26 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa SON POSTA — esi I Pazar Günü Hafta Tatili Cuma tatilinin pazara nakledil- mesi etrafında bir dereyan — var- dır. Bu hususta halkımız diyor kit: Kâmil Bey ( Beykoz iskele çad- desi 3) — Cuma tatilinin pazara tahvl- linde hiçbir. mahzur göremiyorum. Bunun dinle de biçbir alâkası yoktur. Mademki garp medeniyetini kabul ettik. Beynelmilel tatil gününü de kabul etmeliyiz. | Mehmet Ai Bey ( Beyazıt Koska Hasanpaşa mahallesi 88 ) — Bugün dünya Iktısadiyatının muvaffakiyet — ümillerinin — başında sürat gelir. Malı beynelmilel pazar- lara ilk defa arzeden milletler para kazanırlar. Cumayı tatil günü kabul ettiğimiz için bizde hakiki tüccarlar »haftada bazan üç gün kaybede: Garpla sıkı münasebetlerimiz vardır. Garp tatil yaptığı gün biz de yap- malıyız. * Ahmet Kudsl Boy ( Ayasolya Fl- tuzağa 84 ) — Tatil gününün pazara naklinde Hctsadi ve ticari <raruretler vardır. Meselâ bir tüccar buradan cuma günü Avrupaya banka vasıtasile ve tolgrafla havale vermek istese o gün Türkiyede bankalar kapalı olduğu için bu İşi cumartesiye tehir edecek- tir. Cumartesi günü bu işi yapınca da Avrupadaki tüccar ancak pazar günü bankadan parayı çekecektir. Halbuki o gün Avrupada bankalar kapalıdır. İşi pazartesiye bırakmak mecburiyetindedir. Bu auretle İstan- buldaki tüccarın işi tamam üç gün gecikmiş oluyor. Hajbuki — bugün Hcaret işlerinda çok sürat lâzyndır. * Feridun Bey ( Edirnekapı Sultan Bamamı 91 ) — Cuma tatilinden maksat haf- tada bir gün dinlenmektir. Bunun ününe tesadüfünde kat'i bir yet yoktur. Garp medeniyeti- uz, Onlarla ticari münase- günü gününe idame ede- bilmek için tatilimizi de onların tatil gününe tesadüf etlirmiye mecburuz. Aksi takdirde ticaret işlerimiz akaar. Aksaraylıların Arzusu Aksaray — halki — Aksarayda Mustafa Kemalpaşa caddesinde bir tramvay durak mahalli ya- pılması için teşebbüslerde bulun- muşlardır. Üzüm Ve İnc İzmir, 25 — Şehrimiz Ticaret ve Banayi Odasının üzüm ve incirleri: mizin tcari vaziyeti ve ihracatı hak- kında tanzim eylediği rapora naza- tan mevsim iptidasından 23 - 10-932 tarihine — kadar — İzmir borsasında 35,532,368 kilo üzüm satılmıştır. 150 Lira Almışlar Fenerde oturan acem Abbas ve arkadaşı İsmail, ayni semtte kahveci — İranlı -Abdürrahmanın 150 Tirasını çalmışlardır. — Her İkisi de — yakalanarak tahkikata başlanmıştır. 1 — Hasan Bey.. Bütüüu dok- torluk hayatımda... İ:Ialkın $ ! DAHİLİ HABERLER Bir Hamalın Küfesinde 112 Paket Kaçak Esrar Bulundu Dün şehrimizde mühim bir kaçakçılık hâdisesi meydana çıkarılmıştır. Bu hususta yaptığımız tah- kikata göre, Gümrük Muhafaza idaresi memurları dün Ada iskelesinde etrafı tetkik ederlerken bir hamal gözlerine ilişmiş ve memurlar hamalın vazi- yetinden şüpheye düşmüşlerdir. Memurlar hamalın yanına gitmişler, hüviyetlerini bildirmişler ve taş- dıği eşyaları arıiyacaklarını söylemişlerdir. Hasan evvelâ | *“Ben hırsız değilim. Bu eşyaları ekmek parası l kazanmak için taşıyorum. , demiştir. Bu sözler isminde olan bu hamal Kıymetli Eserler Bunların Fotoğraflarından Posta Kartı lapılacak Askeri Müze idaresi, müzede mevcut kıymetli Eserlerin kart postal halinde fotoğraflarını yap- tırmaktadır. Esasen bunlardan bir kısmının — fotoğraflari müze gi- şesinde satilmaktadır. Müze idaresi