16 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayla Halkın Sesi Sanayie Verilen Ehemmiyet Son seneler zarlında memleketin her köşesinde yeni yeni fabrika- lar açılıyor. Bundan sonra Tür- kiyenin bir de sanayi cephesi olacaktır. Bu husüsta halkımız diyor ki: Şemsettin Bey (Lâleli caddesi 12) — Avrupa ve " bilhassa Almanya sanayii bir tevakkuf devresi geçiri- yor. Birçok fabrikalar işsiz olduğu için işlemiyor. Sanatkârlar kahveha- melerde iskambil oynuyorlar. Bu iş- sizlik bizim gibi yeni sanayileşme azminde bulunan devletler için çok müsait bir fırsattır. Biz bündan isti- fade ediyoruz. (Sümer Bank) ta bu işe ehemmiyet verecekmiş. Genç Türkiye bütün dünyayı kıskandıran bu İşte sonua kadar azmedecek ve muvaffak olacaktır. » Ferit B. (Fatih Gelenbevi sokağı 7) Sultanlar zamanında Türkler ten- beldir, iptidaidir, makine almıyorlar, fabrikaları yoktur diye ayıplanıyor- lardı. Ecnebiler şimdi bizde sanayiin tesisini hoş görmüyorlar. Biz kendi kendimiz için çalışıyo- ruz. Cümhuriyet ;Türkiyesi kapitülâs- yonlar zincirinden kurtulmuştur. Ken- di ihtiyaçlarını kendi topraklarında yaratacak, harice para vermiyecektir. Kendi göbeğimizi kendimiz keseceğiz. » Mehmet Bey ( Sultanahmet Alem- dar mahallesi 71 ) — Bugün dünyada her millet kev- di yağile kavrulmıya çalışıyor. Bütün ihtiyaçlarını dahilden tedarike uğra- şıyor. Biz de memleketimizde fabrika- lar kurup bütün ihtiyaçlarımızı dahil- de imal edeceğiz. Artık bir mevadı iptidaiye memleketi- olmaktan çıkıp bir istihsal ve sanayi memleketi ola- cağız. Tabil bu, xziraati ihmal öde- ceğiz demek değildir. 24 Saatin.. , A J. * Haâdiseleri Kadir isminde biri, , Şehremi- tinde mütekait Cemal Beyin iki kuzusunu çalarken yakalanmıştır. * Şoför Agop'un 1282 nu- maralı otomobili dün Beyoğlun- da posta motosikletine çarpmış ve hasara uğratmıştır. X4 Osip isminde biri tramva- ya atlarken düşüp yaralanmıştır. * Vatman Mehmedin idare- sindeki tramvay, Beşiktaşta şoför smailin otomobiline çarpmış ve ehemmiyetli surette hasara uğ- ratmıştır. * Ankara'caddesinde Cemal Beyin evini tamir eden Ali üsta muvazenesini kaybederek düşmüş ve yaralanmıştır. 36 Sabıkalı Karagöz - Niyazi | Beşiktaşta kunduracı Mustafamın dükkânından -bir fotograf maki- nesi çalarken yakalanmıştır. * Üsküdarda — şüpheli bir * vaziyette dolaşırken yakalan Rıza isminde birinin üzerinde bir pa- ket erocin bulunmuş ve müsadere edilmiştir. on Postanın Resimli Hikâyesi: SON POSTA DAHİLİ HABERLER Müebbet Mahkümlar.. Müddeiumumilik Dün Vekâletin Mütaleasını Anlamak İstedi Ceza Kanununun son tadil edilen maddelerine göre : Adi hapis cezalarının azami haddi (20) seneden (5) seneye, ağır hapis cezalarının azami haddi ise (30) seneden (20) seneye indirilmiştir. Acaba kanunun bu hükmünden de - istifade ederek hapis- haneden çıkarılması icap eden mahküm var mıdır? Müddeiumumilik dün bu nokta; (5) seneden fazla adi hapse ve (20) seneden fazla ağır lıırc mahküm olanların dosyelerini çıkartarak vermiştir. Komisyon evrakı eski cezaları vermiş olan mahkemelere gön- tetkik komisyonuna derecek, kanunun bu kısmından lâzımgelenler varsa hülgmünü alarak bunları serbest bırakacaktır. Bu bakışa göre (5 ) seneden ve (20) seneden fazla ağır hapse bugün istifade etmesi fazla adi hapse mahküm olanlar yı anlamak üzere ' var ise cezaları bu ( 5-) ve ( 20 ) haddine ine- ceği için bu müddeti ikmal etmişlerse birakılacaklar demektir, Hapisanede 24, 27, 28 ve 30 seneye mahküm olan epice kimse vardır, bina- enaleyh istifade edeceklerin miktarı da epicedir. serbest A Yeni kanunun eskiden müebbet kürek hapsine mahküm