2 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

2 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Türkiye Fransız Müstemlekesi Midir? P Geçen akşam sinemaya git- tikti. Filimden evvel dünya ha- berlerini veren " Foks Niyöz , U gösterdiler. t Evvelâ Fransız Jeneralı Guro alaylı ve nümayişli askert me- rasimden sonra zabitlere nk şanlar dağıttı. P Arkasından Jeneral Key gan ,harp malüllerinin klübüne bir | bayrak astı. Onu Fransız Başvekilinin va- tanperverane bir nutku takip etti. aba sonra bilmem hangi kışlada Fransız askerlerinin talim- lerini gördük. Nihayet yeni Fransız kabinesini teşkil eden nazırlar sinema maki- nesi Önünde bir geçit resmi yaptılar. , Filim bitti. Bütün dünya haberleri, sanki Fransız askerlerinin nişan alma- sından, bayrak asmasından, nü- mayiş yapmasından ve Fransız kabine azalarının değişmesinden Ybaretmiş gibi. İş bu kadarla da bitmedi. Ar- kasından bakiki filme geçtik.. filim Fransızca. Belki iyi anlaşılmaz di- ye ayrıca bir de bizde Fransızca bir bülâsasını yazıyorlar. Kendimi Fransız müstemle- kesinde sandım. * Dün gazeteler yarzıyordu. Vagon- Li idaresindeki Türk memarlardan biri müessesenin di- ğger bir şubesine telefone ederken tolefonda Türkçe konuşmuş. Müessese müdürü bir ecnebi- dir, Bu muhavoreyi İşitince Tra» hatsız olmuş ve Türk memura rans zca konuşmasını ihtar et- miş. Hatta ihtarla da kalmıyarak Kgenci bir nevi işinden kovmuş. * Hükümetin aldığı bütün ted- lere reğmen ecnebi - şirketler muamelelerini bâlâ Fransızca tw tuyor, hâlâ Türk memurlarına ha- yat hakkı vermemiye çalışıyor, hâlâ Türklere bir müstemleke ef radı muamelesi yapıyorlar. Nerdeyiz, Fransız müstemle- kesinde mi? Hâkimler Kanunu Yeni Layihada Birçok Esaslı Değişiklikler var Ankara, 2 (Hususi) — Hâkim- ler kanunu lâyihasına hâkimlerin hâkimlik — teminatı ancak altı sene tecrübeden sonra başlıyar caktır. Slajyerlerin, hâkim nam- zetlerinin. bu müddet içinde hâkimlik teminatı olmıyacaktır. Edirne, İstanbul, İzmir, Diyar- bekir, Adana, Ankara, Sıvas, Kon- ya, Erzurum ve Bursa vilâyetle- rinde istinaf mahkemeleri teşkil #dileceklir. Bu — mahkemelerde Cümhuriyet Müddeiumumilerinin birer Estinaf — müddeiumumileri bulunacaktır. ; Yeni bukuk Mmezunlarını hâ- kimlik sınfına bağlamak için lâyihaya çok ehemmiyetli mad- deler konulmuştur. Suiistimal İzmir, 2 (Husust) — İzmir iskân işlerinde yeni bir suiüstimal meydana çıkarılmıştır. İktısat Vekili Kayseride Kayseri, 28 (A.A.) — İktısat Vekili Celâl Bey, bu gece şeh- timizde kulmıştır. Vekil Beyin bu seyahali — şehrimizde apılacak fabrika ile alâkadardır. gN Emlâk Taksitleri ., Ankara, 2 (Hususi) — Tak- title milli emiâk almış olanlardan Llnıııu marta kadar ödemiş bu- arın taksitlerinin lqeillıı- Göüzellik müsabakasında birincili; karanmak büyük bir talih eseri gi görünür, Hakikatta öyle Mild.lı. Hiç bir. Güzellik Kıralçesi mes'ut SON POSTA Ki Mükâfat Kazananlar Bi Tayyare piyangosunda birlaci ik- ramiyeyi kazanmak ta Öyledir. O zamana kadar ahat ve — mes'ut yaşıyan adam, birdenbire ne yapa- Şaşırır, alallar ve rahatını Talih her wakit bize gülebilir. Fakat yalsıt ikramiye kazanmak kâfi değil, kazanı'an ikramiyeyi kul- lanmamıaı da bilmek lâmındır. olmamıştır. Bilâkie hepsinin erkasın- ü # felaket gelmiştir. kaybeder. ( SON TELGRAF HABERLERİ Türk Parasının