1 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

1 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Biz Vergi Vermiye Hazırız Amma... Şehir bütçesinde bu sene bir buçuk milyon lira kadar bir açık var. Bu açığı kapatmak için bazı vergilerin tezyidi mevzu- bahstır. Bu meyanda bilhassa emlâk Üzerinden alınan vergilerin arttırılması düşünülmektedir. Bazı gazeteler bu hususta ya- pılan projeleri pek İnsafsız bul- dular ve itiraz ettiler. Bunun Üzerine Muhiddin B. haklı olarak: * İstanbullular şehirlerinin me- dent bir şehir olmasını istiyor- larsa para vermekten de ! <na- malıdırlar. Avrupa şehir.. . 10de görünen temizlik, refah ve kamal eserleri — vatandaşların — verdiği para ile temin edilmiştir. , Filhakika biz. belediyeye vergi vermiye alığmış millet de- ğiliz. İhtiyaçlarımız ve zevklerimiz artıyor. Şebrin kusurlarını daha şiddetle hissediyor ve görüyoruz. Fakat bu moksanların izalesi ve İstanbulun hakikaten — şirin ve Karif —bir belde haline gele- bilmesi için para lâzım olduğunu ve bu parayı da bizim vermek- Hiğimiz lâzimgeldiğini düşünmeyiz. Urula snutmyalım. ki tanbul halkının belediyeye ver- diği vergi, diğer medeni şehir sakinlerinin mükellef bulunduk- ları vergi ile kıyas kabul etmi- yecek kadar azdır. İstanbul'un 750 bin nüfusu vardır. Belediye bütçesi ancak sekiz milyondur, Demek ki bilvasıta ve bilâvasıta vergi olarak adam başına 10 İira Yeriyoruz. Saniyen İstanbul dağınık bir tebirdir. Toplu bir Avrupa şeh- rinin idaresi ile İstanbul şehrinin idaresi biribirine benzemez. Da- ginık —şehirler daima daha fazla MAsrafı İstilzam ederler. Onun İçindir ki biz İstanbulda toplu Umran eserleri göremiyoruz. İstanbulu mamur bir belde görmek — istiyorsak — para ver- mekten de çekinmemeliyiz. * Biz bu parayı vermiye, hem de seve seva vermiye hazirız. Fakat mukabilinde Muhittin Bey- den de şehir halkı namma rica- larımız vârdır. Şehirde halkın senede adam başına on liradan fazla para ta- sarrufunu temin edecek tedbirler almak mümkündür, Halk bu ta- tarruf ettiği parayı can ve gö- nülden Belediyeye verebilir. Meselâ: — İmtiyazlı şirketlere ait fiatler hâlâ eski halini muha- faza ediyor. Hayat her sahada ucuzladığı halde bu eşyanın fiat- lerini muhafaza etmesi doğru değildir. Vaktile şirketler bugün- kü fiatlerini tespit ederken kö- mürün fiatı 18 lira idi, bugün 6 liradır, O vakit İngiliz on lira İdi, bugün yedi liradır. O vakit çi Ücretleri fazla Idi, buügün yarı yarıya İnmiştir. O halde hmtiyazlı şirketlerin maddi - ve zarurl ihtiyaç fiatlerinin de be- Taber düşmesi lâzım gelmez mi? Belediyo Roisi bu hizmeti şehir halkına temin edemex mi? Bunun İçin paraya ihtiyaç yoktur. Gerek Şirketler, gerek Nafıa Vekâleti nezdinde yapılacak müleşsir bir teşebbüs derhal bu neticeyi te- mine kâfi gelir sanırız. Halkın Belediyeyi düşünmesi, Belediyenin de halkı düşünmesi ile mümkündür. Halk — yardım ederse Belediye bu yardıma is- tihkak kesbetmiye çalışır, Bele- diye çalışrsa halk ta ona yardı- Mi Eîıiiı: lıillr..]l ele verelim ve şehri he ahai iaip edalal. F ZZ aK Doğarken anamızı, babamızı, J din ve milletimizi seçmek hak- kına malik değilir. bunların olamayız. bizde FTERMOL L S Ankara, 1 (Husust) — Yeni lâyiha mucibince kazanç beyannameleri — neticesl alınmış — ticarl sene zatfındaki vergiye tabi tutulacak — kazanç yekününü ihtiva edecek ve her mall seneye tekad. düm eden mart ayi zarfında verilecektir. Eshamlı şirketler beyannamelerini nisan ayında verirler. Beyannamede Neler Bulunacak? Kazanç beyannamelerinde ticaret — Ünvanları, tHearet mahalli ve ikametkâhlar, — gayrisafl! — ka- zanç yeküdu yazılacaktır. Bina, erazi, alât va edevat mobilye, teminat, depozito