4 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

4 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Sen, Ben Kavgası Avrupanın başlan devletleri biri. birini iiham edi; Meselâ Fransa giden Lehis- ya, Romanya, Yugos-, bit edilmiş olan bugünkü vaziyetin bozulması istendiğini söylüyor ve muabedeleri tadli hareketinin başın- dn gelmek üzere de Almanya ve bilhassa İtalyayı gösteriyorlar. Fran sanın İddissi şudur: Mevcut munbedelerden &n fazla İstifade eden bizlermişiz. Bu itibar He bu muahedeler tadil edilmeli, bunun şıkıntısını çeken devletler de bu tadildem istifade etmeli İmiş, AA, Fakat bir zamanlar, İtalyanın Arusturyadan aldığı Tirol vilâye- tinin birkısmı bâkkında M, Musolinli — Aslal dememiş ml idi? O hak de, kendisinden İsteneni vermiyen İtalya, başkasının malını nasıl po kaş çekebilir? ve İtalya gibi düşünen udur misal, mahdut bir sa- haya ait bir huduttur. Halbuki mevzubahs olan mesele» ler, milletlerin hayati İbtiyaçlarına alt mevzulırdır. Meselâ Almanyadan alınan yerler, İtalyaya vado'unın arazi, Macaristan ve Avusturyanın ». Bütün bun- tep'niyorsu: delerin birçok kısımlar, O bilbasan mali ve iktisadi abkim, saman İla birçok defa değişti. Esasen muayyen saman sonra mushedeler abkâm'mn değ şebileceğine dair yi bu: in kayitler vardır. Bi r dikkate almamakta miçin inat edi- yorsunu? Avrupa iki kısma ayrılarak töy- lece çekişirken İng'itersnin bâli bir acayip görünüyor. Âdeta etlye ve al karışmadan oturup duruyor. unun içne çekilmiş gibi bir Ne 'ikat firmalar, durgun bava- lardan sonra çıkabildikleri için bu konuşma mann kususi bir manası olmak İâzm geldiğine de ayrıca İşaret etmek gerestir. — Süreyya Amerika'da Mali Buhran Nevyork, 3 — Son günlerde bankalara ait olarak kararlaşlırı- lan muhtelif takyitler şimali Ame- rika hükümetlerinin 18 inde mu- kim 59 milyona yakın Amerika- ıyı alâkadar ve müteessir etmek- tedir.Birçok şehirlerde borsalar ka- panmıştır. Arizona dahilinde wu- vakkat omoratoryom ilân edik miştir. ok GEM TEFRİKA Ne. Almanya'da Komünist Tev- kifatı Devam Ediyor 2,500 Kışı Tevkifhanelere Atıldı Berlin, $ — Komünist tahrikâtına karşı kabıta tarafından girişilen ba reket ve faaliyetler esnasında Ar wan şehirlerinden birçoğunda kanu- na mugayir surette tertip edilmiş birçok risaleler ele geçirilmiş ve külilyetli miktarda silâh müsadere olunmuştur. Zabıta bi'hesan Ron eyaletinde ve Vestfalya da 2250 komünist tevkif xabit sösü vermiş kimselerden her rsttir. Yukarı Silezyada sanayi min- takasında da 203 komünist tevkif olunmuştur. Yangından Sonra Berlin, 3 — Yanan Raystag bis nasının tamiratı uzun süreceği İçin yemi Rayiştg meclisi intihabat'an sonra meşhur Potsdam kilisesinde toplanacaktır. Maznun Ns Diyor? Amsterdam, 3 — Royşteg mec'i- sini yakmak'a zan atında bu'unan Van der Lubbe yaptığı bu fil ve hareketl bugüne kadar hayatının de- vamı müddetince düşündüğünü söy- lemiş, biçb r fırkaya mensup olma» dığını teyit etmietir. İngiltere Ve Fransa'nın Münasebetleri Paris, 3 — Başvekil M. De- ladye'nin yakında Londra'yı ziya- ret edeceğine dair olan haber n3 teyit ne de tekzip edilmekte- dir. Bununla beraber Fransız - İn- giliz münasebetlerinin samimiliği, silâhları bırakma konferansında» ki inkişaflara ve müttefikler ara- sodaki borçların tesviyesine ait faaliyetlerin ehemmiyeti dolayısile gerek Başvekâlet ve gerek hari ciye mezareti böyle bir seyahati ihtimal haricinde görmemektedir. 