2 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

2 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

8 Sayfa Dünya Hâdiseleri Beyazlara Düşman Siyahlar Afrikanın garp taraflarında z Portekiz hüküme- Afrikada, | tinin bir matem müthiş Ölr | iikesi vardır ki adına (o Langola derler. Her Afri- ka toprağı gibi bu mıntakanın esas halkı da Zencidir. Bittabi müstemlekeci zihniyetile muame- le görür. Bu topraklar seneler- denberi medeniyet namına işgal edilmiştir. Fakat medeniyet na- mına bu biçarelere yapılan şey sadece eziyettir. Langola halkı, uzun zamandanberi göre geldiği fena muamelenin tesirile saf ve çocukça bir kararla memleketin beyaz irka mensup halkını orta” dan kaldırmıya karar vermiştir. Bunlar, aralarında gizli bir cem yet teşkil ederek taraf taraf ve tenha yerlerde tesadüf ettikleri beyaz İnsanları öldürmiye başla- mışlardır. Bu esrarengiz cinayet- lerin faillerini arıyan zabita uzun zaman o muvaffakiyetsizlik karşı sında kalmıştır. Bu gizli cemiye- tin siyah azaları, daha müthiş bir kararla fikirlerini bir an ev vel tahakkuk ettirmek İstemiş ve şehirlere su veren nehirleri zebirlemiye ve bu suretle bütün beyazları öldürmiye karar ver- mişlerdir. Angola zabıtası, bu şeytani teşebbüsten tam zamanında ha- berdar olmuş, gizli cemiyetin azaları kâmilen tevkif etmiştir. Bunların adedi elli kadardır. A vaiinan Detreyt şehrin- den Ajans Röyter'e bik dirildiğine (o göre merkezi Detreyt- te bulunan Ford otomobil fabrika- lar, gayri muayyen bir zamana kadar faaliyetini tatil etmiştir. Bu fabrikalarda, takriben ve as- 100 bin amele çalışıyordu. Fabrikaların kapanmasına sebep 6000 amelenin ücret meselesin- den dolayı grev İm Dy olmala- rıdır. Amele tarafından herhangi bir tecavüz yapılabileceği nazarı dikkate alınarak febrikalar zabr tanın mubafazam (altına kor muştur. * G'? salgını, bu sene, en büyük tesirini İngilterede ” östermiştir. Ha- GER Mela son dere- Salgını ce soğuk gitme- sine rağmen hastalığın seyrinde hafifleme istidadı görünmemek- tedir. Hastalık, bu sene başında başlamış ve o gün, bugün hergün bir parça daba artan bir şiddetle genişlemiştir Şimdiye kadar yanl bir ay zarfında bütün İnğilterede gripten ölenlerin adedi (1589) kişiyi bulmuştur. Bu rakam, ge çen senenin aynı mevsimine kıyas edilecek olursa (548) kişilik bir fazla gösteriyor. Yalnız Londra ve civarında gripten ölenlerin adedi (570 1) bulmuştur. çete yaka- landı SON POSTANIN İLÂN FİATLERİ —İNânın tek sütuni satırı gazetenin metin yazısile vasati 4 kelimedir. 2— Ayni yazının 2 satırı 1 santimdir. 3-—Daha kalın ve daha inco yazılar santim İle besap edilir. 4—Sayfasina göre ilânlar aşağıdaki! fstlere tâbidir: Sıyfa Santimi — —— inal 430 Er. 2 :. 250 « 3 . z00 « 4-5 0 . Diğer sayfalarda s0 . Bon sayfalı 25 « Muhtelif mil- letlerin erkânı- G8 © harbiyeleri, müş- e takbel mubare- beye nasıl hazır- lanıyorlar ? Sa- # bık Avusturya - Macar o ordusu askeri mütehas- sıslarından Mi ralay Fransuva Jalye, bu unvan altında, muhtelif orduların vazi- yetini tetkik edi- yor, harpten ev- Mi fikirlerle sonu tec- rübelerinin temin ettiği dersleri karşılaştırıyor. İleri sürdüğü fi kirler son derece şayanıdikkattir. Onun için karilerimire arzetmeyi muvafık gördük. Müstakbel Muharebe Ve Erkânıharbiyeler 1914 senesine kadar bütün erkâmharbiyelerin (harp (fenni hakkındaki (kanaatleri (o hemen hemen biribirinin aynı idi. Mu- barebe ve seferberlik plânları büyük bir benzeyiş arzediyordu: Bu kanaate göre başlıca rol tüfek ve süngüye dayanan piya- dede idi. Bunun haricinde, bazı zengin memleketler, piyade kuv- vetlerini, (o hasımlarından (fazla miktarda topçu İle kuvvetlendir- meyi muvafık görüyorlard. Bu suretle, beher bin piyade neferi için top adedi nisbeti, ordunun mensup olduğu milletin zenginliği- ne göre Üç ile yedi arasında değişiyordu. Bu nisbet hariç; piyade kuvveti, ordularının en mümtaz kuvvetini teşkil ediyordu. Büyük Harbin Tecrübeleri 1914 senesinda bir Fransiz piyade fırkası 9600 nefer, 24 mitralyöz ve 36 toplan mlrek- kepti. 