16 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İzmir'de İncir Ve Üzüm Satışları İzmir (Hususi) — Ticaret odası üÜzüm ve incir hakkında yeni bir rapor hazırlamıştır. Bu rapora göre Haziran ayında İz- borsasından — 1,296,330 ve mevsim — iptidasından — Haziran nihayetine kadar da 55,476,317 kilo üzüm satılmıştır. Ayni ay içinde 1840 mevsim iptidasından Haziran nihayetine kadar da 15,418,318 kilo —hurda incir satılmıştır. Borsada üzüm satışları 13,5 ile 22 kuruş arasındadır. Yalnız hurda incir Üüzerine muamele olmamıştır. Diğer hur- da incir dört buçuk kuruştan sa- tılmıştır. Haziran ayı zarfında yapılan üzüm ihracatı 1,190, 471 kilodur. İncir ihracatı 246,963 - kilodur. Mevsim iptidasından Haziran ni- hayetine kadar 59,363,192 - kilo üzüm ve 26,063,344 kilo incir ibraç edilmiştir. Bundan başka ticaret odası- nn tanzim ettiği aylık bir rapor- da muhtelif mahsullerin de ticari vaziyeti şu suretle tespit edil- miştir: Haziran ayı içinde İzmir bor- sasında afyon mhsulü 780 - 950 kuruş üzerinden 2322 — okka, arpa 3,10 3,30 kuruştan 56320 okka, bakla 3,30-4,20 kuruştan 4720 okka palamut behr kantarı 100-290 kuruştan 32067 kantar, pamuk 42-49 kuruştan — 529950 okka, zeytin yağı 30 34, 5 ku- ruştan 200600 okka satılmıştır. İzmir limanından haziran ayı zarfında muhtelif ecnebi memle- ketlerine 548289 kilo tütün, 7168 kilo afyon, 1618511 kilo palamut 222011 kilo palamut bülâsası, 21984 kilo meyan kökü, 442550 kilo zeytinyağı,! 121000 kilo arpa, 230080 kilo pamuk ihraç edi- Samsun'da Bu Sene Fazla Miktarda Karpuz Ekildi Samsun, (Hususi) — Bu sene Samsunda pek — fazla karpuz ekilmiştir. Samsunun en iyi kar- puz yetiştiren köyü — muhacirle meskün olan 80 haneli Taflan köyüdür. Köy halkı çok - çalış- kandır. Sabil taraftaki bütün ba- taklıkları kurutmuşlar ve buraları karpuz tarlası yapmışlardır. Taflan köyü ile Canik köyü arasında daimi bir arazi münaza- ası vardır. Samsun valisi bu arazı ihtilâfım bizzat halle karar ver- miştir. Gerede'de Halk Bir Orta Mektep İstiyor Gerede, (Hususi) — Kazamızda okuma hevesi gün geçtikçe art- maktadır. Bu sene kaza ilkmek- teplerinden 85, köy mekteplerin- den de 250 talebe çıkmıştır, C. H. F. ortamektep ve lise tah- sili yapmak istiyen talebeleri himaye etmektedir. Fırka koruma teşkilâli bu sene Kastamonu, Bolu, .stanbul, Edirne, Balıkesir Bursa lise ve ortamekteplerile sanayi ve muallim mekteplerine S0 talebe yerleştirmiştir. Şimdi halk, bir ortamektep tesis. için vaki olan temenmnilerine fırkanın tavassutunu istemektedir. Geredede muallimler üç ay- danberi maaş alamamışlardır. mir | | andırm_afdainşîat Faaliyeti Belediye Hâğv;hl;ın Çeşme Yalakla- rından Su İçmelerine Mani Olmalıdır Bandırma (Hu- susi) — Şehri- mizde inşaat fa- aliyeti günbegün ilerlemektedir. Memleketin — te- rakkisi için bazı kimseler hayırlı işlere — teşebbüs etmişlerdir. 