16 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

TERTT AT AM TTT OŞT TT Y ge ÇUN SON POSTA 2 Sa Halkın Sesi ı Bir Köylü Gazetesi Çıkıyor Halkevi tarafından bir köylü gazetesi — çıkarılacaktır. — Bu gezete memleketin büyük ihti- yaçlarından — birini kargılıya- caktır.. Bu husasta ha'kımiz diyor kit Hikmet Emin B. (Boyoğlu Daracik Bokak i4 ) — Halkevi bir köylü — gazeteri neşredecekmiş. Ben bunu Balkevinin yaptığı İşlerin ea hayırlılarından ve feyizlilerinden brisi olarak kabul #ediyorum. Köylüyü okutmak İâzımdır. Köy'üyo Efendi diyen bir halk ida- resinde yaşıyoruz. “Efendilerimize hiz- met etmek ve oaları okutmak, mü- nevverlerimizln — bir. boyun borcu elmalıdır. Ben yalmız gazete İle İk- tife etmiyorum. Bir de seyyar kütü- pane olmalıdır. Bu kütüpane köy- İk © hem faydalı kitaplar dağıtmalı ve batta faydalı filimler göstermeli ve hem de yeni rejim hakkında konferanılar vermelidir. * İbrahim Hakkı B. Ticarethane Sokağı £5 ) Halkevinin — çıkaracağı köylü risalesinin. — muvaftak ( Sultanahmet alını bulâsa eden ır. Ben ayda bir ma'ı az buluyorum ve yapılan masrafa, çekilen emeğe acr yorum, — Münderecat daha — zengin elmalıdır. * Yusuf B. ( Beyoğlu Feridiye 15 ) — İstanbu'da ( 450 ) köy varmış. Halkevinin köycülük şubesi aylık bir risale çıkararak ber — köye ikişer süsha dağıtacakmış. Risale de tek bir sayfadan ibaret olacakmış. Tek sayfalık bir risalede köylüye ayda liriz. Bir defa bu sayfanın adı çoğaltın. n her köye hiç olmazsa (25) gaxete lidir. Her köylü evinde bu ge- saklamalı ve bir küleksiyon malıdır. Bu imkâm karırlamak İçin risale - birazfazla basılmalıdır. Şeker Fiati Yükselmek Vaziyetinde Mi? Gümrüklerdeki — şekerlerden kısmı Azamı çıkarılmışlır. İktısat wekâleti halkın ucuz şeker yemesi için muhtelif gruplara takas mu- kabilinde şeker çıkarmak imkö- nını vermiştir. Bunun Üzerine pi- yasada şeker hususunda rekabet başlamış ve on gün evveline ka- dar Avrupa kesme şekerlerinin sandığı 39 liraya kadar düşmüş- tür. Ancak son zamanlarda piya- sada az şeker kaldığı ve bu yüz- den fiyatların yükselmek Üzere olduğu söylenmektedir. Şekerler şimdide! se bile gelmesi uzunca bağlı olduğu için bazı şeker tar cirlerinin, fiyatları yükseltmesi mevzubahs olmaktadır. Maamafih takas mukabilinde tokrar şeker çıkartılması suretile buna meydan verilmemesi muhte- mel görülmektedir. Ça aa de münd ipariş edil zamana Son Postanın Resimli Hikâge si: — Hasan Bey. avukat — varmiğı. olacağından | yüzde yüz eminim. Bence bu gazete | bir mecmut bâlinde çıkarılmalı ve | —————LTEEEEERREEŞEE | Bir Kadın Yediği Yemekten Zehirlenerek _Öldü Bu Ölüm Şüpheli Görülüyor Zabıta dün bir çıkmış, bir. müddet Saffet Ha yemeğini sakin bir surette yedikten sonra sofradan kalkmış, kenarda mindere biraz yatmak İstemiştir. Fakat aradan birkaç dakika | geçer geçmez kadıncağız müthiş ağrılar içinde J Dayak Atarken Camlarını Kırmış Dün asliye üçüncü ceza mah- kemesinde — Küçükpazar — polis mevkiinin camlarını kırmakla suç- lu Vesile Hanımla kocası Âdil Efendinin muhakemelerine devam edilmiştir. Âdil Efendi polis dairesinin önünde bir kadının saçını eline dolayarak dayak atarken — görül- müş ve karakola alınmıştır. O sı- rada tehevvürle tekrar dışarıya çıkmak istemiş ve kapıda duran polis Tahsin Efendiye çarpmıştır. Bu çarpış neticesinde de — polis Tahsin — Efendinin — arkasındaki cam kırılmış ve sırtına batarak yaralanmıştır. Dün şabhitler