7 © EAA 2 İETİYAT ZABİTİ ROMAN MEZE Mubariri : Bürhan Cahit Sonra mürettep bölüğün ar Gya Oyevılışı, araziden istifade edişi bütün kumandanların kay- retini celbedecek kadar püreldi. Silâh talimleri, gündüz ve gece manevraları yek şiki yapılıyordu. Mürettep bölüğe geçen arka- sdaşların © yürüyüşleri, (o bakışları değişmişti. Yüzleri spordan, ge- x rüzgâr, yağmur, gik aşmaktan yanık bir bakır balini almıştı. Adımlarında askerliği benlm- #eyen, silahının hakkını verece- ğini söyliyen bir sertlik peyda olmuştu. Münevver Türk gençleri ka- fas da adiesi gibi işliyen bir silahşor o olmuşlardı. Muharebe hi leri oo arttkça (o Harbiyede faaliyet artıyordu. Nihayet düşman donanrısı ma Çanakkaleye hücum iği e birinci (o müreltep (O bölük aşkumandanlıktan (Ok ecri aldı, İhtiyat zabit O mamzetlerinin bu en münevver en olgun bölüğü yağ şk bir kış gecesi arka çan talarının Üzerine yalar birer beylik ve koltuklarna (!kişer tayin verilerek mektepten mer ker kumandanIğına (o Bakledik diler. Birinci mürettep bölük öyle denilebilir ki o zamanın talim ve terbiyesi en yüksek olan nü- mune ve mişancı taburlarını göl gede bırakacak bir askeri kabi- liyet gösteren yegâne kıt'a idi. İçlerinde o mektebi (o mülkiyenin, hukukun ve Avrupa darülfünun- larının en seçme yetiştirmeleri olan birinci mürettep bölük o gece sabaha karşı derhal Çanak- edildi, Ve bu genç- birer zabit mamzedi dağtılmadan hepsi bir gibi ilk «teş hattına nefer gibi sürüldü. Buna belki de mecburiyet vardı. Cenubi Afrika dominyonunun Kap İ tişamla açıldı. o Resmimiz Jenoral — Röstermektedir. Cenevre, 3 — Silâhları ki. ma Konferansının siyasi komis- yonu kuvvete müracaat edilme- sine dair olan ve Lokarno itilâf- larını imza eden devletlerin mü- messillerinden mürekkep hususi komite tarafından kaleme alınan beyannamenin metnini ittifakla kabul etmiştir. Bu hükümetler kendi arnla- rında herhangi bir hal ve zamam da kuvvete * milli siyasetlerine bir alet ve vasıta olarak - baş vurmıyacaklarını Maris misakında mevcut kuvvete müracaat mem- Onlar kendilerine verilen va- zifeyi, aldıkları yüksek askerlik terbiyesile yaptılar, öldüler. Birinci mürettep bölükten bu- gün eğer sağ kalmış olanlar varsa bunlar © gece tesadüfen şevki- yata gitmekten kurtulan veyabbt ilk seçmede Şam karargâhma nakletmiye muvaffak olanlardır. Çanakkalede can veren ihtiyat zabit nemzetleri muvazzaf arka daşları kadar vazifelerini yapmış kahramanlardır. Artık beraber silâh tutan, beraber kaşla hayatna giren ar külaşlar yavaş yavaş ayrıliyer lardı. Muharebe kizıştıkça talimler sıkışıyor. OEfradın yetiştirilmesi için daha a: zaman ayrılıyordu. Şimdi ibtiyat zabit mamzetleri alayı talimgâh is alan Malte- pe endaht mekt nakletmişti, Endaht mektebi binalarile Yaka cokta bazı binaları işgal eden talimgâh artık ilk neşeli halisi kaybetmiş, bir taraftan ham mah- su) efrat, bir yandan dol; un nasszet! çıkaran bir gerip insan makinesi | halini almıştı, Herşeyde, talimde, istirahatte, mânevrada, yürüyüşle bir acelecilik vardı. Sanki aç bir devi doyurabilmek için buraya Canubi Afrika Pariâmentosunun Açım şehrindeki parlâncutosu büyük bir Berçog'nun küşat resmine gidişini Kuvvete Müracaat Mese- lesi Nihayet F Halledildi Silâh Konferansında Yeni Bir Karar nuiyetine muvazi olarak bu be- yanname ile teyit etmektedirler. Amerika murahbası reye İştirak etmemiştir. Yunan murabhası M, Politis yeni kararın ehemmiye- tinden uzun uzadıya babsetmiştir. Siyasi komisyonun Avrupa hükümetleri arasında karşılklı yardım misak'nın tetkikine gele- cek cumartesi günü başlıyacağı söylenmektedir. Brezilya'da İhti'â! Mi? Londra, 3 — Brezilya'da ihti- Mal çıktığına dair olan şâyiayı teyit edecek mahiyette olmak ürere