21 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

21 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa l Dünya Haâdiseleri ! ı Dünyanın En Karışık Cemaati... Irk itibarile dünyanın en ka- rışık — cemaatini muhakkak ki Sov- yet Rusya fede- rasyonuna dahil milletler teşkil ederler. Son yapılan bir istatis- tiğe göre, elyevm Sovyet Rusya- da lg yeti anlaşılıyor. Umumi nüfusa göre hahiki Ruslar yüzde elli ikiyi teşkil etmektedirler. Onlar- dan sonra nüfus kesafeti Ukran- ya'llardadır. Bu millet te umumi yekünun yüzde yirmi ikisini vü- cude getiriyor. Sonra sırasile Beyaz Ruslar, Kazaklar, Tatarlar, Yahudiler, Türkler ve Almanlar gelmektedir. Beyaz Ruslar 3 mil- on, Kazaklar 4 milyon, Tatarlar ğ milyon, Yahudiler 2 milyondan fazla, Türkler 2 milyon olmak üzcre hesap ediliyorlar. Almanlar, daha ziyade Volga havzasında toplanmışlardır. Bir boçuk milyo- nu tecavüz ediyorlar. Bunlar, (190) » bulan milletler listesinin başlıcalarıdır. Bu liste içinde öyleleri vardır ki bunların, Rus Camiası arasında bir veya birkaç mümessili vardır. Meselâ Buduhi denilen bir cemaat vardır. Bugün münkariz olmuştur. Rusyada, bu cemaatten ancak bir tek adam kalmıştır. Kusyada Bulunuyor * İşıiılikle mücadele — etmek, boş duran fabrikalara iş bulmak için Ame- rika hükümetinin otuz iki harp ge- misi yapmak ka- rarını vermesi bü- tün dünyada fena bir tesir yap- tı. Çünkü sulhusüküna — harp vasıtasile hizmet edilebileceğini hiç kimsenin aklı kabul edemezdi. Netekim öyle oldu, bu karar çok:fena tesir yaptı,, Amerika âye Nazırı M. Svanson — bu fena . tesiri gidermek maksadile Amerikanın donanmaları mesele- iAmerika Do-| nanmasını Kavvetlen- diriyor si hakkındaki fikirlerini bir daha | izah ve ilâna lüzum görmüştür. Bu zatın beyanına göre, Ameri- ka hükümeti, —donanması için Makon ve Akron sisteminde ye- ni balonlar yaptırmıyacaktır. Ja- mların baş döndürücü bir faa- metle donanmalarını kuvvetlen- dirmekte — oldukları — şayialarına elince; Japon hükümeti, mua- edelerin tayin — ettiği esaslar dahilinde ve kendisine verilen hakka dayanarak - istediği gibi donanmasına yeni cüzüler - ilâve edebilir. Amerika ise, bu sene, kendi donanması için 86 milyon dolar sarfedecektir. Bundan baş- ka eski sistem zırhlıların asrileş- tirilmeleri için ayrıca yedi mil- yon dolar tahsisata ihtiyaç var- dır. Bu paranın alınmasına çalı- şılıyor. Alınır. alınmaz eski Zırh- hlarda tadilât yapılacaktır. * memurları, geçen Rozenfeld - isminde bir sabıkalıyı hu- ele dut haricine at- a mışlardır. Çünkü Adam Rozenfeld birçok cürüm işlemiş bir Lehli'dir. Bittabi atıldığı yer de Leh hududu olmuş- tur. Fakat Leh memurları Rozen- feld'in Leh tabiiyetinde olmadığını iddia —ederek mücrimi — kabul etmek istememişlerdir. O suret- leki, bu adam, ne Çek toprak- larına dönebilmiş, ne de Lehis- tana girmiştir. Hudut haricine atıldığı noktada, iki memleketi ayıran köprünün tam ortalık yerine gelerek durmuştur, yiye- ceği — içeceği —yoktur, — orada öylece beklemekte ve bir karara inlizar etmektedir. * ek gün, Vatansız | 0 muhtelif ırkın mevcudi- | SON :POSTA GAZETE FOTOĞRAFÇILARI... Hayatlar_ı“_'l';ğlf_e_dg (_îeçen İnsanlardır Gazete Fotoğrafçısı On Dört Milyonlulî Türkiyenin Birer Göz Doyurucusudur Hergün gazetelerde — birçok | resimler görürsünüz: Tevik Rüştü Bey Londraya giderken, Balat cinayetinin failleri, Galatasaray Fener maçında heyecanlı bir an, Zaro Ağa yeniden evlenmek isti- yor, dünkü fırtınada yıkılan bir ev, feci bir otomobil kazası, dün- kü oötomobil yarışları, Rusların Milli takımımıza ilk golleri, Milli Talebe Birliğinin dünkü heyecanlı nümayişinden üç estantane ilâ. İlâ.. Acaba hiç me- rak edip te, bu resimlerin ne bü- yük külfetler, ne ağır zahmetler © - altında çekildi- * ğini düşündünüz mü?.. Gazete fotoğ- | rafçısı nası! çalı- şıir, nelere - kat- lanır, nasıl resim çeker, ne gibi müşkilâtla kar- şılaşır, — gazete fotoğrafçısının vazifesi, — açık- Eözlüğü, giriş- inliği nedir, bu mesleğin zevki, güzelliği, külfeti, sıkıntısı neler- dir, gece ve gündüzün gazete fotoğrafçısına yarıyan kısımları, işin ve çalışmanın gazete fotoğ- rafçısına gelen tarafları hangileri dir, dünyanın en iyi gören en iyi tesbit eden mesleği gazete fotoğ- rafçılığı mıdır?.. İşte ben bütün bu suallere, bir çırpıda cevap vermek için, size şu yazıyı yazı- yorum, * Bir gazete fotoğrafçısı sabah- | leyin gazetenin servis defterinde şu vazifeleri yazılmış bulur: “Milli Talebe Birliğinin bugün bir nümayiş yapacağı söyleniyor.. tetikte bulunalım. Sinema yıldızı Don Jose Mujika geliyor. Entere- san birkaç resim çeksek fena elmaz... Balat cinayetinin failleri bugün tutulabilir, Hasköyde perili bir ev varmış, sahibinin resmi, gümrükte herkangi bir kaçakçılık vak'asım kaçırmıyalım, günün re- simleri.,, İlâ., İla.. * Fotoğrafçı şimdi, bunları bir sıraya koymakla mükelleftir. Çün- kü saat ve dakikanın onca büyük bir kıymeti vardır. Sabuhın saat onundan akşam altıya kadar, bü- tün bu işleri, bir tanesini kaçır- mamak şartile tesbit etmek lâ- zamdır. Fotoğrafçı derhal paçaları sı- var, ve omuzuna fotoğraf kutusu- nu vurduğu gibi sokağa fırlar. Türk gazetelerinin fotoğrafçı- ları, ecnebi meslektaşları — gibi, birbirinden ayrılmazlar, gazete- || sinden çıkan bir fotoğrafçı, der- (| * hal diğer gazetelerin fotoğraf oda- larına, arkadaşlarına koşar, bu su- retle, bazan dört beş fotoğrafçının küçücük, daracık bir odada top- landığı olur. Bü oda onların he- men hemen bütün hayatlarıdır.. Işıksız ve havasız, karanlıkta ça- lışırken, ekseriya günün dedi ko- dularını konuşurlar. Bu karanlık odada, bin bir cam parçası, fotoğraf kartı, tahta kutular, sandıklar, kâğıtlar, adese- ler, eczalı eczasız sularla dolmuş küçük leğenler, şişeler, mekineler, vardır.. İşte bu haddi zatında pek ehemmiyetsiz görünen oda, her gazetenin bütün ruhunu, bü- tün hareketini teşkil eder. * | Matbaa merdivenlerinden hız- | la inen fotoğrafçılar caddeye çıkar çıkmaz derhal bir halka halinde toplanırlar. — Sen nereye gidiyorsun? — Joze Mojikaya.. Bak saat bir.. Bir buçukta vapur geliyor. — Hep beraber gitsek? — Ya Balat cinayeti ne ola- cak ?.. — Onu da Hilmi gider, alır!. — Razı mısın Hilmi? — Bence hepsi bir