akçeleri, icare ve sigorta bedelleri ve eaire gibi masarif de be- yenname de kaydedilecektir. — Beyannamenin kâr ve zarar sütunları olacaktır. Bu sütunlara yazılacak hususat kanunda tasrib edilmiştir. Zarar Sütununa Neler Yazılır? İşletme masrafları, tamir, müstahdemin maaş ve üÜcretleri, icar bedeli, tenvir ve teshin, mubabere, ilân bedelleri, siyorta, düyanat Faizi, kazanç vergi- sinden maada bilümum vergi ve resimler, mü- essasenin — faaliyeti için — sarfolunan — masraflar, ticaret va mesleke ait işler için yapılacak seyahat masrafları, meşkük — matlubat, — tahsili mümteni | matlubat, —müessesenin Fanliyetine ait masraflar, Kontenjan Yeni Kararname Ve Liste İntişar Etti Ankara, 1 (Hususi) — Yeni kontenjan kararname ve listesi bugün Tresmi gazetede — intişar etmiştir. Kararnameye — nazaran “A,, listesinde yazılı eşya kon- tenjana tabi değildir. "F,, liste- sinde yazılı eşya G ay zarfında yekünü bir buçuk milyon lirayı geçmemek şartile Sıhhat Vekâ- letinin — müsaadesile — kontenjan barici girecektir. Bedelleri Devlet Bunkasına yatırılmak ve dövizleri ithal tari- hinden altı ay sonra verilmek şartile “M,, İistesinde yazılı eş- yada kontenjan harici girebile- cektir. Kararnamede gümrük mua- meleleri takas ve döviz işleri hakkında da mühim ahkâm vardır. Ruzname eşyasının olmaktadır. Son — zamanlarda — İstanbula Doğarken anamızdan, babamız- dan irsen İntikal eden bazı zaaf- larımız ve hastalıklarımız vardır ki SEEMT A e egerree — M A Millet Meclisi —| Bugün Açılıyor Ankara 1 ( Hususi ) — Meclis bugün saat 14 te açılacaktır. Meb'uslarımızın bir. kısmı bir kısımı da bugün gelmişlerdir. Mecliste ık:ıriyoî bulunacaktır. mevadi ihtiva etmektedir. Cireson Halk Fırkası Gireson, 28 — Halk Fırkası Vilâyet Kongresi 18 iştirakile bu akşam to, Fi dralanan n ter Di St eşyanın ve bilhassa —manifatura yine transit Edirneye götürüldüğü ve Edirne | kontenjanı üzerinden tekrar |: tanbula sevkedildiği söylenmek- Fakat eşyanın Edirneye kadar gevkedilmesi ve tekrar İstanbula getirilmesi birhayli masrafı mucip İı'tıııbııl kontenjanı artırıldığı takdirde bu masraflara Fakat ahlâk ve seciyemizi biz kendimiz yaparız. Bnnda cemiyetten sonra en ziyade Amil olan kendi şabsımızdır. Kadere deği!, kendinize İnanınız. zuburuna — müni 'SON TELGRAF HABERLERİ Yeni Kazanç Lâyihası Verilecek Beyannamelerde Neler Tasrih Edilecek ? | müseccel sermayenin yüzde beşihtiyat akçası, sigorta şirketlerinin tazminat karşılığı, ticari! ve sınal gayri menkullerden binalardan yüzde dördü, fabrikalar- dan yüzde altısı, makineler alât ve edavattan yüzde sekizi, deniz nakliye vasıtalarından yüzde beş, ilâ onu, kara nakliye vasıtalarından yüzde yirmi beşi amortisman olarak zarar hanesine kaydedilecek ve vergiye tabi olmıyacaktır. Kabul Edilmiyen Masraflar lane ve teberruler, alelumum para cezalari, binalarda, vapurlarda yapılacak tadilât, eski memur- lara verilen tekaüt maaşları, müstahdimin için verilen sigorta bedelleri, tazminatlar, arazi ve bina vergileri, geçmiş senelere ait <zararlar, sermaye için faiz, zarar sütonuna kaydedilemez. Tutulacak Defterler Mükellefler kanunların icap ettirdiği defterleri tutmak mecburiyetindedirler. Borsa acentaları, mü- bayaacılar, slınsarlar, sigorta komisyoncuları tuta- cakları kazanç muamele befterine hem İcra ettik- leri muamelenin bedelini, hem de bundan temin ettikleri kârı yazacaklardır. Kanunda her mükel- Tefin tutacağı defter hakkında izahat vardır. Def- te ik ettirilecektir. Yeni Bütçe Masraf Geçen Seneye Na- zaran 5850000 Lira Fazladır Ankara, 1 (Hususi) — Cüm- huriyetin onuncu senesinde yapı- lacak bütün işler yeni sene biltçe- sinin esbabi. mucibe