o Nevyork'dan Londra'ya biçbir baber gelmemiştir. gelem gençler çarçabuk hazır bir lokma haline getiriliyer. Bir iki gün içinde omuzlarına bir (A) işareti konup © meçhul devin ağzına atılıyordu. Ve muharebenin mahrumiyet safhası da başlamıştı Artık zabit namzetlerine Har- biyede iken ikram edilen nefis, bakiksten nefis etli patates, etli nohut gibi lezzetli ve bol yemek» ler kalmamışı, Maltepe endabt mektebinde seytinyağlı bulgur çorbası başla” mışiı. Va zabit namzetleri ik kar- vanayı orada yediler. Çünkü har- biyede temiz masalarda ve tx baklarda yemiyordu. — / Ve endaht mektebinde artık karyolanın üst katı ve alt katı kavgam yoktu (OÇünkü orada karyola yoktu. Uzun koğuşlarda tahtalar Üzerinde sıra sıra bey- likler göze çarpıyor, bütün ke ğuşlardan ağır bir meşin ve yağ kokusu fışlerıyordu. Çünkü bö- lükten bölüğe miras kalan * Üze- rine yüzlerce kişinin ter kokusu sinen kasatura kayışları, kütükler ve postallar kirden simsiyah ok muşlardı. Gönül İşleri Niçin Mes'ut Olamıyorum? Hayatta üçüncü defadır bun dan iki ay evvel evlendim. İlle zevcemle çok güzel anlaşmıştık. Fakat zavallının ömrü azmış. İki sene beraber yaşadıktan sonra gözlerini kapadı, gitti Kendisini çok severdim, belki de bir daha evlenmezdim. Ne çare ki hayatta tamamen yalnızım ve bir hayat yoldaşına dalma muhtaç bir variyetteyim. Bu se berle ikinci defa olarak evlendim. Fakat bu zevcemle geçinemedik, bazı elddi sebeplerden dolayı ayrılmak mecburiyetinde kaldım. Bu sebepleri tamamen kendisi hazırlamıştır. Yaşım henüz otuz beştir. Üçüncü defa olarak yine evlendim. Fakat evlendiğim gün denberi müthiş bir geçimsizlik devam ediyor. Bir türlü içinden çıkamıyorum. Zevcemin her ister diğini yapmiya çalışıyorum ve elimden çeldiği kadar da yap yorum. Neçare ki kazanom far lasını başarmiye kâfi gelmiyor. Esasan xevcemle kavgamızın yer gâne sebebi de budur. Ne yapa yım, İâtfen beni tenvir ediniz. Kadıköy: Serdar Zevcenize onun anlayacağı şekilde vaziyeti izah etmelisiniz, Kadın dalma ister ve istemekte baklıdır. Fakat erkek idare etme" lidir. Siz kadın idare etmesini henüz bilmeyora benzeyorsunuz. Kad'mn istediği şey reddedilmez. Reddedilmek kadını daima huy» suz yapar. Kadına karşı “peki, demesini öğreniniz. Fakat buna rağmen onu idre etmek yi elinizdedir. Onun anlay mantıki bir hareket takibediniz. HANINTEYZE Silâh Tıcirati Cenevre, 3 — Milletler Cemi yeti azasının yaptıkları yarı resmi bir içtimada Bolivya ve Parag- vay bükümetlerine gönderilecek silâhlar için ambargo ilânı bak- kında Milletler Cemiyeti kâtibi umumiliğinin hazırlıyacağı beyan namenin kaleme alınması mesele sini tetkik ettiği söylenmektedir. Koğuşlarda yenen reytinyağlı bulgur pilâvının kokusu da ha vayı ağrlaştırıyordu. Talimler gayet şiddetli oluyordu. Eölükler yıldırım gibi talime çikiyor, bir gülle gibi talimçâha dönüyorlardı. Kumandanlar da değişmişti. Eski nazik erkânıbarpler yes rine kıt'alardan gelen sert zabit» İer vardı, Hatta zabit nemzetleri bunlardan bazılarına karakterler rine göre at takmışlardı. Birine ( Marş marş Mustafa ) diyorlardı. Bu büyük kumandan talimde gayet sertti. Yanlış bir bareket yapana en aşağı beş yüz metre uzakta bir ağaç gösterip şu sert kumandayı verirdi: karşıki sör'atli ve — İstikamet agacı, marş, marşİ Ve arkasından atla kovalardı. Ayakta battal postallar; elde tüfek, belde kütükler, arkada çanta, belde kasatura, kürek, bu ağırlıkla beş yüz metrelik bir İharş marş yapmak ve tekrar yes rine dönmek pek kolay değildi. Bunu yapamayıp yarı yolda bayılanlar çok olmuştu. ( Araza var ) ceviz