5 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Rizenin Suları Ve Kebaalurı Meşhurdur Rize (Hususi )— Rize'nin ha- vası çok zaman yağmurlu ve serin geçtiği için yaz mevsimin- de herkes kalınca ceket giymiye mecburdur. Öyle yakicı ve bunaltıcı sicak- lar olmaz. Bu itibarla Rize nevi yayla demektir, Hava, rah- metten aman bulursa biraz sıcak yapar. Lâkin sürekli değildir. Yaz günlerinde her kahvede çok temiz. ve serin su küpleri vardır. Kahveciler, içilecek suları bu küplerde saklarlar ve küplerin etrafına kar sıkıştırarak aşlama su hazırlarlar ve yürekleri yanan müşterile çok billür kadehlerle sunarlar. Memleket suları zaten çok nefis olduğundan karla da aşlandığı zaman, içilmesine doyul- muyacak bir hale gelir. Yaz mevsiminde köylerden şehire hergün birkaç katır yükü kar geli. Her köşebaşında bir aşlama şerbetçi bulunur. Birkaç ta dondurmacı vardır. Fakat hararet mütemadiyen (devam etmediği için bu esnaf, o kadar fazl satış yapamaz. Rize'nin dönme kebapları da oldukya meşhurdur. Lâkin başka yerlerde olduğu gibi burada kuzu eti (o bulunmadığı için kart burma koyun etile yapılan kebap- lar okadar nefis ve rayıhadar değildir. Şu aralık havalar oldukça ısınmış ve halk bahçelere dökük müştür. Dal bastı kiraz yüz para- ya kadar inmiş ve çilekle yenidünya denilen muşmula da biraz ucuzla- mıştır. Lâkin fazla sıcaklar olma- dığı için çok fazla irileşmekle beraber muşmulalar daima ekşi ve buruk kalmaktadır. Urlaya İçme Suyu Getirtiliyor Urla (Hususi) — Bir nahiyesi dahil olduğu halde on sekiz köy- den ibaret olan ve İzmir - Çeşme- karaburuna kadar uzayan -mü- kemmel bir şosenin ortasınde mevkiinin letafeti, havasının ciya- deti ve yetiştirdiği üzümün diller- de gezen nefasetile şöhret bulan kazamız, vilâyetin transit ve ih- raç maballidir. . Çeşmeye, ılıcaya, plâjlara ve Urla içme sularına, Karaburun kaza ve köylerine Urlanın içinden geçmek suretile gidilip gelinir. Ve bilhassa bu mevsimde sabah- lara kadar yüzlerce yolcuyu ge- tirip götüren otomobiller Urlayı şenlendirir ve şereflendirir. Bu ka- dar meziyetine rağmen kasaba- miz eyi bir içme suyundan mahrumdur. Vaka, Akpınar denilen bir mevkiden demir borularla kasa- baya getirilen su halkın ihtiya- &m temin ediyorsa da tahlil neti- cesinde anlaşıldığına göre bu su- da fazla miktarda kireç vardır. Bir teneke veya tencere de bir müddet bırakılan ve bilâhare kullanılan suyun o teneke veya tenceri yeni kalaylanmış bir kap gibi bembeyaz bir vaziyete ge- otirdiği görülmektedir. © Kaymakamımız, halka eyi su bir | Şark'ta Sükün Ve Asayiş Bütün Şark'ta Yol Ve İmar Faaliyeti, Spor Hareketi Göze Çarpıyor Diyan bekir İ (Hususi )- Beş senelik Oumumi müfettişlik mın- takası olan Di- yarıbekir, Urfa, Elâziz, Van, Hâ- kârı, Siirt, Mars din, Beyazıt ve Muş © vilâyetleri dahilinde eski asayişsizlik © ve eşkiya hâdiseleri kalmamıştır. Her tarafta tam bir asayiş (o hüküm sürmekte, köylü ve şehirliler em- niyet altında işi ve gücü ile meş- gul olmaktadır. Köylerde köy kanununun tat- biki birçok faydalar doğurmuş, kazaları ve köyleri biribirlerine bağlayan yollar yapılmış, vilâ- yetler arasında muntazam şoseler vücude getirilmiştir. Bitlisle Van | arasında cenup yolu namile yeni bir yol yapılmaktadır. Mabalii sermayelerle