12 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Halkın Sesi Tasarruf Haftası Başlayor 'Tısarruf haftası bügün baş'ıyor. Huükümüz bu hususta diyot ki: Forit B. (Sultanahmet Ü ler 12) — Tasarruf haftası bugün başlı- yor. Ben maaşlarımdan - arttırdığım pora ile kızıma bir banka kumbarası bir de tayyare piyangosunun yılbaşı bileti alacağım. Her ayda kızımın kumbarasına beş lira atmıya karar verdim. Bu kızımın cihaz parası olucaktır. * Naşit Bey (Şehbzadebaşi Emln Nu- retlin maballesi) — Yarın pazara Insceğim. evlme kışlık incir, üzüm, fındık kuru kayısı alacağım. Bunlar yesli mallarımızdır. Her Türk kış yemişini bu evretle temin etse eminimki — müstahsilin yüzü gülecek ve teşvik edilmiş ola- caktır. * R-fik Bey (Edirnekapı Tramvay eaddesi 8) — Perşmbe günü yerli tatlı mü- #abakalanı yapılacaktır. Bende reli- kama bir fındık tsthst yapmasını tekl f ettim. İki gündevberi elinde birçok yemek kitaplari boyunz tatı formüllerini tetkik ediyor. Bakalım bir şey icadına muvaffak - olabilirse bizde müsabakaya Iştirak edeceğiz. * Ha'tın Böy (Ayasafya kırsatbanesi sahibi) 4 — Tasarruf ve İktısat bugünkü hayat şartlarının en mühim bir rük- müdür. Bu hafta ker Türk günde be- ger kurüşan arttırırsa veyahut bu- nunla yerli meb alsa yedi günde piyasamıza yahut bankalarınmıza mlyon (9) yüz bin İra para veri bir para tasarruf etmiş damla göl olur diye işt ler. Ihlamur Son Günlerde Fiatler Ansızın Yükseldi Kış gelip çatar çatınaz bazı eşya fiatleri birdenbire fırlamış- tır. — Fiati artan eşya arasında ıhlamur ve pamuk nazarı dikkati celbetmektedir. Bir müddet evvel okkası 50 kuruşa satılan Adana pamuğu — birdenbire 60 kuruşı fırlamıştır. Söylendiğine göre mal az olduğu için piyasa yükselmek temayülündedir. Ihlamura gelince; BO kuruşa — satılanlar 100, yüz kuruşa satılanlar da 120 kuruşa fırlamıştır. Odundan Vergi F L iye yalnız çekile tartılan odunlarıa yüz kilosundaa kırk para kantar reşmi almıya karar vermiştir. Yarından itibaren odun kantas resimleri bu şekilde alına- caktır. Bey.. Sevda Tuzağına .—Ddiişmüş! Bir İtalyan Delikanlısı Güzel Bir Rum Kızını Dolandırdı Polisler son günlerde garip bir delikanlı yaka- ' lamışlardır. Bu adam sevdiği bir Rum dilberini sevda tuzağına düşürmek suretile tuvan ismindeki bu delikanlı İtalyan tebeasındandır. Antuvan son zamanlarda Sakızağacında oturan Anastasya isminde güzel bir Rum kızile tanışmış, kendisini çok sevdiğini söylemiş ve derbal izdivaç teklif etmiştir. Rum güzeli bu teklifi büyük bir memnuniyetle kabul etmiş ve İtal ahbapl.ğı ilerletmiştir. Vaktinin çoğunu Anastasya- nın evinde geçiren Antuvan geçen tasyan'n evine uğramış, bir müddet oturup konuş- Terkos İşi Vali B. Yakında Ankara'ya Gidecek Terkosun —1 kânunusaniden itibaren Belediyeye devredilmesi ve Belediye tarafından işletilmesi kat'i şekilde tekarrür etmiştir. İşletme tarzı ile, terkosa verile- cek para miktarı da tespit e miştir. Şirketin imtiyazının bit- mesine yirmi beş sene olmakla | beraber Belediye her sene Şir- kete yüz bin lira vermek suretile yirmi iki senede şirket tesisatını | satın almış olacaktır. Terkos şir- | ketinin mevcut memurin ve işle- me kadrosu tamamen Belediyeye geçecek ve Belediye şimdilik bu memur ve