1 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

1 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

SON POSTA Sahip Mollanın Yahsı Hafiyelerle Muhat Bulunuyordu Molla; Bir Gün Gazetesini Okurken Sevinçle Sıçradı Muharriri 4 HerHakkı Mahfuzdur bi Abdülhamit, bu arizayı okur #kumaz, derhal Başkâtip Tahsin Paşayı çağırttu — Sahip Molla'nın yalısında bulunan evrakı, yeniden tetkik ettiriniz. Bu tetkikat, bizzat sizia mezaretiniz altında olacaktır. Bu emada, Tatar Şakir Pş. bulun- masın. Diye irade etti. Tahain Paşa, evrakı Başkitabet dalresine ge- Hetti, Birer, birer tetkik ettirdi. Bunların içinde, gerek Abdük hamidin aleyhinde ve gerek dev- letin idaresini tenkit eder mahi- yette bir tek söx ve hatta şüp- heyi celbeden bir tek cümle bile bulunamadı. Tahsin Pa: huzura - çıktı. Tahkikat neticesini olduğu gibi arzetti. Abdülhamit, —müteessir oldu. Birdenbire verdiği karardan acı bir nedamet duydu : — Öyle ise, şimdi Sadrazama tebliğ ediniz. Sahip Molla hak- kıada — hiçbir. muamele yapıl- masın... Emrini verdi. * Sahip Molla Bey, bu suretle sürgüne gitmek Felâkatinden kur- tulmuştu. Fakat yalısının etrafı -ihtiyat olmak Üzere- hafiyelerle muhat bulunuyordu. Yalıya girip çıkanlar tarassut olunuyor ; hatta e'inde paket. vesaire gibi eşya bulunanlar, bir köşeye çekilerek ellerindeki şeyler inceden inceye aranıyordu. Tam on gün bu işkenceli ha- yat devam etti... (1324) senesi Temmuzunun onuncu günü idi. Molla Beyin - daima okuduğu- İkdam gazetesi geldi. Kendisine verildi. Molla Bey, gazeteye alıp ta şöyle bir göz gezdirir gezdir- mez, bemen yerinden sıçradı. (Kıble) ye karşı döndü ellerini kaldırarak : — Çok şiiklür Yarabbi.. Ölme- den bunu görmek te nasip oldu. diye bağırdı ve sonra, secdel şükrana kapandı. Hiç kimse birşey bilmiyordu. Buna binaen bu hareketin mana- sını anlamadılar ve serdular: 3 v Şinisi Resim l'rîh!ı'l! Kuponu istiyorsxatı ils bir- ; | sirafa | Tabiatinisi — öğrenmek 5 adai hikve göndürinlz. — Re dâbidir. ve lade edi resminizi kupoa memleket iblyer Resim ces un! ? a klşok BÜO kucap aç | — Ne olmuş Efendim.. Mü- him bir şey mi olmuş?.. Molla Bey, gözlerinden yaşlar dökülerek, mühtex bir sesle ce- vap verdi: — Daha ne olsun.. Seneler- denberi Allahtan niyax ettiğimiz murat hâsıl oldu.. Orada bulunanlar, bu sözlerin manasını da pek okadar anlama- dılar.. Biribirlerinin yüzlerine bak- tılar ve tekrar sordular: — Yoksa Abdüilhamit, vefat Mi etmiş. Molla Bey, kısaca izahat verdi: — Eh: Ona yakın bir şey.. Bugünden — itibaren Abdülhamit maddeten değilse bile manen vefat etmiştir.. Malümya, ne za- mandanberi ( Rumeli ) de uğra- | tiyorlardı.. Nihayet muvaffak ol- muşlar.. Bugünden itibaren, ( Ka- | nunu esasi ) iade edilmiş.. Bundan sonra hiç kimse kanunsuz hareket edemer. Molla Beyin münevver dalire halkı, ne zamandanberi Rumelide uğraşıldığını ve bir şeyler yapıl- mak — İstenildiğini — biliyorlardı. Fakat, herkeste olduğu — gibi onlarda da bir kanaat vardı. O da şu İdi: - Memleketin se- | Tâmete çıkması.. Halkın zülüm- den, İstibdattan ve bütün h A e zemeşee e eee — sızlıklardan