Kıymeti Hastalar, Tüccarlar, Talebeler Avru- paya Kaçıncı Mevkide Gidecekler? Ankara,2 (Hususi) — Türk parasının kıymetini korumak için resmi gazetede meşredilen kararna- meye nazaran burada çalışan ecnebi şirketlerinin Arvrupadaki hissedarlarına temettu olarak gönde- recekleri döviz için Maliye Vuekâletinden müsaade almaları lâzımdir. Sigorta primi olarak ihraç edi- lecek döviz için de ayal miktarda prim ithal edil. diği ispat edilmedikçe müsaade verilmiyecektir. Hariçteki ecnebilerin Türkiyedeki — iratların'ın gelirleri için de Maliye Vekâletinden müsaade al- mak İcap etmektedir. Avrupaya seyahat edecek watandaşlar ne için,nereye gideceklerini muntazaman isbat ettikleri takdirde kendilerine ayda 200 Türk lirası mukabilini geçmemek gartile döviz verilecek, burada çalışan ecnebi amelenin Avrupadaki aile- sine göndereceği döviz miktarda ayda azami 300 'Türk İirasını geçmiyecektir. Ticaret için Avruvaya gidenlere seyyahtları 3 ayı geçmemek ve gidiş geliş harcirahları ayrı ok mak şartile ayda azaml 300 Türk lirasını geçmiye- cek döviz verilecektir. Hastalar yanlarında bir kişi götürebileceklerdir. Hastalar yataklıda, tacirler birincide talebeler İkinci mevkide seyahat ede- ceklerdir. Yeni Bütçede Buhran Ve Müva- zene Vergileri Azaltıldı ANKARA, 2 ( Hususi ) — Yeni bütçede arazi wergisi; Geçen seneye nazaran 300 bin lira fazlasile 4 milyon 800 bin liradır. Bina vergisi: 250 bin, lira fazlasile 4 milyon 400 bin, Gümrük varidatı: 6 milyon 750 bin İira fazlasile 45 milyon 250 bin hayvan vergisi: Geçen seneye nazaran 500 bin lira noksanile 11 milyon 250 bin Hra, karzanç vergisir Geçen seneye nazaran 200 bin lira noksa- nile 12 milyon İira, posta, telgraf varidatı: 127 bin lira ııo(ıuilı 5 milyon 23 bin lira, buhran vergisi:! milyon lira noksanile 9 milyon lira, müvaze. te vergisi: Imilyon lira noksanile 13 milyon İiradır, Büyük Millet Meclisi Dün Açıldı ANKARA, 2 (Hususi) — Meclis Kâzım Paşanın riyaseti altında açılmış, Ankara meb'usu Aka Gündüz Beyin tahlifi icra olunmuş, Trabzon ve Tokat meb'uslarının vefatına dair olan tezkere okunarak hatıralarına hürmeten birer dakika su- sulmuş, Başvekâletia talep ettiği bazı lâyihalar ükümete iade olunmuştur. Hülâsasını —neşretmekte — olduğumuz Kazanç Kanunu lâyihası dün Mecliste meb'uslara tevzi edilmiştir. Cumartesi günü lâyihanın müzakeresine bıılınıcıiı tahmin edilmektedir. ——— Cenup Hududu |Başvekil adanadalçtimalara başlandı| Tğiyk Dili Tet- Bursa'da Üç Köyü Su Bastı Adana, 28 (A. A.) — Tür- kiye - Suriye Tahdidi Hudut Ko- misayonu bugün şehrimişde top- lanacaktır. Komisyon Reisi Em- niyeti Umumiye Müdür Muavini Şükrü Beydir. Bu müzakereye hükümetimiz namına bizden dört murahhasla, Fransızlardan dört üzâ İştirak edecektir. İnhisar Mütehassısları İnhisarlar hakkında tetkikat yaparak rapor — verecek olan Amerikalı mütehassıs heyeti 6 martta İstanbula çelecektir. kik Cemiyetinde Ankara, 2 (Hususl) — Türk Dili Tetkik Cemiyeti Umuml Merkez Heyeti dün Başvekil İs- met Paşanın _yııeılndı toplan- mıştır. Başvekil Paşa vuku bulan beyanatında Cemiyet yapısındaki sağlamlığın sebeplerinden, elde edilecek —mühim — neticelerden, herkesin Türk dilini sevdiğinden güzel ve ileri asina çalışmak - istediğinden bahsederek devletin bütün teşkilâtının çalışmanın her istikametinde cemiyete yardım