. İtilâf projesine göre, yeni mu- kavelenin imzası tarihinden itiba- ren tediyesi tehir edilen kupon bedelleri de verilmiye başlana- caktır. Bu tarih 25 teşrinisani 1932 dir. Fakat yeni eshamın ilk kupon tediyesi 1933 teşrinisa- nisinde iptidar edecektir. Bu şekil itilâf, ortaya çıkarı- lan muühtelif şayialara rağmen hâmiller meclisi tarafından kabul edilmiştir. Eski borçlara ait olup fazla kalan | yeğlunda Kaza d'İtalya salonla- | eee |Mevlüdu Şerif okunacağınden arzu | buyuranların teşrifleri esham, Üzerlerine damga - vuruk- mak suretile Türkiyeden ayrık- mış memleketlerin hisselerini tem- silen borsalarda muamele görc- receklerdir.., Bir İtalyan Edibesi Şehrimizde Madam Lombardini Burada Konferanslar Verecek Madam Lombardini Lâtin ve İtalyan edebiyatının maruf simalarında Madam Profe- sör. G. Lombardini | bütün icaplarını yaptıkları | hastada tememni ettikleri şehrimize gelmiştir. Ayai zamanda bazı İtalyan gaztelerinin — muhabiri olan Madam Lombardini geçen sene de memleketimizi ziyaret etmiş, bilâhare İtalyaya avdetin- | de İstanbula, Bursaya ve Türki- yede son on sene zarfında yapı- lan — inkılâba konferanslar vermişti. dair Profesör Lombardini bu sene de bir müddet memleketimizde kalacak, Ankarayı ziyaret edecek ve sonra intibalarını bir kitap halinde — neşredecektir. İt.ılyııı profesör şehrimizde birkaç kon- ferans verecek ve yakında Be- rında bir Türk - İtalyan kitap sergisi hazırlıyacaktır. | Ressam M. Friscia İtalyanın tanınmış ressamla- rından M. Friscia şehrimize ge- miştir. Avrupanın €&n ıııllhimi resim — sergilerine — iştirak * eden | şeyden haberdar mumâileyh şehrimizde birkaç ay | kalacak ve burada yapacağı | eserlerinde Kazaditalya salonla- | rında bir scrgi açacaktır. Askerlik Davetleri Beyoğlu Askerlik Şubesinden: ' 1 — 316: 395 doğumlulardan sunufu muhtelifeden bakaya kal- mışlar ve süveri saire ile hizmeti | mükellefesini ifa etmemişler ile 324 ve 325 doğumluların askerlik etmiyen esnan erbabından Deniz sınıfına mensup olanlar 13 - 10 - 932 sabahı diğer & nıflar 20 - l0 İ 932 sabahi ve — gayrimi 324 doğuma kadar bakayalar ile 324 esnan erbabıda 18 - 10 932 sabahı sevkedilmek üzere şubede ispalı vücut edeceklerdir. 2 — Bu doğumlulardan kısa hizmete tabi olupta hakları refe- dilenlerin ayni günlerde şubede | bulunmaları. 3 — Jandarma sınıfının hangi gün şubeye gelecekleri ilân edi- lecektir. 4 — Bedel sevk - günleri ka- edilmez, bunun için daha t İâğımdır. A —— ——7 Mevlüdu Şerıf — Avukat Hamdi Halim Beyin haremi Aliye | Hanımın rubu için yarınki pazar- tesi günü öğle namazından sonra Kadıköyde Osmanağa camiinde bul evvel müracı olunur. aa AA Yeni Neşriyat Olimpiyat hası çıktı. Poderas- - Komedi spor - At- günkü spor hareket- tenkitler, 76 1nci yonda bir letizm - ( leri - Fot , Çömez- | perişan bir Pikton üs'ntiğa - Dü makalede fut- bolun teknigine - giriliçor. Teşrinlevvel B İzmir, Tokadi Zadeyi | Nasıl Kaybettı (Baş tarafı 1 inci ııyfıdı ) Bey, bu — sızının — ağrıların duymağa — başladığı — dakikadan itiberen Nâsır Beyin tabancasını cebine koymuştur. Şekip Bey, çok yakın dostla- rına “Nâsır ölürse ben altmış yaşından sonra evlât acısına da- yanamam, mutlaka kendimi öl- dürürüm. Dostlarımdan rica ede- rim. ki mezar kazsınlar,, diyordu. Maalesef Nasır Beyin - sıhhi vaziyeti de ağırdı.Doktorlar fennin halde salâhı temin edemiyorlardı. İhtiyar — baba, dunda bulunan ağlanu ziyarete gittikçe onu sevenler arkasını bırakmaz, kendisini sıkı bir ta- rassut altında tutarlardı. Nâsır Bey evvelki akşam da- ha sakindi. Hastanın süküneti Sıhhat Yur- | biraz ümit bile uyandırmıştı. Ya- zık ki bu ümitler çok sürmedi. Sabaha karşı saat beşte ölüm bu kıymetli, gürbüz genci kucak- ladı. Nâsır Bey gözlerini hayata kapadı. Şekip Beyin akrabasından bir zat bu haberi alır almaz Şe- kip Beyin evine koşuyor Tokadi zadenin refikası ile biricik kızımı evden alıyor Bayraklıya götü- rüyor. Şekip Beye gelince, hiçbir olmıyarak — ev- den