kurtulması için, mut» laka Abdülhamidin ölmesi lâzım- dir. Çünki bütün bu fenalıkların yegüne âmill bizzat odur.. Bu kanaata binaen, Molla Beyla: — Kanunu Esast iade edilmiş.. Bundan sonra, hiç kimse kanune suz hareket edemez.. Demesine hiçbir mana vere- memişlerdi. x Molla Bey, bir çocuk gibl seviniyor, — odasında — geziniyor, mütemadiyen (Kanunu Esas! ) yi şerh ve izah ediyordu.. Birden. bire durdu ! — Acaba, l yapıyor?. Diye, sokak üstündeki odaya koştu. Köşe başında yerleşen hafiyeler, hem biribirlerile konu- | şuyor, hem de yalının kapısını | gözetliyorlardı. 4 Molla Bey, dudaklarında müs- I tehzi bir tebessümle kafesi kalb- şu heriller ne dirdi. İki elini ağrına koyarak boru gibl yaptı ve sonra, bu hafiyelere dönerek : — Paydoooos!.. Diye bağırdı, | ( Arkası var ) Dünyanın En Zengin Maymunu Bankadaki Parasının Ye- künu Bir Milyon Dolardır Amerikada garabetin her türlüsüne — tesadüf — otmek mümkün- dür. Son gelen Amerikan gaze teleri dünyanm —en zengin maymunu hakkında taf- silât — veriyorlar. Siz ihtimal ki — maymunun da zengini — olur mu, diyeceksiniz. Birde ol- maz amma, Âmerikada herşeyin zengini - ola- bilir.. Bu — maymunu vaktile A- merikalı bir seyyah he- nüz — yavru halinde iken Afrika or- manlarında bulmuş, ya- kalamış ve Amerika ya elirmiş ve ıglevyoıklıkl hayvanat bah-» çesine hediye etmiştir. Ame- rikalı goyyah bu maymunun İaşe- | sini tamamen kendisi temin et- miş ve ona bir paşa çocuğu gibi ihtimamla baktırmıştır. Fakat Amerikalı seyyah ge- çenlerde birdenbire ölü vermiştir. Vasiyetaamesi — açıldığı — zaman hayretle görülmüştür. ki zengin adam parasının mühim bir kısmı- gı bu maymunun ölünceye kadar inşesine tahsis etmiştir. Bu para tamam bir milyon | | taşınmışlar, fakat nereye gitseler, | dolar, yani bizim paramızla iki | milyon dolardır. Tasavvür ediniz- ki Amerikada bugün — işsizlerin adedi milyonları aşmıştır. Buna rağmen sivri akıllı zenginler pa- ralarını hayvanlara vasiyet edi- yorlar, Bu bahtiyar snaymunun bir milyon irası noter tarafından bankaya yatır.İmiştır. “Şubat 1 HİKÂYE Bu Sütunda Hergüin İ Yazan : Naci Sadullah KOMŞULAR Aziz B. duvardaki saate baktı. Zevcesine: — Gece yarısı olmuş dedi, başlıyalım w? başını Zovcesl ise — tastikle eğdi. Aziz Bey, ayaklarını sıkmas sına rağmen, daha yeni aldığı ayakkaplarını çıkartmamıştı. Odar nn ortasına doğru - ilerledi ve karısına: — Gramofonu işletiver dedi. Macide H. kocasinın dediğini yaptı. Salonun ortasında, sözde ahenge uyarak, aıplamıya, teplar miye başladılar. Biraz soara alt kattan mırıltılar, gürültüler yük- seldi. Macide Hanım kulaklarıni dö- şemeye — dayamış, — dinleyordu. Memnuniyetle kalktı. — Çocuklar uyanmışlar dedi. Arix B. ise: — Bunların buradan — taşın- maları lâzım. Daha birkaç akşam bizi yoracaklar amma, istediği- miz de olacak, diye İlâve etti. * Settar Beylerin alt kata taşım dıklarının ilk ayı, bu iki aile arasında hiç yoktan bir anlaşa- mamazlık baş göstermişti. Macide H., Settar Beyin zev- cesi İsmet Hanımı üstüme başına çok para sarfetmekle ve bu yüz- den evdekilere sıkıntı çektir- mekle itham ediyordu. İsmet