30 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Bg ve eg ve i ik e eg 2 Sey Halkın Sesi Fırınların Ve Ka- sapların Tahdidi Belediye fırınların tahdidi hak- kında bir rapor hazırladı. Bakkal yağcı ve kasapların tahdidi me- selesi de tetkik edilmektedir. Bu hususta halkımız diyor ki: Şevket Bey (Lâleli Şair Haşmet mahallesi 5) — Ben tahdit fikrini doğru bul- mam. Esasen ticarâtin serbestisi de buna imkân bırakmaz. Eğer fena ekmek yiyorsak, bakkallar ihtikâr, yağcılar tağşiş yapıyorlar, kasaplar halkı aldatıyorlarsa bu mahzurları kaldırack tedbirler alınınalıdır. Dük- kânlar Okapatılmakla bem devlet vergisini kaybeder, hemi de işsizlerin adedi artar, * Nuri Bey (Tepebaşı Tozkoparan mahallesi 35) — Kasapların, fırınların, bakkal ların tahdidi şehirde beklenen ucuz- luğu temin etmez. Bilâkis kalanlar azlıklarından istifade ederek ibtikâra bile yol açarlar, ticarette rekabet daima müstehlikin lehinedir. Belediye bu silâh: alırsa korkarım ki halkın aleyhine bir vaziyet hasıl olur. * Naci Bey (Fatih Kıztaşı 24) Ben fırınların tahdidini çok muva- fık buluyorum. Sermayesi ve cirosu az olan fırmelar meşru bir şekilde rekabet yapmak imkânın: bulama- yınca ya çeşmiden veyahut dirhem. den çalmak mecburiyetini hissedi- yorlar. Eğer fırn adedi azalır ve dalma dürüst iş yapan fırınlar kalırsa halk temiz ve moksansaz ekmek yiyebilir. Kasaplar ve held yağcılar tahdit edilirse belediye pek mühim bir iş görmüş olur. * Nusret Bey ( Kumkapı İbrahim Paşa çıkmazı 4 ) — Ben ticaretin tahdidinin kati- n aleyhindeyim. Bunlar sun'i ted- lerdir. e Muvakkattirlar. OVaziyeti ıslah için esaslı ve köklü tedbirler almak icap eder. Belediye hile yap- tırmamayı temin etmelidir. Bu da sıkı kontrolla olar. 24 Saatin Hâdiseleri Muzaffer isminde biri Balatta makinist Cemal Beyin ösatini çalarken yakalanmıştır. x» Beşiktaşta seyyar gömlek- ci Zehra Hanımdan gömlek al- mak istiyen Sait ve Halis ismin- de iki kafadar kadıncağızın bir- kaç gömleğini çalarken yakalan- mışlardır. » Kasımpaşada 'oturan Ah- met isminde birinin üzerinde ka- çak çakmak bulunarak müsadere edilmiştir. # Pangaltıda oturan Kadir ve İbrahim “isminde iki: kafadar bir kadın yüzünden dökmeci Ga- lip. Efendiyi: fena. halde dövmüş» lerdir. ileal ğ * Şoför Ahmet, Taksimde şoför Süleymanın 40 lirasım ça- larken yakalanmıştır. * Dün“ sabah Kadıköyden köprüye gelmekte olan Refet DAHİLİ HABERLER Büyük Maarif Kongresi Ağustosta Toplanacak Kongrede Esas- lı Islâhat Kararları Verilecektir Yeni ders senesi içinde İstanbulda büyük maa- rif hareketleri olacaktır. İstanbul üniversitesi ağus- tosun birinde açılmış bulunacak, ağustos ortaların- da da İstanbulda büyük bir maarif kongresi top- lanacaktır. Maarif kongresine Maarif Vekili Dr. Reşit Galip Bey riyaset edecek, kongre ruznamesi Maarif Vekâ- leti teftiş heyeti reisliği tarafından hazırlanacaktır. Kongrenin esaslı mevzularını bütün memleketin maarif işleri teşkil edecektir. Bu meyanda lise ve orta mekteplerin ıslahı, ders programlarının tadili işleri de vârdır. ” Bu kongreye yalnız Türkiyenin maarif adamları değil, maarif işleri ile alâkadar olan ecnebi profe- sörler, bu meyanda İstanbula gelmiş bulunan ve Darülfünunda çalışacak olan üç ecnebi profesör de | iştirak edecektir. Vekâlet umum müdürleri ile müfettişler ve yüksek maarif müesseseleri müdürleri, ihtisas sahibi bazı muallimler de bu kongreye iştirak edeceklerdir. Kongrede