2 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

— Köyler Teksif W X CA ' G W PNY İ < 0 — mesine sebabiyet Ediliyor Elâziz (Hususi) — Buralarda kom denilen tek evler - vardır. Komları daha iyi tarif edebilmek için geniş bir arazi — dahilinde biribirlerine 15 - 20 dakika mesa- fedo yapılmış köy evleri demek daha doğru — olur. — Biribirin- den ehemmiyetli surette ayri olan bu tek evlerde oturan köy- lüler ekseriyetle cürüm işlemiye müstait oluyorlar, tek ve tenha bir yerde bulundukları için ekse- riyetle hırsızlık, adam öldürmek, eşkiyalara yataklık etmek gibi vekayin sık sık tesadüf edilmek- tedir. Umumi Müfettişlik gerek bu mahturları, gerek — topluluktan doğacak faideleri nazarı dikkate alarak böyle biribirine 15 - 20 dakika mesafede olan tek evleri | bir araya getirmiyo ve bu suret- le kırkar, ellişer baneli köyler teşkil etmiye karar vermiş, bu hususta bir de emirname — ısdar etmiştir. Yakında bu emrin tatbi- kine başlanacaktır. Bu — suretle teşkil edilecek köylerde mektep açmak ta kabil olacağı için hem | tün bunlara rağ- - İtekirler şeker gel- * Ogocuklar — okutulacak, hem de “biribirlerinden uzak yaşıyan ve kendi silelerinden başka insan yüzü görmiyen vatandaşlar cemi- yet hayatına alışarak biribirlerile şevişocek lerdir. İzmir'de Zeytîı;;ıa—ğışîg İncir Satışı Başladı İzmir (Husust) — Rafine ya- pan bir İtalyan grapu 400,000 Ozlekı zeytinyağı satın — almıştır. Zeytersin serie Spğlene l gee Te ee seraa paa” nan olması, zeytinyağı fanliyetinin İzmirden Kuşadasına intikal et- vermektedir. Dün ilk vapur Kuşadasından Marsilya ve İtalyaya zeytinyağı pakletmiştir. İzmirde zeytinyağı Hatleri 26, Ayvalıkta 30 kuruştur. İncirlerimiz De Satılıyor İzmir (Hususi) — Bu sene ye- tişen incirlerin yüzde doksanı ihraç edilmiştir. Kalan kısmın ramazan ayında Mısıra ihraç edilmesi pek muhtemeldir. Gelen haberlere göre, Avrupa piyasalarında bu sene hiçbir incir " gtoku kalmamış, hepsi satılmıştır. Adnan Tekirdağı'nda Köylüye Buğa Ve Kısrak Dağıtılıyor Tekirdağ, ( Hususi ) — Halkı at ve buğa beslemiye alıştırmak, bayvan cinslerini gözelleştirmek maksadile (Tekirdağ köyleri yar- dim sandığı) tarafından — muhtelif köylere Üç ay evvel buğalar ve kısraklar tevzi edilmişti. Geçenlerde köyler — gerzilerek bu hayvanlara yapılan bakım ve besi usulleri teftiş edilmiş, birçok muhtarların hayvanlara çok gü- zel ve Ümidin fevkinde bir ihti- mamla baktıkları anlaşılmıştı. Bu muayene neticesinde bir — © gincilk kazanan dört muhtara on beşer İira, ikincilik — kazanan beş muhtara onar İira, Üçüncü- üğü kazanan beş muhtara da ye- dişer buçuk lira nakdi mükâfat verilmişir. Ayrıca vilâyet maka- Diyarbekir'de Pahalılık Daha Kış Bastırmadan Şeker Ve Gıda Maddelçri Diyarbekir (Hususi) — He- nüz kış gelmedi, ! yollar kapanma- dı, nakliyat Üc- retleri — yüksel- medi. Fakat bü- | men şekerin ok- kası birdenbire (70) kuruştan yüz kuruşa fırlar * mıştır. Bazı muh-« memesi ihtima- * lini — düşünerek mallarım saklamışlar, bu suretle de şekerin otuz kuruş fırlamasına gebep olmuşlardır. Şeker paha- hlaşınca