24 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

24 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

İSTANBULD BAD u l Bir Ölünün Hâtıra Defterinden I | # İNGİLİZ CASUSLARI Greta İle Birlikte Doğru Perihan Sokağındaki Eve Gittik —46— Greta'ya hissettirmek İsteme- diğim bir beyecan ile, ellerim tilreyerek sadece: “ Namımıza gelirilen emaneti, lütfen odamıza gönderiniz,, den ibaret bir kâğıt yazdım. Greta hemen rili çaldı. İçeri giren müstahdem bir ha- nunaş — Lütfen bu kâğıdı Müdiri- yele gölürünüz, size vereceği emaneti bize getiriniz, dedi. Bir iki dakika sonra otel Müdiriyetinin işlerini gören genç bir adam, mahut emaneti getirdi. Masanın özerine bıraktı. Ne ben, ne de Greta, hiçbi- rimiz el süremiyorduk. Zarif kü- gatlarla temizce hazırlanmış bir paket.. — Birkaç dakika sessiz, donmuş İnsanlar gibi gözlerimiz bile — kırpılmadan — biribirimize baktık. Greta, ayaklarının ucuna ba- sarak, odamızın kapısını arka- dan emniyetli bir surette kilitledi. Etrafı da bir iki dakika dinle- dikten sonra —hemen — paketo sarıldı. Asabi bir istical lle ipleri kopararak, birer, birer kâğıtları sıyırdı. — Çiçekli bir şekerleme kutusu göründü. Kapağını açınca içinde, çeşitli çikolata şekerleri dolu idi. Greta, anl bir hareketle açık duran kâğıtların Üzerine şekerleri boşalttı. Kutunun di- binde itina ve intizam ile yerleş- tirilmiş ve iğnelerle oraya tespit olunmuş küçük bir paket vardı. Casus kadın bunu hemen çıkar- dı. Paketi açtı. Ben donakalmıştım. Bu paketi acaba bizim (Enver) mi getirmiş- tit Yoksa esrarengiz bir mari- fetle hakikaten (S...) Beyin evin- deki kütüphanesinde mahrem ola- rak saklanılan mühim vesikalar- dan birini mi getirmişlerdi? Bakmak için Greta açtıkça hayretim artıyordu. Biz bu işle meşğulken kısa darbelerle kapımız vuruldu. Ben- zim sapsarı oldu. Groetaya bak- tım. Genç kadin bir elektrik cereyanına kapılmış gibi birden sarsıldı: — Kimdir efendim, dedi. — Bir ziyaretçiniz geldi, sizi görmek iİstiyor. Kapıyı vuran adam, bu - söz- leri söylerken, Greta ayaklarının ucuna basarak karyolaya yanaştı. Ellerile karyolanın Üzerine yap- tığı kuvvetli bir tazyık İle, som- yanın sesini kapıdaki adama işittirdiğine kail olduktan sonra: — Salonda bir az beklesinler, dedi. £ Gretayı, şimdiki kadar telâşlı, heyecanlı ve şaşırmış - vaziyette görmemiştim : Gretayı odada bırakarak mi- safiri görmek Üzere ben salona gittim. — S... Beyin genç uşağı beni bekliyordu. Üç çeyrek #saat kadar beraber oturup konuştuk, gece tamamile basınıştı.. Genç uşağa izin verdim. Odaya dönünce Grota me- rakla misafre sordu: S... Beyin uşağı olduğunu, kll- ğıtları alıp almadığımızı anlamak için geldiğini söyledim. Uşağın, beş bin lira istediğini - ilâve et- tim. Greta alevli gözlerini sevinç- le açtı. — Demek her şeyi bilerek yapıyor, dedi, siz ne söylediniz ? — Kat'i olarak hiç birşey söy- lemedim. Yalnız bu parayı nasil vereceğir? — Mister Jorjdan alacağız ve vereceğiz. — Mister Jorj bunlara bu ka- dar para verirmi bakalım? ÇArakanı var | Ekmek- Fiatının Pahalılığına Misal Mi, İsfersiniz? ( Baştarah 1 inci — sayfada) derinleştirince ekmek meselesinin halkı ve belediyeyi alâkadar et- mesi İlâzım gelen daha birçok Pürüzleri olduğunu gördük. 