Jâyihasında zikredilmektedir. Bütçede halkın menfaatleri göz önünde bulun- durulmuş, mhhiyeye 695 — bin, maarife 400 bin, iktısat işlerine 465 bin, ziraat işlerine 515 bin, dahiliyeye 921 bin, adliyeye 310 bin, diğer Vekâletler bütçelerine de 800 bin lira kadar xzam ya- pilmiştir. Yeni masraf - bütçesi geçen seneya nazaran 5,850,000 lira fazladır. Bu fazlalık gümrük varidatının çoğalması ile karşı- lanacaktır. ; dün, bildirdiğim murahhasın olarak Tramvay — tarife — komisyonu perşembe günü içtima edecek, tıransit olarak getirilen bir kısım gee lüzum kalmıyacağı söylenmektedir. Ücret tarifesini tetkik eyliyecek! İSTER İNAN İSTER İNANMA! Geçenlerde Fcan: nutuk İrat edi a? adamlarından birlal bir m düzelmek üzere olduğunu, bulması için uzun zaman beklemeğe ihtiyaç kı dığıcı s#öyledi. Fakat son güne lerin büdisatını görden geçirince İnsan gayrı ihtiyarl İSTER İNAN “Acaba ?,, diyor. Küçük itilâfın karışık vaziyeti, A- manyadaki son İhtilâl hareketi, Fransada mall mese- lelerin müzmin bir şekil alması gibi muhte'if hüdisa- ler karşısında dünyanın düzelmaye doğru gittiğine, İSTER İNANMA! Tramvay Ücretleri | Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan -dercedilememiş- tir. aç İktısat Vekâleti |Döviz İçin Tedbir Aldı, Ye- niKararname Yarın Çıkıyor Ankara, 1 (Hususi) — Türk parasını koruma hususundaki ye- ni kararname yarın resmi gazete- de intişar edecektir. Kararna- mede döviz için bazı yeni tak- yidat vardır. Ecnebi memleketlerde ikamet eden, varidat membaları Türkiye- de bulunanlarla harice iş takibi ve seyahat etmek için gidenlere her ay verilmekte olan döviz mikdarı eskisine nisbetle yarıya İndiril> miştir. Döviz kaçakçılığına manl ok mak için de yeni bazı tedbirler ittihaz edilmiştir. * İktısat Vekâletinden tebliğ edilmektedir : Türk ihracat tacirlerinin e- nebi memleketlere yapmış olduk- ları ihracat dövizlerinin muhtelif memloketlerden 1-1-933 iptidası- na kadar blok kalmış olanların hakkında tedabir ittihazı düşü- nülmektedir. Türk Gençleri Sinemalardan Türkçe Isim — İstediler Vagon-Li Şirketinin taşlanması hâdisesi hakkındaki adli tahkikat devam etmektedir. Hukuk Fa- kültesi reisi Tahir Beyin walü- matına müracaat edilmiştir. Va- gomLi Şirketi İstanbula hâdiseyi tahkik etmek üzere M. Tuüçefo isminde bir müfettiş göndermiştir. Bu müfettiş M. Janino'nun bu meselede biraz fazla gayretkeşlik, beceriksizlik gösterdiğini, bu mü- dürün Beynelmilel talebe cem- yeli reisl olduğunu söylemiştir. Diğer n talebe ecnebi ismi taşıyan sinamalara birer mektup göndererek bir haftaya kadar isimlerini değiştirmelerini ihtar etmişlerdir. Balık Mütehassısı Balıkçılık Mütehassısnı Doktor Simpson'un — mukavelesi — temdit edilmiştir. Makedonyalılar Yugoslavya Aleyhinde Tezahüratta Bulunmuş Sofya 1 (Hususi) — Yugoslav Sefiri — Bulgaristana bir nota vererek son Makedonya kongre- sinde bazı resml zevatın da açıktan açığa Yugoslavya aley- hinde tezahuratta — bulunmasını protesto etmiştir. Bulgaristanda Bir Müvezzi Posta Müdürünü Kesti Sofya, 1 (Hususi) — İki gün evvel işinden çıkarılan bir posta müvezzil Sofya posta Idaresine gelmiş, müdürün odasına girmiş ve kapıyı kilitledikten — sonra, cebinden çıkardığı bir - bıçak- la müdürü yere — devirerek koyun — boğazlar gibi kafa- sını kesmiştir. Hâdise, Sofyada büyük bir teessür uyandırmıştır. Posta Müdürünün cenazesi büyük merasimle kaldırılmıştır. Kız Bulundu Atina, | (Hususi) — M. Şor | un adamlarından biri M. Papas ve Mel. Şor'un gizlendikleri yerl bularak Mel- Şor'la konuşmağa muvaffak olmuştur. Bu mülâkat hakkında hiçbir. şey söylenme- mek'e beraber M. Şor'un kızını bazı şeralit dairesinde affedeceği — ınlqıılnılıudır.