19i8de, nefer (adedi 23006 indirildi. Buna mukabil mitralyöz, torpil toplarının adedi 420 ye çıkarıldı, topların miktarı İse 4i2yi buldu. Ayni zamanda, bu sınıflara ayrilan askerlerin adedi de arttırıldı yani bu sınıf ler kuvvetlendirildi. 1914 sene- sinde bir topun idaresine 32, bir mitralyözün İdaresine de 14 kişi ayrilirken harp sonuna doğru bir topun veya mitralyözün idaresine 3 kişi kâfi görüldü. Bu suretle, makine, İnsan tasarrufunu temin etmiye başladı. 1917 senesi yazında, Flandr muharebesine başlamak ve Alman sperlerini tabrip etmek için İn- gilizler, obüs ve el bombası da- hil olmak Üzere 4 milyon topçu mermisi yaktılar ve kat'i bir ne tice alamadılar. Bu topçu muha- rebesinin (omasrafı 240000 lira tutuyordu. Ayni para ile 17000 tank yapılabileceğine ve bu tank- larda 4 milyon mermiden daha mükemmel iş göre bileceğine göre, makinenin ehemmiyeti ken- dini göstermiye başladı. Ayni hal harp tayyareleri için de variddir. 1914de 5000 piyade neferi için bir tayyare hesap ediliyordu. 1918de bu rakam 55e çıktı. Har- bin başında tayyarenin vazifesi sadece tarasaut ve İstihbarat SON POSTA Asri orduların motörlü Vasiiaları yapmak iken harp sonuna doğru müthiş bir silâk haline geldi. Motörleşme Meselesi Harbin tecrübesi ve makine- nin terakkisl, bütün erkânı har- biyeler için eski usul piyade ve atlı topçuyu gözden düşürdü" Ehemmiyeti zırblı tanklara ve tayyarelere verdirdi. Şimdi piyadenin vazifesi, yol açacak olan tanklardan sonra boş araziyi işgâl etmek olacak, süvari cephelerde ortadan kalkacak, topçular İse kâmilen motörleşe- cektir. Maamafih biçbir ordu, bu yolda kat'i karar verip tamamile motörleşmiş değildir. Bunun baş- hen İki sebebini kaydedeceğim : 1— Fenni keşifler biribirini ve sık sik takip ettiği için masraf- tan çekiniliyor ve bir yeni harp aleti çıkmak İntian karşısında beklemek tertih olunuyor. Onun içindir ki müstakbel muharebe patlak verdiği zaman bütün or- duların o motörleşmiş olduğunu görmek belki de mümkün olmr yacaktır. 2 — Hemen bütün Erkânr- harbiyelerde mevcut mubafazakâr xihniyet, Son Manevralar Muhtelif ordular tarafından son zamanlarda yapılan manev- raların hedefi, eskisi gibi muha- rebenin (o taliini (Opiyadeye mi, yoksa motörlü tanklarla (o tay- yareleremi bırakmak lâzımgek diğini tayin etmekti. İngilizlerle Mühim Bir Askerlik Meselesi — Niçin Ordular Motörleşmek &azanızda Mecburiyetini Duyuyorlar? Amerikalılar hava filolarını o kur vetlendirmekle be- râber kara kuv- vetlerini de mo- törleştiriyorlar, i o Çünkü ücretli olan ve kısmen mahdut bulunan ordularının mas- rafı kendilerine * farla ağırgelmi- © yor, İtalyanlar ha- va kuvvetlerini Fransızlar ise da- ha muhafazakâr davranarak piya- deyi tercih edk > yor ve bu siler tank ve tayya relerle kuvvetlendiriyorlar. 