16 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Kuvvetli Olmak . . Siyaseti M Musolini ile beraber iktidar mevkiine yeçen faşizm İtalyan mille- tinin unutulmuş meziyetlerini tebarlz ettirmek için devlere aciz getirtecek bir gayretle çalışıyor. Bağları çörül- müş fikirleri muntazam bir zincir haline getirmek kolay iş değildir. Yapmak zor, bozmak kolaydır. Önun içindir ki muayyen bir bedefe doğru yürütülmek istenen milletlerin aldık- ları mosafe zamana nisbet edilince az görünüyor. :&';ışlıt'kılyı da bir zamanlar bu variyette idi. Fakat katedile edile eklenen mesafelerden — çıkan eser, birdenbire azametli bir varlık halinde önümüze yayılıyor ve bunu vücude getirenler, elde ettikleri muvaffaki- yetten dolayı baklı bir gurur duyu- yorlar. Dünyada kuvvetten başka tapacak bir şey olmadığı zihniyeti de bundan doğuyor ve M. Musolini son nutkunda haklı olarak bağımıyor : Tanıdığımız altı bin senelik beşe- riyet tarihi bize şu hakikati öğretiyorı Kurvetli olmak. Fert için kuvvetli olmak, uzviye« tinin maddi manevi bütün unsufları arasında tam bir ahenk bulıııınııı- nasıl icap ettiriyorsa, milletler için de bu, bir zaruret şeklinde tecelli “Iî;uıı. bütün dünyada * daha fazla, kuvvetli bulunmak gayret ve hedefi işte bundan doğuyor. Çünkü zayıf olanın sulhte dostu olmadığı gibi harpte de herkes düşmanı ke- siliyor. Süreyya Parlâmento Usulü Yıkıldı! Berlin, 15 — Prusya hükümeti devlet sürasının açılış merasiminde bir nutuk söyleyen Başvekil M. Göring demiştir ki: “ Bugün Alman esas teşkilâ- ekseriyet usulüne dayanan Mmantarizm artık yıkılmıştır. ,, Fransız Hava Nazırı Moskova, 15 — Kiyef'de bu- lunan Fransız hava işleri Nazırı M. Kot ile yanında bulunanlar şehrin görülmeye değer yerlerini gezmişlerdir. Fransız misafirlerin Almanya Teminat Verdi Hitler, Bir Fransız Taşıyan Bayrağı Paris, 15 — Fransanın Berlin sefiri Alman Hariciye Nazırını ziyaret ederek şu noktalar hak- kında izahat istemiştir; — * 1 — Nürenberg kongresi es- nasında Başvekil Hitler Strazburg şehrinin ismini taşıyan bayrağı bilhassa tekdis etmiştir. 2 — Pazar günü Berlinde ya- pılan mektepliler ihtifalinde Sar heyeti Fransız askerleri arasında esir olarak ilmiştir. Verilen malümata göre son hâdisenin bir daha tekrar etmi- yeceği hakkında Alman hüküme- ti sefire teminat vermiştir. Fakat — Başvekil — tarafından Strasburg şehrinin ismini taşır yan bayragın takdisi mesele- sinde Alman hariciye - nezare- tinin ittihaz etmiş olduğu hattı hareket hakkında hiç bir. malü- mat yoktur. İsviçre Ve Demokrasi Lozan 15 — Cümhur reisi M. Sehultes şimdi her xa mankinden daha ziyade lüzumlu bir hal alan Milli müdafaayı gö- zetmek, h rriyeti ve demokrasiyi kuvvetli bir surette tutmak az- minde olduğunu söylemiştir. Ardı Gelmiyen Seyahatler Roma, 15 (A.A.) — Avus- turya — maliyenazırı. M. Büreş tayyare ile Romaya gelmiştir. Amerikada buğday meselesi Nevyork 15 — Vinipeg zahi- re borsasının buğday ve yulaf fi- atları hakkında 15 — Ağustosta koyduğu kayit ve tahditler borsa meclisi azasının dün bu - hususta Niçin T e Şehrinin ismini akdis Etmiş? Ü Fransızlar şarktaki hudutlarını son derecede tahkim- etmişlerdir. Geçen- lerde Fransız Başvekili M. Daladye bu hudutları teftiş etmişti. Reamimiz Alman hududunda ton sistem bir Fransız istihkâmımı gösteriyor. Silâhları Azaltma işinde iki Mühim Nokta! Paris, 15 — “Tan, gazetesi baş yazısını silâhları azaltma me- selesine tahsis etmiştir. Tan, bu yakınlarda paris'te M. Eden ile M.Dalâdye ve M. Pol Bonkur arasında yapılacak konuş- maları söz gelişi ederek diyor kit “Şimdi asıl iş iki noktanın bilinmesidir. *| — İngiliz hükümetinin ev- velce ileri sürdüğü silâhları azalt- ma projesinde yapılması diğer murahhas heyetlerce istenen de- gişiklikler no gibi şeylerdir? “2 — İngiliz hükümetinin, tek- lif ettiği plânı berkesçe kabul olunabilecek bir hale getirmek şerefine bir gece eğlencesi ya- | verdikleri karar neticesinde kal- | için yapılmasını kabule- mütema- di y pilmıştır. yil olduğu değişiklikler nelerdir? “Kontrol — prensibinin büyük