hesap!.. Kaçta buluşacağız? — Altı buçukta matbaadayız. — Haydi, — eyvallah... Bana bak Cemal.. Sen © cinli evi unutma.. İki poz al. Bozuk çıkmasın.. Galata rıhtimı hıncahınç dolu.. İğmne atsan yere düşmez.. Kim bilir Aynştayn, Bergson ve Kip- ling gelse, bu kuru taşlı rıhtım boyunda kaç kişi görünür değil mi? Vapur rıhtıma yanaşır yanaş- maz, gazete fotoğrafçıları merdi- vene doğru hücum ederler. Fakat stopl. Yasaktır.. Bırakmazlar !.. Burada fotoğrafçının bir çırpınışı, bir terleyişi vardır ki, sormayın gitsin !.. Don Joze Mojika güverte parmaklıklarından aşağı yılışık yılışık gülünce, fotoğrafçı derhal birinci pozu çekmiştir.. —Artık bağrışmalar, çığlıklar, ahlar, oflar arasında ruhsat çıkar, fotoğrafçı, (son PosTA TT DK aa AAA Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk garetesl İstanbul. Eeki t ıdl'eı Çatalçeşme ...ı.'i."ıi'.' 'Telefonı İstanbul - 20203 Posta kutusu: İstanbal - 741 'Telgrafi lstanbul SONFOSTA ABONE FİATİ TÜRKİYE ECNEBİ 1400 Kr. © Sene —2700Kr 750 , G Ay a00 G Vi 400 /Wt c Galen evrak geri verlimez Hânlardan — mes'uliyet alınmaz cevap için mektupl ara (6) kuruşluk Gül Nüvesl Tazımdır. Adres değiştirilmesi (20) kuruştur. | — Gazetemizde çıkan resim ve yanlana bütün hakları mahfuz ve gasetemize alitir. merdivenleri bir solukta Urmanır,, sinema artistinin sağından, solundan önünden, arkasından çeşit çeşit resimler çeker.. Bu iş şöyle yarım saatin içinde geçmiştir.. Hele sinema artistinin gülesi, konuşası, etrafındakilere ikide birde zırt zırt dönesi tutarsa, gazete fotoğ- rafçısı basar kalayı!. Sinirlenir, ter döker, küfür eder, durur... * Bir gazete fotoğrafçısı mut- laka dünyanın en katı yürekli ve pişkin insanı ol- ması — İâzımdır.. Neden mi?.. Me- selâ sizin gözü- nüz önüne 27 yerinden yaralı, kan içinde, göz- leri patlamış, çe- neleri biribirine girmiş, kaskatı, mosmor bir ce- set çıkarsalar ta- hammül edebilir misiniz?. — Hem buna yalmız w- zaktan bakmakla iktifa — edilmez.. Gazete fotoğraf- çısı, bu kanlı ve ölü cesede yak- laşması, sağında, solunda müna- sip bir poz araması İâzımdır.. Bazan ceset okadar şekilsiz hale gelmiştir ki, gazete fotoğrafçısı cesede bir şekil vermekle uğra- şır... Cinayet mahallindeki adam- larla, cesedi sağa sola çevir- tir, döndürür, başı altına bir yastık veya bir odun parçası koydurur resmini büyük bir itidal ve soğuk kanlılıkla çeker.. siz bunu yapabilir misiniz?.. * Gazete fotoğrafçısı mükem- mel bir koşucudur, her yere tır- manabililir, trenler ve otomobil- ler büyük bir süratle gider- ken pençereden sarkar, ken- dini dışarı verir, yalmız - bir aya- ğının kuvvetile bu korkunç süratte fotoğraf çekmiye, mükemmel ve enteresan pozlar almıya çalışır.. bazı maçlarda, saha içinde dört döndüğü için seyircilerin hakare- tine uğrar, hatta dayak yemek tehlikesi — bile vardır.. Gazete fotoğrafçısı daima itidal sahibi- dir.. bütün hâdiselerde, bir objek- tif kadar sakin ve soğuktur.. onun başı üstünde her an ölüm kuşu dolaşır.. meselâ nasıl mı? diyeceksiniz?.. — tasavvur — edin: Gazete fotoğrafçısı yüksek bir binadan resim alırken