kahvelerde çay kahve fiatleri de yükseldi ve bir gümüş Çok Kıymetli Asarı Atika Var Kaş ( Hususi) — Geçenlerde Tefenni civarındaki eski mede- niyet asarından — bahsedilmişti, Yalnız Tefenni değil, bütün bu havali munkariz bir medeniyetin bakayasını taşımaktadir. Fethiye havalisinde de çok kıymetli eser- ler vardır. Hatta bir İngiliz asıl- zadesinin Fetbiyenin altı saat şarkında bulunan Döyer kalesin! — seceDDULANI İniva CNOK | , e. Lm:::ü: — Allahım Dögeri görmeden beni öldürme şeklinde tememnisi de pek moşhurdur. Döger, Kınık, Davazlar mev- kileri de çok ehemmiyetli asarı | atika hazinelerini ihtiva etmekte- tedirler. Vaktile buraya bir Avus- turya aırhlisı gelmiş, içetilere kadar yol İnşaatı yaptırılarak yerler kazılmış ve mühim miktar- da asari atika çıkarılarak nakle- dilmiştir. | Burada cüz'i de olsa yapılacak hafriyat neticesinde çok zengin eserler clde edileceği şüpbhesiz addedilmektedir. M. Kemalpaşa'da Bir Muallim Bacağından Yaralandı M. Kemalpaşa ( Hususi ) — Yenice köyünde muallim Ali Ulvi Bey tehsildar Hilmi Efendinin tabancasile — oynarken tabanca ateş almış, çıkan kurşun Ali Ulvi Beyin bacağına saplanmış, içerde kalasştır. Yaralı muallim hasta- neye nakledilmiştir. M. Kemalpaşa'da Türkçe Ezan M. Kemalpaşa ( Bususi ) — Ramazanın birinden itibaren bu- rada bütün camilerde ezan ve kamet Türkçe okunmaya başla- mıştır. Hayrabolu'da Türkçe Ezan Hayrabolu, (Hususi) — Rama- zanın ilk gününden itibaren bu- ruda ezan ve kamet Türkçe okunmıya başlamıştır. Alaşahir'de Yangın Alaşehir, (Hususi) — Burada mı da bu muhtarları birer tak- dirname ile taltlif etmiştir. bir yangın çıktı ve Tikveşli Ali Beyin evi yandı. Birdenbire kuruş yerine 2 gümüş kurg alım mıya şeker ve muhtekirlerin emellerine hiz- met etmemek yolunu buldu. başladı. Maamafih halk yerine pekmezi koydu Kıbrıs ( Husust ) —- Dinarlı Mehmet pehlivan ile kardeşi İ- mail Mahir pehlivan Kıbrıslı Türk kardeşlerini ziyaret maksadile bu- raya gelmişlerdir. İki pehlivan da Leymosuna gitmişlerdir. Amerika- lı meşhur ciban pehlivanı Cim Lom- dos'un şakirtlerinden Panayoti Vasiliyos pehlivan da ©o srada Leymosunda bulunuyordu. — Vaki olan rica ve ısrarlar Üzerine Dinarlı Mehmet pehlivan Panayoti pehlivanla serbest güreş yapmayı kabul etmiş, Vaki olan musaraada Mehmet pehlivan Panayoti 12 dikakada altına alarak mağlüp etmiştir. Mehmet pehlivan yine Cim Londos'un şakirtlerinden Hara- lambos İstalyanoş peblivanla da Pahalhılaştı n Diğer taraf tan Diyarbekire ait olan ve Mar- din gümrüğünde bulunan bin beş yüz sandık şe- kerin çıkarılması- mna teşebbüs edi- miştir. Bu takdir- de şeker fiatleri yine yetmiş kuru- şa düşecektir. Mahrukat fiat- leri de yüksek miş, odunun çe-” kisi beş gümüş mecidiyeye, kömürün —batmanı altı gümüş kuruşa, yumurtanın ğı üçübir gümüş kuruşa, etin okkası Oinarlı Mehmet ve kardeş! Mahir Pehlivan l 15 gümüş kuruşa çıkmıştır. Bele- diye şiddetli takibata başlamıştır. Kaşta — İMehmetPehlivanKıbrısta Panayotu Yendi Ö " Lefkoşede bir serbest güreş ka- bul edecektir. Bu — musaraaya ehemmiyet