1931 senesindeki İtalyan mar i mevraları obuna bir misal olarak gösterilebilir. Bu manevralara 1000 askeri tayyare iştirak etti Kar- gı tarafın elinde 400 tayyare var- dı. Hedef Milâno şehri idi. Neticede, bu merkez (tahrip olundu ve Milano hükümeti sulh istemiye mecbur edildi. Bu tecrü- be gösterdi ki, kat'i bir hava faikiyeti temin edilebilirse, başka silâha lüzum olmadan tayyareler- le harbi kazanmak mümkündür. Son İtalyan deniz manevrala- rımn mevzuu da şu idi: 100 harp gemisi ve 200 tayyare, 16 büyük nakliye gemisile Trab- lusgarpten O İtalyaya (nakledilen bir askeri kıtanın müdafaa ve tahribine (memur edilmişlerdi. Fransa, Fasla ana vatan arasın- daki vaziyeti ifade eden bu ma nevralar münasebetile endişeye düştü. Onun nazarında Trablur- garp Cexair ile Tunusu, İtalya ise Fransayı temsil ediyordu. Son Fransız, İngiliz, Rus manevraları da göz önüne getirilince, mür takbel muharebenin, muharebeyi | yapacaklar tarafından ilânı harp etmeksizin havadan ve motörlerle karadan ani bir taarruz yapma- larile başlıyacak demektir. Gaz Meselesi Bunların baricinde, elde bir diğer silâh daha yardır ki adi manevralarda (o tecrübe (etmek mümkün değildir. Bu silâh gar dir ve ağlebiihtimal, havadan ve tayyareler vasıtasile kullanılacak- tır. Bu hususta bütün dünya te reddüt içindedir. Çünkü herkes karşısındakinin nasıl bir gaz kul lanacağını bilmemektedir. Göz yaşartan, boğan ve boğ- makla beraber tahribat yapan garleri biliyorur. Umum! harpte bu silâh büyük bir iş görmedi. Çönkü maskeler kullanıldı. Ve umumiyetle bu yüzden verilen zaylat yüzde ikiyi geçmedi. Fa- kat yeni keşfedilen gazlerin müt- biş tabribat yapacağı ve bazan bütün bir muharebe meydanında canlı İnsan birakmıyacağı mu- hakkaktır. Çünkü bir gaz mas kesini uzun müddet taşımak müm- kün değildir. Onun içindir ki, şimdi, gazlere karşı da muhafaza tertibatı bulunan tanklar yapık maktadır. Bu noktadan da ordu- ların motörleştirilmesi bir zarı rettir. Netice olarak diyebilirim ki harp tekniğinin terekkisi, sw Bir Doktor Şubat 2 Kari Mektupları Var Kazamızda hükümet doktos rundan başka doktor yoktur. Bu yüzden bilhasse köylüler has“ talarını muayene ettirmemekte" dirler. | Çünkü köye gidecek doktora (25 lira Gcret vermek lâzımgelmektedir. Kaza hükümet | doktorlarının ayda bir gün ve | bir gece bir köyde kalmaları usulünü koymak acaba kabil olamaz mı? Devrek: M. Safi Dörtyolda Hamam Yoktur Burada hamam yoktur. Bil | bassa portakal mevsiminde mu bayaa için şehrimize gelen ve birkaç ay kalan yabancılar bu yözden çok gıkıntı çekmektedire ler. Belediyenin bir hamam yap* tırması çok faydalı olacaktır. Dörtyok 5. M. Ramazan Davulu Ramazan davulu için burada halktan para (toplanmaktadır. Bir davul azami beş altı liraya alınabilir. Halbuki Ober evden 20-30 kuruş alınmıştır ve bu paranın yekünu iki yüz liraya yakın bir yekün tutmuştur. Aca“ ba davul çok mu bahalıya | alınmıştır? Foriköy Paşa mahallesi: Bursalı İsmail | Malkara Postanasi Tekirdağ postahanesinda n&* | mıma gelen gazete ve mecmua" ları açıp okuyorlar. Bunlardan | bazıları da kayboluyor. Malkars posatahanesi de cuma günleri kapalı bulunuyor. Bu postahaneni cuma günü açık bulundurulması, gazete ve mecmualarımın dâ kaybolmamasının temini mümkün değilmidir acaba? Tekirdağı Yavuz mahallesi 17 No. da AM Galip Boşiktaş'ta Sabshettin Beye: Evvelâ gözlerinizi tedavi ettir meniz lâzımdır. Doktor kitap oku“ mana müsaade ettikten sonrâ ansiklopedik malümatı ihtiva edefi kitapları okumanız faydalı oluf, Ansiklopediler sizi tatmin eder. » Mardin'de Rizm Elendiye: — Sualleriniz kimyaya aittin Memleket hastanesi kimyakerin sorunuz. a 'Tekirdağında Ali Galip Beye: — Şiir düşüncelerin, hisleri ve beycanların bedil tarzda ifade“ sidir, ruhu tatmin eder, gazetelef hakiki tırajlarını saklarlar. Faks İstanbul'da bütün gazetelerin tabf miktarı elli bini geçmez. memleketleri, | biribiri9$ karşı müthiş birer düşman sokmuştur. Buna mukabil, bu memleketler, çiftçi devletlef* nazaran bava taarruzlarından < ha fazla müteessir olmya m* kümdurlar. Sabık Avusturya » Macar ard miralaylarında” Fransuva Ju19*