10 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 “Sayfa Memleket Manzaraları ] Gönen Belediyesinin İyi Kararları Gönen, (Hususi) — Belediye- miz son günlerde birçok hayırlı işlere başlamıştır. Kahveci, fırın- ©, köfteci, kasıp ve berberler hakkında verdiği kararları sra- sile aşağıya yaz.yorum. 1 — Kahveciler umumen be- yaz önlük giyecek, 18 yaşından aşağı olanlar çıraklık yapamıya- cak mikropların kolayca yuva kurdukları hasır sandalyelerle ot minderier kırık ve çatlak fincan- ları kullanmıyacaktır. 2 — Fırncılar ekmekleri ca- mekânlar içerisinde ve her biri- no ayrt ayrı etiket yapıştırarak satacakları gibi ayrıca büyük bir tabelayada — belediyenin — tesbit ettiği fiatları yazarak müşterinin görebileceği yöre asacaklardır. Belediye birinci nevi ekmeğin kilosuna 8 buçuk ve ikinci nevi ekmeğin kilosuna 5 — kuruştan marb koymuştur. Hamurcular be- yaz gömlek giyecekler gömlek- lerin kolları lâstikli olacak ve tır- naklar kesilmiş bulunacaktır. Her 15 günde bir hamur yuğrulan mahal badanalanacaktır. 38 — Köfte fiatlarını fazla gö- ren belediye pişmemiş 15 ve piş- miş on dirhem köfteye 50 para narh koyduğu — gibi masaların Üzerleri temiz ve her masaya satılan gıdanın satış fiatı yazılı liste konmasına karar vermiştir. 4 — Kasaplarda Hazır kıyma bulunmayacak, kemikler meydan- da görünmiyecek ve tel dolap- larda muahafaza edilecektir. Mez- bahadan gayri yerlerde hayvan kesilmesi de menedilmiştir. 5 — Berberler beyaz önlük- lerle tıraş edecekler, ustura, ve havluları meydanda bulunmaya- cak ve pudrayı her şabhsa ayrı pamukla sürecekler, kesilen saç. ları kapalı kutu derununda top- layacaklardır. Belediyenin bu kararlariyle faaliyete geçen zabıtai belediye memurları daha şimdiden 18 ya- şını ikmal etmiyen 5 kahveci çrağı tesbit etmişlerdir. Zonguldak'ta Şoförler Cemiyetinde Bir Kordelâ 42 Liraya Çıktı Zonguldak (Hususi)— Şoförler cemiyeti — bir yazam nn tibine — karar / ver mişler dir, ——— Müsamere tere "> Z tibine — karar 05 verilmek üzere Ü toplanıldığı za- V man şoförler © yaldızlı harf- lerle cemiyet- klerinin — ismi yazılı bir kür- — Salâhat'n Ek delayı müzayedeye çıkarmışlardır. Müzayedede kurdele 42 liraya kadar çkmış ve nihayut şoför Salâhattin Efendinin — üzerinde kalmıştır. Salâhattin Ef. kurdeleyi bazen göğsünde taşımakta, bazen de otomobilinin Üzerine asmak- tadır. Aydın'ın Mühim İhtiyaçları Şehir'de Umumi Mecralar Yapılmalı Elektrik Tesisatı Genişletilmelidir Aydın ( Hu sus! ) — Garbi Anadolunun en şirin ve güzel vilâyetlerinden bi- / ri olan şehrimiz işgal senelerinde harap edilmişti. O meş'um sene- lerde şehrimizde taş taş Özerine bı- rakılmamış, şehir yıkılmış ve mem- leketin büyük bir ksmı yakılmıştı. Çalışkan ve İş- güzar Aydınlılar şehri böyle bul- dukları zaman büyük bir ıstırap içinde idiler ve bu hal Aydınlıla- rın cesaretlerini kırmadı. Bilâkis onların çalışmak ve şehri İmar etmek hususundaki azim ve ira- delerin kamçıladı. Ferdi ve küt« levi şekildeki himmet ve gayretle Aydın bugün yeni baştan yapıldı ve mamur bir şebir halini aldı. Şehrimiz güzelleşti, mamur bir hal aldı amma, bazı beledi nok- Aydından Iki manzara sanları var. Şehrin en belli başlı ihtiyaçları arasında bilhassa umu- mi mecralar büyük ehemmiyeti baizdir. Şehir muntazam mecralara malik olmadığı İçin yağmurlu za- manlarda sokaklar geçilmez bir hal almaktadır, bu vaziyet her halde bir an evvel ortadan kak dırılmalıdır. Elektrik işi ve ihtiyacı da tet- kik edilecek ve halledilecek mü- bim mevzular arasındadır. Bu günkü tesisat ihtiyaca kâfi de- gildir. Bu tesi- sat genişletilmeli ve şehrin bugün- kü simasına uy- gün bir hale so- kulmalıdır. Eğer Maarif ve -ise ihtiyaçla- ymız da tatmin edilecek olursa, mühim ihtiyaçla- rımız tatmin edil- miş demektir. Vi- lâyet dahilinde iki Orta mektep vardır. Bu mek- tebin mezun olan talebesi maal- esef Liseye devam edememekte- dirler. Eğer şehrimizde bir Lise açılacak olursa, bilhassa Orta- mekteplerden biri Liseye tahvil edilecek olursa vilâyetin büyük bir ihtiyacına cevap verilmiş ola- caktır. Bu takdirde her sene Or- tamektebia yetiştirdiği yüzlerce çocuk tahsile devam imkânını bulabileceklerdir. : — İzmir'de Uzun Müşkülâttan Sonra Define Bulunacak Mı? İzmir, (Hususi) — Bornovada Altındağ köyünde bir define bu- lunduğu ve bu hususta hafriyata başlanıldığımı bildirmiştim. Hafri- yata nezaret eden heyet yeni bir müşkülâtla — karşılaşmıştır. Bu müşkülât kilisede olduğu ihbar edilen define yeri kazılırken bir kulenin çıkmasıdır. Bu kule ax cak bomba ile tahrip edilecektir. Defineyi ihbar eden zat, bu kulenin yıkılmasından sonra, de- finenin elde edileceğini söyle- mektedir. Aydın demiryolları Umum Mü- dürü M. Mazat İzmir hafriyatın- da kullanılmak üÜzare bütün tec- hizatile bir dekovil hediye et- miştir. Ruslar Ordu'ya Çıktılar Ordu (H Rus balık- çılarından dört motörlerile limanımıza — iltica eylemişlerdir. Ruslar motörlerini karaya çektik- ten sonra motörün içi zabıta ta- rafından muayene edilerek içinde yalnız iki av tüfeği ile bir miktar av malzemesi zuhur eylemiş ve mülteciler de berayı isticvap polis karakoluna sevkolunmuşlardır. Rusların karakolda — verdiği ifadeye bakılırsa Bunlar hükümet besabına balık avlamak için No- voroniski'den on beş mil kadar denize açıldıkları sırada karşılaş- tıkları müthiş fırtınanın tesirile motörleri bozularak aç, susuz tamam beş gün, beş gece deniz üzerinde çalkanmışlardır. Nihayet dün havanın gösterdiği sükünet- ten istifade ederek yelken kürek Ordu sahilini Rus sahili zanne- derek limanımıza iltica eylemiş- lerdir. Rusların laşe ve istirahatleri belediyece temin olunmuştur. f İ t B Ilgında Halk Elektrik İşığına Kavuştu Ilgin ( Hususl ) — Şehrimizde elektrik tesisatı bitmiştir. Ilgın birkaç gündenberi ışığa kavuş- muüş bulunmaktadır. Kasabanın gece uzaktan görünüşü çok gü- zel — vep caziptir. Kaymakam ve belediye reisi beylerin bizmetleri takdire şayandır. Gelibolu'da Büyük Bir Un Fabrikası Açılıyor Gelibolu (Hususi) — Hükümet tarafından on bin İira bedelle satılan büyük n fabrikasının tamir ve ıslahına başlanılmıştır. 15 usta ve 25 amele geceli gür düzlü çalışarak fabrikayı işler bir hale koymıya uğraşmaktadırlar. Fabrika iki ay sonra işliyecektir. Çorum'daki Saat Kulesi Bir Şaheserdir Bu fotoğraf Çorum saat kulesi va civarını göstermektedir. Bu saat kulesi meşhur Hacı Hasan paşa tarafından 1312 — senesinde yaptırılmıştır. Kulenin manzara ve tarzı mimarisi memlekette bir şaheser olarak telâ«ki edilmektedir. Konya'da Bir Kaza Yüzünden Bir Kadın Öldü Konya (Hususi)— Hatip nahi- yesine baglı Evliyatekke köyünde bir kaza olmuş ihtiyar bir