17 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Halkın Sesi ı Belediye Kooperatifi Bugün diğer lokantalarda karın doyurmak büyük bir para sarfım iİsap ettiriyor, halbuki belediye kooperatif Tokantasında 15 kı- raşa karın daeyurmak — kalkâm vardır. Bu hususta halkımız di yor kk Mehmet Bey (Divanyolu Amerikan k ütüphanesi) — Belediye lokantamı dar gelmiş, genişletilmesine karar verilmiş, müp terisi pek çokmuş. Belediyo koope- ratifi on beş kuruşa bir memurun karnını doyuruyor, Diğer lokantalar- da İnsan S0 * 90 kuruşa yemek yeyebilirken belediye —lokantasında 15 - 20 kuruşa doyabiliyor. Demek kl işta bariz bir ihtiklâr vardır. Diğer devlet mücascseleri de memurlarını myanet için böyle birer kooperatif kurarlarsa çok faydalı olur. * Şevket Bey (maliye den Yusufpaşa 13) — İstanbulda hayatı pahahlaştı- ranlar hep mutavassıtlardır. İstan- bulda denebilirki hâlâ ihtikâr höküm sürüyor. İhtikârı öldürecek yegüne vacıta belediyedir. Belediye İktısat Müdürlüğünün emrinde bir parça para bulunmalı, — ledelicap İhtikâr yapılan gıda maddelerini muvakkat bir zaman için olsun kandisi satma- hıdır. Belediye kooperatifi İstanbulda yemek ihtikârını öldürecak hayırl bir örnek olmuştur. Bu gibi müecwe sezelerin arttırılması lâzlmdır. - 4 Fazıl Bey (Beyazıt Koska tramvay caddesi 7) — Demek ki bir İasamın karnı 15 kuruşla doyabiliyormuş. Halbuki lokantalarda bu fiatle yemek yeme- alır imkânı yoktur. Mamurlarımız ax maaş alıyorlar, Terfih edilmeleri lâzımdır. Yemek gibi diğer ihtiyaç- larını da böyle birer kooperatiften temin ederlerse çok istifade ederler ve oldukça gesiş bir hayat yaşarlar. Belediye lokantası — kooperatifçilik lehine mütkiş bir propaganda vası- tatı olmuştur. mütakaltlerin * Saffet Bey (Şelizadebaşı, Eminnu- rettin maballesi 91) — Kooperat.fler dünyanın her yerinde rağbet bulmuştur. Ortaklar rına temin ettiği faydalar mühimdir. İşte Belediye kooperatifi bunun İçin dolmıya başlamıştır. Kumarcılar Dün Şehrimizde Dört Kişi Yakalandı Muzaffer ve Hüseyin isminde iki şahis Katımpaşada Hüseyin Efendinin bakkal — dükkânında kumar — oyoarlarken — yakalanmış- lardır. *« Rasim ve Bürhanettin iİs- münde iki kişi Kadıköyünde Hal biran altındaki” bir dükkânda kemnar oynar'arken yakalanmış- lardır. D SÖON POSTA DAHİLİ!HABERLER Çırılçıplak Kalmışlar! Hamamda Yıkanan İki Matmazelin Elbise Ve Çamaşırları Çalındı Evvelki gün Kasımpaşada bir hamamda garip ve bir az da gülünç bir hırsızlık hâdisesi olmuştur. Yaptığımız tahkikata nazaran mesele şöyle geçmiştir: Virjin ve Klara matmazel evvelisi gün Kasımpaşada bir hamama gitmişler, soyunup yıkanmıya başlamışlardır. Mat- mazeller yıkanma işini biraz geciktirmişler ve bu sırada diğer müşteriler teker teker yıkanıp gitmiş- Beyoğlunda oturan lerdir. Neden soora hamamdan yerine giden Matmazel Virjin ve Klara elbise bohçalarının yerinde yeller estiğini görünce şaşırıp kalınışlardır. İki matmazel evvelâ isminde iki çıkıp soyunma hamamcıya mü- Şüpheli Ölüm - |Piri Reis'in Bir Kadının Cesedi Morgta Hlaritası Telkili Edilecek Bakırköyünde bir çocuk dü- şürme hâdisesi olmuş ve Atine Yorgi isminde bir kadın müthiş ağrılar çekerek Bakırköy doğum evinde ölmüştür. Hâdiseyi izah edelim : Bir hafta evvel Atine Yorgi Hamım - sandığından elbise çıkarmak için eğilirken üç aylık çocuğunu — düşürmüştür. Kadın fazla kan zayettiği için Bakırköy doğum evine nakledilmiş, fakat bütün tedavilere rağmen düa Atine Hanım ölmüştür. Müddei- umumilik