28 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

28 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Ve İTTİHAT v» TERAKKİ Nasıl doğda?.. Ba — Her hakkı mahfuzdur. — Ziya Şakir Hekesere sesenarARsARArA aA kenleser e ence çüncü Kısım No. 2 -Tayyareci Viley Post'un Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü?.. Prens Sabahattin Bey Yine Eski Şimdi, Murat Bey gibi her- halde meşrutiyet rejiminin kuvvetli bir mütefekkiri olduğunda biç şüphe olmıyan bir zatın birden- bire — tevkifi ve gazetesinin de böyle - devri sabıkta çok görülmüş ve tiksinilmiş - basma kalp bir ilân klişesile tatil edilmesi; cemi- yetin bir ( nigehbânı meşrutiyet ) olup olmadığı hakkında birçok- larını uzun uzun düşündürmüştü. Maamafih Murat Bey, bu ka- nunsuz - tevkif ve tatile tam ve mütevekkil bir süküt ile mukabele etmedi. Hakkımı aramak - istedi. Evvelâ; Dahiliye Nazırı Hakkı Beye pek acı lisanla yazılmış bir mektup — gönderdi... Sonra da ( Dersaadet mukavelât muharrir- liği) vasıtasile tevkifinde methal- dar olanlar protesto etti. Bu protestoda: 1 — Kanunu Esasi ahkâmına mugayir — olarak tevkifine emir verdiğinden — dolayı — Sadrazam Kâmil Paşa, 2 — Dairci askeriyede kendi- Tezini Müdafaaya sini tevkif ve bir odaya haps ettiğinden dolayı da Harbiye zın Ali Rıza Paşa, 9 — Neşriyatı sektedar edi- ĞK Ce Eski Istokholm sefiri Şerif Paşa dahilinde idi. Murat Bey, derhal , memleketi terkedecek, hudut ha- ricinde, istediği bir yere gidecek; intihap bitip meclis de açıldık- tan sonra, isterse yine avdet edebilecekti! Murat Bey, mecbu- riyet karşısında bu teklifi kabul etmiş; ailesi efradından bir kıs- mını toplayarak İstanbuldan çık- mış, Köstenceye gitmişti. Cemiyet aleyhine epice dedi- koduya sebebiyet veren bu hâdi- len gazelesinin zarar ve ziyanına |5€, muhaliflerin cüretlerini bir müd- sebep olduklarından dolayı her iki paşa, Aleyhine ikamei dava edece- Kini bildirdi. Ve sonra da mahdu- mu Faruk Bey vasıtasile İstinaf müd- dei umumisi Necmettim Molla Beye bir istida gönderdi. Müddei gmumi zaptiye nezaretine müra- caat etti. Murat Beyin sebebi tev- kifi hakkındaki evrakı istedi. Zaptiye nezareti, sadrazam tara- fından gönderilen telgrafla, yine sadrazam tarafından (Murat Be- yin, galeyanı avamdan muhafazası) zımnında verdiği şifahi emirden başka bir sebep gösteremedi. Bu- nun Üzerine İstinaf müddei umu- misi Necmettin Bey harekete geçti. Murat Beyin derhal tahliye edilmesini ve şayet edilmiyecek olursa, kanunun kendisine bahş ettiği salahiyetine istinaden kuv- vei müsellehaya müracaat ederek bizzat tahliye ettireceğini bir tezkere ile Adliye Nezaretine bildirdi. Adliye Nezareti bir skan- dal çıkacağını anlar anlamaz te- lâş ile sadrazamı vaziyetten he- berdar etti. Ümit edilmiyen bu vaziyet karşısında, altı gün mev- kufiyetten sonra Murat Bey, tah- Kiye edildi. Lâkin.. bu da, bir şart “Revine Tahlili Kupotta 'Tabiatinizi öğrenmek istiyorsanız resminizi 8 adet kupon ile birlikte gönderiniz. — Resminiz — sıraya tübidir ve 1ade edilmez. det için sarsmıştı. Murat B. bu su- retle mühalefet sahasından çekil- dikten sonra meydanda belli başlı şahsiyetlerden, Ali Kemal ve Prens Sabahattin Beylerle Şerif Paşa kalmıştı. Ali Kemal Bey, Sorbon da- rülfünununda tahsil ettiği siyasi ve idari dersleri kendi mütalâati- le mezcediyor; çok ağır başlı bir nâsih ve münekkit şeklinde mu- halefete devam eyliyordu. Yalnız arasıka