ittihaz edilecek kararlara hususi ehemmiyet atfedilmektedir. tarih Ve Yurt Bilgisi Yeni ders senesi içinde başlıyacak değişiklikler bu kongrede ittihaz edilecek kararlar dairesinde bir tarih ye yurt bilgisi dersleri tek kitap usulüne Muallim Hanımlar iki Yangında Da | Kamp Hayatından Çok | Kosf Eseri Memnun Memleketin muhtelif yerlerin- de çalışan muallim hanımlarla İstanbulda oturan ilkmektep ho- caları hanımlardan arzu edenler Görüldü vant Efendi Geçenlerde - Beyoğlunda Yer ile M.. ve Madam Aleksandıra ve tezgâhtarları Ago- a okutulacaktır. Lise ve ortamekteplere mahsus taplar tamamen bastırılmıştır. İlkmekteplere ait olan tarih ve yurt bilgisi ki- tapları da münakasa ile bastırılmaktadır. dan başka kongrede mektep elbiseleri ve serpuşları hakkında da bir karar verilecektir. Bütün Türkiye ilk mektepleri için bir, orta- mektepleri ve liseleri için de birer olmak üzere üç serpuş ve üç elbise nümunesi kabul edilecek, serpuşlarda ve elbiselerde yalnız forslar değişecek, renk ve biçim bir olacaktır. Kongre Ağustos ortalarında Darülfünun konfe- rans salonunda toplanacaktır. Maarif Vekilinin Beyanatı Maarif Vekili Dr. Reşit Galip Bey Anadolu Ajansına aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: “* Şunlar çıkıyor, bunlar kalıyor tarzında kadro- lar, listeler tertibi doğru değildir. 2252 numaralı kanun, darülfünunu ilga ettiği için hakikatte bütün vazifeler kendiliğinden nihayet buluyor demektir. Yeni bir üniversite kurmak meselesi bundan tamamile ayrı bir iştir. Yeni yapının kuruluş mes'u- liyetini taşıyanların intihaplarında serbest hâreket- leri gayet tabiidir. Bundan haysiyet iddiaları çıkararak gürültü | koparmak yalışıksızdır. Hususi bazı tahmin neşri- yapılacaktır. Bu meyanda bu sene mekteplerde | yatı ile yoktur. vekâletin veya islahat heyetinin alâkası Kapıcılar Tescile Henüz Ya- naşmadılar Belediye "iiüntakdemin şubesi İstanbuldaki han ve apartıman kapıcılarının da muayeneye ve tescile tâbi tutulmasına karar tatil müddetini geçirmek üzere Çamlıca Ortamektebinde iki ay- hk bir kamp kurmuşlardır. Kamp tatilden istifade ederek Anadoludan İstanbula gelen mu- allim hanımları otel ve sair mas- raflardan kurtarmaktadır. Kamp- ta elli kişi vardır. Ve ayda 15 lira mukabilinde iştirak edilmek- tedir. Tatili arkadaşlarile beraber geçiren muallim hanımlar arasıra tetkik için İstanbulun o muhtelif yerlerini gruplar haline dolaş- maktadırlar. Bu cuma da yirmi kişilik bir grup Yalovaya gitmiş, muhtelif yerlerini gezmiş ve bu vesile ile pek hoş. bir cuma geçirmişlerdir. - Muallim hanımlar bu kamp hayatından: çok *mâm- nundurlar, kaptanın idaresindeki Heybeliada vapuru, Harem önlerinde Saidin karpuz yüklü sandalına çarparak parçalamış, Sait kurtarılmıştır. ba ait bir manifatura vej şapka mağazası yanmıştı. Bu mağaza içinde bulunan eşya ile beraber (56) bin liraya sigortah idi. Bu itibarla yangın müddeiumumiliğin nazarı dikkatini celbetti. Alelhu- sus yangın esnasındaj yüzünden tehlikeli bir surette yanan ve kimse görmeden Beyoğlu zükür hastanesine o nakledilen Ahmet Efendi isminde bir zatin vaziyeti de şüpheyi davet etmişti. Ahmet Efendi ağzı sarılı olduğu için uzun müddet ifadesi alınamamıştı. Fa- kat Ahmet Efendinin biraderi bir gün Ahmet Efendinin Şakir ismin- de bir arkadaşile görüştüğünü ve yangından bir gün evvel de dük- kâna teneke kutu içinde birşey getirdiğini söylemiştir. Müddejumu: miik