kadın ölmüştur. Muhtar Mebmet Ağanın altı yaşlarındaki erkek çocuğu bir av tüfeğile oynarken silâh ateş almış orada bulunan nine suratından ıııılınuıh ölmüştür. Hadisenin ir kaza eseri olduğu tesbit edi- miş ve kadının defnine ruhsat verilmiştir. Seydişehir Himaysi Etfali Seydişehir, (Hususl) — Kasa- bamız Himayel Etfal Cemiyetl, yeniden 45 yetimi giydirmek suretile faaliycte yeni bir muvaf- fakıyet daha katmıştır. Bilecik'te Yeni Bir Hapishane Bilecik, (Hususi) — Şehrimiz- de büyük bir bapishane yaptı- rılmasına karar verilmiştir. Ağır ceszalı mahkümlar, mahkümiyet- Terini bu hapishanede geçirecek- İstemek |. Muktedir | Olmaktır |- Fransızların bir darbımeseli vardır: “ İstemek muktedir. ok maktır,, derler. İstemek, bittabi beşerin ikti. darı dahilinde istemek demektir. Kamerin yere İnmesini istemek elbette faydasızdır. Fakat sıhbat, servet, şeref ve mevki istemek ve bu gayeyi tedbir, basiret ile istemek ve aldanmadan hareket etmek bunlara malik olmaktır. İstenilen şey iradenin âşıkıdır. İsimlerini her yerde gördüğüe nÜüzün, servetleti göz kamaştıran büyük Fabrikatorların, mevki ve geref sabibi Insanların dünkü hayatı ne idi? Bu saadet onlari nasıl buldu? Şüphe yok ki bune ların muvaffakıyeti, — kırılmıyan, değişmiyen ve fakat hiç te fev- kalbeşer olmıyan bir iradenin mahsulüdür. Bugünkü vaziyetle- rinin kuvveti; intizamperverlik« lerinden ve dünkü enerjiye mun- zam olan bugünkü enerjinin yekünunden ve nihayet seri ve sarih görüşlerle tanzim ettikleri plânların ameliyat — sahasındaki hüsnütatbikinden başka bir şey- den gelmemektedir. Hayatta onları hiç bir şey gayelerinden — inbiraf — ettireme- miştir. Hareketlerini biç bir |— , tenkit felce uğratmamıştır. Onlar yollarındaki bütün mânileri ber« taraf —ederek, — mukavemetleri — ! parçalıyarak bütün hissiyata karşı sağır, tevakkuf etmeksizin yürü- yerek istedikleri — muzafferiyeti ibraz ve İhtiras duyduklari tes fevvuku elde etmişlerdir. Kendi kend'nize ve başkalar rına bâkim olmak ister misiniz ? İstemesini öğreniniz. İstemek aX çok kuvvetle ve uzun zaman istemek.. *“İrademiz, her şeye kumanda eden bir kuvvettir. Onu zekâ ile idara ettiğimiz vakit., Büffon Şatobriyan ise: “Kırılmaz bir | irade herşeyi iktiham eder. Za | mana bile bâkim olur., Diyor. — İnsan” tabiati saniye yaparak kendini ıslah edebilir. Derece | * dereca yükseltmek suretile yapır lan jimnastiklerin vücut adalâtına yaptığı mucize tesiri gibi ruhu kuvvet ve kabiliyetleri de terar yüde kabiliyetlidir. Hiçbir. şey gayri mümkün değildir. Herşeye iInsanı isal edem yollar vardır. Eğer bir parç& iradeye malik olsaydık, bir par” ça vesaite malik olacaktık. Şiddetle atıldığı vakit iradel beşer, top güllesine benzer. Te” sadüf ettiği şeyi ya deler, geçefi | yahut içine girer veyhut ta mah* vü nabut olup gider. Fakat sabif ve teenni ile giderse zamanli demirin gövdesini yiyen dalgalaf Müdebbir ve gayri kabili itinf bir iradedir ki kusurları takbilı kör körüne gitmek zibhniyeti mağlüp, yeni ihtiraatı temin hatta din teşkil eder. Her devrin bütün alimleri bütün mütefekkirleri, filozoflar | muharrirleri her zaman irad yüksek kuvvetini tanıdılar. YÜF J selmiş hiçbir iradesiz adam y tur. Bu gayri kabili muka kuvveti İstimal etmezseniz #i7 için saadet, mümkün — olmi Va bir seraptır. * Celât Tevfi' -