lisanını ve kalemini kay- diıriveriyor.. Cemiyet ile büyük bir rabıtası olmadığı halde cemi- yetin müdafiüi gibi telâkki olunan Tanin gazetesini ve — bahusus Hüseyin Cahit Beyi hiç çeke- miyor.. Makul ve gayri makul sebeplerle Tanini ve Hüseyin Cahit Beyi iğneliyerek, — gayri memnunların - perestişini — arttırı- yordu. Sabahattin. Bey, Avrupadan avdet ederken yüzüne taktığı cemiyet maskesini çıkarmış, bir tarafa atmış.. Yine kendi eski tezini müdafaaya başlamıştı. Muhtelif yerlerde — konferanslar — veriyor; aynızamanda da siyasi bir fırka- nin temelini hazırlıyordu. Şerif Paşaya gelince: Bu zat, maksadına kısa yoldan vasıl ola- bilmek için resmen cemiyete gir- miş.. Ve :zı - artık. İstanbulun her şemti açılmıya başladığı gibi - Pangaltıda da açılan ( İtti- hat ve Tarakki kulübü ) nün riya- Başlamıştı | set makamına geçmişti. Fakat cemiyete karşı olan vaziyeti, hiç te samimi değildi. İstediği parlak memuriyetlerin — verilemiyeceğini anladıktan sonra, artık o da fikri- ni (mebus) luğa dayamış.. Bu vyasıta ile mühim bir mevki kaza- nabilmek — için tertibat almıya başlamıştı. Bir taraftan cemiyete taraftar görünüyor, diğer taraf- tan da muhaliflere sokularak ce- miyet erkânını şiddetle çekiştiri- yordu. Fakat Şerif Paşa esasen biraz fazlaca saf olduğu için bu siyasetinde — icap eden meha- reti gösteremiyor; — maksadının bozukluğu cemiyet tarafından an- laşılarak hakkındaki noktainazar gittkçe değişiyordu. Bu zahiri muhalefet unsurla- rının yanında, henüz fikirlerini saklıyamıyan ve fakat gayeleri uğrunda her fedakârlığı yapmıya hazırlanan diğer kuvvetler de pey- dah olmıya başlamiştı. Gayrimüs- lim ve gayritürk unsurlar da, gizli anlaşmalara devam ediyorlar; mec- liste bir ekseriyet kazanarak İm- peratorluğun mukadderatında mü- him roller oynamıya hazırlanıyor- lardı. Artık bütün bu tehlikeleri tam bir vuzuh ile görmiye başlıyan Merkezi Umumi; ebedi hakimiye- nam ve unvanını elinde bir silâh gibi kullanarak, bütün anasın bir nokta etrafında oyalamak. İkincisi — , Sanki gizli bir ( İttihadı İslâm ) siyaseti takip ediliyormuş gibi, islâm unsurlar arasında propagandalar yaptıra- rak, islâm milletleri hıristiyan milletlerden uzak bulundurmak.. bu suretle cemiyet aleyhinde birleşen Türkün gayri unsurların kuvvetini parçalamak. Üçüncüsü — Cemiyet içinde yalnız öz Türklerden mürekkep bir kuvvet yaratmak.. en tehli- keli zamanlarda bu — kuvvete dayanmak... Cemiyet, — zahiri siyasetinde €n çok ( Osmanlılik ) noktasına ehemmiyet veriyor; fakat bütün ümitlerini üçüncü, yani Türklüğün kudretine raptediyordu. Fakat, iş bunları düşünmek ve tatbikatına girişmekle bitmi- yordu. Günler geçtikçe cemiyetin omuzlarına ağır yükler biniyor, en korkunç siyasi — hâdiseler birer — birer 2zuhura ( Arkası var ) îs;ınbul Üniversîtesir Hukuk Fakültesi Reisliğinden: 1 — İkmal imtihanlarına 16 Eylül 933 tarihinde başlanacaktır. Mazereti ne olursa olsun kendisi içm tayin olunan günlerde hazır bulunmıyan talebe imtihana girmek hakkını kaybeder, 2 — Haziran devresi imtihanları için mazeret raporu getirmiş olan talebeden bazılarının raporları tasdiksiz veya noksandır. Fa- külteye müracaatle bunları nibayet 5 Eylül 933 tarihine kadar ta- !