4 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

© tedarik edilmek gerektir.,, &W 6 Fransada Elli Kişiye Bir Meyhane Var Meşhur F z Hörst oFransayı Okadar içki hiç sevmez. Sev- içenler ar- | memekle kalmaz, tıyor düşmanıdır ve düşmanlık yapar. Hörst'ün her- ün e Bu gazeteler gün geçmez ki Fransa ve Fransızlık hakkında bir takım aleyhtarane neşriyat yapmasınlar. Geçen gün Hörst gazeteleri gene Fransa hakkında şu haberi neşrediyorlar: Fransada yeniden 2000 kahve ve meybanenin açılmasına müsa- ade edilmiştir. Bu suretle bütün Fransada mevcut meyhanelerin umumi nüfusa olan nisbeti 50 de birdir. Halbuki bu nisbet İngiltere- de 450 de |, İsveçte ise 3000'de birdir. Hörst gazeteleri ilâve edi- orlar: Bu rakamlar gösteriyor ki ransada ayyaşlık son haddini bülmuştür ve hemen hemen orada içki içmeyen kimseye tesadüf edilmez. Çünkü birin elliye nis- beti içkinin ne derece etraflı bir surette taammüm etmiş olduğunu gösteriyor. * ktısadi buhran birçok işlere olduğu kadar boşanma da- Amerika'da | valarına da tesir etmiştir. Bu ha- boşanmalar | ber bittabi başlı başına bir âlem olan Amerikaya aittir. Bununla beraber evlenme ini Si bir azlık ge çarpmaktadır. Bu nispet yüzde edi buçuktar. OBuna mukabil üşümek davalarındaki tenezzül yüzde on iki buçuğa inmiştir. Bunun sebebi şudur ki boşanma işleri son derece masraflı bir hale gelmiştir. Onun içindir ki birçok kimseler boşanacaklarına mevcut ve müesses vaziyetlerini muhafaza etmeyi tercih etmek- tedirler. Maamafih Amerikada, sepetler değişir. Meselâ Ges r ir, est Virjinya hükümetinde on beş ev- e nispetle bir şanma kaydedilmektedir. Buna mukabil 5 Holivut yıldızlarının vatan olan Kaliforniyada yedi (o evlenmeye mukabil 9 boşanma < kaydolu- muyor. * © Yapon harbiye ve bahriye an bugünkü dei ” müdafaa vasıtala- rm rının ibtiyaca kâfi > olmadıkları beya- Diktatöra | pile © hükümete müşterek bir müracaatta bulun- muş ve mühim miktarda tahsisat istemişlerdir. Fakat bütçenin yü- kü ağır olduğu için iki nazınn müşterek ve bir nevi ültimatom mahiyetindeki müracaatlar umu- mi bir hayret uyandırmıştır. Bu bayretin farkında olan ve esasen böyle bir aksi tesiri bekleyen harbiye nazırı Jeneral Oraki bir müddettenberi bir milli müdafaa cemiyeti tesis ve teşkili ile İ oluyordu. Bu teşkilâtı bitirir itirmez bahriye nuzırı ile olan müştorek tarzı hareketi izah et- mek için şu beyanatta bulunuyor: ” “e Mil müdafaaya ait ola- rak istediğimiz tahsisat verilmiye- cek olursa, bir harp patla zaman bambo ağacından yapıl mış mızraklarla harp etmiye mecbur olacağımızın şimdiden bilinmesi Olâzımdır. Böyle bir a, mümkün olamıyacağı ise dir, Bahriye nazırı ile bu bahis üzerinde anlaşarak mem- leket müdafaa vasıtalarının inki- şafhı için kendimize bir program yaptık. Maliye nazırı icap eden paralar bulmalıdır. Mali vaziyet o kadar naziktir ki icabında .borç yapılark lâzım olan paralar Amerikalı gazeteci | çıkan yüzlerce gazetesi var- | N Pei N Dünya Hâdiseleri | İ SON POSTA İstanbulun Köşebücağı Sandıkburnu Âlemleri ———— Yenikapıda Cuma Günleri Nasıl Geçiyor? Sıra Sıra Gezen Sandallardar Çitte nâralar.. Çiftetelliler De Var. Eski Usul Sandal Çapkınlıklarile Burası Hem Bir Kâğıthane, Hem 8ir Göksu.. Hem De Bir Sâdâbât Gibi... Eski Ve Yeni Eğlencelerin İstanbul ; çocuğu olup ta aile ihtiyarlarından Sandıkburnunu hiç olmazsa on beş, yirmi defa dinle- memiş (bulunan hemen yek gibidir. Babalarımızın, o dedelerimizin methede ede bitiremedikleri bü sahil neye bu kadar rağbet ka- zanmış bir türlü anlıyamıyorum?. İşittiklerime göre. o zaman- larda bu küçük kara çıkıntısı; salaşlarla (Odaha uzatılarak ve genişletilerek tahta iskelelerden meyhanelerle dolu imiş. Dinlediğim birçok hikâyelerine göre ben eski Sandıkburnunu şöyle tahayyül ediyorum: Ufkun doğu yerindeki karan- lıklarla beraber-bu sâlaşlar üze- rindeki tahta ve hasır iskemlelere çöken akşamcılar arasında şive- leri tam bir palikarya olan genç garsonlar ateş gibi koşuşuyorlar. Masadan masaya sekiyorlar... Amesos... Ena karafaki... Bu seslerin arasında sıra ile ciğerin tavası, midye dolması, balık ızgarası veya karides, ka- rides diye bar bar bağırarak meyanları bozuk nağmelerile ku- lakları paralıyan seyyar meze- ciler. İşte bunların içinde - hafızam beni yanıltmıyorsa - Barba Kosti pek meşhurmuş.. Temiz çullara sardığı temiz kese kâğıtlarile do- lu çantasında gezdirdiği tuzlu badem, şam) fıstığı, kabakçekir- deği, sakız leblebisi daima sıcak sıcak olduğu için her masanın mezelerine bir çeşni verirmiş. Uzun tahta iskelede gezinen Rum dilberleri, ve genç Ermeni güzelleri ile mahmurlukları artan akşamcılar. azıttıkça azıtırlar a... Derken garsona bir işaret. O da içeriye koşar ve güya türkçe seslenir : karafaki,. Bir » meze takım. — Ver bir İşte dedelerimizin, babaları mızın zevk aldığı Sandıkburnu âlemleri böyle olur ve böyle bitermiş. Bugün hâlâ o salaş mey- hanelerden kalma birkaç tanesi var ki ekseriya yaşlı akşamcılarla iktisadı seven hristiyan ailelerinin makamı oluyor. Eski Sandıkburnunun tahta köprüsü ve asıl burnu teşkil eden yeri bugün radyolu madyolu beton bir gazinodur. Alt tarafında da ondan bir iki numara aşağı olmak üzere kumluk bir gazino daha... Her ikisinin de ismi (aile ge- |. zinosu). Fakat bana kalırsa bura- lara (mahşer yeri) demek daha doğru olur. Çünkü cuma ve pa zar günleri hıncahınç.. İğne atsa- nız yere düşmez. Buradan dönüp geriye doğru giderken eskiden kalma iki üç Sandıkburnu meyhanesi ve on- dan sonrada aralarında uzun bir odun iskelesi bulunan iki kır kahvesi var... Masaları ile sandalya arka- lıkları yok... Külfetsiz, zahmetsiz birer kahvecik.. Fakat görmeyin buna rağmen bu iki yer daha çok kalabalık, daha ziyade revaçta.. Yerde oturanlar.. Sahil boyunca ta,. Kumkapı kayalarına kadar yerleşenler görülüyor... Bir kahve, bir çay üç kuruş.. Aradaki odun iskelesi biraz manzarayı bozuyorsa da bura halkı memnundur. Çünkü hemen hemen Yenikapıya : bayat veren SON POSTA Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gezetesi Hstapbul : Eeki Zapti İdare: Çatalçeşme sokağı No21 “Telefon — 20203 Posta kutusu: İstanbul — 471 Yelgraf : İstanbul SONPOSTA ABONE FİATI TÜRKİYE ECNEBİ 200 Kr. 6Ay 1400 , ya 800 , — . 1400 Kr. 1 Sene 750 , 400 , 19 , Gelen evrak geri verilmez. İlânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara (6) kuruşluk pul ilâvesi kizimdir. Adres değiştirilmesi (20) kuruştur. Ünzetemizde çıkan resim ve yazıların bütün hakları mahfuz ve güretemize aittir. i Birleştiği Y » tahta iskele oluyor.. odun ve kömür borsası gibi bir şeydir o... mdi gelin de bu saydıkla- nmdan hangisinde olursa olsun şöyle bir ilişecek yer bulalım ve denizde neler oluyor ona bakalım: Aman efendim aman.. Bakın neler geçmiyor neler geçmiyor.. sit çeşit ve boyalı boyalı har içinde renk renk de- roplarile ohanm kızlar mı, hanım teyzeler mi?.. Yok- sa baş örtüleri, maşlahları ile hanım nineler mi?.. Ve mutlak arkalarında da iki üç sandal eksik değil.. “Rengi rengine dengi den- ğine ., fehvasınca ya küçük mek- tepli beyler. 'ya bey amcalar, yahut efendi babalar.. tarafta kırılıp dökülmeler, «rkada süzğün ve baygın bakışlar. Biraz daha açıktan geçen salapuryada Yenikapı külhanları çifte narayı kurmuş, ikiside karşı karşıya mendil elde göbek atıp çifte telli oynuyorlar.. ara yer- de bir nara yükseliyor: “ Heyt.. yaman geli yaman gider e N » Uzaktan küçük bir motör ok gibi bir sür'atle ve bu sandal kolte er nkü kalabalığı arasında keskin kıvrılış- larla geliyor... Kayıyor, uçuyor, yaklaşıyor... o Kena oturan “ hanımlarda bir sinirlenme ir telâş başlıyor... — Ayol... Çarpacak mı ne?. Bari gözümü kapatayım... Aman... Geliyor Ayol... Ve derken genç dümenci gülümsiyerek tam iki metre mesafeden dümeni kırıp, motöre kıç attırıyor... Herkes geniş bir nefeste. Yan tarafta oturan bir ihtiyar nine söyleniyor: — Hay Allah müstahakın versin, İnan olsun bu çocuk bizim buraya gelmemize mani olacak a kızlar... Ayıp değil a... meraklanıyorum işte. merakım kalkıveriyor. * Bakıyorum da burada her ceşit her devir, her ruh yaşıyor gibi. Sandal safalarile tam bir Sâdâ- bat yaşayan (ve Göksuyu hatır- latan sevdalılar yalnız kıyafetle- rile bugünün malıdırlar. Sahilde söylenen hanım nine lerinde: genç kızlarına takılan, onlarla şakalaşan bıçkınlara me- raklana meraklana söylenen ve çıkışan hanım ninelerden bir tiptir. Salaş meyhaneler... Müşteri- leri ile, kendileri ile hâlâ yirmi sene evvelki... Akşamcı Sandık- burnudur. Yeni gazinolar ise onlarda bir az işte bugüne yakın bir aidiyet var... fakat ne de olsa Sandıkburnu daha ziyade İstan- bulun bir an'anesi ve.... eski tarz . eğlencelerinin toplu bir meşheri.. gibi. D.R. iştirak ettikleri görülmüştür. z Garbi Trakya'da Tütün Piyasasın- da Geniş Bir Hareket Başladı İskeçe (Hususi Muhabirimiz- den) — Dört beş senedenberi gayet buhranlı bir devir geçirmiş olan Yunan tütün piyasasında son haftalar zarfında sebebi bhe- nüz tamamile tahlil edilemiyen gir hareket olmuştur. 1927 sene- sindenberi tüccarlar tarafından köylerden alınmış ve imalâthane- lerde işlenmiş olan bu tütünler, hemen hemen istisnasız olarak satılmamakta, hazırlanmış tütün partileri üzerinde korkunç bir revaçsızlık görülmekte idi. Bankalara borçlu olan ve (5-6) sene mütemadiyen faizi işleyen bu partiler yüzünden İskeçe, Ka- , Drama, Serez, Selânik, Patras vesaire gibi vâsi tütüncü- lük yapan kasabalarlarda mah- kemeler cereyan etmekte, iflâlas- lar başgötermekte idi. Hükümetin son aylarda tüccarlar lehine bazı kararlar alarak mahkemelere teb- ligatta bulunması, bankaları, her ne suretle olursa, olsun tüccar- larla anlaşmıya mecbur bırakmıştır Yuanan milli bankası, kendisinde rehin bulunan ve 5-6 senedenberi depolarda bekliyen hazır parti- 86 emtea kn ile mutal al Bank amıştır. nın bu gurupa farkları üzerin, gi bazı kolay- hklar ve borçlulara karşı, faiz- lerden yapılan mühim tenzilât sebebile rehin partilerden pek çoğu müsait şeraitle satılmıştır. Geçen hafta zarfında Make- donya mii iki me okkaya yi tütün satılmıştır. Tr: en bü; irketi dayan Eğe Türk Güm şirke: ti, nin elindeki tütünleri de satıl- mış ve 4-5 senedir, milli banka- nın mütemadi tazyikleri altında aç kalmış, dağılmak tehlikesi irmiş olan on bine yakın nü- ihtiva eden in ve hava- lisi Türkleri pek büyük bir felâ- ketten kurtulm » Bu hafta- lar içinde diğer bankalarin da, bu ni İry y e? nan aşar Da yatmak, için — zakerelere giriştikleri mıştır. Yunan piyasalarında bu nevi tütünlerin miktar 15 milyon okkaya yakındır. Amele Grevi Bu hafta Kavalada ve bunu fından grev ilân edilmiştir. ilân eden amele, Kavalada tüccar olan Bembenista Efendinin, İs- keçede . Mısıryan (o biraderlerin mağazalarına (Okapanmışlar oDve kapıları sımsıkı kapıyarak dışarı çıkmaktan imtina etmişlerdir. Amelenin, kabulü imkânsız birçok taleplerini dinlemek üzere Trakya Umumi Valisi Kavalaya gitmiştir. an ri : et detli bir lisan kullanmış — yirmi dört saat zarfında mağazaları ter- ketmedikleri takdirde kendilerine asi muamelesi ire mapa. dan Ünit, Göeveller gün hâlâ Kâğıthanedeki hıdırellez gün- | ve su verilmesine müssade edilmiş- tir. İskeçede'de ayni şekilde grev ilân edilir edilmez Gümülcineden gelen büyük omüddelumuminin emrile askeri kuvvet tarafından kapıları kirılmış ve amele zorla dışarı çıkarılmıştır. Sükünet tama- mile iade edilmiştir. Bu grevin, hükümeti müşkü- lâta koymak dile, Venize- listlerin teşvikile yapıldığı ve bü- tün Yunanistana teşmil edilmek istendiği anlaşılmıştır. Kavaladaki greve esnaftan da birçoklarının, dükkânların kapamak suretile