verilmektedir. Çönkü Haralambos pehlivan dünyanın sayılı ve meşhur - pehlivanların> dandır. çui l Tokat'ta Elektrik İşleri Yola Giremedi Tokat, (Hususi) — Elektrik irketinin cereyan tevzü İşini ir türlü —tanzim — edememesi belediyeyi harekete geçirmiştir. Belediye İstanbuldan iki motor celbetmiştir. Eğer şirket cereyan işini tanzim etmemekte devam ederse elektirik istihsaline hazır hir halde bulundurulaa bu mo- torlarla - derhal —abonelere ve şehre cereyan verileçektir. A_bdullah Cevdet Ölmemiş Dün bir arkadaşa rast ge- dim. Gündüz olmasına rağmen çakır keyf idi. Koluma girdi: — Sana, dedi, son şiirimi okuyayım: Ve okudu: Bin göke Olurum da ok'la mecrah; Bir göğse nişan alan ok olmami İçmem su, suzuzların - elinden. Açlar arasında ben tok olmam! Kıta, merhum Abdullah Cev« detin idi, bizzat kendisinden dim- lemiştim. Bu gsebeple arkadaşı- mın İâtife ettiğine zahip oldum, sordum. — Sahih, bu şilr senin mi? — Elbet benim, Başkasının eserini kendimin diye okur mıyımi Artık dayanamadım, çu fiks rayı söyledim: — Acem şairlerinden Enve- bir gün çarşıdan geçerken —- kalabalığa tesadüf eder, sokulur. Ne görse İyi? Herifin biri kendi kasidelerinden — birini — okuyor, halka dinletiyor. Zavallı Enveri, bayret içinde bekler, kaside bi- tince herife yanaşır: — Arkadaş, der, son Enverk yi tanırmısın? Öbürü cavap verir: — Tanımam mı? Amma yap- tın ha. Enveri benim! Büyük şair, bu küstah cevap üzerine adeta alıklaşır ve mırı- — Şilr çalınırdı amma, şairin çalındığı işidilmemişti. Bunu da ben gördüm! Bizim arkadaş, biç oralarda değildi. Söylediğim fıkranın çim- diğini düymıyor gibidi, Abdullah Cevdetin başka bir şiirini yine Lhenimi,, diye okumıya huzirla- myordu. Bu vaziyet karşısnda başka bir fıkra nakletmkten İse açık davranmayı tercih ettim: Allah razı - olsun, dedim, herkes Abdullah Cevde- te öldü diyordu, sen bu rivayee — & tekzip ediyorsun, merbumun sana temessül ederek - yazadığını ısbat edip duruyorsün. — Yalvız bir ricam var: Abdullah Cuvde- Ha rubu sende yaşıyorsa bize yeni eserler oku. Bu okudukların kitaplarda basılı duruyor!l.. O, çakır keyiflikten kurtu- daktan sonra Abdullah Cevdet olmaktan vaz geçtimi, bilmiyorum. Fakat ben, merhumun ispirtolu ağızlarda hayat bulmasına hâlâ acıyorum! — M. T Adapazarı'nda Camilerde Türkçe Ezan Okunuyor Adapazari (Hususi) — Bura- — da ramazanın birinden — itibaren bütün — camilerde Mıkçıî eran okunmıya başlanılmıştır. ik türke ııı!ı okuyan hafız Murat didir. Adapazar Kulüplerinin İnkişafı Adapazarı (Hususi) — 3Bele- diye Spor kulüplerinin inkişafını temin için ikiyüz lira tahsis et miş vebu para kulüpler arasında Mtesaviyen taksim edilmiştir. Z Adlp'uın Türk Ticaret ban- kası da, Adapazar idman yurduna 50, Yeni hilâle de 10 lira teberru etmiştir. Banka sene başında bu kulübe 40 lira verecek, — diğer kulüplere de ellişer lir teberruda bulunacaktır. 4 1933 senesi lik maçları içit Futbol heyeti ehemmiyetle mef” olmaktadır. Lik maçlarınt dapazar gençler birliği, hilâl, İdman yurdu, İzmilten İttk hatspor, Geyve, Hereke, K İdman yurtları iştirak edecekti