dükkân kiracılarile beraber Ahmet 'e Şakiri suçlu” olarak beşinci müstentikliğe vermiştir. * * On gün evvel de Kasımpaşada Arif, Nuri ve Veysel biraderlerin (12) bin liraya sigortalı bir bak- İ kal dükkânları yanmıştı. Müddei- * vermiş ve iki ay evvel de işe baş- lamıştı. Bunların tescili için üç ay müddet verilmişti. üç binden fazla kapıcı olduğu halde şimdiye kadar ancak (200)ü müracaat etmiştir. Bir aya kadar müracaat etmiyen kapıcılardan (25 ) liraya kadar para cezası alınacaktır. teşekkür ederiz Akşam, Akn, Cümheriyet, Haber, Milliyet ve Vakıt refikle; rimizle birçok karilerimiz Son Posta'nın dördüncü yaşına bası şını tebrik etmek İötfünde bu- lundular. Arkadaşlarımıza ve oku- yucularımıza hararetle teşekkür ederiz. , — uinümili kbu yangını da şüpheli bul- müğtu: Yapılan “tahkikat “netices“| ' sinde yangın da kast bulunduğu zehabı hasıl olmuş ve Nuri tevkif edilmiştir. Müddeiumumilik bunun evrakını da Yedinci Müstantikliğe vermiştir. Günün Tarihi Bulgaristanla Bay- tari Mukavele Yapılıyor Türkiye ile Bulgaristan Hükümeti arasında bayvan ticaretini kolaylaş- tırmıya ve her iki memleket arasın- da hudutlar üzerinde sirayet eden hayvan hastalıklarile mücadele ve sirayetini menedecek © mütekabil tahaffuzi tedbirleri almak için baytari bir mukavele akti için baytar umumi müdürü Sabri ve salgın hastalıklar şefi Naki Cevat Beyler Sofyaya gitmişlerdir. Maarife Bir teberru Feneryolu civarında oturan erkân harp o kaymakamlığından o mütekait Sait Bey maarif işlerinde kullanılmak üzere Maarif Vekâleti emrine 50 bin İira teberru etmiştir. Iskenderiyede Veba Çıktı mderiyede 20 temmuz 1933 tarihinde bübon şeklinde iki veba vak'asr görüldüğü haber alınmış ol- duğundan bu liman muvaredatına muayenci tıbbiye ve itlâfıfar tedbirleri konulmuştur. İnkılâp Müzesi Şişlide Gazi Hz. nin vaktile otur- dukları evde tesis edilen İnkılâp mü- zesinin 29 teşrinlevvel Cümhuriyetin onuncu yıldönümünde merasimle açıl. ması takarrür etmiştir. Müzedeki ki- taplar ve eşya bu hafta içinde müte- hassıs bir heyet tarafından tasnife başlanacaktır. Müzede inkılâpla alâ- kadar :0 bin tilt kitap toplanmıştır. Zeytinyağından Muamele Vergisi alınacak Aldığımız malümâta göre Şürayı Devlet yeni bir karar vermiştir. Bu karara göre tasfiye edilmiş zeytin vesaire gibi memleket mahsulâtı yağlardan da muamele vergisi âliü- ması takarrür etmiştir. Şimdiye kadar tasirhanelerden muamele vergisi alın. mıyordu. Badema gerek bu tasirha- nelerden ve gerekse bu ftasirhaneler dahilindeki (teneke © fabrikalarında imal edilen bidon ve kutulardan da muamele vergisi alınacaktır. Eski Müstantik Hikmet Be- yin Bir Davası Eski İstanbul müstentiki Hik- met Bey Bandırmada Ağır Ceza reisi iken Burhan Bey isminde bir avukatı muvakkaten vekâletten tnişti. Adliye miifeğtiskiğini yaptığı ir nerlrlemsitar ik. met Beyin Temyiz mahkemesinde muhakemesi yapılmış ve beraetile neticelenmişti. Fakat Bandırma Müddeiumumisi bu kararı temyiz etmişti. Temyiz ceza eti umu- miyesi Hikmet Bey ve- rilen beraet kararını tastik etmiştir, rak Maliye Nazırına Ziyafet Irak Mâliye Nazın Yasin” Efhaşimi Paşa şerefine Büyük Millet “Meclisi Reisi Kâzım Paşa Dün akşam Dolma- bahçe sarayındaki hususi dairelerinde bir ziyafet vermişlerdir. iy ia kşam İoros o ekspgesi çe gidecektir. > e Mn şe ll ii ğe e MR ESMA — gi | Son Postanın Resimli Hikâyesi: . Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: