24 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

24 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

; 6 Sayfar -- SÖON POSTA < < Dünya Hüâdiseleri Casusluk Faaliyetleri Artıyor Casusluk — faaliyetlerinin art- ması demek, bu işi yaptıran iHer Taraftı devletlerin biribir- lerine kargı düş ŞÜP"'," manlıklarının bir Aıln:ıı-f" az da ilerlemesi Tutuluyor | demektir. Son za- manda Alınanya ile Fransa, Fran- sa ile İtalya, İngiltere ile Fransa, Rusya ile İngiltere arasında ya- pılagelen ve bunu yapanların çok defa tevkif edilmeleri neticesini veren casusluk vak'aları bir hayli fazlalaşmıştır. Bir Framsız profe- #örünün İtalyada yakalanıp mah- küm edilmesi, dört İngiliz mü- bendisinin — Rusyada — zanallına alınmaları, bu — vadide — göze Ççarpan en son ve — mühim | hâdiselerdir. Son günlerde ise, cenubi Fransada, Fransız - istih- kâmlarının — sırlarını ole geçir- miye çalışan iki İtalyan erkân- barp zabiti tutulmuştur. Bunlar, amele kıyafetine girerek İtalya hududunda yaplan Fransız istih« kâmlarının inşaatına iştirak etmiş, icap eden sırları elde etmiş, fa- kat son dakikada yakayı ele vermişlerdir. — İtalyan — zabitleri, aldıkları malümatı taşıyan kâğıt- ları İtalyaya geçirmek için nasıl bir hareket yolu takip etmek Tâzimgeldiğini müzakere ederler- ken bir üçüncü şahıs bunların sözlerimi işitmiş, Fransız zabita- sına haber vermiş. Zabıta bu ameleleri yakalamış ye Üzerlerin- “de Fransız istihkâmlarının kroki- lerini bulmuştur. Bu ameleler, gasusluk - ittihamile tovkif olun- muşlardır. * eni Amerika Reisiclimhuru M. Roozvelt iş başına geleli ancak ya- rim ay kadar ol- du. OÖnuü, resmi makamına olurmadan evvel gö renlerle aradan geçen -kısa ça- İişma «amanından- sonra temasa muvaffak olanlar derin bir hayret içinde kalmışlardır. Çünki yirmi gün evvel, yüzü çizgisiz, sıhhati yerinde görünen Roozveltin çeh- resinde şimdi derin çizgiler peyda olmuştur. Çünki yeni Reisiclmhur işten başını bile kaşıyacak halde değildir. Hatta bazı gecelerini uykusuz geçirmektedir. M. Rooz- veltin sıhhati, esasan bozuktur, Ayakları — sakattır. -Bu sıhhatinin — büsbütün — bozulması korkuları başgöstermiştir. Ame- rikada, Cümhurreisleri, ayni za- manda kabinenin de reisi o- dukları için bütün işlerle yakın- dan alâkadar olmak mecburiye- tindedirler. Son buhran münase- betile kongreden fevkalâde sa- IlHyıt_ alan M. Roozvelt eski- sinden çok fazla çalışmıya mec- bur. bulunuyor. - Bu — hal, onu, yarım ay içinde ibtiyarlatmıştr. Halbuki daha önünde geçirecek dört uzun sene yar. " ünyanın en kıymetli ve eşsiz pulu elyevm Amo- En Nadir | *ikada ve M. Haynd isimli bir kolleksiyon — me- raklısının elindedir. Bu pul, İngi- liz Güyanına aittir. ve Amerikalı tarafından 90 bin İiraya satın alınmıştır. M. Haynd bir hafta evvel vefat etmiştir. Kolleksiyonu- nun satılması muhtemeldir. Onun için pulculuk Alemi şimdi biribi- rine girmektedir. Taliplerden biri -— TAR İHİ MUSAHABE —— Kara Kaplı Kitapta Cebeli Fülfülü Keşfeden Bir Menfi 308 senesinde saray yaverliğin- den alınarak Erzincana — nefye- dildiğim — gün, içimi büyük bir sevinç. sarmıştı. Süngülü muha- fızlarım arasında ıssız yolların vah- şi — sükünetini dinleyerek iler- ledikçe, hürriyete kavuşan bir kürek mahkümu gibi, mahiyetini tayin edemediğim bir heyecana kapılmıştım. Saraydaki par- lak mevkiinden alınarak menfaya gönderilen — bir adamın — sevin- cini belki biraz garip bulursunuz. Fakat