çıkıyor, tramvapa - biniyor. Kara haber — nekadar — çabuk | şehirde şayi olmuş ki bir ecnebi hürmetle eğilerek “ Başınız sağ olsun üstat ,, diyor. Şekip Bey ©o dakikada uğra- dığı felâketi anlıyor. Bitkin ve halde — tramvaydan inerek vapur iskelesi karşısında | Remzi Beyin kahvesine giriyor. | Uzaktan kendisini gören Cemal | Şahengeri Bey yanına koşuyor : — “ Şekip, bu teessürün ne ? Biraz kendini topla: Hem sende | tabanca varmış, onu bana ver, ,, liyor. Şekip Bey “ Ben sizin umdu- | ğunuzu yapacak adam değilim. | Beyhude ediyorsunuz. « diyor. O sırada çok ıevdıgı kundu- racı 'Vlclımzt Alı Efendinin civar- endişe | dın geçmesini vesile ittihaz €7 rek kendisile görüşmek kahveden çıkıyor, cebindeki bancasını çıkararak kalbine * kıyor. Korkunç bir silâh sesi kab vedekileri ve civardaki — bat” titretiyor, Şekip Beyin ağır yere düştüğünü görenler yorlar. Muhterem ihtiyarı kenara çekiyorlar, — Doktef Jen, lar kanfre şırıngası — yapı! i lar. Heyhat, bu son tedw Tz de — faidesi görülmüyor tam saat sekizi çeyrek göçe bine kurşun sıkan Şekip yavrusunun vefatından üç $4 bir çeyrek sonra hayata göıll!fdv Vel yumuyor. g Tokadi zade Şekip Bey, miye o kadar kat'i surette ki rim vermişti ki daba evvi kaleme aldığı bir mektupta Nâ& Beyin ve kendisinin vasiyı yazınış bulunuyordu. Bu ıııeISM üzerinde çıkmıştır. ve şu m' dedir: “Nâsır vasiyet etti.. So kuyuda Halim Ağa zade HJ Beyin yanındaki mezarların birii gömülecek... Annesine, kard ne, birkaç dostumuza bu vasi) bildirdim. Beni de onun yı ömünüz, yeni tabut istemel' p Bıürimu bir şey Mülmıye)' z Soğukkuyu cai urıhııdeıı : tabut getirilmesini rica ederimi- — Şekip Haşiye: Bu vasiyetimi bozüf lara lânet olsun! Ş Cenazemin eve ıMümlm ' sini, diğer bir yerde yıl&ılllrJ Pa yukarıda - bildirdiğim — mezorli defnedilmesini aziz dostlarım rica ederim. — Şekip Tahkikata göre Şekip Be hâdise günü evden çıktığı zal bir komşusuna şunları söylemi: “— Beni artık beklemesi Gelmiyeceğim. ,, Tokadi zade Şekip Bey yaşında idi. Birçok huul rakik — şiirleri - vardır. tarafından çok sevilirdi. hamit devrinde Bitlise sürüln Meşrutiyetten sonra ilk Oım) Meb'usan Meclisine Manisa€” Meb'us intihap edilmişti. Maarif Vekili Söz Veriyof. (Baş tarafı | inci ..,ı.d.. miş ve Reşit galip Bey gibi kelâm ve vicdan hürriyetinin en hararetli taraftarlarından birinin Darülfünunun başında bulunması Darülfünun heyetinin huzur ve su- kün içinde çalışmasına — vesile olacağını söylemiş ve teşekkür etmiştir. Bir aralık Mustafa Hakkı B. ıstılahlar meselesine temas etmiş ve Darülfünunun bu sahada çalış- mıya başladığını - söylemiştir. Bu- nun Üzerine Reşit Galip Bey şu beyanatta bulunmuştur: , * — Evet.. Bugünün büyük işi olarak dil işi vardır. mesainin | ağırlık merkezi Ankara olacaktır. Fakat ıstılah işinde şüphe yok ki en müecssir yardımı buradan gö- receğiz. Ankaraya gider gitmez Dil Cemiyeti faaliyete geçecek, maarif teşkilâtı bütü gayret ve kuvvetile diğer hükümet teşkilâ- tile birlikte bu çetin işe atıla- caktır. Söz derleme işini altı ay zarfında sona erdireceğiz. Buna muvaffak olduğumuz zaman bu toplanan malzemeden dili- | mizin îem'ıılonmui için fade etmek meselesi gelccckf Bu ilmi mesainin başında ııâ koymak uüsülleri ve kelime” ıstılahlaştırmak — işi bulunacat' Halkımızın -dilinde yaşıyan k meler, bu işin bizi korkutaf — tarafı olmadığını — gösterecek? Hâmit Zübeyr ve İshak R Beyler ( 10 ) bin, Muallim N Bey (25) bin, Velet Çelebi (40) bin kelime topla Bunlar münferit çalışmalarla müuştur. Biz on beş muallimi ” den çalıştırdığımız - vakit iş şecek ve tahminimize göre * bin kelime bulmak mümkün * caktır. Derleme işi bir usul * tında — olacak ve bu iş içif talimatname yapılacaktır. Mes”, Kelime serileri yapılacak, he ler, gökteki kelimeleri, tabi lar nebatat ve saire kelim€ toplıyacaklardır. Osmanlıcadan Türkçe lâgat yapılması düşünülmek / Osmanlıca kullanmak - istet” ler bunların Türkçeye mut” lerini bu lügatlere bulacaklâ”