16 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Adana'da Zohum Meselesi Adana (Hususl! ) — Şehrimiz ve havalisinde çiğit ekme Zamanı geldiği — halde, - çiftçilerimizden birçoğunda para olmadığı için müşkül bir vaziyet hâsıl olmuştur. Çiftçilerimizden bir kısmı, Ziraat Bankasına — müracaat — ederek, Bankada bulunan 200 bin batman çiğitin müsait şartlarla kendile- rine verilmesini İstemişlerdir. Ziraat Bankası şehrimiz şubesi müdürlüğü bu hususta teşebbü- satta bulunarak keyfiyeti Ankar radaki —merkezine bildirmiştir. Bundan başka zürramızın müşkül vaziyetini idrak eden Ticaret Odası da birkaç gün evvel top- lanarak yardım kararını vermiş ve İâziımgelen makamlar nezdinde teşebbüsata başlamıştır. Çiftçilerin ötedenberi çektik- leri bu tohbumsuzluk sıkıntısı do- layısile Adana ve havalisindeki zürra, — teşebbüslerinin neticesi hâsıl olmadığı takdirde Ankaraya bir heyet göndermiye karar ver- mişlerdir. , Ordu'da Mağazayı Soyan Hırsız n Yakalandı - Ordu ( Hususl )— Şehrimizde çok cür'etkârana bir mağaza hır- sızlığı olmuştur. Polia karakoluna çok yakın bir mevkide bakkallık yakan Selânik mübadillerinden Rifat ve Halit Efendilere ait kâr- gir bakkaliye mağazasının arka duvarından bir adam girecek ka- dar delik açılarak İçeriye girib miş ve para çekmecesinde mev- cut bnlunan otuz yedi lira kadar bir paranın aşırıldığı görülmüştür. Mesoleye vaziyet eden polis ma- ğaza etrafında yaptığı tetkikat neticesinde delinen duvarın di- binde otomobil lâstiklerinin sökül- mesine mabsus bir demir anah- tar ile bir de bel kayışı bulum muştur. Deliğin yanında bulunan kayış ile lâstik anahtarının da sabıkalı hundan Ahmet adlı bir şoförd ait olduğu tahkikat neticesinde anlaşılmıştır. Bu hırsız derdest olunarak adliyeye teslim olunmuştur. On İki Şaki Daha Yakalandı Muş, (Hususi) — Vali Mithat Beyin memleket inzibatına verdi- ği ehemmiyeti geçen telgrafımda yazmış ve kısa bir müddet <xar- fında 21 müsellâh şakinin yaka- landığını bildirmiştim. Son bir hafta zarfında da biri Muşta, ikisi Vartada, beşi Bitliste, üçü Çapakçurda, biri Bulanıkta olmak üzere on iki şaki daha yakalan- mıştır. Bunlar da derhal Adliyeya tevdi olunmuşlardır. Bitlis'te Kış Bu Sene Hafif Geçmektedir Bitlis, (Hususi) — Burada bu sene kış geçen senekine visbetle daha hafiftir. Her seneki — gibi kızak sefaları yapılamamaktadır. Şimdiye kadır yağan karın mik- tarı 107 santimetredir. Artık kar yağmıyacağı tahmin edilmektedir. SON POSTA Halk Akşatıilâfı Me_âceblğrine Biner Ve Bir Seyahate Çıkar Gibi Evlerine , Gümüşhane, (Husust)— Erzu- rum ve Trabzon yolu Üzerindeki şirin — beldeleri- mizden birisi de Gümüşhane vi- lâyetidir. Gü- müşhane iki sarp , dağ — arasındaki dereye adeta serpilmiş bir şe- kilde inşa edik miş ve çok dağı- nık bir şehirdir. Kışın çok soğuk olur. ve tenha- laşır. Zira fazlâ dağınık olduğu için işinden gü- cünden çıkan halk kilometrelerle mesafede bulunan evine çekilir ve evinde istirahatini temin ede- rek bir daha dışarı çıkmaz. İşte bu seLepten de diğer beldelerimize — nazaran Gümüş- hanede bilhassa gece hayatı yok gibidir. Akşamları ticarethanesin- den, vazifesinden ayrılan halk, merkep veya hayvanlarına bine- rek adeta bir şehirden diğer bir şehre yolculuk yapıyorlarmış gibi seyahat ederler.. ve bu suretle Siverek'te Silâhlı Bir Kaçakçı Şebekesi Yakalandi Siverek (Hususi) — Geçen gün kasabada bir arama yapılmış, 25 kişilik bir kaçakçı kafilesi, bir buçuk milyon defter sigara kâğıdı, on yük ipekli kumaş ve saire yakalanmıştır. Kaçakçılar ele geçirilen eşya ile birlikte Urfaya sevkedilmiş- lerdir. Kaçakçıların ikisi kadın, yirmi Üçü erkektir, hepsi de müsellâhtır. Bunlar Viranşehirden Sivereke gelirken muhtelif yer- lerde müsademe etmişler, fakat ele geçmemişlerdir. Bu kafilenin Siverekte bir evde saklandığı kazamız Kaymakamı Haşim Bey tarafından öğrenilmiş ve alınan tedbirler neticesinde kaçakçılar kıpırdanmaya bile meydan verik meden yakalanmışlardır. Tekirdağı'nda Vali Azmi B. Geldi İşe Başladı Tekirdağı (Hususi) — Yeni valimiz Azmi B. geliniş, vazifesi- ne başlamıştır. Vilâyet Mektup- çuluğuna — Çorum — Mektupçusu Mithat, Baytar Müdürlüğüne de Afyon Baytar Müdürü Ali Rıza Beyler tayin edilmişlerdir. Tavşanlı'da Dişçi Yoktur Tavşanlı, (Hususi) — Çok ka- labalık olan kazamızda diş dok- toru yoktur. Alâkadarların naza- tı dikkatini celbederim. sak Üt yi ğ e MK **'__.L'i_—*.»ıı — eee - Trabzon-Gümüşhane yolu Üzerinde köprü İnşaalı yarım, bir, birbuçuk #saat zarfın- da ancak evlerine varabilirler. Gümüşhanenin havası yabis ve sağlamdır. İçilecek sularda biraz fazla kireç olmakla beraber fena değildir. Senenin birkaç ayında Gümüşhane bütün bütün tenha- laşır. Zira bu aylarda yollar ka- pandığından — gelip — geçmekte olan otomobiller de uğramaz olur. Maamafih bu sene müstesna ola- rak kışın hafif geçmesinden yol- lar kapanmamıştır. Ve otomobil- ' 'MEMLEKET HABERLERİ G ümüşhane Kışın Tenhalaşır ler de muntaza- man çalışabiliyor- Pa — lar. Karada hafif geçen - kış gali- ba kendisjni Ka- radenizde göste- riyor ki İstanbul postası — İntiza- mım çok kaybet- t. Haftada üUç defa gelen İstan- bul postası bu- günlerde an beş günde bir defa ancak gelebiliyor. Momleketin dağınık olmasına rağmen maarif Sın değildir. ok — uzaklarda olan evlerinden sabahleyin erken kalkan talebelerimiz akın akın mokteplerine — koşuyorlar. Orta mektep ve ilkmekteplerimiz ilim ve irfan tahsil eden yavrular- mızla doludur. Yazın Gümüşhane çok girin olur. Yollarda esaslı bir İnşaat yapılmakta olduğun- dan ayni zamanda çok da kala- balık olur. Bahçeler yeşillenir, ağaçlar meyvalarla dolar, © xa- man Gümüşhane bir cennete benzer. — Vamık Faik — * | Bahkesir'de Halk Evi Faaliyete Başlayor Balıksslr Halk Evi binası Balıkesir, (Hususi) — 19 gı batta Balıkesir Halk Evi büyük merasimle uçılacaktır. Programa nazaran bu merasimde Aka Gün- düzün Halk evleri için hazırla» dığı İkizler isimli komedi temsil edilecektir. Halk Evi Reisliğine Belçikada tahsilini ikmal etmiş hukukçularımızdan Esat Âdil Bey seçilmiştir, Halk Evi Balıkesirde büyük bir alâka uyandırmıştır, daba şimdiden birçok — kişiler gelip eve ara kaydolunmuşlardır. Şimdiye'kadar aza yekünu altı yüzü bulmuştur, Halk Evine eski Türk Ocağı binası tahsis edil- miştir, Binanın sahnesi, okuma odaları, bahçesi mükemmeldir. Ev teşekkül edince bilhassa şu işleri yapacaktır. 