bir. ha- beni — bütün arzularından yaşıma — rağmen dünya heves ve usandırmıştı. Sürgün —edilmek, susadığım bürriyete beni k smen olsun ka- vuşturduğu için bence kakikl bir “Halâs, olmuştu. İçinizde, hare- ketleri böyle kayıt altına alınm:ş, hürriyetsizliği tatmış olanlarınız varsa eminim ki benim o andaki sevincimi tabil bulacaklardır. Menfada biribirinden farksız günler geçiriyofduk. Başl ca meş- galemiz kitap okumak, bundan artan saatlerde de bazı tuhaflık- ları ve gülünç saflıkları bizi neş'- elendiren arkadaşlara takılmak, azizlik etmekli. Bu müretle en çok sataşılan dost “Deli Şevki Bey » istminde bir piyade kola- ğası İdi. Deli Şevki Beyle benin ah- baplığım - tabiri mahsusile - çok kadim idi. Ben henüz askeri rüştiyesine giderken Şevki Bey, Şehzadebaşı karakolunda mülâ- zimdi. Evimiz çok yakın, ayni zamanda akrabamdan bir erkâ- nıharp zabitinin de tanıdığı ob- duğundan Şevki Beyin yan na sık, “ak gider, ondan meraklı bir ma- sal gibi askerlik hikâyeleri, kah- ramanlık menkibeleri dinlerdim. Şevki Bey daha o zaman ken- disinin “ Gürcü ,, asılzadegânın- dan olduğumu söyler ve dünyanın eu kahraman ye cengâver bir arkı olan — Gürcü — hanedanına mövsup olduğu * halde kadrü kiymetinl — bilmediklerini, gadre uğradığını anlatırdı. Fakat, he- men her defada, harikulâde zekâ ve- kabiliyetinin takdir edilerek zhı' :::ldı muhakkak “seras- 'e ağını da ilâve eder, beni de bunlara inandırırdı. İşte böyle eski bir aşina İle uzun senelerden sonra menfada buluşmak — bilhassa benim hesa- bıma çok bazin, fakat biraz teselli verici bir şey olmuştu. #“sorasker,, liğe ulaşmak sevda- sında olan Şevki Bey bu kadar #ene sonra ancak “kolağar — İngiliz Kıralıdır ki gayet zengin bir pul kolleksiyonuna - sahiptir. Vaktile bu pulu almak isteyip te Amerikalı ile iddiaya girişe- miyen Bürrüs isimli bir Fransız da vardır ki o da pulu almıya taliptir. Bakalım, bu buhranlı zamanda kim kesenin ağıını açarak bu nadir pula sahip ok mak istiyecek ? — Memnun oldum Lishaneden farksız olan “ Sarayı ııukelilılı'vrıyı cenabı tacidarı azami ,, de bir mahkümun haya- tına zaman zaman gıpta ederek geçirdiğimiz ömür, henüz genç oğlum. Seni binbaşı yaptıml... sırmalarını — takabilmişti. Fakat kapdisindekl hırsıcah ve ikbalpe- restlik adeta bir hastalık haline gelmişti; feriklik wrası gelmişken hile ile bu bakkının başkalarına verildiğini iddia ederdi, Bir gün, “Moskof,, kışlasındaki odamda yalnızdım. Kapı sessirçe açıld; içeri Şevki B. girdi. Suray ahvaline, hükümdara bir arizanın nasıl gönderileceğine dair birçok sual sordu. Bildiklerimi anlattım. Fakat Şevki Beyin halinde çör- düğüm fevkalâdelikten merakımı 'da yenemedim, sordum: — Ne yapacaksın ? Şevki Bey uzun tereddütten sonra birdenbire: — Sana bir sır tevdi edece- ğgim, yemin —edermisin? — dedi. istediği teminati aldıktan sonra: — Bir lâyiha bazırlayacağ 2! diye başladı. Biliyorsunki uzun zamanlardan beri mütalea ve te- tebbula meşğulüm. Yüzlerce sene evvel yazılmış el yazması bir Gürcü kitabında... Derhal sözünü alaylı bir ifadoe ile: — Aman, Şevki Beyl dedim, Derme çatma bir Gürcü lisanı var ammal., Yazısı, edebiyatı ve kitabı olduğunu bilmiyordum, O, kaşlarını çattı ve çok kat'i ve ciddi bir lisanla devam eltti: — Evet! yüzlerce sene evvel kaleme alınmış bir Gürcü kita- bından mevkii coğrafisini şimdi- lik gizlemek mecburiyetinda ol duğum mühim bir kıt'anın mev- cut olduğunu — öğrendim. İsmi “Arzıfllfül,, veya “Cebelifülfül,, olan bu kıt'a yedi milyon küsür müslüman ahali ile mesküfündur. Fakat, balk cahil ve vahşi bir haldedir. Şevki Beyin asabi bir buh- ran geçirip, geçirmediğini an!a- mak İçin cikkatla yüzüne bak- tım. O, sükünetle sözüne devam ediyordu: — Şimdi- fikrim şudur: Bu gay- rimekşuf kıt'aya gidip halkı ipti- —a bir kestim ve L eee y»ecam SON POSTANIN * İLÂN FİATLERİ <*ece 4—1lânın tok sütün * satırı gazetenln motin yazısile vasati 4 kelimedir. 