1 İstanbulda — ekmekçilik işinde ihtisas kaidesine katiyen riayet edilmemektedir. Birçok kimseler ekmekçilik meselesinde zerre kadar bilgi ve ihtişas sahi- bi olmadıkları halde fırıncılığa atılmışlardır. Filhakika bugün kimse inkâr edemez ki fırıncılık kârlı bir meslektir. Fakat işten anlamıyan kimseler bu meslekte daima zarar görmüşler, maalesef bu zarar halka da dokanmıştır. Son senelerde İstanbul piyasasa- sında elli kadar fırıncının — iflâs etmesi hep bu bilgisizlik yüzün- dendir. 2 — Şimdi asıl meseleye ge- lelim: Şehrimizde fırınlardan ek- mek alış verişi çok azdır. Ekmek satışı en ziyade tablakârlar va- sıtasile — yapılmaktadır. Bugün Acaba Negye İstidadın Var ? ( Baş tarafı 4 fincti sayfada ) nize daima zıt, sizi kendi fikir- lerine itaat ettirmeyi istiyorlar. Mukadderatı hissediyorsan:z ve eğer hakikaten fikir ve düşünce- niz daima ayni hevese doğru mey- letmekte devam — ediyorsa — ve eğer sizde mukaddes ateş yan- yorsa her neye mal olursa olsun muhitinizin bu öldürücü tesirin- den kurtulmak Üzere sizi oraya bağlıyan bağları koparınız. Çünkü burada hiçbir şey ya- pamıyacaktınız. Çünkü vesaitinizi istimal etmek sizin için madde- ten imkânsızdı. Fakat orada m:> vaffak olursunuz. Zira istidadımızı kolaylıkla genişletecek. Sizi mu- vaffakıyete isal edecek amiller bulacaksınız. Orada kendilerile rekabet edebilecek arkadaşlar ve içinizde faaliyete sevkedecek zevk ve neş'e vardır. Böylece sizi aradığınız yola çıkaracak her şeyi arayınız. Öyleleri görülmüştür ki ailevi sebeplerden dolayı veya herbangi bir sevgiden ayrılmamak maksa- dile zaaf göstererek bu dünyada kendilerine mukadder olan fa'al rolü ihmal ve parlak muvaffak- yetleri ebediyen kaybetmişlerdir. Onların buyünkü — mevcudiyeti zahmet ve sıkıntı içinde ancak bayağı bir hayattır. Ve kendile- rinden çok aşağıdaki İnsanların hizmetkârıdırlar, kalplerindeki eski ateş #önmüştür. Kudretsiz- liklerinin ve ciddi kararlar ver- | şehrimizde — tablakârlardan — bir çoğu fırıncıdan okka başına (60) para kazanç almaktadırlar. Yine bu tablakârlar ayrıca müşteriden de narhtan ayrı olarak bazan 20 para, bazan 40 para fazla almaktadırlar. Okkamı 8 kuruş olan ekmekten okka başınu iki buçuk kuruş kâr temin etmek tam manasile pahalılık değil de nedir? Ekmek meselesinden anlıyan- ların — fikirleri şudur: "Tablakâr meselesi — balledilmek — lâzımdır. Çünkü ekmek pahlılığında tabla- kârların büyük tesiri vardır. 3 — İşin içinde birde halkın sıhhatini alâkadar eden mesele vardır. Meselâ bugün tütüncü dükkânında bile ekmek satılmak- tadır. Bunun neticesi olarak zer- zevatçı ispanak tarttığı çamurlu elile, bakkal gazlı parmaklarile ekmek tutar ve müşteri bu kir- lenmiş ekmeğini alıp evine götü- rür. Geçe;ı Bilmece- mizi Doğru Halledenler ( Baş tarafı 6 inet sayfada ) AlI Şuut! İlkmektep talebosinden 887 Rahime, Ankara Keçlören mektebi talebesinden 107 Perihan, Kadıköy &1 inci Ükmektep talebetinden 160 Necli, Aksıray Yusufpuya Kafesli 20- kak 1 numarada Ulvi, Gelenbevi Or- tamoktop — talebesinden Celâl Şefik, Polatlı İlkmektep — talebesinden 48 Ömer, İstanbul Kız Örtamektep tale- besinden 269 Nazmiye, İstanbul Kız OÖrtamektep talebesinden 182 Sababat, İatanbul Kız Örtamektep talebesinden 468 Nimet, İstanbul 10 uncu mektep talebasinden 4T4 