Diyarr- bekir, Van ve Elâzizde birer ban- ka tesis edilmiş, ve bu bankalar şarkın ticaretinin inkişafı husu- Tekirdağ Muallimlerinin Tenezzühü Tekirdağ (Hususi) — Tekir- dağı müallimleri vapurla Mar- mara sahillerinde küçük bir tet- kik seyahati yapacaklardır. Bu seyahatte vapur Mürefte, Şarköy, Gelibolu, Çanakkale ve Karabi- ga'ya uğrayacak, her iskelede birkaç saat kalacaktır. Seyahat iki gün devam edecektir. Mual- limler gidip gelme ücreti olarak bir lira verdikleri takdirde bu seyahate iştirak edeceklerdir. Salihli'de Altmışar Yataklı İki Yatı Mektebi Yapılacak Salihli (Hususi) — Salihli'nin Dursallı ve Çapaklı köylerinde altmışar yataklı iki yatı mektebi tesis edilecektir. Vekâlet mimar- ları buraya gelerek inşaat proje- sini hazırlamışlardır, Salihilnin Üzüm Rekoltesi Salihli (Hususi) — Bu sene Salihli'nin üzüm rekoltesi 60 - 80 bin çuval arasındadır. Mahsülün İ geçen seneden az olacağı hak- kındaki haber doğru değildir. Bir Adam Hemşiresini Satırla Yaraladı Söke (Hususi) — Sökenin Sa- vuca göyönden Musa oğlu Davut hemşires Hatice Hanımı satırla başmdan ağır surette yaralıyarak “firat etmişti. — Jandarmamız, kardeş katilinin Diyarıbekirden bir intiba: Silvan köprüsü sunda mühim roller oynamışlar- dır. Elâziz, Urfa, Sirt, Diyanbe- kir vilâyetlerinde en asri tesisat- la mücehhez elektrik fabrikaları vücude getirilmiştir. Bütün şarkta spor ve gençlik teşkilâtı yapılmış, vilâyetler ara- sında spor temasları (o yapılmış, Adana ve sair vilâyetlerle yapı- lan müsabakalarda da sporcula- rımız ciddi muvaffakıyetler ka- zanmışlardır. Yeni (Owmumi müfettişimiz Hilmi o Bey de şarkın umran ve inkişafı hususun- da cidden takdire şayan mesai sar- fetmektedir. Hil- mi Bey bilhassa asri köyler inşa ettirmeğe karar vermiştir. İskân Müdürü - Hulüsi Bey Mersin'e gi- derek bu asri köy- lerin inşası için 20 bin liralık kereste mubayaa etmiştir. Dicle ke- narındaki Kitir- bil'de yeni ve asri bir köy vü- €ude getirilmiştir. Bu yeni yapr lacak köylere şarka gelen muha- cirler iskân edilecektir. Muhacir- lere çiftliğe ait bütün levazım ve çift sörmek üzere birer çift at verilmektedir. Muhacir köylü- ler cidden çalışkandır. Hüküme- tin bimayesinden, ve gördükleri şefkatten mütehassis olmaktadırlar. Muhacir köylüler kendilerine ve- rilen araziden maada yerlilere yardım olarak civardaki bütün Bolu'da Güzel Bir Konser Halkevinin bando! ve orkestra takımı Bolu (Hususi) — Halkevi gü- zel sanatlar komitesi Bando ve Orkestra takımları aylık konser- lerini Halk Fırkası salonunda verm ir, Muallim Rahmi Beyin idare ettiği bu konser çok beyenildi ve “—. ” > > - Gökçedağ'da Zengin Krom Ve Linit Madenleri Var Gökçedağ (Hususi) — Orhan- elinde İ2 saat mesafede çamlar altına kurulmuş, tarihi bir nahiye olan “Gökçedağ, yüz haneli, yollar muntazam, suyu, ası güzel bir kasabacıktır. 40 dakika mesafedeki Akçakilse mahalle- sinde herbir taşı ayrı bir san'atin nümunesi olan metrük bir kilise vardır. Nahiyeye merbut Demir- ciler köyünde gayet zengin krom madeni vardır: Çamharmanı, Oda- viran ve Çınar köylerinde de zen- gin linit madenlerine tesadüf ... Kız Ortamektebi musiki mu- allimi Feriha Hanım tarafından 8 ay zarfında yetiştirilen 9 ya- şındaki Hamiyet Hanımın yalnız başına kemanla çaldığı parçalar herkesin hayret ve takdirini mır cip oldu. Kayseri'de Güzel Bir Konser, Ve Konferans Verildi Kayseri, şerri — Kayseri Halkevi roma de aküyü talebeye şahadetname verilmesi münasebetile Güzel san'atlar besi (otarafından fevkalâde bir konser tertip (edilmiştir. Güzel sesli bir Banımefendi orijinal milli şarkılar okumuştur. Şaban Sır tarafından ayrıca çalınan Bethofenin birkaç senfonisi halk tarafından pek çok alkışlanmıştır. Bundan sonra doktor Behçet B. tarafından çocuk bakımı hakkın- da bir konferans verilmiştir. wi - Güzeldir, Fakat... Nurullah Ate “Zor nikâhı , ndaki birinci hâkimin, yani Üstadı - Sani'nin gülünç olması, münakaşaya kavga karıştırmasında değil, “manasız bir mesele için münakaşa açma- sıdır. Yoksa öfke (mukaddes, küfür, hattâ dayak tabiidir. Benim en çok inandığım fikirlere, en köklü kanaatlerime hücum edilecek te ben yine nezaketten, “ akademik ,, denilen cansız mü- nakaşanın hudutlarından ayrıl mamağa gayret edeceğim! Benim kanaatlerime sadık olmamı mi istiyorsunuz, yoksa (münakaşa adabına sadık olmamı mı? İki şıktan biri: ya ben sözle- rime (hakikaten © inanmiyorum, vakit geçirmek için söz sölüyo- rum, fransızca tabiri ile “şeytanın avukatlığını ,, ediyorum; yahut ki sözlerim kanaatlerimin ifadesidir, benim içimin aynasıdır. Birinci takdirde kızmağa elbette hakkım yoktur; kızdıkça gülünç, baltâ iğrenç olurum. Öfkem de fikir- lerim gibi iğretidir. Fakat ikinci takdirde kızmam, etine bıçak saplanan adamın bağırması gibidir. Fikirlerimiz, kanaatlerimiz bizim etimiz olma- hdır; ancak © zaman muhterem ve velüttur, çünkü ancak o zaman içlerinde kan ve hayat vardır. “Nekadar tehzil edilirse edilsin, “ divit divide dövüş ,,te bir nevi kahramanlık vardır; çünkü ona girişen, kanaati uğrunda gözünü, başını tehlikeye koyuyor demek- tir. “ Akademik münakaşa ,, nın temin edeceği zafer bize bir cilâ olabilir; fakat kanımıza malol ması imkâm bulunmıyan zafer içimize işliyebilir mi? Akademik münakaşa hani şu “statugus, nun muhafaza edilmesi Şşartile © açılan muharebelere benzer: harp zevki için harp, münakaşa için münakaşa. OBelâgatimizi (isbat etmek için münakaşa! Akademik münakaşa bunun için bhodgâmlı- ğın, nahvetin en çirkin şekille- rinden biridir. Bu sözlerimle bizim edebiyat münakaşalarımızı osevimli oObuk duğum © zancdilmesin; (bilâkis, onlardan nefret ediyorum. Çün- kü onlarda kavga değil, dövüş değil, iftira var. Biribiri ile kav- ga ederken hocadan istimdat eden çocukların çirkinliği var. Hemen hemen bepsi saadetten ayrılıyor; fikirlerine edilen tarize karşı koyacaklarına şahsa hücu- ma kalkışıyor, münakaşayı başka sahalara Ogötürmek (istiyorlar, Hem de kendilerme (hariçten dım geleceğini ümit ettikleri Yahalara götürmek istiyorlar. Fikri zannettiğin bir hareketinin ku- surlarını göstermeğe ı bir adam beni ““menfilkle,, itti. ham etmişti; bir başkası da nim gençlere düşman olduğumu söyledi. p Bütün bunlar kanaatsizlikten doğuyor; müdafaa edilecek ka- naatleri yok; ohepsinin gayesi kendilerini göstermek. Kendile- rini gösteriyorlar, bütün çirkin- likleri ile. Salihiide Arpa Satışı Salihli (Hususi) — İzmir tüc- carları buraya gelerek zürram elinde mevcut olan arpaları kâ- milen satın aldılar. Fiatlar iki kuruş onparadır.