bu ölümü şüpheli gör- düğü için muavinlerden Nusret Beyle Tabibiadil Enver Bey hâdise mabhalline gönderilmiş ve tahkikata başlanmıştır. Adliye doktoru da ölümü şüpbeli kördüğü için ceset dün morga nakledilmiştir. Bakır- köy Belediye doktoru cesedin gömülmesi İçin müsade verilmiştir. İhmalciler İşleri Uza!anîemurlar Vazifeden Çıkarılacak Vali ve Belediye reisi Muhiddin Bey dün bütün Belediye şubelerile Kaymakamiklara mühim bir ta- mim yapınıştır. Bu tamime çöre alâkası dolayısile hal ve intaç edilmek Üzere şubelere gönderilen muameleli — kâğıtların şubelerce tetkik olunmadığı ve yahut gisizlik yüzünden daireden dai- reye havale edildiği tesbit edil- miştir. Bundan — sonra şubeler kendi dairelerini alâkadar etmiyen evrakı fuzult olarak başka daire- lere değil, doğrudan değruya Belediye riyasetine gönderecek- lerdir. Yalnış ve lözumsuz havale Amerikanm İk Haritası Kütüphanelere Dağıtıldı Topkabı sarayı müzesinde bu- lünan ve geçen sene ilk fotoğrar fi gazetemiz tarafından neşre- dilen eski deniz kumandanları- mizdan Piri Reis'ın (019) hicret senesinde cevlan — derisi üzerina yapltığı Amerika haritası neşriya- tımz ÜÖzerine Maarif Vekâleti tarafından Ankaraya aldırılınıştı. Vekâlet ve diğer alâkadar zevat harita Üzerindeki tetkikleri bitir- dikleri için harita geçenlerde müzeye iade edilmişlir. Hartta Umum Müdürlüğü bu kıymetli ve emsalsiz haritayı ço- ğaltarak bütün — kütüphanelere dağ.tmıştır. Kütüşhaneler — bu haritaları çerçeve'eterek okuyu- culara teşhire başlamı şlardır. Gümrük Tarifesi Bugünkü tarifesinin göre — değiştirilmesi — mevzubaha olmaktadır. Bu hususta sanayici- lerin fikir ve mütalâaları tesbit edilmektedir. Sanayiciler hariçten getirdikleri veya dahilden tedarik ettikleri malların cinsleri ve bam- ların mümasili olup hariçten ge- tirilen eşyama gümrük resimleri hıkhnd.:y alâkadar — makamlara bir rapor vereceklerdir. Bu rapor- lar tetkik edilerek müöşterek arzu- lar İktısat Vekâtetine bildirilecek- tir. Vekâlet tadil edilecek tarife maddeleri hakkisda ? bir “kanun projesi hazırlıyarak Millet Mecli- sine verecektir. — — —a n yapan memurlar gibi bu yanlış- lıktan Belediye reisini haberdar etmiyen —memnurların da — derhal kıy t'arı terkin edilecektir. | Son Postanın Resimli Hikâye si: Pazar Ola Hasan Beg Diyor Ki: ı — Bugünlerde mühim haber- S ti ütemiyoruz Hasan Bey... - | bitenden... .. Meselâ Almanya'da olan — Çin- Japon boğazlaşma- sından... racaat ederek elbişelerinin bulunmasım söylemişler. Hamamcı da polise habe vermiştir. Poliş hamamın her tarafını ve o sırada hamamda bulunan müşte- rilerin bohçalarını elbiseleri bulunamamıştır. Bunun Üzerine memurları daha evvel hamamda yıkanıp çıkan müşterilerin hüviyetlerini tesbit ederek onların evle- fakat matmazellerin polis aramış, rini aramışlardır. Bu araşt rma iyi bir netice vermiş ve elbiseler Acem Fatma isn inde bir kadının evinde bulunmuştur. Yapılan tahkikat neticesinde matma- zellerin ilbise bohçalarının Acem Fatma tarafından çalınd ğı anlaşılmış ve bu kadın Adliyeye verilmiştir. İki Emir Tasdikname Kaçakçılığına Meydan Verilmeyecek Maarif Vokâleti Maarif mü- dürlüklerine mühim iki tamlm göndermiştir. Bu tamimlere göre hiçbir ecnebi mektebi ilk kısım- larma, samiin sıfatile de olaa Türk talebe kabul etmiyecektir. Ecne- bi ve husust mekteplerden hu- susi — veya resmi — mekteplere verilecek nakil vesikaları beheme- hal maarif müdürlükleri tarafın- dan tasdik