12 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Çocuklarımız Ve Mektep Programları y Bir muallim arkadaşım anlattı: | — Bulunduğum mektepte ayni sınıfta Üç talebe vardı. Bunlar ortamektebi — bitirinceye — kadar her derste biribirinden — Üstün muvaffakıyetler gösteriyor, hepi- mizin takdirini — kazanıyorlardı. Bu çocukların zekâlarına hayran eoluyorduk. Çocuklar liseye geçince biraz sarsılır gibi oldular. Lisenin ikinci sınıfına geçince durgunlaştıler. Lisenin son sınıfına geldikleri | zaman bemen hemen tanınmıya- cak hale geldiler. Moktepte Üzerlerine titrediği- miz, ümitlerimizi bağladığımız bu çocukların bu tedrici hepimizi müteessir etti. Sonra biz muallimler kendi aramızda bunun sebebini araştır- dık. Fakat makul bir sebep bulamadık. * Yine aynı muallim arkadaşım anlattı: — Ecnebi mekteplerden çıkan çocuklar — diploma Aalmak - için Türk liselerine devama mecbur oluyorlar. Bunların içinde bilhassa Amerikan — kolejinden gelenler çok — dikkatimizi — celbediyorlar. Sınıfta her el kaldırı cevap veren onlar. Tetkik edil- mek Üzere bir mevzu verdiğimiz zaman en iyi cevap hazırlıyan, tetkikini en iyi, en etraflı yapan yine onlar. Sonra onların okuttukları - ile bizim okuttuklarımızı mukayese edi- yoruz. Bizim çocuklarımızın daha çok ve daha iyi bilmeleri lâzım. Çünki — bizim daha kuvvetli. Halbuki netice aksi. Neden böyle oluyor anlamıyoruz. * Biribirine bağlı değilmiş gibi örünen bu iki müşahede bize ürk mekteplerindeki tedrisat ile ecnebi mekteplerindeki tedrisat arasında bir mukayese yapmak ve her iki mektepte elde edilen neticeyi görmek imkânını verir. Türk mekteplerinin program- ları çok dolgündür. Milli talim ve terbiye heyetince vaktile ya- pılan program, — mekteplerimizi bir malümat yığını haline ge- tirmiştir. Her muallim bir zarfında — muayyen öğretmiye mecburdur. Bir lise talebesinin okuduğu ve öğrenmiye mecbur — olduğu — şeyler, onun zihn! kabiliyetinin çok fevkindedir. Bu program yapılırken çocuğun dunağ kabiliyeti, malümat ihtiyacı, ruhi vaziyeti tam surette düşünül- memiştir. Sadece talebeye fazla malümat vermek maksadı güldü- müştür. Bu dolgun program, fazla malümat çocuğun dımağını bir göp tenekesi haline getirmektedir. çocuğun — dımağı, Fazla yükün altında erzilip faaliyetini kaybedi- yor. Dersine fazla — ehemmiyet veren talebenin tedricen söndü- ğünü görüyoruz. Halbuki Amerikan kolejlerin- de tedrisata bu derece ehemmi- yet vermezler. Orada malümat değil metot öğretirler. Çocuk dersi hocanın ağzından değil hayattan Öğrenir. Aramasını, araştırmasını, tetkik etmesini, malâımatı ham madde gibi kullanmasını öğrenir. Dimağını lüzümsuz malümat ile doldurmuya İüzüm görmez. Onun için de Amerikan - kollejlerinden çıkan talebe, karakterce bozuk, fakat dımağı sağlam çıkar. Yeni Maarif Vekili Reşit Galip Beyden mektep programlarına da bir el atmasını kımızdır. suale derslerimiz mevzuları | beklemek hak- | T SON 'PÜSTA 3 — Bora mahveder, İtidali tercih ediniz. SON TELGRAF HABERLERİ Tahrif Ve Tezvire Başladılar sönüşü | Mısır Gazeteleri Aleyhimize Neşri- | yat İçin Bahane Arayorlar Ankara, 11 (A. A.) | zeteleri bazı ecnebi muhabirlerinin vadise atfen, Mısır notasında tarziyeden bahsedil. mediği hülde Türk matbuatının tamızda tarziye vermeği reddettiğimizi yazdıklarını bu haberi mevzuu — bahsetmekte karşılamaktadır. ve Türkiye matbuatında böyle birşey neşredilme- Mısir diğer memelekete vürudünden evvel efkârı umumi- yeleritahrik etmekte menfaat bulanlar olduğu anlaşıl- dikkatı calip görülmektedir. | miş olduğuna göre, Türk ve tmaklı ve bu tahrikât nazarı * Bazı Mısır matbuatı ortaya atılan uydurma hâ- diseyi vesile ittihaz ederek Türkiye aleyhine neş- riyat yapmakta devam etmektedir. Deyli Heraldin | | İstanbulda Yeni Maarif Teşkilâtı Yapılıyor Yalnız — İstanbula — münhasır olmak Üüzere yeni ders senesi başından itibaren yeni bir maarif teşkilâtı yapılacaktır. İstanbulda bir. Umumt Müfettişlik edilecektir. İhdas edilecek umumi müfet- tişlik orta mekteplerin, liselerin, Maarif Vekâletile alâkası olan sair müesi rin muamelelerine bakacaktır. Bu meyanda şeh- | rimizdeki ecnebi — ve akalliyet mekteplerinin idaresine bakmak teşkil Üzere ayrıca bir. müfettişi umu- | minin tavzif edilmesi mektedir. Bu suüretle İstanbul Maarif makanizması daha sâlim bir şekilce işliyecektir. " —- — döşünül- iİSTER İNAN, İSTER İNANMA! Darülbedayi meecmuasının satırları naklediyoruz: *Üç Saat opereti; (Br Ölü Evi) piy haftada getirdiği hasılatı sil lâxağelen bir neticedir. için nihayet ârizi bir şeydir, İSTER son nüsk bir cuma gü temin edivardi. Bu bizim ağlıyarak kaydetmemiz Çünkü operet, halbuki IİNAN, verdikleri ha- güya cevabi no- notamız asabiyetle Gösterilen Veft gazetelerinin lenin tamamen ağır darbelerin istemiş, fakat muvafakat 1Sovyetle;in |Bir Tekzibi neral SuPen- Ven ordusunun ponlara teslim edildiği söylen mektedir. Tas ajansına göre bu haberlerin ash ve esası yoktur. Japonya'nın Moskova sefareti müsteşarı kendi hükümeti namına M. Karahandan mumaileyh Jene- ralin ve askerlerinin — teşlimini istemiş ise de, M. Karahan Sovyet Rusya'nın bitaraflığını ileri süre- re'c, bu telebi reddetmiştir. 30 Sene Hapis 11 (Hususi) Sıvas, Tera eüirümlerinden — dolayı 30 hapis cezasına mahküm edi sene iştir. andan bazi | teessüz inin bütün bir , daha fazia- Darülbedayi | tiyatromuzda, | Yapı İSTER Fırkasının birkaç gazetenin yaptığı bu neşriyat sadece Mısır- | hilarla Türkleri biribirlerile düşman etmek maksadına | matuftur. Ortada Mısır matbuatının yaygarasından | başka, bâdise denilecek bir şey yoktur. Notamızın | Mısır Hariciye Vekâletine tevdiini müteakıp mese- mış, Reşat Efendi elindeki çekici başına birkaç defa Rengo ve Röyter ajansları, | Sovyet arazisine girmiş olan Je | Sovyet hükümeti tarafından Ja- | memuru Abdullah Ef, muhtelif | Bugünlerde Mısır ga- | aslı faslı olmıyan ve derhal Havas ajansı tarafın- dan tekzip edilen bir haberi ile başlıyan bu neşriyat Mısır hükümetinin hükümetimize bir nota vermesi Bzerine bir aralık durur gibi olmuştu. Fakat daha | Musira vAsıl olmadan yeni yeni tezvirlerle bu neşriyata tekrar başlanılmıştır. bütün — hüsnü gazeteleri niyetlere rağmen başta olmak üzere kapanacağı kuvvetle tahmin mektedir. Notamız yarın İzmir vapurile İskenderi- ye'ye gönderilecektir. Ehemmiyetsiz Bir Hâdise Yüzünden Bir | Talebe, Arkadaşının Canına Kıydı Sıvas, 11 (Hususi) — Şehrimiz san'atlar ınekıe_- binde bir hiç yüzünden kanlı bir facia olmuş, basit | bir talebe kavgası neticesinde bir genç Ölm“"“.'— | Mektebin ikinci sınıf talebesinden Emin Efendi bir sabah elektirik motörünü işletmek elektirik memurluğu vazifesini yapan Üçüncü sınıftan Reşat Efendi arkadaşının bu arzusuna etmemiştir. Bunun Üzerine arada bir kavga başla- ! Umum Müîettiglîl; Emin Efendinin Emin Efendi bu tesirile kanlar içinde yere yuvar- indirmiştir. !lnmıı. Reşat Efendi de yaptığı cinayetin korkusu ile hemen yatâkhaneye giderek tekrar yatağına girmiştir. Hâdise evvelâ bir kaza eseri zannedilmiş, fakat tahkikat neticesinde cinayet olduğu anlaşıl- mış, Reşat cürmünü itiraf etmiştir. — N. N. Yeni Ka;ııı;du Şiddetli Cezalar Var 1 Gizli Evlenmeler Ankars, 12 (Hususi) — Gizli evlenmeler neticesinde doğan ço- cukların nüfus kütüklerine kaydı için hazırlanan —kanun projesi Başvekâlete gönderilmiştir. Pro- Medeni Kanunun tatbikinden bu yeni kanunun neş- rine kadar geçen zaman fında — gizli — evlenmiş da boşanma bakkı kadına uit olacaktır. Böyle karı kocaların nesepleri sahih olarak tanınacak- tır. Kanun neşrinden sonra - gizli için şiddetli jeye nazaran zar- olanlar- evlenmelerin men'i ettiğindenberi aslolan ciddi ezerlerin temsi- lidir. Artık bu acı neticeye vardıktan sonr. dayiln ciddi ve yüksek edebiyat ese Darülbe- ka- dram aktörlerimize yol vermekten Di , ideal ölüyor, varsın Ölsün... para, n ENANM AT Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- dercedilememiş- gundan tir. - “* İroçki Geldi — Beyanatta Bulundu Danimarkaya kadar bir seya- bat yapan eski Sovyet Hariciye Komiseri M. Troçki dün Andır- ya vapurile şehrimize — gelmiş, bu sabah Büyükadadaki köşkü- ne gitmiştir. M, Troçki vukubu- lan beyanatında demiştirki: — Kopenhağdaki on günlük ikametim — esnasında teşriniev- vel — ihtilâli hakkında bir konferans, — Amerikalılara — hita- ben de 20 dakika süren bir nutuk verdim. Seyahatımız. Mar- silyada vukubulan mücssif hâdise müstesna olmak üzere gayet iyi şerait altında geçmiştir.. Çok memnunum. Dört seneden beri ilk defa vukubulan bu seyaha- tunda Türk — hükümetinin — âli- cenabane — müdahaleleri — beni çok mütehassis etmiştir. Avrupa da bizrim Türkiye de esir vaziye- | tinde bulunduğumuz kanaati var- dı. Bu seyyahatim ozannı filen | tekzip etmiştir. Kopenhaga sey- | yahatım bugünkü —sovyet — rl- cali ile bir mülâkat yapmak için vuku bulmuş değildir. Bu husustaki rivayetler — asılsızdır. Böyle bir temas vukubulmamış- tır. Seyahatim hakkında bir ma- kale silsilesi veyahut bir kitap neşredeceğim. Bomba Patladi Kahire, 11 ( ALA. )— Kahire- deki İngiliz fevkalâde komiser- liğinin — bahçesinde bir bomba | patlamıştır. Bomba, maddi bazı | zarar ve ziyanı mucip olmuştur. | | İnfilâktan kimse yaralanmamıştır. 3300 Lira J Sıvas, 11 (Husüsi) — Müski- rat inhisarı muhasebecisi Edip | Efendi 3300 lirayı zimmetine ge- | çirmek cürmile yakalanmıştır. Kayboldu 30 senedenberi Hayırsır Adada yalnız başına ikamet eden Vasil | ismindeki adam bir haftadanberi | ortadan kaybolmuştur. Zabıta ve Adliye tahkikat yapmaktadır. | Fırka Grupunda Çiftçi Meb'usun İstedikleri | Ankara, 12 (Hususi| — Halk | Fırkası grupunün dünkü içtimaın- da Nafıa Vekâletine ait işler konuşulduktan — sonra — Sıvas'ın çiftçi Meb'usu Uygur köyünden Server oğlu İsmail Bey söz ala- rak ilk defa kürsüye gelmiştir. İsmail Bey: * — Köylü olarak huzurunur- da bulunmaktan bahtiyarım. Sak- tanat devirlerinde bir meclis ka- pısından bile baktırmazdı. ,, Demiş, teessüründen gözleri yaşarmış, birçok meb'usları da ağlatmıştır. smail B. söz almasının sebe- şöyle anlatmıştır: “— Yol Kanunu yapıldı, köy- lüler yol yaptırılmasında sekiz | günden fFazla çalıştrılmıyacak, deniliyor. İntihap dairemde gör- düm, on beş gün çalıştırılıyorlar, Köyümde, — köylüler işlerini, | güçlerini bırakmışlar. Vekil Beyden rica ederim, ka- nun vesrretmiş ise ona çalışsın.., Nafia Vekili Hilmi Bey İsmail Beyin mevzuu bahsettiği meseleyi tetkik edeceğini söylemiştir. Fazlı Bey Ankara 12 (Hususi) — İstanbul | meb'usluğuna inlihap edilen birin- | ci umumi müfettiş İbrahim Tâli | Beyin yerine Vekâlet baş müşavirl | Fazlı Bey tayin edilmiştir. bini