2—Ayni yazının 2 satırı © santimdir. S—Daba kalın ve daha İnce yazılar santim ile hesap edilir. 4—Sayfasına göre ilâalar aşağıdak! Hatlere tabidir: Sayfa Bantimi t ind 200 kr. S-0 250 « Ş1 200 « 4-5 « 100 « Diğer sayfalarda 80 . Bon saylada M . A dallikten kurtarmak, muntazam bir ordu ve idari teşkilât kur- duktan sonra hünkâra arzı malü- mat ve bu kıt'ayı kendisine hediye eylemektir. Hiç şüphesiz hakan bazretleri bu hediyemden çok meninun kalacak ve beni de oraya başkumandan nasbedecektir. İşte © zaman senide “ Serasker ,, ya- pıp yanıma alacağım.. Şevki Beyin keşfettiği “ Arzı Fülfül,, hikâyesine gülmemek için kendimi xzor zaptedi- vordum. — Dudaklarımı ısırarakı — Mükemmel ş, azizim, dedim. Keşfin harikülâde! Fakat Jâyiha ı yazmak 'doğru değildir. Çünkü sana rakipler çıkar, keşfettiğin kıt'a elinden gider.. gel, sen bir telgraf çek, “ Şifaht maruza- ftım vardır ,, de.. Hemen oracıkta bir telgraf : müsveddesi — bazırladım. — Şevki Beyin imzasile, “ Maruzatı mü- himmel şifahiyem vardır. Sa- rayı hümayunu mesadet makru- na celbimi istirkam ederim. Mealinde bir şeyler yazdık, Bu telgraftan iki hafta sonra emir geldi; Şevki Bey saraya istenildi. Birkaç ay sonra haber aldık ki: Şevki Bey binbaşılığa terfi edilerek “Yaveri harbi haz- reti şehriyart ,, s.batile sarayda plıkonulmuş .. Banı samimt — arkadaşlara “ Arzı Fülfül , hikâyesini an lattım. Hayrette kaldılar. Aradan seneler geçti. Sultan Hamit malüm şerait altında meş- rutiyeti kabul ettikten sonra affı umum! ilân olundu. Ben de ön altı sene süründüğüm menfalar- dan döndüm. Bir gün İstanbulda deli Şevki Beyle karşılaştım. Kelli, felli bir. hünkâr miralayı olmuşta. Hoş, beşten sonra lik sualim mahut “Arzefülfül,, hikte yesini sormak oldu., Deli Şevki Bey güldü, pos bıyıklarını par- maklarile tarıyarak anlattı: — İstanbula gelince doğru zatı şahanenin buzuruna kabul olundum. Şevketmeap efendimiz keşfimi — dikkatle — dinledikten sonra: “Memnun oldum oğlum, dedi. Vaklti merhununda hizmetinden istifade matiübumuzdur. Seni bim- başı yaptım. Dua et!,, buyurdu- lar. Derhal ayaklarına kapandım. Şevketmeap — efendimiz — sırtimı okşıyarak beni yerden kaldırdı. Şevki Bey hikâyesini bitirince bir haylı da “Jön Türkler,, alay- kine atıp tutmuştu. | 31 mart hâdisesinden sonra (Abdülhamit devrilince Yıldız. sa- rayım dolduran dört beş - yüz kadar “Zati hazreti cihanbayı,, muhtelif yerlere dağıtılmışlardı. Bu arada miralay Şevki Beyin 1hissesine “Yemen,, İsabet etmiş- ti. “Zavall, Yemenden müthiş ürkerdi, korktuğuna uğradı.,, Di- ye düşünüyorduk. Fakat Şevki Bey Yemene gitmedi, gidemedi. Çünkü zavallıcık "Yemen,, habe- ri özerine teessüründen hastalan- dı ve kısa bir müddet sonra da / Glüp gitti. Nakleden: Akhmet Naim - Geçen Bilmece- mizi Doğru HFHalledenler (Dünkü nüshadan mabat ) Birer dolma kurşun kalem alacaklar : İstanbul kız Ortamektep talebosla- den 169 Şaziye, — İstanbul — 43 üncü mektep talebesinden 36 Leyla, H-yboll