127 inci alay kuman- danı — Süleyman Beyin himmetile bir askeri mah- fel inşasına baş- lanmiştır. Mustafa Efendi elektrikle mü- cehhez bir marangoz fabrikası inşasına başlamıştır. Belediye ile su şirketi arala- rında zuhur eden ihtilâftan dolayı mahkemeye düşmüşlerdir. Muha- kemenin neticesine kadar şehire Marangoz fabrikasının temel atma merasimi getirilecek iyi su tehir edilmiştir. Gönen takımı ile Biga takımı arasında Bandırma sahasında bir maç yapılacaktır, Mıntaka lik maçında galip gelen takım ile pazar günü Bandırma İdman Yurdu oynıyacaktır. Şehrimizde bir deniz hamamı in- su içmeleri de sokakların kirlen- mesine sebep olmaktadır. Bele- diye ya hayvanların çeşme yalak- larından su içmemelerini veyahut su içen hayvanların bıraktıkları kirlerin temizlenmesini temin et- melidir. Bu, şehrin sıhhati namına Tâzımdır. Adıpızınndı Bir Adam Karısını Tabanca İle Öldürdü Adapazarı, (Hususi) — Ebcel- ler köyünde bir cinayet olmuş, bir adam karısını tabanca ile öl- dürmüştür. Cinayetin sebebi ka- dının kocasınm evinden kaçması- dır. Karısını öldüren adam Mümin oğlu Hamittir. Hamit bir müddet evvel köyde Karayakalı Fatma ile evlenmiş, fakat evlendikten sonra bir başka kadınla alâka ::yehlı etmiştir. Karıs Fatma alâkayı haber almış, ve koca- sile kavga etmiş, kocası da Fat- mayı adamakıllı dövmüş ve birkaç yerinden yar. 'e 1 Fatma da bu vaziyet üzerine evden kaçmıştır. Hamit karısının bir daha eve avdet etmediğini gürünce çıkmış, aramış, bulmuş, evine götürmek istemiş, fakat kadın eve dönmemekte ısrar et- miştir. Bu ısrar Hamidi büsbütün kızdırmış, — tabancasını “çekince Fatmanin üzerine boşaltmış ve kadıncağızı vurup - öldürmüştür. Hamit yakalanmş ve adliyeye teslim edilmiştir. Düzce'de Gençler Birliği Bir Bando Teşkil Edecek Düzce, ( Hususi ) — Fırka, Düzce gençler birliğine nakden muavenet ederek bir bando t kiline karar — vermiştir. o levazımını tedarik etmek ve bir musiki muallimi bulmak için Birlik idare heyeti azasından Ali Bey İstanbula hareket etmiştir. Ban- doya alınacak %mçler 18 yaşm- dan aşağı ve 20 yaşından yukarı olmıyacaklardır. Bli,rliğ'ind:porbıubuinde hara- etli bir faaliyet ba; . Spor- :ıılnv yakında Bolmıpmn takımlarile maç yapacaklardır. Denizlide Bir Köprü Yapılıyor Denizli, (Hususi) — Acısu ü- rindeki mercan köprüsünün 36 metre açıklığında demir olarak eniden yapılması için bir müna- asa açılmıştır. Bitlis Jandarma Mektebi — e SmRemara y e F Bitlis ( Hususi ) — Şehrimizdeki jandarma mektebi her ciddi müessese gibi sessiz sedasız çalışmakta, her sene kıymetli mezunlar yetiştirmektedir. Bu sene mektepten mezun olan jandarmalarla, jandarma alayı, kıdemli yüzbaşı Ali Rıza Bey tarafından teftiş edil- miştir. Gönderdiğim resim bu teftiş esnasında alınmıştır. ar[u Elektrik Fabrikası KA Çov)ııııı aydınlatan makine Çorlu (Hususi) — Kasabayı aydınlatan elektrik şebekemiz 105 beygir kuvvetile çalışan bir motöre bağlıdır. Ayrıca 45 beygir kuv- vetinde bir yardımcı motör vardır. lektrik fen memuru Beyin dikkatli ve itinalı çalışması neticesi olarak bu iki motörden en azami randman alınmaktadır. Mevcut elektrik istihsal merkezi Çorlunun ışık ihtiyacıma kifayet etmektedir. Orduda Bir Müsamere Ordu, (Hususi) — Halkevi temsil heyeti tarafından Akın piyesi temsil edildi. Temsil mu- hitte çok büyük bir alâka uyan- dırdı, müsamere üstüste üç defa tekrar edildi. Akşehirde Maden Bulundu Akşehir, (Hususi) — Şehrimi- zin Şihor çiftliği civarında göz- taşı ve soda madenleri bulunmuş ve İzmir maden idaresine bildiri- miştir. tetkikat yapılmaktadır. Sındırgı Ziraat Bankasının Teftişi Sını lusuşi) — — Ziraat bıııl:ıııduılîılfııg;ı 40-4)5 bin liralık muamele yapmaktadır. Bankanın iki seneüi hesabatının tetkiki için buraya iki müfettiş fnde— rilmiştir. Bir buçuk aydanberi teftişlere devam etmektedirler. İzmirde Kaçak Rakı İzmir, (Hususi) — İkinci Sul- taniye mahallesinde Salih oğlu Enverin. evinden on bir kile ka- çak rakı bulunmuştar. Klor Gazinin Tesirleri Ve Sanayide İstimali Büyük harpte Almanlar yeni bir harp silâhı keşfettiler. Bu klor gaziydi: Bu gaz mayi halinde iken çelik tüpler içinde ve ağızları kurşun boru ile kapalı olarak cepheye sevk edildi ve rüzgâr vasıtasile; tüplerdeki gazler tama- men Fransız mevzileri üzerine neşredilerek — hiç bir müdafaa vasıtası ve korunma çaresi olmı- yan Fransızlara yirmi bin kadar zayiat verdirildi. Bunun üzerine — Fransız'larla diğer muharip dvletler de almış oldukları bu dersten istifade ede- rek aynı yolda çalıştılar ve kimya harbinin esaslarını ortaya koydu- lar. Çalışan dünya ilim ve fen adamlari mihayet birçok şeki- lerle.. birçok yakıcı, bogucu, yara- layıcı gazler icat ettiler... Ve bunların kullanılışlarını kolaylaş- tırdılar. Toplarla, tayyarelerle bile bu gazlerden mermi ve bomba şeklinde atışa başlanıldı.. demek oluyorki yarınki harplerde sa- de cephelerdeki bütün memle- ket ve millett de - düşman silâhlarının — tesiri altındadırlar. Bunun için fen bu sahada çalış- mış, korunma çarelerini bularak halkı ve memleketi bu uçucu ve yayılıcı belâlardan kurtarma im- kânlarını hazırlamıştır. Alman kimyaker tarafından keş- folunmuştur. Sarı yeşilimtrak bir renkte, havadan iki buçuk defa ağır bir gazdir. Sanayide su tas- fiyesinde kullanılır. Sulu gıdaları hamızlatarak — ekşitir. mahsus tahriş edici bir kokusu vardır. Gaz halinde iken demire tesir eder. Altı atmosfer tazyik altına alımdığı zaman mayi haline ge- çer. Ve bu zaman çelik — tüplere alınarak muhafaza olunabilir ve sanayide bu suretle kullanılabilir. Bir litre mayi klor bir buçuk ki- logram ağırlığındadır. Bu miktar mayi klor gaze tebeddülü halin- de 463 litre gaz husule getirir. Klor; havada yüzde bir mik- tarında bulunduğu zaman insanı öldürür. Amerikan tecrübesinin 1925 te verdiği neticeye göre bir metre mik'abı havada 90 gram klor bulunursa bir dakika zarfında insanı öldürmektedir. Klor insanı kan kustura kustura öldürmektir. Klorun — kimyevi harp mad- deleri içinde yüksek bir ehemmi- yeti vardır. Sanayide istifade edilen Klorun kâğıtçılıkta, kireç kaymağı — imalinde, — mensucat sanayünde, Javel ve ıgbarrak suları gibi çamaşır suları imalin- de fevkalâde hizmetleri vardır. Büyük harpten evvel Almanlar tarafından senede yetmiş bin ton istihsal edilmekte olan klor gazı harpte dört misline çıkarılmış ve aynı seneler zarfında Ameri- kalılar ayda yirmi bin ton Fran- sızlar ise günde elli tona kadar klor — istihsalâtı — yapmışlardır. Evvelleri satış mahalli - olmıyan ve pek tuli bir vaziyette kalan bu gaz harpte ve harpten sönra pek kıymet kazanımnıştır. Kimyager: Seyli