hem kart satı- şını Aarttırmak, hem de — milli eserlerimizi tanıtmak için müze dahilinde bir posta gişesi açmıya zeyi gezdikten sonra bu gişeden beş kuruş — mukabilinde tan sonra asılacak posta kutula- rına atacaklardır. Müze bu hususta Posta ve Telgraf başmüdürlüğüne — müracaat et- miştir. Kanlı Kaza Bir Otomobil Bir Gaze- teciyi Yere Devirdi Mustafa isminde bir şoförün idaresindeki 1352 numaralı öto- mekte olan Apoyematini gaze- tesi muhabirlerinden Teodoros efendiye çarparak tehlikeli suret- te yaralamıştır. Teodoros efendi “hastahaneye — kaldırılmış, — şoför " yakalanmıştır. Konkordato Ticaret Bankası Müessisleri ’ Alacaklılarla Anlaştı caret ve Sanayi Bankası mües- sisleri mahkemeye — müracaat ederek alacaklılarile yüzde otuzu para olarak verilmek şartile bir konkordato talep etmişlerdir. Bu talebin kabul edildiği söyleni- mektedir, ü 2 — Ciltler ekudum. dolüsu — kitap karar vermiştir. Ziyaretçiler mü- | birer | kart alacaklar ve orada yazdık- | idaresi | mobil Tepebaşı caddesinden geç- | Tasfiye halinde bulunan Ti- | | müteşebbisler | | | l Son Postanın Resimli Hikâgye si: ayrı ayrı şaşalamış — ve | Tevkifhanesinde Tahkikat Üsküdar tevkifhanesinde bazı yolsuzluklar yapıldığı Müddeiu- mumiliğe haber verilmiştir. Üs- küdar Müddeiumumisi — Burhan Bey tahkikata başlamıştır. Deniz Yolu Gemilerin Takip Edeceği Yollar Tespit Olunuyor Gümrük kanununun 19 uncu maddesi mucibince gümrük idare- leri vapurların sahilden kaç metra uzaktan geçeceklerini tayin et- mek — mecburiyetindedir. Bunun sebebi vapurların sahillere yana- şarak kaçak eşya kaçırmalarına meydan vermemektir. Mudanya gümrüğü bu hususta aldığı kara- rı ilân etmiştir. İstanbul ve Hay- darpaşa gümrükleri de yakında bu- şekilde karar - vereceklerdir. Mimar Sınan Türbesi Süleymaniyedeki Mimar Sinan türbesinin tamiri yanındaki binanın yıkılması hakkında Ev- kafın Vekâlete yaptığı müracaat ve kabul edilmiştir. Tramvaydan Düştü Alber isminde birisi Fındık- hda tramvaydan atlarken düşerek yaralanmıştır. Şeker Fabrikası Çekoslovaklarla ban Türk Eskişehirde — bir şeker fabrikası açmak için te- şebbüslerde bulunuyorlardı. AlL dığımız haberlere göre bu teşeb- büs şimdilik akim kalmıştır. 3 — Bütün günlerimi lâbora- tuarlarda geçirdim. | lâ fabrikası Pazar Bzerine memurların şüphesi büsbütün artmış ve eşyaları aramıya neticesinde hamalın taşıdığı eşyalar arasında külli- yetli miktarda esrar bulunmuştur. Bulunan esrarlar paketler içerisindedir. ve tamam 112 pakettir. Hamalın orada derhal ifadesi alınmış ve İsında ve bulki merkozle diğer mühlti bu eşyanın kime ait olduğu sorulmuştur. Hamal evvelâ cevap vermek istememiş, sonra da müphem şekilde bazı şeyler söylemiştir. Fakat derhal tahkikata girişerek bazi izler elde etmişler- dir. Kaçak esrar paketleri müsadere edilmiştir. — başlamışlardir. Filhakika arama memurlar İlk Toplar Yivli 'İ'oplar Hakkında Tetkikat Yapılıyor Askeri Müze 1daresi Kasım- paşadaki — Bahriye — müzesinde Yavuz Selim zamanında dökül- müş yivli toplar bulunduğunu meydana çıkarmış, bunların alçı- dan kalıplarını ve fotoğraflarını yaptırarak Ankaraya göndermişti. Alâkadar mülessese ilk yivin ta Yavuz zamanında Türkler - tara- fından tatbik edildiğini gösteren bu keşifle ehemmiyetli surette meşgül olmuş ve tetkikat icra- sını hususi bir komisyona havale etmiştir. Komisyon tetkikat ya- parak göndereceklir. Bu mübim topların da Askeri Müzeye nakli takarrür etmiştir. raporunu Hava Vaziyeti Bugün Yağmur Yağması İhtimal Dahilindedir Havalar aylardanberi kurak gidiyor. Fakat dün hava bulut- lanmış, pek az da yağmur — düş- müştür. Rasathaneden aldığımız ınalümata göre, bugün hava yine kapalı olacak, rüzgâr hafif olarak değişik — istikametlerden esecektir. Bugün bir aralık yağ- mur yağması da muhtemeldir. Dantelâ Şehrimizde İki Fabrika Tesis Edilecek Yakında İstanbulda iki dante- açılacaktır. Bunlar- dan birinin müsaadesi alınmış, diğerinin de alınmak üzeredir. Bu fabrikalar açıldıktan sonra dantelâ fiatlerinin, ucuzlıyacağı söylenmektedir. Völa 4— Fakat bazı hastalıkların mik- aü l roplarını bir türlü keşfedemedim. — Teşrinicvvel 26 Günün Tarihi - .Eski MusikiEserleri Toplanıyor Tarihi ve dint eserleri toplamak üzere konservatuarda yeniden - bif heyet teşkil edilmiştir. Bu heyet alaturka musiki üstatlarından Rauf Yekta, Zekâi dedenin oğlu Hafız Ahmet ve doktor Suphi Beylerdet mürekkeptir. Toplanacak eser bestelerinin kay“ bolmaması için bunların bakır plâk” lara alınması kararlaşmıştır. Tayyare Seferleri Yakında Ankara ile İstanbul arat şehirlerimiz arasında tayyare seferleri başlıyacak, yolcu ve eşya nakliyati yapılacaktır. Bu suretle Ankara - İse tanbul arasındaki mesafe iki saatlt alınacaktır. Verilen Mükâfat Tayyare Piyango Müdürlüğü şime diye kadar ikramiye ve müküfat olarak 28 milyon lira vermiştir. Darülbedayi Kadıköylünde Darülbedayiin haftada bir Kadıt köy cihetinde temsiller vermesi kâe rarlaşmıştir. Pazartesi akşamları İstenbul cihet tinde oyun olmadığı için, san'atkâre ların iki heyete ayrılarak ber — hafta sıra ile Kadıköyüne geçerek Hale tiyatrosunda temsil vermeleri beles diyece tasvip edilmiştir. Dumlupınar Faciası Dün Ağır Ceza Mahkemesinde heyecanlı bir devanın rüyetine devam edilmiştir. İki üç ay evvel Dumlupınar vapur kamarotlarından Feyzi Efendiyi, de“ nize atmakla maznun Meto Süleyman ile gemi tayfaları dünkü celsede tekrar — isticvap edilmiş, 10 kadar şahit dinlenilmiştir. hitlerin verdikleri izahate göre vak'a geceyarısı olmuş ve iki el «i lâhı müteakıp Meto Süleyman “Feyzi bana silâh attı , diye makine daires sine kaçmıştır. Şahitler yalmız silâh sesini duy* duklarını ve müteakıben — Feyzinin denize atladığını, gemiden İndirilen sandallarla arandığını söylemişlerdir. Fakat bu sırada Müddelumumili- ge “ Yaküp , İmzasile gelen bir mektupta, İşin içyüzü teker teker anlaşılmakta ve Meto Süleyman it- ham edilmektedir. Ayni zamanda hâdiseye Ayşe isminde bir kadının * ismi karıştırılmaktadır. Dünkü celsede samlüin arasında bulunan hizmetçi Ayşe de dinlenmif ve Feyzi ile hiçbir defa konuşmadı" gini, aralarında bir münasebet ol- madığını söylemiştir. Neticede maz- nunlardan — üçünün tahliyesine ve, muhakemenin - T. saninin Üüçüne b rakılmasına karar verilmiştir. Fransız Sefiri Ankaraya Gitti Fransız sefiri Kont dö Şambrön dün akşam Ankaraya gitmiştir. Sefir Cenapları Ankarada Türk - Franmt müzakeratının devamında hazır bu* Tunacaktır. — Müzakeratın — yakında bitmesi ve itilâfnamenin de kısa bir müddet «onra — İmzalanması muh- 5: Hasan Bey — Aman di * sen şunları birak.; Evvelâ — pazarlığı | mikrobunu bulmuya çanış! ü