12 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

12 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

GAPLKIN GÖZÜ HALKIN kuLAĞI !IAI.KIN DİLİ — Yazı işleri talafancı lıuııul - 2[7203 Senı 3 — Noı 9l7 Son Pdstâ. — PAZAR — 12 Şııbıt 1933 ıım üpleri telefomu İstanbul — Fîıdl kuruş MUSABAKANIN IÇYUZU e—m—rramm Bütün Memleketi Alâkadar Garbi Anadolu'da Üzüm Eden Hâdise Neden Çıktı? İncir Ve Pamuk Vazıyeti Aka Gündüz TYokatlıyanda Son Posta objektifinin l(ılıılı Yarım 6 Intt sayfamızdadır ) Şimdi Siz Söyleyiniz: Hangisini Daha Güzel zel -Buluyorsunuz? Lütfen Bir Mektupla Bızo Bıldırimz Mazire H. ( Yaenmı £ İnci sayfanuudadır ) | Hakemlerden Bir Kısmı Muamelenin Doğru Olduğunu Söy- liyor, Bazıları Da Yem Bir Müsabakaya Luzum Goruyorlar eeei  zkkeminilür .i dürüküüm ni ei İktıisadi Meseleler İçin Ciddi Tedbirler İzmir, (1 (Hususdi) — Bundan evvolki mektubumda İktısat Vekili Celâl Beyin son tetkik seyaha- tinden bahsederken takas, kom- tenjan ve Garbi Anadolunun umum! iktısadi vaziyeti hakkında alınan neticeleri anlatmıştım. Bu- gıkl mektubumda İktısat Vekili yin tetkiklerinden çıkan diğer latıbaları bildiriyorum. Üzüm İstihsâlâtı Üzümlerimizin bu sene geçir diği tecrübe, bu ihracat mahsı- lümüzün iyi bir istikbâle namzet olduğunu açıkça — göstermiştir. mir mıntakasının normal sene- lerde Üzüm istihsalâtı vasatl ola- rak 35 milyon kilodur. Bu seneki Üzüm istihsalâtı 52 milyon kiloyu bulmuş, bugüne kadar 47,684,766 kilosu tamamen ihraç - edilmiştir. Halbuki en normal senelerde bile İzmir müstahsilinin elinde dah fazla Üzüm stoku kalırdı. Yapılan tetkikata göre bunun sobepleri mühteliftir. Fakat bun- ların başinda üzümlerimizi ucuz Fintle Avrupa piyasalarına arzet- memiz gelmektedir. Bu sene okâ- dar ucüz Üzüm sevkiyatı yaptık ki, dünyanın diğer taraflarında yetişen Üzümler satılamadı. Av- rüpa alıcıları, bu ucuzlük karşı- sında bu satışa ( Türk dampingi ) lsmini verdiler. Bu seneki Üzüm alıcılarımızın en başında Almanya ve İngiltere gelmektedir. Bu seneki misalden anlaşılıyorki — ucuza — satarsak, mahsulümüze — müşteri bulmak kabil olacaktır. İncir Satışı Bu seneye kadar İncir satı Alınacak İncir ayıran kadınlar gçında — birçok müşkülâtla karşı karşıya kalıyorduk. Amerika hükümeti : — İncirleriniz. temiz işlenmi- yor. Kabul edemeyir. Gibi nisbeten haklı bir müte- lea serdediyor: Nevyork limanın- dan. incirlerimizi. denize dökü- yordu. Bu sone alınan tetbirler sayesinde ihraç edilen incirlerin en ufak bir partisi bile geri çevrilmedi. Temiz İşleyip ucuza sattık. Buna mukabil, bu seneki incir ihracatı 24,187,733 kiloyu buldu. Elde mevcut incir İstoku çok azdır. Bu haftalar içerisinde satılması kuvvetle muhtemeldir. Pamuk meselesi Garbi Anadolu mıntakasının senelik pamuk istihsalâtı vasatl olarak dört buçuk milyon kilo- dur. İstihsalAtın bereketli seneler- ( Devamı 8 inci sayfada ) | Marmara'da Esrarengiz || Bir Tagayyup Hâdisesi Bir Gemicinin Korkunç Bir Cinayete Kurban Gitmesinden Şüphe Ediliyor Haber aldığımıza göre ıvvelıı | gece Marmarada esrarlı bir - ta- gayyup hâdisesi olmuştur. - (20) yaşında genç bir çımacı Kısmet motorunun güvertesinde iken bir- denbire — kaybolmuştur. — Polisin eç vakte kadar yaptığı tahkikat glı türlü esrar perdesini kaldıra- mamıştır. Hâdiseyi tafsilâtile ya- myoruz: Evvelsi gün saat 19,5 da Hızır ve Ahmet kaptanların sahip bulunduğu (Kısmet) motoru Mar- maraya doğru açılmıştır. Motoru Rizeli İlyas kaptan idare ediyordu. İçinde Ali isminde (20) yaşında bir çımacı ile Hakkı Salih Bey isminde bir yolcu vardı. Hakkı Salih Bey klavuz kaptandır. Ça- nakkaleden gelen ve Ahbırkapı önlerine gelen (Oglander) vapuru- na çıkarak transit geçecek olan bu vapuru Karadenize çıkaracak- tır. Hakkı Salih Bey Oglander vapuruna çıktıkdaân — sonra — İlyas kaptan vapurdan ayrılarak köprü- ye doğru yol vermiş fakat bir müd- det sonrâ - motorun — çalışmasında bir başkalık gördüğü İçin ( Ali Ali! Hey Ali neredesin? ) diye seslenimiş, cevap alamadığı için de müthiş bir endişeye kapılmış ve saatlerce Aliyi denizlerde aram - tır. Hâdise dün gece polise inti- kal etmiştir. Dün bir muharririmiz Rizeli İlyas kaptanla görüşmüştür. İlyas kaptan şunları söyliyor: “Evvelisi gün saat yediyi yirmli geçe Galatada hanıh — önünden (Devamı 2 incl — sayfada