H. ise, Macide Hanımın bilâkis Üstüne başına hiç ehem- | miyet yermediğini, fakat bunun sa- delikten değil, hasislikten ileri gel- diğini etrafa yayıyor ve Macide Hanımın çok para gitmesin diye yemeklere yağdan çok su kattı- ğını, çorap falan gibi ufak tefe- ğini İşportacılardan bin bir pa- zarlıkla aldığını söylüyordu. Böylece, iki incir çekirdeği dolduramıyacak kadar — saçma dedikodularla başlıyan bu gürültü İki kadını biribirine can düşmanı etmiş, Nihayet bir gün merdi- vende olacak olmuş, bu iki dişi kedi saç saça baş başa gelmiş- lerdi. Kavgada İsmet H. Macide Hanımın gözünü çürütmüş, yüzü- nü tırmaklamış, Macide H. ise düşmanın sadece yeni elbisesini boydan boya yırtmakla — iktifa etmişti. Karılarının arasındaki bu an- laşamamazlık kocalara da sirayat | etmiş ve iki aile biribirine diş bilemiye başlamıştı. Aziz Bey milesi komşularından intikam almak çaresini aramışlar, ve hiç olmazaa onların rahatını bozmak- için bu usulü bulmuş- lardı. Her gece alt kattakilerin yatmalarını bekliyorlar ve uyu- | duklarına kani olunca — hemen | yukarıda curcunayı koparıyorlar, | çocukların odasnın üzerinde bir | tepinmedir. gidiyordu. | Alttakiler, >odadan — oda a gürültü de — beraber gelmişti. | Bilbassa — çocuklar, bu — gürütü | yöüzünden her gece korku ile | uyanıyorlardı. Bu, doktorun da nazarıdikkatini — celbetmiş, fena bir netice verebileceğini söyle- mişti. Taliin garip bır cilvesi, Settar | Bey nekadar ince nahif bir mu- | hallebici ise Aziz Bey de aksine o kadar - iriyarı bir adamdı. Bu —işin — yumruk — küvvetile halline imkân vermiyordu. Set- tar B. taşınmıya çoktan karar vermişti. Fakat cimri — bir adam — olan Azix Beyı — Aşağıdakiler pes diyecek- ler galiba dedi ve o gece, daha doğrusu o sabah yattılar. Aşağıdakiler hakikaten pes demişlerdi. Akşam üstü kapıcı taşınacakları haberini getirdi. O gece erkenden yediler tatlı tatlı biralar da içtiler nihayet bi- raların verdiği neş'e ile sou bir defa daha hora teptiler ve Macide Hanım, hasisliği yüzünden bu elektrik ve makine — davrinde hâlâ muhafaza ettiği hava gazını kesti ve erkenden yattılar. * Aziz Beyler iki gündür görün- müyorlardı. — Meraklanan kapıcı kapıyı çaliniş çalmış açan olma- mıştı. Polise haber verdi. Kapıyı kırdılar. İçeri girdiklerinde ağır bir gaz kokusile karşılaştılar. Aziz Bey ve karısını zehirlemişti. Yapılan tahkikatta anlaşıldıkl yukarıdaki zıplama ve hoplama- ların neticesi, alt kattaki elektrik telleri kontak yapmış ve çıkan hararet zaten bozuk olan hava gazı borülarırı eritmiş ve çıkan gaz parkenin aralıklarından sıza- rak karı kocayı zehirlemişti. SON POSTA Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazretesl * Kekl Zaptiyeş çeşme sokağı Zi 'Telefonı İstanbul - 20203 Posta kutusuz İstanbul - Telgrafi İstanbul SONPOSTA ABOÖNE FİATİ TÜRKİYE ECNEBİ Kr. 1 Sene 750 » GAy 400 « 3 » BĞ be lt Golen evrak geri verilmez Hlânlardan — mes'uliyet alınmas gevap için mektupl ara (Ö) kuruşluk Gul İlâvssl Jazımdır. | Adren değiştirilmesi C20) kuruştur. | — Gaseteminde çikae veslen ve yanılama | bit hakları mahfas ve gasetemize alltkr,