düşebilir. Kalabalık arasında - çiğnenebilir.. büyük bir nümayişte taşlanıp, linçedilebilir... Her hangi bir hâ- disede, sırf bir ufacık resim için tehdide, taarruza uğrayabilir, va- purdan, denize, tirenden raylar ve tekerlekler arasına yuvarlana- bilir, bir otomobil kazasına, bir delinin taarruzuna, bir cinayet esnasındaki atılganlığına kurban gidebilir.. ve daha tasavvur ede- mediğiniz, muhayyelenizin alama- dığı bin türlü tehlike ve korku içinde çalkanıp durabilirler!. x4 On dört milyonluk Türkiyenin, koca destek taşı nasıl Ankara caddesi ve civarı ise, bütün bu kalabalığın yegâne göz doyuru- V! Tııııı'ııı. İkemmei Karilerin Suallerine Cevaplarım Ali ve M. Remzi Beylere! — Maarif Müfettişliğine mü- racaat etmeniz daha — muvafık olur efndim. * Çeşmemeydanında 58 numarada mükim Mehmet Efendiye: — Resmi makamlara müra- caat etmeniz İâzımdır. Gazete ile bir şey yazmak imkânı yok- tur efendim. x Kırklarelinde Arif Saffet Beye: — Muntazaman idmanlar ve sporlarla zayıflıyabilirsiniz. Bini- cilik en iyi bir spordur. Bu hu- susta askeri biniciliğe ait güzel bir eser vardır. Askeri matbaada bulunabilir... Doktor — adresini Etıbba Odasından istemeniz da- ha muvafıktır. Dahiliye mütehas- sıslarımız. durürken — Avrupaya gitmenin muvafık olmadığı kana- atindeyiz efendim. * İmzasız mektup gönderenlere: — İmzasız ve sarih adresi muhtevi olmıyan mektuplar nazarı dikkate almmaz ve bunlara ce- vap ta verilmez. Mektup yazan karilerimizin sarih adreslerini ve imzalarını yazmaları — lâzımdır. İmzalarının neşrini istemiyenlerin imzaları neşredilmez. ———n cusu Ankara caddesindeki gazete fotoğrafçılarıdır. Siz “Acaba bu fotoğrafçılar kaç kişi?.. On beş yirmi mi?,, diye düşünmiye kalkmayın, kül- fetin, cefanin ve zevkin bütün hususiyetlerini taşıyan gazeteciler gibi, bunlar da nihayet mahdut- tur: Ve ön safta beş gazete için beş kişidirler.. Biri çok kısa boy- la, biraz şişman ve tam iktısat adamıdır. “Ak akçe kara gün içindir!,, düsturüu, temiz ve parlak objektifine hakedilmiştir. İkincisi bir mütefekkirdir. Çok konuşur, mütemadiyen hayatın felsefesinden bahseder.. Çocukluğundan beri fotoğrafa âşıktır.,, Bu sevgi onu iş esnasında bir hayli terletir, yüksek ağaç tepelerine, dam üst- lerine, tiren pencerelerine tır- manmaktan hoşlanır, acelecidir, işlerini daima mükemmel — yap- mıya çalışır. Üçüncüsü, ufak tefek ve uslu bir, çocuk gibidir. Sakin, uysal bir hali vardır. Daima sükünette ve sessiz kalır. Az konüşür ve çok dinler. Eördüncüsü, dünyanın en çok zevkle dinlenen bir insanıdır, Hele taklitlerde müthiş ustadır. Fakat uzun ve dik leğr merdiven çıkmakta da onun kadar hüner sahibi bir insan yoktur. Beşincisi de arkadaşlarının. en gencidir. Bu beş fotoğrafçıdan maada, birkaç hafta evvel, bir altıncı daha vardı. Fakat, bir yolunu bulup devlet işine girdi, matbu- attan çekilip gitti. İşte koca Türk matbuatının şimdi — yalnız beş fotoğrafçısı vardır. Hergün gazetelerde gör- düğünüz bütün hâdiseler, bütün vak'alar, bütün olup bitenler, hep bu dört gencin gözünden sizin gözlerinize böyle bin türlü zahmetle aksettirilir. — x « «