21 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

f I i | | Mardinde Tuhaf Bir Ziyaret Âdeti Mardin (Hususi) — Bazı adam- Yarın burafeler ve efsaneler hak- kında garip itikatları ve bazan tuhaf itiyatları vardır. Bunlardan biride Şeyhhanı ziyaretidir. Vilâyetimize dört saat mesa- fede Şeyhhamı denilen bir yer yardır. Burası eski bir türbedir. Eskiden buraya üç günlük yol yürüyerek ziyarete ve adak öde- miye çelen safdiller bulunurdu. Türlü türlü arzu ve dile"lerinin tahakkukunu bu türbeden bekle- yip dururlar. Bilhassa bu ay ziyaret ayıdır. Bu mevsimde zi- yaretler ve adaklar — biribirini takibeder. Rivayete nazaran Şeyh han denilen müteveffa bu ay te- cessüm eder ve ziyarete gelenle- rin adaklarını kabul edermiş. Bu ziyaretgâbhın eski ziyaret usulü de gariptir: Küme halinde gelen köylüler kabrin etrafında çalı çırpı ile ateş yakarlar, davul xurna çalıp göbek atarak, köçek oyunları Oynıyarak merhum şeyhi eğlen- dirdikten sonra kurban veya horoz keserler, sonra da arkalarını dönüp: — Vilo, Vilo diye haykırarak ve koşarak kaçarlar, bir daha da gelmezler, ancak bir sene sonra ziyarete gelirler. Son senelerde Halkı Evlerinin ve mekteplerin irşad hükü- metin ikaz. izerine ziyareı eden- lerin adedi çok azalmıştır. gidişle birkaç sene sonra bu âdet tamamile ortadan kalkacak ve bu civar halkı da bu batıl itikatlardan vazgeçecektir. Şehrimiz halki ve bihassa gençler, şimdi bu kabil şeylerle meşgul olmaktansa, maddi hayat- la uğraşmağı müspet ilimlerle meşgul olmağı daha ziyade ter- cih ediyorlar. Mürefte'de Kurtuluş Bayran; Teza- hüratla Tes'it Edildi Mürefte (Hususi) — 17 Teş- rinsani Müreftenin kurtuluş bay- ramı candan tezahüratla parlak bir surette tes'it olunmuştur. Bu aziz ve kıymetli günün şe- refine bülün kasaba bayraklarla donatılmış müteaddit mahallere taklar kurularak her taraf yeşil- liklerle süslenmiştir. Saat onda bütün Mürefteliler mektep tale- beleri alay halinde hükümet da- iresi önünde toplanmışlar ve me- rasime — başlanmıştır. Söylenen nutuktaz şiddetle alkışlanmış bü- tün Mürelteliler düşman zulüm ve esaretindan — tahlis olunduğu bu mes'ut günü kalplerden doğan bir sevinç ve neş'e içinde geçir- mişlerdir. Gece fener alayları terlip olunmuştur. Yalât Behçet Dörtyol'daki Portaxal Mütshassısı Adana (Hususi) — Dörtyolda- ki portakalların bastalık ve dökül- mesini tetkik etmek üzere Dört- yol'a giden mütehasss Her Şı- -** ve Haydar Bey dün şehri- Va 'erdir. Bu | Cebelibere- ket ( Hususi ) — memlekeltimizin Bahçelerdeki işe yaramıyan ağaç- lar kesilip yerine her köşesinde portakal — fidan- | olduğu gibi şeh- ları dikilmekte- | rimizdede maa- dir. Bu sene zar- rife karşı duyu- fında bin beş- | lan cazibe gün- yüze yakın fidan den güne ziyade- dikilmiştir. Bir- leşiyor. Vilâyet kaç sene sonra dahilinde — 3000 şehrimizde yeti- talebe 76 mek- şen portakallar tep ve 170 mu- piyasada mühim allim vardır. Ay- bir mevki tuta- rıca bir de ikmal cak, en nefis ve namını — taşıyan böyük portaka- m::iw;,iî İdtiklâ! mektebi talabeleri Cümhuriyet bayramında ::“::h —e mektep vardır ki bu mektep doğrudan doğruya Maarif Vekâ- letine merbuttur. Mevcudu fazla- olan bu mektebin birinci sınıfı iki şubeye ayrılmıştır. Müdavim- | lerine orta tahsil proğramı tatbik edilmektedir. Mektebin tahsisatı Konya'da day Tevzi Edilecektir. Konoya, (Hususi) — —Muhtaç çiftçilere — tohumluk tevzü için merkezden emir gelmiştir. Köy- lerin muhtarlarına hemen 1 gelmeleri — bildirilmiştir. tespit edildikten sonra tevziata başlanacaktır. Son yağmurları müteakip çiftçi ekim işlerine dört elle sarılmıştır. Reçberin çoğu hükümetin dağıtacağı tohumluğu beklemektedir. ":rze Yasuyaç Samsun'da .Fıydalı Yağmurlar Çiftçiyi Sevindirdi Samsun (| Bususi) — Uzun süren bir kuraklık devresinden sonra nihayet devamlı yağmurlar başladı. Bilhassa zeriyat mevsimi olan bugünlerde bir haftadanberi zaman zaman devam eden yağ- mur çiftçinin yüzünü güldürmüş- tür. Her tarafta çift sürülmiye başlamıştır. Bu suretle güzlük zeriyat tam vaktinde yapılmış olacaktır. Havalar serinlemiştir. Yağmurlar devam etmektedir. Soma'da Bu Sene Zeytin Mahsulü Çok Boldur Soma ( Hususi) — Bu sene zeytin mahsulü çok bereketlidir. Köylüler yakında yeni zeytin mıııııl.ni istihsale başlıyacaklar- dir. Zeriyat Faaliyeti de devam etmektedir. Kış hazırlıkları baş- lamıştır. Bir merkep yükü kömür (50) kuruşa satılmaktadır. Bekçiler yeni bir teşkilâta tâbi tutulmuşlar ve hepsi bir örnek elbise giymiye başlamışlardır. Adanada Pamnuk Fiatleri Adana (Hususi) — Son gün- lerdeki pamuk Fatları — şöyledir: iane pamuğu okkası 50, kapı :ıı'lı 40 ve parlak cins 37 kuruş- Muhasebei hususiye idaresine ve- rilmektedir. Bu mektebi bitiren taleba imtihansız Kuleli ve mu- allim mekteplerine kabul edil- mektedir. Memleketimizde gün geçtikçe portakalclığa karşı heves artıyor, Merzifon'da 'Köylülere Tohumluk Buğ-| Panayır Kuruldu Ve Peh- | livan Güreşleri Yapıldı Kolaylı Hüseyin pehlivan Merzifon, (Hususi)— Bu sena burada kurulan panayırı Tayyare Cemiyeti idare etti. Panayır üç gün devam etti. Köy ve kasaba- lardan gelen mahsulün satışları yapıldı. %urıdı panayırlar muh- telif eğlencelere ve pebhlivan güreşlerine de vesile olur. Pana- yırın birinci ve ikinci günü muh- telif yerlerinden gelen pehlivan- lar güreşler yaptılar. _BB havali- nin en meşhur pehlivanı olan Kolaylı Hüseyin pehlivan bu sene de başpehlivan oldu. Torbalı'da Bir Kaçakçı Yakalandı Torbalı, (Hususi) — Bursa'lı Hüseyin oğlu Nuri isminde bir kaçakçı üzerinde 13850 kaçk sigara kâğıdı ile beraber Ahmetli köyü dağlarında yakalanmış ve İzmire sevkedilmiştir. Adana'da Et Kaçakçıları Adana (Hususi) — Mezbaha harici et satan ve etiketsiz pas- tırma satan on bir et kaçakçısı yakalanmıştır. Memleketimizde gençlik faa- liyeti de mucibi memnuniyettir. Memleket gençliğinin - yücelme- sine çalışan valimiz Ziya Beyin gayretile şehrimizde Haik Evi, Dil ve Spor şubeleri — teşekkül etmiş ve faaliyete geçmiştir. | İzmir'de 600 Senelik Bir Küp 4 Bulundu İzmir (Husuâf) — Burada Salih | Dede merarlığı Üstünde yapık makta olan binanın altında bir küp meydana çıkmış, bunun define olduğunu zanneden bazı safdik ler, küpün bulunduğu yere bek- çiler koymuşlardır. Fakat yapılan ihbar üzerine definenin bulunduğu yer kazılmış ve bir metre uzunluğunda olan 600 senelik boş bir küp meyda- na çıkmıştır. * ( Simav'da Spor Ve Musiki Hareket- leri Kuvvetlidir Simav (Hususi ) — Simavda içtimai bhayat hergün bir parça daha ileri vaziyette görülmekte- dir. Sporculanmız ve musiki te- şekkülü yapan gençlerimiz büyük muvaffakiyetlerle — çalışmaktadır- lar. Musiki teşekküllerinin kuv- vetlenmesi için Ortamektep mu» siki muallımi Necati Beyin de biü- yük himmet ve gayretleri sepket- mektedir. Dursunbeyli'de Bir Kasabın Evinde Kaçak Rakı Fulundu Dursunbeyli (Huşusi) — Boz- yukuş mahallesinde oturan kasap Mehmet Efendinin evi zabıtaca taharri edilmiş, mühim miktarda kaçak tütün, kaçak sakı ve rakı imaline mahsus alât ve edevat ile iptidat mevat zuhur etmiştir, Mehmet Ef. Balıkesir — İhtisas mahkemesine sevkedilmiştir. Torbalı'da Bir Cerh Torbalı, ( Hususi) — Torbalı köyü Sadullah Bey çiftliğinde ço- ban Mehmet ile diğer çoban Mustafa arasında kavga çıkmış Mehmet, Mustafayı başından ağır surette yaralamıştır. Carih yaka- Tanmışlır. Zarif Adam Kime Derler ? Size zarafetten — anladığımız manayı anlatmak için, bunu mud- di şeylerde zarif - bulduğumuz noktalardan misaller almak mec- buriyetindeyim. resim farzediniz, birini bir çocuk, diğerini büyük — bir ressam yapmıştır. İki heykel tasavvur ediniz, birini bir mek- tepli, ötekini meşhur heykeltraş Rodin vücude getirmiştir. Yahut bir köylünün yaptığı bir zeynet halkasile, bir mücev- hercinin işlediği bir yüzüğü di- şününüz, Bu eşyanın bir kısmı hoşumu- za gider, gözümüze xevk verir, onları muhafaza etmek isteriz. Bun- lara sahip olmayı en büyük zevk sayarız. Parası olupta bunları alabilenleri bahtiyar addederiz. Halbuki diğer eşya bize kar ba görünür, onlara hiç bir kıy- met vermeyiz. Bu iki cins eşyayı biribirinden Aayırt eden nmedir? Neden biri bize zevk veriyor; ötekine karşıda lâkayt kalabili- yoruz.? Bunun cevabını muhtelif şe- killerde verebiliriz. Diyebiliriz ki, faraza, biri bir dahanın eseridir, öteki bir mce- minin işidir. Fakat bu fark vaziyeti izahs kâfi değildir, çok kimseler ayni vasıtalara, ayni âletlere maliktir- ler. Fakat ne Radiv kadar hey- kel yapmıya, nede Bethoven gibi musiki eseri yaratmağa muktedir- ler. Yahız daha bu işi görmiye kâfi değildir. Siz bir dabi olabilirsiniz, fa- kat önünüze — könan piyanoya oturup derhal Benhoven ayarında bir eser yaratamazsınız. Demek ki eserin güzelliğini teminde dahadan başka birşey değildir. O da ustalıktır. Dahi, aletini maharetle kullanan adam- dır. O susuz toprağa can verir. Yeni bir âlim yaratır. Ustalığın ve dahanın arkasın« | Gençler İçin I ; _İ | : da seneler süren bir ruhi terbiye — vardır. İradesile hırslarını öldür- — müştür, manasız arzularını boğ- muştur. Kendisine bir istikamet Devamlı ve muntazam çalışar mıyan dahi tek tük eser yaratar bilir, fakat dahasile mütenasip neticeler elde edemez. İşte bir adama zarif dediği- miz zaman anladığımız, bir çiB yazosunda, bir cami kapısında, bir büyük tabloda, — bir güzel müsiki parçasında gördüğümüz ve sezdiğimiz incelik gibidir. Her ikişi de uzun ve #sonsuz bir çalışmanmı eseridir. . Naki » Adana'da 13 Knmarbn-ı—YakalınĞ' Ve Adliye'ye Verildi Adana (H;ıı;)_ — Evvclu gün şehrimizde 13 kumarcı yı.k" lanarak Adliye'ye verilmişlerdir- Mersinde Romanyalı Mühacirle” Mersin, (Hususi) — Evvelki gün şebrimize Romanya Pazarcık kariyesi muhacirlerinden 28 .ii!ı:d gelmiştir. Bunlar rençber ve ç olduklarından Elaziz Vilâyeti G” hiline yerleştirilecektir : i