1 — Aylık bir kültür mecmu- ası çıkarılacak, 2 — Şahrin muhtelif yerle- rinde dört oküma odamı açılacak, 3 — Hapıshanede bir kura, Halk Evinde ikl türkçe, iki de ecnebi lisan kursu açılacaktır. 4 — Güzel san'atlar şubesi tarafından tezyini san'atlar dere- hanesi, musiki ve resim kuraları açılacaktır. ' 5 — Dil, edebiyat ve tarih şubeleri mahalli tetkikler yapa- cak, dil derlemesi için şimdiden faaliyete geçilecektir. Cebelibereket'te Remi Oyunu Menedildi Cebelibereket (Hususi) — Bu- rada Remi isminde bir kumar oyunu başlamıştır. Bütün ahalinin merak sardığı bu oyun maalesef burada aile bütçeleri Üzerinde tabribat yapmaktadır. Bu cihet şehrimiz Emniyet Memurluğunun da nazarıdikkatini celbetmiş ve oyun şiddetle me- nolunmuştur. Emniyet Memuru- nun' bü hareketi memnuniyeti mucip olmuştur. Döner hayatı hiç te dur- nim eli Bu Sene Kış Bile Şaşırdı İktısadi buhran, falan ve filâa yeryüzünü —ve — yeryüzündekileri şaşkına — döndürdü, — Sabahleyim işe giderken yolda bir arkadaşı» nıziı görüyor ve soruyorsunuz? Nasılsın bakalım? Cevap veriyor: Eh. — şöyle böyle.. Ayni —arkadaşa akşam üstü sabahki suali — tekrar — ettiğiniş zaman cevap başkalaşıyor: Sorma birader. İşler kötü.. Gördünüz ya, sabahımız ake şamımıza, akşamımız gecemize, bulâsa bugünümüz — yarınımıza uymuyor. Sebep malüm. Kış ki yeryüzünün en eski ve en alışkan misafiridir, bu sene bu ihtiyar Öşina bile şaşırdı, şaşkına döndü. Yeryüzünün şaş- kınlığı ak saçlı kışbabayı bile sarıp sarmaladı. Bugün bakıyorsunuz: Ortalık günlük, güneşlik... Oh, diyorsus nuz, bu sene havalar iyi gidiyor, Fakat sezinciniz yarıda kalı« yor. Çünkü daha gün tamamlan: madan ortalık kararıyor, kara bulutlar — yüreğinizi — karartıyor. Ondan ötesi malüm: Yağmur, çamur ve Saire... ü Kışın şaşkınlığını karışmdak! arkadaşa anlatmak istedim, Daha ben söze başlamadan anlatmıya koyuldu: — Hayır, dedi, kış şaşırmas dı. Şaşiran İnsanları alaya alıyor, Birader, kış deyip geçme, asır- lardanberi yer yüzünü tecrübe eden bu ihtiyar misafir hiç şas şırır. mi? Doğrusu ben, arkadaşın bu hükmünü beğenmedim. Şaşkıne lara ya acırız, yahut güler geçe- riz. Eğer kış şaşırmasaydı. bu mevsimde güneşin zaman zaman yer yüzünü yalamasına fırsat verir mi idi? D ., İzmit'te Kocaeli Ve Adapazarı Takımları Çarpışacak İzmit ( Husust ) — Şehrimiz spor klüpleri içinde en hareketli ve kuvvetli bir teşekkül olan İde man Yurdunun Bursa seyahati tekarrür etmiştir. Bu ay içinde Yurdu mutakasi şampiyonu olan Adapazarı İdman | Yurdu ile mütekabil iki maç yapas — caktır. Şehrimiz spor mahafilinde — bu maçlara büyük ehemmiyet — verilmektedir. Burada lik maçları - henüz başlamış değildir. Cevdet Yakup M. Kemalpaşa'da Hapishane'de Bir Mahküm Çakı İle Yaralandı M. Kemalpaşa ( Hususi ) — | Hapishanede bir cinayet olmuş, — yol kesmekten yedi sene hapst mahküm Giarafali Musa, Rasim, — Kâmil ve Şaban isminde üç kie — şiyi çakı ile yaralamıştır. Rasimlit yarası çok ağırdır. Hâdisenlii sebebi Musanın ötedenberi Kâmil — ve Şabana kin beslemesidir. Hat — pishaneye çakının nasd ve kirtl — tarafından sokulduğu tahkik edif mektedir. Konyada Yeni Bir Cemiyet — Konya, (Hususi) — Şebrimlâ' —| de şekerci, şekerleme ve helvâ” cılar cemiyeti neımında yeni cemiyet teşekklil etmiş ve idi beyetlerini seçmişlerdir.