edeceğini ve Sarfedilen gayret- Bursa 2 (Hususi) — M. Ke- malpaşa kazasındaki Karadere yağan yağmurlardan taşmış, Gü- ney köyü arazisini tamamen su başmıştır. Buadan başk iki köye daha hücum eden sular köylerde bir metre irtifaa kadar çıkmıştır. Hâdireye sahne olan köylere bir yardım heyeti — gitmiştir. Maamafih nüfusça zayiat olmadığı söylenmektedir. Şi M A lerle az zamanda çok iyi meyva alınacagını, az zamanda elde edi- len neticelerin çok Ümit verici olduğunu söylemişlerdir. miniasi, — e İSTER İNAN. İSTER Bir memleket gazetesinde “ Atalar Sözü ,, başlığı altında gu satırları gördük: * Genç'ikte ax yemek ve az uyumak ne derece- lerde muzursa ihtiyarlıkta © niş; Herkesin sararına vükıf olmak arzu edea tehlikeli İSTER İNAN İSTER İNANMA! N bir müfsittir. İNANMA! Çok inzanlar öğrenmek için fazla söylerler. aydalıdir. Huysuz kadınlar ağızdaki çürük dişe banzerler. Beklenilmiyen zamanda ağrıyarak balsi elem olurlar. Düşmansız kişinim biçbir. faziletl! yoktur. ,, Sözün Kısası Türk Dostunun Dostu Düşmanının Düşmanıyım ! AE — Sen ecnebi dostu musun? Küçük bir tereddüt: — Hayır! — Senecnebi düşmanı mısın? Küçük bir tereddüt: — Hayır? — O halde? — Aziz kardeşim, basit bir ifade ile ecnebilere karşı ne husus? bir dostluk, ne de husust gdüşmanlık beslemiye lüzum gör: miyen bir adamıml karşımâ çıkan, yurduma karşı dostsa bende ayat hissi bulabilir, memleketimin düş- manı ise kendisive yüz mişli ile mukabeleye çalışırım. Dostluğum dostluktur, kinimi de dinim sa- yarım! * Sözlün Kısası: Yataklı vagon hâdisesi — münasebetile hiçbirini ayırt etmiyerek memleketimizde yaşıyan bütün ecnebilere, hep birden 1 — Defolun buradan diyen yazıları beğenmem, düşüncesiz, haksız, ölçüsürz bulurum, hata addederim, Fakat bu hatayı tas mir etmek istiyen diger yaz ların da ecnebi dostluğu ilân etme- lerine tamamen lâkayt kalrtım | Ecnebinin karşısında tek bir düşüncem vardır: Dcstumsa elim elinde, düşmanımsa pençem girte lağındadır. Sanatoryom Sıhhiye Vekâleti Heybell sa- natoryomuna 65 yatak ilâve ede- rek 130 bastanın ayni zamanda todavisini temin etmiştir. Tra- humla mücadele için de tedbir- ler alınmıştır. Mücaseseler - ve mekteplerin trahunidan tahaffuz tedbirlerini yazan İlevhalar as- lacaktır. Kaçan Kız Atinadan gelen malümata göre Matmazel Şor babasının yanına avdet etmek hususundaki teklik leri reddetmiştir. Balkan Odası Balkan Ticaret Odası meclisi Adaresi dün toplanmış, her mem- lekete ait 6 büro teşekkül etmiştir. Oda yakında yeni binar sına taşınacaktır. Tayyare Postaları Posta idaresi Paris tarikile ve tayyareile günderilmek üzere Ce nubt Amerika - memleketleri için paket kabulüne başlamıştır. An« kara ile İstanbul arasındaki tay- yare postaları bugünden itibaren başlamıştır. Tayyare her zsabah Yeşil göyden sekizde kalkmak- tadır. Vapurculuk İşi Seyrisefain Umuml! Müdürü Sadullah B. Ankaradan gelmiş, vapurculuk ve Seyrisefain teşki- lâtı lâyihasının bu hafta Vekiller — Heyetine verileceğini söylemiştir. Kadınlar Kongresi Martın 18inde Marsilyada toplanacak Beynelmilel Kadınlar kongresine Türk murabhası ola- rak Lâmia Refik ve Saniha Rauf Hanımlar iştirak edeceklerdir. Hatip Muallimler İzmir, 2 (Husüsi) — Camilers de hatiplik ve vaizlik yapan mu- allimlerin vazifelerinden çıkarık ıraları Maarif Vekâletinden ali- kadarlara emredilmiştir.