Murzaffer, Divanyolu Boçki Yurdu talebesinden Nilüfor, Ka- dköy Gazi İikmektep talebesinden 271 Refik Münür, Davutpaşa Orta- mektep talebesinden 178 Salih Aziz, İstanbul 29 vncu mektep talebesinden 430 Meliha, İstanbul Muallim meoktebi talabosinden — 677T Cemil, — Bavoğlu 18 inci mektep talebesinden 568 Su- zan Nocati, İntanbul il inci Ükmeke tep 2it numaralı Ridvan, — Yeninesil İlkmektop talebesinden 97 Osman Ga- zi, Foriköyde 56 uumarada Naziro, Kız. ortamöktep “talebesindon — 420 Hurrem, Çanakkalede postane karşı- sında Zehra, Mağnisada ortamöktep talebesinden 841 semi Moneman Kublây — mektebi — tal den — 159 Şoref, Ankara Albayrak moktebi tala- besinden 85 Vedia, Uzunköprü Gazl- paşa caddesinde berber Osman Ef. mabdumu Cemal, Ankara kız lisenl Yuvcu. sınıf talebesinden 259 Foride, Balıkosir — ortamektep — talebesinden 129 Ömer Faruk Bey ve Hanımlar. mek ânında hiç olan bir hissin sesine İtant etmiş olmanın ceza- sını bütün hayat müddetince acı acı “çektikten —sonra — bedbaht öleceklerdir. — Celâl Tevfik "Yeni llt 1 Ist;y enle Paylaşma Siyasetine Başladılar ( Baştarafı 1 inci sayfada ) Lehistana, bugün Sovyet Rusya- nın bir parçası olan Ukranyadan bir miktar arazi teklif etmiş ve Leh hükümeti ile Fransa bu teklif üzerinde mutabık kalmış- lardır. Fakat Sovyet iyasi — manevra üşündüğü siyasl etle ve biraz da' ik edilmektedir. Mesele Anlaşıldı Yört büyük devlet ittifakı 'ovyet Rusya siyasetine karşıdır Yapılmak istenilen yeni itti- faka ait son telgrafları yukarıda Rusyanın bu karşısında ne mahafilde şid- endişe ile me- | okudunuz. Dün “dört büyük devlet itt- fakı, etrafındaki telgraf haber- lerini tahlil ederken şöyle de- miştik: Bu ittifak Sovyet Rusyaya ve onun siyasetine karşı yapılmak is- teniyor. Fakat Fransa bu ittifaka dahil olap olmamak bhususunda tereddüt içindedir. Bu sebeple- dir ki Fransız diplomatları M. Makdonaldın — teklifine — “evet, veya “hayır, diyememişlerdir. İşte yukarıya — koyduğumuz hususl telgraf haberlerimiz bizim kuvvetli bir ihtimal olarak ileri sürdüğümüz mütaleayı başından sonuna kadar teyit etmiştir. Fi hakika İtalya ve İngilterenin ortaya attığı bu İttifak meselesi münhasıran demeyelim, tamamen Sovyet Rusya aleyhindedir. ve ona karşı kurulmak iİstenilen bir cephedir. Fakat dün de söyle- miştik ki Fransa böyle bir ittifaka girmek için ne kendi hesabına, ne de bugün müttefikleri olan Lehistan, Romanya, Yugoslavya hesabına zerre kadar Fedakârlık yapmak — arzu ve — niyetinde değildir. Çünkü Fransa kendi emniyeti namına böyle bir fodakârlığı gö- 1 ze aldıramamak mecburiyetinde- dir, Şu halde işin içinde yapık ması mutlaka lâzım gelen bir fedakârlık olduğu takdirde buna bir çare bulunmak lâzımdır. Bu- lunan çareler - şunlardırı 1 — Lehistandan Dançigi ala- rak Almanyaya vermek, Lehista- na Sovyet Rusyadan bir kısım arazı peşkeş çekmek! Bu suret- le, Versay muahedesinin değişti- rilmesini istiyen Almanya da kıs- men taf in edilmiş oluyor de- mektir. 2 — İtalya ile Fransa arasın- da çok mühim ihtilâflı meseleler yardır. İttifakın tahakkuku - için İtalyanın da tatmin edilmesi lâ- zımdır. Bunun için de Fransa hü- kümetinin İtalyaya, bugün kendi elinde bulunan Suriye mandasını teklif ettiği kuvvetli birşayia ha- lindedir. Fransa hükümeti ve Fransız gazeteleri bunu tekzip et- memelerine nazaran bu şaylaya inanmak (âzım geliyor. 