27 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün (_ı'-.»',»ıılc-ri(en Eserler 30 yi Geçti görüp te, Türk hakkında yazılacak müsabakaya Serlevhayı demokrasisi eser için açılacak gönderilen eserlerin miktarından | bahsediyoruz sanmayınız. Hayır, biliyoruz ki bu müsae- | bakaya beş sene içinde beş eser bile verilmemiş ve — vadedilen mükâfatı nihayet Tarih Encümeni | tarafından yarılan bir eser ka- Zanmıştır. Bu müsabakanın müspet ne- tice yerememesi, bizce inkılâbın ideolojisinin iyice tespil edilme- miş olmasından ve münevverler taralından bu ideolojinin tama- mile kavranmış bulunmamasından ileri gelmiştir. Eğer böyle olmasa o vakit memlekette bu eseri yazacak kabiliyette kimsc bulun- madığına hükmetmek lâzımgelir ki, bu daha feci olurdu. * Bu münasebetle, İtalya Baş- vekilinin açtığı bir müsabakadan ve bu müsabakaya gönderilen eserlerden bahsetmek istiyoruz. Musolini, Faşizmin — onuncu yıldönümünü tes'it hazırlığı ile meşguldür. Bu — vesile ile de Faşizme karşı yapılan tenkit ve | hücumlara son bir cevap vermiye çalışmaktadır. Faşizme atfedilen kusurlardan |biri de, İtalyanın eskiye nispet- | le ile ilim ve fen sahasında zayıf- ladığı, münevver ve mütefekkir sınıfın — azaldığıdır. Bu, gerek İtalyada, gerek hariçte umuml bir kanaat hâlinde hâkimdir. Musolini bu kanaatin yanlış- lığını meydana — çıkarmak talyadaki ilim ve fen terakkisini misallerile göstermiş olmak için, büyük bir müsabaka açmış ve 25 büyük mükâfat ihdas etmiştir. Bu müsabakanın movzuu, Faşizm- ve den evvelki İtalya ile Faşist İtalya | arasında ilim ve fen sahasındaki fark ve Faşist İtalyade ilim ve fennin inkişafıdır. Bu müsabakaya kaç eser ge- miştir — biliyor yüze yakın, bu eserler ablâka kadar fen ve ilmin hemen her sahasına temas etmektedir. Faşizmin onuncu yıldönümü mü- nasebetile bu eserlere mükâfatlar verilecek ve bütün dünyaya, İtal- yanın ilim ve fen sahasındaki kudret ve kuvveti gösterileceklir. İasan bu iki neticeyi muka- yese edince teessürden kendisini | alamıyor. Belediye İşleri Belediyenin 933 bütçesine şe- hir yollarının geniş — mikyasta tamir edilmesi için dolgun tahsi- Bat konulmuştur. 2240 Lira! musunuz? — Yedi | atomdan | hazim- gö- bedbin görmiye 1 — Midemir bozulduğu, sizlik başladığı zaman — dünyayı rüşümüz — değişir. Derbal olurur. ve ortalığı — kara başlarız. SON POSTA | — 2— Bazan dimağ da harimsizliğe uğrar. O vakit ayni netlce ile kar- | şıtaşırız. Kendimize itimadımızı kay- | beder, dünyaya bedbin bir nazarla bakarız LA SADA M A 3 — İnsan midetine olduğu ka- dar, dimağa da itina etmek, onun da sulhazıne uğramasına meydan — ver- memnek gerektir. Sözün Kısası İhtiras emeli, başını sokac evciğe sahip olmaktı. bu küçük arzusunu ondan esir- gemedi. Bir gün istediğinden | âlâ bir eve sabip oldu. Bu eme- | Tine eren dostuma bir gün tesa- düf ettim. Yüzünde emellerine erışıııı; insanların müsterih neş'e- | sini aradım. Bulamadım. Hatta bana yaslı göründü, şikâyet etti: — Ah dedi, yarımı belli ok mıiyan şu dünyada bir köşede üç kuruş toplu param, bir bu- | cakta dikili körpe bir Fidanım bi- le yok. Şöyle, üç beş bin liracık kadar dünyalık — topliyabilip te Felek onun ! sağlam bir yere yatırabilsem dert, Türkiye - İran Dostluğu Ticaret Münasebetlerinin İnkişafı İçin Bir Mukavele Tanzim Edilecek Ankara, 27 ( Hususl ) — hariciyemiz erkâmı ve İran istasiyonda karşılanmıştır. Polis ve ransı dün akşam saz. Yuvanoviç nutuklar metinden bahsetmişlerdir. Dördüncü Balkan konferansı Belgratta toplana- caktır. Bükreş Türk sefareti heyetimiz şerefine bir Bereket Faydalı Yağmurlar Yağmıya Başladı Muğla 26 (A. A.) — Gecedenberi — şehrimize faydalı yağmurlar yağmaktadır. Çiftçi yağmura çok muhtaç idi. Kurak- hıktan nadas işi yapılamıyordu. Kırşehir, 26 (A. A.) — Bu sabah faydalı yağmurlar yağmıya başlamıştır. Uzun zamandanberi süren kuraklık bitmiş çiftçiler se- vinmiştir. Lindbergin 'Oğlunu 'Kaçıran Adam Seville, 26 — (A A.) | Zabita Lindberg'in oğlunu kaçır- Sanayi ve Maadin Bankasına | ait bulunan Feshane Fabrikası Şirketi hesaplarında 2240 liralık bir açık bulunduğu baber alın- miş, tahkikata başlanmıştır. Soğukkanlı Bir Hırsız Hamburg 26 — Gayet işlek bir cadde de meçhul bir şahıs bir cevahirci dükkânının camını taşla kırarak 18.000 mark kıyme- İ tindo tahmin olunan bir iki mü- | cevher aşırdıktan sonra bir mo- tosiklete binerek kaçmıştır. ma vak'asına karışan Jean - Saul isminde bir şahsı tevkif etmiştir. | İzciler Ankarada Ankara 27 ( Hususi ) — Yapı: lacak büyük geçit resmine iştirak | etacek üzere İstanbuldan bu sabah 650 izci gelmişti İSTER İNAN, İSTER İNANMA! çalışarak lâübaliliğin her türlüsünü mubah görüyor- halıların Dünkü gazetelerde çıkan bir makale okuduk : “Bolşevik züppeleri yeni türedi. Bunlar bir. Yeni- lağı ile #aloa!ara giriyorlar sesle bir diyorlar ve mavi gömlekli Işçilerin tavurlarını taklide İNAN, yüyerek, yüksek 1STER İran Hariciye Nazırı | Füörugi Hz. dün akşam İstanbuldan hareket eden ekspresle u sabah şehrimize gelmiştir. Fürugi Hz. istaşiyonda Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyle kolonisi - tarafından asker müfrezeleri ın!lm resmini ifa Üçüncü Balk Dü bulunmuşlardır. sürekli alkışlar etmişlerdir. Fürugi Hz. dost Türkiye arasında için ticar! bir mukavele yapmak zarureti olduğunu ıöyle en sonra: memleket için pek mühim olan hudut meselesinde mükemmel bir şekilde anlaşmış bulı- nuyorur. Aradaki bitaraflık ve ademi tecavlüz mi- sakı tecdit edilecektir,, dcnıqm vukubulan — beyanatında, an Konferansı Akşam Dağıldı Bükreş, 27 (Hususi) — Üçüncü Balkan Konk— yirmide faaliyetine nihayet vermiştir.Konferans kapanırken sırasile umum! kâtip M. Pella, Ruşen Eşref Bey, Yugoslavya namına M. | söylemişler, urasında Balkan Konferansının cihan sulhüne hiz- ziyafet vermiş, diğer heyetler de ziyalette hazır | Romanya Kıralı cuma günü konferansa - iştirak eden heyetleri kabul edecektir. Konferans namına Gazi Hz. ne ve Başvekilimiz İsmet Paşaya tazimat telgrafları çekilmiştir. Papa Anastasyu Bulgar heyetinin konleransa | W iştirak İ T Senelik Nuiîukları Ehem- || miyetle Bekleniyor Ankara, 26 — 4 Hz.nin Millet || Mec'isinde irat buyuracakları sene- ıııı nutuklarına ebemmiyetle intizar ektedir. Gazi Hz. nin çok m memleket mevzularına te- mas edecekleri haber verilmektedir. |Genç Kızı 'Kim Aldatmış İzmir, 27 (Hususl) — Kızını fabişeliğe teşvik ettiği iddiasile tevkif olunan —eski şeyhlerden Hüsnü Baba tahliye olunmuştur. haneci tarafından — kandırılarak bikrinin bir. Yahadi — tarafından | izale edildiği ileri sürülmektedir. Kızıl Hastalığı Şehrimiz İkmekteplerinde tek tük kızıl vak'alarına tesadüf edi- miştir. Salonda kalıyor. lar. ve İkinci *marhaba, ler varı , İSTER Kızın Cavide isminde bir umum- | etmemesi uzun bir beyanatta bulııumuşlıır | | | İ hakkında cevap — mahiyetinde M. Venizelos Yunan Başvekili İstifa Mı Edecek ? Atina 26 — Resmi mehafilde | deveran eden kuvvetli haberlere nazaran M. Venizelos kabinesi | bır iki güne kadar istifa edecek ve yerine yine Cümburiyetçi olan M. Kanfandaris bir kabine teşkil edecektir. 'M. Musolini Siyasi Mücrimleri Affedecek Milano, 26 (ALA.) — M. Mu- solini. burada irat etmiş olduğu bir nutukta, yakında siyas! müc- rimler hakkında umuml! bir af ilân edileceğini söylemiştir. Istikraz Mukavelas| Ankara 27 (Hususi) — Heyeti Vekile dün toplanmış, İtalyadan yapılacak kredi ve istikraz mw * kavelesi projesini lılkık etmiştii Üstüne bir — tükürmedikleri Elebaşıları arasında yakalıksız, boyunbağtız kıllı göğünleri açık, şapka ve eller arkada gezen- İNANMA! ticaretin inkişafı | | doyacaktı, | buna | beş kıt'aşını tasa kapımı çalmıyacak bir dahal, Tâli onu bu isteğinden de mahrum bırakmadı. Ondan sonra onu yine gördüm. Yine hayatım- dan memnun değildi. — Ah, diyordu, bir dükkân- cık sahibi olsami.. Dükkâna da sahip oldu. — Eh diyordu, bir köşeye | Şöyle bir evcik daha çıkabilir- sem yüzüm gülecek. Bir köşeye bir evcik te çıka- bildi, hatta bir apartıman yap- tırdı. Fakat yüzünde hâlâ gayeleri- ne erişememiş insanların şikâyetli kırgın karanlığı dağılmamıştı. O hayatta daha nelere sahip olursa bilmiyorum. — İstedi, istedikleri oldu. Fakat o her is- tedikleri oldukça istiyecek yeni | şeyler buluyordu. Bir zat bir yerde oturmuş, içiyormuş. Tanımadığı bir adam gelmiş, karşısına çökmüş. Beriki ikramda kusur etmemiş. Ona da bir kadeh içki ısmarla- mış, ağzına sigarasını da vermeyi ihmal etmemiş ve sormuş: —Ağa, sen kimsin, nesin, ba- kalım? Öteki bu sünle mukabelede bulunmuş: — Sen kimsin, sen nesin bakayım? — Ben bir muharririml.. — Talih yüzüne gülerse sonra ne olursun? — Yazılarım tutulur, şöhre- tim artar, kazancım fazlalaşır! — Daha sonra!.. — Daha sonra daha farla totulur, yazılarımı kitap halinde neşrederim. Çok satılır, çok ka- zanırım. — Farzet ki Allah sana baht- ların en parlağını — verdi, ve “yürü ya kulum' dedi,, o zaman, yükselsen yükselsen nihayet ne olabilirsin? — Amma tuhaf adamsın ya- | hu; olacağım yok ya, nihayet olsa olsa makalelerim, romanla- rım, bütün yazılarım, pek fazla rağbet görür, birçok lisanlara tercüme olunur, filimlere çekilir, ismimi düymiyan, önümde hüre metle takdirle eğilmiyen kimse kalmaz, şerefim, n dünyanın tular, — milyonlara bir sualle sahip olurum. — Sonra?.. — Sonrası var mı artık yahu.. | Ondan sonra “hiç,, olurum! — Ha, demiş, işte bea © “hiç,, im... Sözün kısası: Böyle insanlara hayatta her zaman rastlarız. Bu harekti meziyet sananlar, kanaat- kârlığın — miskinlik — olduğunu söylerler. 'Amerika |) Ve Türkiye Son zamanlarda Amerika ga- zeteleri Türkiye ve bilhassa Gazi Hz. hakkında neşriyat yapmakta- dır. Meşbur Amerikan muharrirle- rinden Mister Lanye son yazdığı bir. makalede “ Mustafa Keomal dünyada yaşıyan devlet adam- larının cu büyüğüdür. , demek- tedir.