-hl imtihana ve 1 Eylül 933 tarihine kadar beyanname vermi- kabul olunmazlar. “4446,, Karısı Diyor Ki: Bir Kadın İ;ıınî;ı Azaplı Şey Tayyareci Karısı Olmaktır Viley Post son devriâlem seyahatine başlarken Meşhur - Amerikalı — tayyareci Viley Post dünya etrafında hava rekorunu kırarak yeni bir. rekor - tesis etti. Halbuki bu rekor kı- rılmaz addediliyordu. Viley Post Amerikaya vardı, bava şartları müsait olduğu tak- dirde yeni rekorun da kırılabile- ceğini ilân ve bu işi dört günde başarmak mümkün olduğunu iddia etti. Maamafih Viley Post bu devri âlem seyahatini yapmak için bir insan kudretinin üstünde bir enerji sarfetti. Bu münasebet- le birçok gazeteciler, kocasının seyahatini heyecan — içinde takip eden madam Viley Post ile gö- î'ehliîceli Kârın Müşterileri Azalmıyor (€ Baştarafı 1 inci aayfada ) Levi arasında esrarengiz bazı işler döndüğünü öğrenmişlerdir. Nihayet memlekete kaçak olarak bir kaç bin lira kıymetinde 641 saat sokmaktan maznun olarak saatçi Marko Levi ve Musa oğlu Arif yakalanmışlar ve mevcuden sekizinci — ihtisas — mahkemesine sevkolunmuşlardır. 2 — Eşref oğlu — Abdullah, İbrahim —oğlu Abdullah esrar kullandıklarından dolayı mevcu- den ihtisas mahkemesine veri- mişlerdir. 3 — Hasan oğlu Mehmet, Mehmet oğlu Mehmet esrar sa- tarken yakayı ele vermişler . ve # n İstanbul Gümrüğü rüştüler. Bu mülâkat, kocası tay- » j yareden iner inmez onu kucak'ı- — yan kadının benüz göz yaşlırı dinmeden — vukubuluyordu. Ma- dam — Viley Post şu beyanatta bulunmuştur: “ — Bir kadın için bir tayya- reci karısı olmak kadar azaplı bir şey yoktur. Bunu, size, bu sıfatı taşıyan bir kadın olarak — söyliyorum ve diyorum ki: Bir tayyareci ile evlenilebilir, bir şartla: o, ölesiye sevilen bir — adam olursa. Arada bu derece kuvvetli bir aşk olmadan bir tayyareci ile evlenmek çok ıstı- raph bir şeydir.., Kİ mevcüden sekizinci ihtisasa sev- kolunmuştardır. 4 — Geçenlerde İmroz adar sında bir rakı imalâthanesi ya- kalandığını — yazmıştık. — Muha- faza memurları adada şüphelen- dikleri için bazı yerleri esaslı şekilde — araştırmışlardır. — Neti- cede tekrar büyük —bir ra- kı imalâthanesi meydana çı- karılmış, kaçak kinin ve aspirin, çakmaktaşı, balık iğneleri yakalanmıştır. Birkaç maznın mahkemeye yi $- fa uğrayan Yu- — | nan bandıralı Eleni vapurunun tayfalarından Yorgi Zol ç kaçak konyak ve sair içki sc karken tutulmuş ve derhal mah- kemeye verilmiştir. Başmüdürlüğünden : Fasıl No. * Eşyanın cinsi Kap adedi Kiymeti a Lira — Kuruş 13 Yazıhaneler, masalar ve sair — 851 4075 83 M tahta eşya. bi 14 Kağitlar, zarflar, mukavvalar, — 993 — 83S0 19 sicimler, vesaire. Yukarda yazılı eşya gümrük resmi aranılma' sızın 26/8/933 tarihinde 1 inci kalem açık arttırma 2 inci I_ııleııı kapalı zarf usulile müzayedeye konulmuştu. 1 inci kaleme vuılıı bedel haddi lâyık görülmediğinden ve ikinci kalem için talip zuhur etmediğinden her ikisi 2 Eylül 933 cumartesi günü sant 16 da eski ilânlarımız şeraiti dairesinde birincisi açık arttırma ve ikincisi kapalı zarf usulile tekrar müzayedeye çıkarılmıştır. İstekliler sözü geçen gün ve saate kıymetlerinin & 7,5 nisbe- tinde teminat akçelerini hâmilen Başmüdürlükte müteşekkil satış komisyonuna müracaatları lâzımdır. Bu eşyaya ait şartaame — Baş- müdürlüğümüzden alınabileceği gibi eşyalan da müzayede gününe kadar gümrüklerde görebilirler, * 4453,, Feyziati Liseleri Müdürlüğünden: İ 1 — İlk, Orta ve Lise kısımları mezuüniyet ve sınıf imtihanlarına 2 Eylül cumartesi günü başlanacaktır. Program mektepten öğrenilebilir. z 2 — Derslere 11 Eylül Pazartesi günü başlanacaktır. — (6641) a Ö Â K