dinlendi. Tahsin Efendi de bunun kazaen olduğu- nu ve şahsl davası bulunmadı- ğını söyledi. Muhakeme karar için talix edildi. Şoförler Belediyeninr Yeni Bir Ka- rarına İtiraz Ediyorlar İstanbal belediyesi Benzin sa- tış merkezleri için yeni bir karar ittihaz etmiştir. Bu karara göre, dükkânlardaki benzin hortumları benzin alan otomobillere kadar uzatılmıyacak ve benzin şişeleri de onbeş güne kıdar kaldırıla- eaktır. Bunun üzerine benzin sa- | tış merkezleri hortumları -yarı yarıya kesmişler ve otomobi- İere tenekelerle benzin vermiye başlamışlardır. Sukakların gelip geçenlere müşkülât kirlenmemesi ve çıka- | rılmaması için verilen bu karara şüpbeli ölüm hâdisesi etmiş ve tahkikata başlamıştır. Hüdise şu suretle cereyan etmiştir: Süleymaniyede Süleymaniye med- resesinin bir odasında oturan Saffet Hanım isminde 40 yaşlarında bir kadın dün öğleden evvel sokağa dolaştıktan sonra öğle Üzeri tekrar odasına gelerek yemek yemeğe başlamıştır. | tesbit doktorları- cesedi muayene uzanıp Bir Jandarma Bir Adam Karakolun |Üç Seneye Mahküm Oldu Adliyedeki — dokuz — numaralı ihtısas mahkemssinde dün kaçak- çılıkla mazaun bir jandarmanın mubakemesine devam edilmiştir. Maznun, jandarma müfettişliğinde istihdam edilen jandarma Urfalı Halil oğlu Mehmet isminde biri- sidir. Mehmedin odasındaki bul- gür torbasının içinde 655 çaks mak taşı yakalanmıştır. Jandarma Mehmet yakalandığı zam»n bunu memleketinden ge- tirdiğiyi söylemiştir. Dünkü mu- hakemesinde bunların başkası ta- rafından konulduğunu iddia etmiş- tir. Neticede kaçakçılığı takibe memur olduğu halde kaçakçılık yapması cezasının şiddetlenmesi- ne sebep tutularak Üç senc hap- se mahüm edilmiş ve derhal jan- darma arkadaşları tarafından alı- narak tevkifhaneye götürülmüştür. Mehmet Efendi ayrıca (16129) kuruş para cezası da verecektir. —— Ticaret Eorsasında Dün Anadoludan İstanbula on bir vagon buğday gelmiştir. Zile, Tokat, Hacıköy, Malatya, Erbaa Afyonları üzerine muameleler ol- makta ve bu malların okkası 10,5-14 lira arasında satılmakta- dır. Kaba afyonların fiatı 9-10 lira arasındadır. ——— — — benzinciler itiraz etmektedirler. Benzincilerin itiraz ettiği nokta, benzin şişelerinin kaldırılmasıdır. Söylendiğine göre benzin teneke- leri on iki kilo olduğundan şo- förlerden hemen ekserisi bunu alamamakta ve yüz beş kuruş ve- rerek şişe alıraktadırlar. Şişe- ler kaldırıldığı takdirde bundan | şoförler mutazarrır olacağı iddia | edilmektedir. — 600 bin İstanbulda her bin kişiycem nüfuslu | kıvranmıya ve bağırmıya başlamıştır. Saffet Hanımın seğini işitenler yanına koşmuşlardır. Fakat bir az sonra kadıncağız müthiş sancılar arasında kıvrana- rak ölüp gitmiştir. Saffet etmiş, fakat ölümü şüphelel gördüğü için cesedin morga kaldırılmasına lüzum görmüştür. Ceset dün akşam morga götürülmüştür. Bugün morg doktorları alan <zabıta muayene Hâdiseyi haber Hasımın — cesedini ederek ölümün ne şekilde vukua geldiğini tespit edeceklerdir. Bu ölümün yinilen ye- meklerden ileri gelen bir zehirlenme neticesi olduğu tahmin edilmektedir. İlkmektepier Şehrimizde Mektep Adedi Günden Güne Artıyor Yapılan bir İstatistiğe göre geçen sene İstanbulda 390 ilk- mektep olduğu halde bu sene mektep adedi (403) e çıkmıştır. İstanbulda mevcut 1756 mu- allimden bin beşyüzüne bu sene kıdem zammı verilecektir. Zam görecek muallimlerin hemen ek- serisi tesbit edilmiştir. Şimdi Be- yoğlu semtindeki — muallimlerin sicilleri — tetkik edilmektedir, Beyoğlu birinci mektepten onun- cu mektebe kadar olan — ilkmek- teplerde çalışan muallimlerin ra- porları gözden geçirilmiştir. Ge- riye kalan on dört mektepteki muallimlerin de raporları — tetkik edilir edilmez zam listesi tamam- lanacak, Maarif Vekâletine gön- derilecektir. İşler Çoğaldı Para Borsasında Hararetli Muameleler Oluyor Para borsasında son günlerde görülmemiş bir kalabalık olduğu gibi, Borsa acentelerinin odala- rında da birçok alıcı ve satıcılar iş yapmaktadır. Fazla talep karşısında barzı esham ve tahvilâtın fiatları yük- selmektedir. Dün Düyunu muvah- hide 64,5, Aslan çimenta 12,45, Anadolu hisse senedi 26, Ana- dolu tahvilâtı 47,90, Mümessil Anadolu 58,60, Rumeli şimendi- ferleri 8,15 den muamele — göre Pazar Ola müÜştür. —. Akvam Cemiyeti Ve Tütünlerimiz Öğrendiğimize göre Cemlyeti Ake vam Şark tütünlerile alâkadar olma- ga başlamıştır. Şark — tüt Akvam Cemiyeti tarafından ne bir müzaheret yapıla i sinl görüşmek — üzere Atina'da bir toplantı yapı Bu toplantıya Şark tütünü yeltiş; bütün memleketler iştirak edecektir. Toplantıda Türkiye'yi, inhisar idare« sinin bir mümeasili temsil edecektir. Bu toplantıya feykalâde ehemmiyat verilmektedir. Türkiye - Yunanistan Türk'ye He Yunanlstan arasında yapılacak yeni bir ticaret mukavele- sinin esaslarını hazırlamak üzere Atina'ya giden Türk murabhas heyetk nin avdet ettiğini ve henüz bir aa- laşma zemini bulunmad'ğını yazımışe tık. İhtilâf, Yunanistan'ın Turkiye'ye ihracat mikdarından miş ve bâlâ hailedilememiştir. Fak İktasat Vekili Celâl Bey bugün An- kara'ya avdet ettiğinden bu mazas leyi eaaslı şekilde tetkik edecek ve kat'i bir karar verecektir. Kararın ne olacağı henüz belli değildir. Tarihi Türbelarde Müzeler İdaresi 42 kadar türbeyi tasnif ederek bunları tarihi tetkikat yapmak — isteyenlere ve şehrimize n seyyahlarla Alimlere açmış Amerika sefiri M. Şeril de bu t beleri gezmek İstemiştir. Eski müze müdiri Halil Bey se cenaplarına rehberlik ederek türb leri gezdirecektir. Adliye Tayinleri Adliye İlâmal dairesi şeli müddeiumumi muavini Muhiddin Bey mahkeme aralığına terfi et- mişti. Muhiddin Beyin yerine he- nüz kimse tayin edilmemiştir. Kendisine birinci tetkik memuru müddeiumumi muavinlerinden Sabri Bey vekâlet etmektedir. Müddelumumi muavinlerinden başka yerlere nakledilenler oldu- ğu için müddeiumumilik kadro- sunda boşluklar vardır. Hariçten tayin edilen muavinler de henliz gelmemiştir. Bunlar — geldikten sonra ilâı dairesine bir başka muavin tayin edilecektir. Müddeliumumi — muavinlerine den Nurettin vea İsmail Hakki Beyler burası için namzet göste- rilmektedirler. Ticaret Vaziyetimiz İhracat Ofisi 932 senesi zarfında' ki ihracat vaziyetimiz hakkında bi kitap hazırlamaktadır. K tapta İlr racat — maddelerimizden hangis'nli ne miktarda azaldığı veya çoğaldığ yazılmaktadır. Tesbit edilen netice lere göre geçen «sene zarfında ihra cat maddelerimizden hemen kısal azamının ibracal miktarı azalmıştı! Bu azalmanın, muhtelif mem'ekel lerin itbalât eşyasına karşı aldıklal tedbirlerle, tahdit siste minden ileri geldiği anlaşılmaktadı Kitap 80 - 90 sayfadan ibaret ole cak ve ihracatımızı urttırmak İçi alınacak tedbirlerden umumi sureti bahsedilecektir. alelümum Hasan Bey — Yanlış azizim.. tanbulda 600 değil, tamam 600 avukat vari. Herkes avukat — oldu Hasan Bey Diyor Ki: I Çeneden b% sermaye — kaldı. & j