ada Ortamektep talebesinden 20 M. Belâmi, — İstanbul 49 uncu — moktep talelesinden 188 Mitat, Poertövniyal lisesi talebes'nden Sid4 Şomsi, Nürücse maniye'de Tasvir sokağında 18 numa- rada |brahim, Osman Bey postahine karşısında 23 numaralı hanede Ahmet ; Müstafa, İsştanbul kız Ortümektep talee besinden 119 numâralı Hayrünuisa B. ve Beyler. Birer albüm alacaklar: Adana'da G künunusani — mektebi ttleberinden 48 numaralı — Mediha, Istanbul kız Örtamektep — talebesindan 128 Semahat Nazmi, İzmir Alsancak - Birinci kordon ©44 İsmet Muhtar, İstanbul Divanyolunda Acı - hamam sokağında ( No: 6 ) Saynur - Hikmek Rize Gülbahar mektebi talebesinden 8Bö Neriman, Adana Ercök İliaesi tale- besinden 607 Atıf, Arnavutköy kız koleji - tatebesinden — Nedret — Sami, Bulgaristan — Pravadâ — kasabasından İrtan, Örtamektep talebesinden 1L1 No.lı Bahtiye, — Neruosmaniyoe'do — Servili Moşçit sokağında İV numarada All Forit Bay ve Huntımluar. Birer munt ra defteri alacak. lar: ğ Kırık » Kale No. 28 — Tıp - Mühsltne Davatpaşa Ortamektebi — talebesinden 853 M. Bürhanettin, Tokat Cümhuriyot mektebi — talebestinden — 155 Aygün, Anskara Doğum evi stajiyeri —Sabiha, Bolu'da mütekait yüzbaşı Eimin Bey oğlu Orhan, Ankara İş Bankası vez- nedarlarından Şarif Bay kızı Saide, Bakırk öy ikinel İkmuktep talebesinden 64 Aslman İhsan, İstanbul 44 üncü İlkmektep talebesinden 78 Süreyya, Kabatığ Gazlosmanpaşa — Örtamektebi talebesinden 8C0 Atıf Şevket, Adas nn Ticatet — Mektebi — talebesinden İ7 No. A, Hikmet, İzmir Alsancak « Birincikordon 244 No, da Şakir Baba, Konyada Rebhberibürriyet Moektobi ta- talebesinden Si numaralı Kemal, Niğ- de Tacir zude Tahsin B. kızı Somlha, Örtaköy Galalatasaray — Hsosi — şyubesl talebesinden 187 Nurettin Mehmet, Teaanbul Sâ üncü moktap dördüneü sınil talebesinden Müzeyyon Nazıml, Birer Kartpostal Alacaklar Davutpaşa Ortamektebi - talebesin: den 376 Hayri, İstanbul 20 une hike mektep talebesinden 19 numaralı Müse cahit, Erbanda eezacı Ceomal B. kızt Güzin, Uzünkökrü — Gazimahmutbey maktabl talebasinden Gi Fehmi, İzmiş Alsancak Reddillhak mektobi talebes ainden 231 Komal, Adanada Hilâliah. mer civarında 104 sokak 14 No, has nede Üzcan Neyet, Adana Gazi İlke mektep talebesidden 609 Bekir, İstan bul Mualllim mektebi orta kyamm tale- besindem 600 Hiimi, Adana Muhtelit Ortamektop — taleboslüden Tİ Besimş” İstanbul Erkek Muallim mektebi tale- besindea 806 Balâhattin, Beyoğlu 13 ün- cü İlkmektep talebesinden S07 Faruk Behcet, Kuleli Askert lisesi talebe- sinden 909 Kadir, Darü;şafaka — lisesi talebesinden 212 Musa Kâzım, Akhisat Gazi müktebi talebesinden 908 numas yalı Mustata Cahit, İstanbul 19 inel Ükmektep — talebesladen 49 Nimet, Bakırköy Osmaniye mektebi talobesin* dex 47 Necmettin, İzmir Karataş Ör- tamektep talebesinden 273 İbrahim, Ankara Erkek İlsesl talebasinden 72 nomaralı İzzet, Ankara Hacıbayram İlkmektep — talebosinden 40 numaralı Harika Hifzi, Adana Kiz. Muallim mektebi talebesinden Si numaralı Bek kie Kotas; Mâlatya Çarşı mektebi tae lebesinden 92 Tahir, Adana Ticaret mektebi talebesinden 5 numaralı İzzet, Ankara, Erkok Ortamoktep talebesin: den 229 numaralı Hacı Kâzım, Boy- oğlu 18 İnci mektep talebesinden 60l Osman Fevri, Gazlormanpaşa Ortamek* tep talebesinden <835 İbrabim Zühdü, Fatihb 19 ünetl İlkmektep talobesinden 794 Fatma Zekeriya, Erbas telgraf memüuru Falk B. oğlu Şebap, Balıkeelt (Devamı 10 umcu sayfada )