iken cezaları müebbet adi hapse çevrilmiş olanlar hakkında sarih bir hükmü ihtiva etmediği görülmüştür. Fakat diğer taraftan yeni kanun adi hapis müddetinin azami haddini beş seneye indir- miştir. Acaba müecbbet kürek cezaları hapse tahvil edilmiş olanlar adi hapis cezasının azami haddi (5) sene olduğu için bu hükümden istifade ederek ger- best birakılacaklar mı? Adliye bunun üzerinde tet- kikat yapmaktadır. Müddeiumumilik dün vekâlete muracaat ederek mütalaasını sormuştur. Bakaloryada Üç Defa Dönen Talebelerin| Vaziyetleri Tetkik Ediliyor Mevcut talimatnameye göre üç defa bakalorya irip te muvaffak olamıyan tale- geler bir daha bakalorya imtiha- nına kabul edilmemektedirler. İstanbulda yalmzo rtamektep talebesi olmak üzere bu vaziyet- te olan talebe mikdarı 170 i geç- mektedir. Bunlatın yaşı" 15 - 16 arasındadır. Bukadar genç - tale- belerin üç defa bakalorya - imti- hanında kazanamadılar diye tah- silden büsbütün mahrum edilme- leri nazarı dikkati celbetmiştir. Bunlar — hakkında” bir kolaylık gösterilmesi için Mâarif Vekâleti nezdinde — teşebbüslerde bulunu- lacaktır. T * Kj Bir Hanım Kız Mülkiyeyi Bitirdi Bu sene ilk defa olmak üzere Mülkiye Mektebinden — Sabiha Hanım isminde bir hanım me- zunolmuştur. Sabiha Hanım mek- tebin idari kısmını * bilirmiştir. Kendisinin — ileride kaymakam olmak — üzere — şimdilik — maiyet memurluğu — istiyeceği — söylen- mektedir. Sultanahmet Parkının par- maklıkları iyi yapılmamış Sultanahmet meydanında yeni | apılan parkın parmaklıklarına ıonulın tellerden — bazılarının şimdiden koî;ıuğn ve kırıldığı görülmüştür. Diğer parkların ke- narlarındaki — parmaklık — telleri senelerdenberi kırılmadığı halde bunların daha şimdiden bozulması nazarıdikkati celbetmiştir. Bele- diye fen heyeti bu parmaklıkların tellerini tetkik ettirecektir. (Eon Postanın Resim imtihanma | Bir Günde Beş (Kaçakçılık Vak'ası Yapıldı Muhafaza teşkilât dün beş kaçakçılık hâdisesi meydana ç- karmış ve muhtelif kaçakçıları ihtısas mahkemesine sevketmiştir. Vak'alar şunlardır: 1 — İskenderiyeden gelen An- kara vapuru yolcularından Mat- mazel Marinin üzerinde ipekli kumaşlar bulunmuştur. we 2 — Bulgaristandan gelen Ev- laldiye motorunda dört kiloya 'ya- kın barut, bir miktar kapsol, saç- ma yakalanmıştır. — * n 3 — İneboludan gelen Mehmet Efendi isminde birinin eşyalârı' üzerinde kaçak cigara bulunmuş, isar idaresine gönderilmiştir. 4 — Karaköyde” bir rum ve Ve iki arkadaş çakmâk - taşı ahp satarken yakalanmıştir. Bulunan çakmak taşı miktarı 700'dür. 5 — Taş kışla alay kuman- | danı “Taşkışla — civarında rar ve eroinle geçen beş kişiyi yakalıyarak muhafaza baş müdü- riyetine teslim etmiştir. Bunlardan ikisi sakallı ve diğer üçü gençtir. Polise gönderilmişlerdir. * Bundan başka Makdirya va- e- eşya ve memurlara rüşvet tekli- purunda bulunan muhtelif kaçık,.î | (finden dolayı yakalanan vapur su- | varisinin muhakemesine 'dün seki- ı zinci İhtıisas mahkemesinde baş- | Muhakemede lanmıştır. samiin faretten bazı kimseler de bulun- ı sıfatile Taymisin muhabiri ve se- V muşlardır. » Bacalarda ki Seyrisefain işa- retleri kalkıp yeni işaretler konulun- ne oldu.. | Maznun İraniı On AyHapse Ve2370Lira Cezaya Mahküm Edildi Galatada Karaoğlan sokağında tütüncülük yapan İranlı 73 yaş- larında İmamoğlu Hüseyin Ef. nin dükkânında 2840 gram kaçak esrar yakalandığı için arkadâğı Leon Efendi ile beraber; tevkif edilmişti. Dün Adliyedeki İhtısas Mahkemeşsinde — muhakemelerine devam edilmiştir. - Mahkeme lıcîçakçılığıü sabit | DN cah hücalı yi TENELS a Fakat yaşı fazla olduğu için cezası on ayâ indirilmiştir. Ayrıca 2370 lira para cezası verecek- tir. Arkadaşı Leon Efendi de iki ay hapis' yatacak ve 'beş lira da ağır para cezasi verecektir. Katil Yanaki Altıncı Müstantiklikte Perşembe günü gece Edime- kapı haricinde yanaşması Necip efendiyi — öldürdü; zannı - ile tutulan bahçıvan Yanaki hakkın: daki- tahkikat — bitmiş ve dün altıncı müstantikliğe verilmiştir. Yanaki suçunu inkâr etmektedir. . Yalnız hâdise gecesi kahvehane- de bulunan yirmi şahit cesedin yanında bulunan gözlüğün Yana- kiye ait olduğunu , söylemişlerdir. Yanaki o gece saat üçte iddia- ya göre düşürdüğü gözlüğü al- mak için cesedin yanına gider- ken korucular t&rafından yaka- lanmıştır. Yanaki ifadesinde ben Apustol'a pırasa fidanı — almıya idiyordum demiş. Apustol &fen- âi çağırılınca da. iskeleye gide- cektim deye ifadesini değiştir- miştir, * «4 Hele uzaktan seyrine do- yum olmıyor.. | ru çıkıyor mu? Sen ona bakl.. Günün Tarihi Kayseri Fahrikası 6 Ay sonra Çalışacak Kayseride kurulacak fabrikanın ha- arlıklarına başlanılmıştır. Fabrikamın altı ay sonra çalışır vaziyete gelmiş olmasına gayret edilmektedir. Rusyadan gelen projelerin tetkiki için bir komisyon teşkil edilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Âli İktısat Meclisi Ankara 15 — Âli iktısat meclisi höyeti umumiye halinde toplanmıştır. Bu toplanışta meclisin bünyesi ve umum! kâtiplik töşkilâtının daha fay- dalı bir şekilde çalışması için n& gibi tadilât ve tekemmülât icrasına lüzrum görüldügü —hakkında Başvekâletten reisliğe yazılan tezkere okunmuş ve bu işin tetkiki ve raporun ibhzarı için yedi kişilik bir komite teşkil edilmiştir. Dolar Biraz Yükseldi Dün Avrupadan Dolar telgrafı biraz yüksek gelmiş, bunun üzerine perşembe günü 144 kuruştan mua- mele gören dolar dün 147 den muâ- mele görmüştür. Bu rakamlara göre Dolar perşembe günkü vaziyete gö- re 3 kuruş yükselmiştir. 100 Leh Talebesi Geliyor Yarın İstanbula 100 Leh talebesi gelecektir. Bunların hepsi yüksek tahsil talebesidir. Burada — muhtelif — müesseseleri gezeceklerdir. Talebeler Maarif ida- resi namına karşılanacaktır. Misafirlere Ziyafet İstanbul 15 — Celediye reisi Mu- hittin Bey dün limanımızda bulunan Aris Yunan mektep gemisi kuman- dan ve zabitamı şerefine büyük bir öğle — ziyafeti, — Şehrimiz — Yunan jemeral konsolosu da saat 17,30 da Yönsü * konsalosbanesinde bir. çaş ziyafeti vermişlerdir. Her iki ziyafet büyük bir samimiyet içinde geç- miştir. Kenan B. Geldi Epeydenberi — rahatsız bulünân Müddeiumumi Kenan Bey dün Adli- yeye gelmiştir.. Kenan' Bey' âyın yirmisine kadar mezundur. - Yirmi> sinden. sonra işe başlayacaktır. - Zahire Borsasında Vaziyet. Dü; îıılolıldıı İstanbula . 23 vagon buğday gelmiş ve iyi mal- ların okkası allı kuruş beş paradan' satılmışlır. Tiftik piyasası gunıç. küvvetlenmektedir. Fiyat 60- kuüs ruş-arasındadır. Satıcılar nazlı dav« ranmaktadırlar. Eski Afyonlar üzerine muamele bir kaç gündenberi “dur- muştur. Mısırda Prens Seyfettini Hacrettiler Şehrimizde bulunan Miısır prens- lerinden Seyfettin Beyin burada Ul. viye H. isminde bir hanımla evlendi. gini ve nikâhlarının Kadıköy beledi. ye dairesinde yapıldığımı yazmıştık. Bu evlenme Misrla haber alınınca Prensin vasisi süsünü taki- nan Prens Mehmet Ali, geri mah- kemeyi sarayına davet etmiş — ve prensin evlenmesine muvafakat etme- diğinin — mahkemece retinen - tesçil edilmesini istemiştir. Şeri mahkeme Prensin bu talebini kabul ederek eti resmen tesçil ve Prensi m hacretmiştir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Hasan Bey — Bacadaki işarete aldırma dostum, bu işin dumanı doğ- . *