edilecektir. Bu suretle tasdikname kaçakçılığı yapılma- sına meydan verilmiyecektir. Notrdam — Döziyon — Fransız mektebi maarif müfettişlerinden banlar.na müşkülât çıkardığından bu hareketin tekerrür etmemesi için mektebe şiddetli bir ihtar- name gönderilmiştir. İhtarnamede tekerrür halinde mektebin der- bal kaçatılacağı bildirilmiştir. Şarapçılar Tememnilerini İktısat Vekiline Bildirdiler Şehrimizde bulunan şarapçe lardan müteşekkil beş kişilik bir heyet dün Dolmabahçe sarayına giderek İktısat Vekili Celâl Beyi makamlarında ziyaret etmiştir. | Vekil Bey şarapçıların dertlerini teşkil eden soma ve sirke rubu gibi meseleler hakkında verilen izahatı alâka ile dinlemiş ve notlar almıştır. lcra Reisliği İzmir Ağır Ceza Reisliğine tayin edilen İstanbul İcra Reisi Suat Beye muavini Kemal Bey vekâlet edecektir. « İktisad? buhranın son va- siyetinden hiçbir baber alamıyoruz. Acaba ortal C n Günün Tarihi Yeni Nufus Tahriri Yapılacak Yeni umuml! nüfus tahriri 935 senesinde yapılacaktır. Bundan ev- velki tarhrirde olduğu g bi böükümet memurlarının ve muallimlerin yar dımi temin edilmek şartile, yani far- la masraf yaplmadan bir. umumi nüfus tahrirl bür milyon liraya mal olma; r. Bu bir milyon lira mas- raf içinde ziral ve sınal tahrir mas- rafı da mevcuttur. Senevi nüfus artışımız yeni do« ganlardan Öölenlerin yekünları de tenzil edildikten #onra yüzde (8 iti- bar edilmek tedir. Dünya istatiatiklerine nazaran en çok artan millet Ruslardır ve nlı- betleri yüzde 23 tür. Bizim artış nispetimiz de ehemmyetlidir. Bu vispete göre her sene nüfasu- muz 252000 kişi fazlalaşmaktadır. Şu halde 1927 de yapılan lik umuml nüfus tahririndenberi yedi sene zar« finda iki milyona yakın bir nüfus tezayüdümüz var Jır. Mısır Kredi Fansiye Tahvilleri Kahire 16 — Yüzde 3 faiz ve Ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tah- villerimin 15 şubst 939 tarihii keşi- desinde: 1886 senesi tahvillerinden 7), 244 numara SÜÜ0Ü, 1913 senesi tahville- rinden 602,095 numara 50,000 1911 senesi tahvillerinden 361,388 numara 50,000 framk kazanmış'ır. Zam Yapılacak İstanbul Uk tedrisat müfettişle- rinden on beşine bu sene kıdem zammi verilmesi —takarrür — etmiş ve hazırlanaı liste Maarif vekâletine gönderilmiştir. Liste Vekâletçe tasdik edilir edilmez Maar.f Müdüriyetine lade edilecek, Müdüriyet te bunu Şehir Meclisine verecektir. Zam gö- recek — müfettişler da — Nazlf Sırr, İzzet, Muharrem, Sami ve Man- sur Beylerin isimleri söy'enmektedir. Yarım Oxka Afyon Üsküdarda şeför muavinl Hayri- nin üzerinde yarım okka afyon bu- lunduğundan yakalanırak mahkeme- ye sevkedilmiştir. Bir Rus Edibi Geliyor Moskovadan — bildirildiğine göre Sövyetlerin — meşbur — ediplerinden Leon Nikull memleketimirze gelmek üzere Moskovadan bu ayın on Öçün- de hareket etmiştir. Bir Konferans Ükmektep muall'mlerinden Kâzım Bey tarafmdan bugün Büyükderede Halk Fırkası binasında bütün Boğaz ihtiyar heyetlerile, Büyükdere kazası memur ve muallimlerine söz derleme halkiyat ve halk edebiyatı bakkında bir konferana verilecektir. Tam Devreli Köy Mektepleri Maarif Vekâleti köy mektepleri ile yakından meşgul olunması ve köylerde tam devreli mektepler açıl ması için Maarif Müdüriyetine tebli- gat yapmıştır. Maarif Müdüriyelti noksan devreli üç veya dört köyün merkert bir noktasında tam devreli köy mektepleri açmiya karar vermiş ve Maarif bütçesine tahslaat koymuş tur. — I Hasan Bey — Üzülme d' tan. Görmiyor musun — (güzealii