3 — Fakat İtalya bu kadar- cık fedakârlığa rıza gösteremez. Şu halde İtalyaya Versay mua- hedesi imza edilmeden evvel ta- kip etmek istediği, Ffakat muahe- denin imzasından sonra müsait bir zamana kadar takip etmekten vaz geçtiği haricl siyasete avdet etmek hakkı da bahşedilmelidir. Acaba İtalyaya böyle bir mü- saade — verilecek midir? İşte en nazik ve sulhu hakikaten tehlike- ye düşürecek mesele buradadır. Bütün bunlardan başka Sov- yet Rusya hükümeti elbette ki kendisine karşı kurulmak İstenl- len yeni cephe karşısında boş dur- mıyacak ve tetbirler almıya ça hşacaktır. Bu tetbirlerin alınma- m da sulhu tehlikeye sokacak ve- bepler ihdas edebilmez değildir. Şu halde, bugün İçin siyaset ufukları hayli kararmıştır. Yarın ne olacak? Bunu da zaman gö terecektir. İ RADYO ; ! 24 Mart Cuma İstanbul — (1200 m.) 18 Kemal Niyazi B. vo arkadaşları, 19 Orkestra £20 Hanımlar saz boyeti, 21.30 Orkes- tra, ajana vo borsa haberi #xat ayarı. — (1538 m.) 12.80 An- karapalas Orkestrası, 15 Riyasetlelm- hur filbörmonik orxestrasının senfo- nik konsori, 18 alaturka saz, 18,40 Viyolon konseri (Ekrem Zeki B. ta- rafından), — 19.10 ajaturka saz, 19.4) Fr. dera, 10.10 ajans haberleri. Vargova — (1411 m.) 19.18 plâk, 18 konser, 19.90 haberler, konuşmalar, £1,20 Sönfonik konser (Rabaut, Ents- en, Paganini vs.). Peşte — (550 m.) 18 coporet par- çaları, 20.80 opeza tomsilli (isim yok), müteakibon: S'gan musikisi, Münih — (3532 m.) £0,60 Orkestra konseri (vals, marş), 22.20 - “Herzvun- der,, isimli Skeç. Viyana — (617 m.) 17,60 Şimdikl Avusturya esörlerindön — tagannili pl- yano, yay, şarkılar könseri, 10 konuş- malar, 20.53 bando musika (Laypzig'" ten), 29 Osvald Kabasta'nın İdaresin- de gamana alt musiki, £3.40 caz or- koatrası. Prağ — (488 m.) 17,16 konser, 17,60 konuşmalar, 20,80 Köylü muzi- kası, 21,10 Solist konseri. Roma — (441 m.) 21.46 karışık konsor, 24 piyes, 22.25 Dupark'ın ha tırlanması İçin koüser, 28 devamı. Bükreş — (804 m.) 193 plâk, 14 plâk, 18 Radyo Orkostrası, 1930 koza, 21 BSuutfoaik koasur (Sehubart, Mahlor.) 25 Mart Cumartesi Varşova — (1411 m.) 18.15 plâk, 17 plâk, konuşmalar, 19.25 haberler, hafif müsiki, Y1 hafif konser, ( dola, Elliot, Supa, ».) ların müli gününü tes'it, 23.05 Şopon konseri, 94 onz Peşte — (Ö30 m.) 20.50 Mandits takımınıa konusorl (Çaykovak, Bah), £LDBO Starauss'un eserlerinden kon- bor, 23.50 Sigan musiklel. Viyana — (617 m.) 1845 — hafif musiki (Öporet ve valsler), 19.45 Or- lott Donkosaken'in eserlerinden sollet takımının — garkıları konserleri, 21.2) «bir çbalo gecesir — isimli O, Stara- uss'un — 8 perdelik — Opereti, — 23.35 taganalli caz. Prag — (487 m.) 21.85 Dvorak'ın bir Operası. £3.2) Ostrava'dan Radyo filmi, Zirih — 20 Kilise çanları, 22.:0 konforana, 21-05 «Figoro'nun düğü- nü* isimli Mozart'ın - Oporası. Bükreş — (394 — m.) 18 konser, 19.20 keza, 21 Klasik konşer. Breslau — (825 m.) YO yenl plâk- lar, 2).30 haberler, £i neşeli neşriyat, 23 haberler, Borlin'dön: ca 4 eee ——— e —— TAKVİM —— CUMA Kasım 31 24 MART 933 1i7 — Arabi Rumt BW * Zükade 181 | ti - Mart Vakit | E Vakit MA |S. Sö fakşan 5 56| 12 30 | Va g 24 | 1568 | hasak Oğle ildladi