müstahdemlerden hiç birini işten çıkarmıyacaktır. Yal- mnız şirketin başına belediye tara- fıadan muktedir. bir müdür ta- yin edilecektir. Ahoan bu kararları hükümete bildirmek ve şirketin devri mu- amelesini tekemmül ettirmek Gze- re Belediye reisi Mubiddin Bey yakinda Ankaraya gidecektir. İhtisas mahktemasinda Kocamustafapaşa' da oturan Arap Riza parartesi pazarında dolaşırken üzerinde 10 defter kaçak sigara kâğıdı yakalanmıştı. Rizan'n dün İhtisas mahkemesin- de muhakemesine başlandı, şahit- ler dinlendi. Arap Rizanın sigara kâğıtlarımı satmak için aldığı sa- bit olmadığından — kaçakçılıktan beraetine, fakat ( 980 ) kuruş para cezası vermesine kurar verildi. Palto Lâzim Olmuş Nazif isminde biri Taksim'de Camlıköşk garinosunda oturmakta olan Praşkeva Ef, isminde bir zatin duvarda asılı olan paltosunu çalarak savuşurken yakalaın « ştir. aa vaa — Hayırdır “inşallak u....l <». Dün - geç rüyamda l » Ö a ti SON POSTA dolandırmış. An- yan delikanlısile lerde yine Anas- |Belediye Memurları .. y. Ve Tekaüdiye | Tekaüt Talimatnamesi Tanzim Ediliyor Yeni Belediye kanunu Bele- diye memurlarını Devlet memuru saymadığı için Belediyeler kendi memurları hakkında birer tekalit- lük talimatnamesi yapmıya mec- bur edilmişlerdir. Belediya reiz muavinleri Nuri ve Hamit Beylerle memurin müdürü Sami, Baş mü- fettiş Tevfik Beyler dün lonlana- rak talimatnamenin 10 maddesini tespi' et . dz Tespit edilen maddelere göre belediye kanununun — neşrinden soura Belediyaye intisap eden memurların her ay maaşlarından yüzde beş kesilecek va Belediye bütçesinden de yüzde üç misbetim de bir. ilâve yapılarak bu para muntazaman bir bankaya yatırıla- cakur. (25 ) senesini ikmal eden her memura bu para faizile bera- ber takaüdiye olarak verilecektir. Yapılan bir hesaba göre mnaaşı yüz Hira olan bir memur (25) sene sonra (2100) lira kadar bir takaüdiye alacaktır. Kanunua neşrinden — evvelki — memurların tekaüdiyesi hakkımdaki maddeler diğer içtimalarda tespit edilecek- tir. Tuğlacının evinde Şişli'de oturan tuğlacı Miha- Iâki isminde bir zatın evinde ya- - pılan taharriyat neticesinde 300 defter Sigara müsadere - ediliniş ibhalâki de yakalanarak mahkemeye sovk- edil rPa_zar Ola Hasan ... Kendimi belediye olmuş gördüm., muşlardır. Bir aralık Antuvan masamın Üzerinde güzel bir kol saati gömüş, eline almış, fakat bozuk olduğunu anlamıştır. Aatuvan bunun üzerine sevgi- lisine bu altın saati tamir ettirmek istediğini söy- lemiş vo genç kız muvafakat ettikten sonra deli- kanlı saati cebine indirerek evden çıkmıştır, Fakat Antuvan aradan günler geçliği halde sevgilisine uğramaymeca kız bu vaziyetten şüphelenmiş ve Zabıtaya müracaat etmiştir. Tahkikat neticesinde İtalyan delikanlısının yaman bir dolandırıcı olduğu, genç İozları sevda dolabma düşürmek suretile geçindiği anlaşılmıştır. Antuvan yakalanmıştır. | Yüzde 12 l Çay, Şeker Ve Kahve İşinde Yeni Bir Vaziyet Gümrüklerdeki şeker, kahve ve çay meselesi halledilmek üze- redir. Geçenlerde İktısat Vekâ- letile bir mukavele imzalayan Mo- diyano firmasile Türk tacirlerinden bazıları anlaşmışlardır. Bu anlaş- mıya göre gümrükteki çay, şeker ve kahvelerini çıkarmak istiyenler Modiyano firmasına yüzde on iki miktarında bir prim verecekler, buna mukabil Modiyano firması da çıkarılan şeker, kahve ve çay kıymetinde barice Türk malı sevkedecektir. Bazı tacirler — bu anlaşmıya dabil olmamışlardır. Söylendiğine göre Modiyano firmasının aldığı prime güvenerek — Türk malım hariçte ucuza satmaması temin edilmek icap eder. Tacirler ara- sındaki bu anlaşma İktisat Ve- kâletine bildirilecektir. — Tütün Satışı Bu seneki tütün —mahsulünün yirmi milyon kilo olacağı anlaşık maktadır. Ruslar ve Çekosloyak-« Târm almış oldukları dört milyon kilo tütüm yakında ihraç edile- cektir. Stoklar da dahil olduğu halde mevcut — tütünlerin yevi sene zarfnda — ihtiyaca kifayet edemiyeceği” anlaşılmaktadır. Tü- tün fiatinin — yükselmesi muhte- temeldir. Bir Otomobil Kazası Bir mektebe ait bir kamyon dün Edirnetapısında çift atlı bir arabaya çarpmıştır. Neticede at- lardan, birisinin ayağı larılmış, araba da parçrlanmıştır. N Mahkümların Çalış- tırılması İşi İstanbul hapishen sinde bulunan ve vaziyetleri mahküm'arın — çılıştı Tılması bakkındaki yeni kanunun şartlarına uygun düşen (75) kadar mahkâmun âmme h zmetlerinde ça- hıştırılmalarına karar verilmiş, Ad- Hiye Vekâleti de bunu tasvip etmişti. Müddellumumilik te br ay evvel Vilâyete müracaat ederek mahkünm- ların — çalıştırılması — için âmme hix metlerinden İş gösterilmesini iste- mişti. Vilâyet henüz Müddelumu- cevap vermemiştir. endiğimize göze bazı kimse- ler İstanbul jandarma kadrosu müs sait olmadığı için bu kanunun İstan- bulda tatbik kabiliyeti olmadığını İleri sürmüşlerdir. Bizim edliyeden yaptığımız tahkikata göre vilâyet İş gösterdiği takdirde derhal mahköme ların çalıştırılmı başlanacaktır. bir kasımını bit'rmiş içinde hapishane idaresi tarafından iyi not almış olanlardan seç'ldikleri için bunların — kaçınak — ihtimalleri pek azdır. Binaenaleyh her mahküm için ayrı ayrı jandarma vermiye de lüzum görülmemektedir. Maamafih bunlar toplu bir şekilde de çalışacak- ları için muhafazaları demektir. 18 Vagon Buğday Düön Anadoludan İstanbula 18 vagon ve 1391 çuval buğday gelmiştir. Buğday satışları günlerde gevşek gitmektedi. Girerken Tutuldu Yersiz yurtsuz. takımından Yani isminde biri Topanede def. terdar yokuşanda Yusuf Efendi- nin evine hiırsezlik yapmak - için girerken yakalanmıştır. Maçtaki Hâdisa - Cuma günü Kadıköyünde maç yapan İstanbulspor — takımından Fahri Beyin ayağının kırıldığı yazılmıştı. Memnuniyetle öğren- diğimize göre genç sporcumuzun ayağı kırılmamış, yalmız hafifçe sakatlanmış ve tedavi edilmiştir: Dünyayı Dolaşacak İnönü harbinde şehit düşen tayyare binbaşısı Mahmut Nedim Beyin oğlu İskender Ayhan iş- minde bir genç Üç sena evvel Gümüşhaneden çıkmış ve şimdi- ye kadar (28 ) vilâyetimizi gez- miştir. İskender Ayhan Bey iki gün evvel de İstanbula gelmiştir. Bu genç bütün vilâyetleri gezdik- ten zonra seyahatini çenişletecek | ve dünyayı dolaşacaktır. jMuallim 'Kütüphaneleri | — Maarif müdüriyeti gehrimizde muhtelif semilerde 26 muallim l kütüphanesi açmıştır. Muallimler ı haftada bir gün müştereken oku- | kolaylaşmış son maktadırlar. Muallim kütüphane- lerinin çok Ffaydalı - olduğu anla- şılmıştır. Hason Bey: — Eyvahlar - ol- sun... Eyvah... — Neden ayol? Bey Diyor — Iidıihıludıeıl’d—_ iş- leri döcn