devletlerin çoğu tarafından ka- bul edilmiş olmasınım şimdilik oldukça mühim bir ileri adım ol- duğunda da şüphe edilemez. Bu- nunla beraber silâh kuvvetlerinin umumi surette murakabe edil- mesi bü kontrolün tabi tütulacağı | şartlara ve bu mürakabenin tesiri derecesine göre bir kıymeti haiz olabilir. *“Kontrolun müessir olması, iyi niyet sahibi milletler tarafından bir. teminat sayılabilmesi — için daimi bir komisyon tarafından muayyen zamanlarda yapılması ve bu müddetlerin gizli silâhl: - mışları imkânsız kılacağı surette birbirine yakın olması gerektir. — Dünkülerin Romanı Öne artık kanaat geldiki memleketin mukadderatı iş başın- dakilerin müvazenesizliği ile çok tehlikeli bir yola dökülmüştür ve bunu tevkif etmiye imkân yoktur. Bir mucize olmalı idiki vahim akibet Türk topraklarına uğra- Masın. Ve delikanlı bu kararla mesa- devam etti. Üçüncü Kısım Harbe girmiyet kalan memle- gibi İsveç'te büyük bir Tefah içinde yüzüyor. Ticaret ve San'at âlemi harp yapan memle- L mal ve e yetiştir. için geceli özlü çalışı- '“'ll'.çı Bu: emeklerin mukabili lar harcedilemiyen servet- dolup taşıyor. Mösyö Kolmodin ilâve ettiği ğ rın hummalı — faaliyeti içinde milyonları geçen bir serve- Son tatilde hususi yatı ile Yaptığı şimal seyahatinden daha — İiRS ve daha dinç olarak avdet Burhan Cahit O kadar israr ettiği halde bu yirmi günlük seyahate Ahmet Reşidi götüremedi. Gretta kocasını yalnız Burak- Şimdi Ahmet Reşit İskandi- nav san'ati ve edebiyatı hakkın- daki eserinin ikinci cildini bitiri- yordu. adam içinde aS Sğm Yale eç endişeli idi. O Türkiyede, İngi- liz - Alman davasının mücadele- sans davasının mücadelesini bek- liyordu. Halbuki Türkiyenin bütün ta- ze kuvvetleri bu yabancı davanın meşkük neticesi uğruna hedrolup | gidiyordu. Genç adam Pariste tanıştığı genç erkânıharbin şimdi nerelerde olduğunu merak ediyardu. Cemil Hakkıya bu tesadüften bahsederek bu ileri fikirli erkânı- harbin şimdi nerelerde olduğunu sordu. On gün sonra şu mektubu aldı. İstanbulda Cemil Hakkıdan Tatokholmde Ahmet Reşide İmparatorluk tepe üstü gidiyor. İçim okadar dolu ki sana mektup yazmak için elime kalemi alır almaz derdimi dökmiye baş- ladım. Çünkü artık gazetede yuımığıkuh başka dostlar ara- sında bile konuşamadığımız mem- leket davası hepimizin gönül acısı H j Rus tabiyetine giren denizler ve karalar bükümdarını bu aki- betten — Avrupa — devletlerinin ahenksizliği kurtarmıştı. Dünden —çok sonra yine Ayastafonosa kadar inen Mos- kof — ordularının) Ubu - saltanatı çizmeleri silip süpürmelerine yine Avrupa muvazenesi engel oldu. Bu tesadüfler olmesaydı bir ar- kadaşımızın dediği gibi şimdiye- kadar değil Rüsya hatta Kavalalı Mehmet Ali gibi bir ve yahut birkaç paşa Osmanlı saltanatının başını yiyebilirdi. Biz vecaya diye koynumuzda beslediklerimize sürü sürü imti- yazlar veren, küffar diye takım takım kapiütlasyonlarla hükümet içinde hükümet kuran cahil vezir ve hükümdarların hatalarını tamir etmek, memlekette bugünün milli siyasetine uygun bir milli vahdet temin etmek için uğraşırken bü- tün Avrupayı yine kendimize düşman ettik. Daha dün Osmanlı idaresin- den kurtulan Yunan, Sırp, Bulgar ve Ulah milletlerinin garp kafası güderek elde ettikleri yüksek medeniyet gözümüzün önünde du- ruürken biz hâlâ (Haremeyn şeri- feyn) için sırma saçaklı kisveler bazırlıyor, Türk kadınının mena- kıbeti için fetvahanelerdeki ho- calardan fetva çıkarıyoruz. Gönül İşleri Karilerin Suallerine Cevaplarım “22 yaşında bir kadınım. Be- ni ailem, zenginliğine aldanarak, bir Anadollu gençle evlendirdi. İstanbulu; bırakıp buraya geldim. Kocam az tahsil görmüş bir ukalâ, Buranın eşrafından olduğu için bana da diğer insanlara baktığı gözle bakıyor. Kaba, sert, terbiyesi kıt bir adam, Ne yapaçağımı şaşırdım.,, Türkân Erkek kadını yetiştirebildiği gibi, kadın da isterse erkeği terbiye edebilir. Bâhusus bir taşra çocuğu her vakit İstanbuk luya karşı kusurunu bilir ve iti- raf eder. Onu terbiye etmek sizin elinizdedir. * Neriman Hanıma: Beyhude Üüzülüyorsunuz. Sizi senelerce unutmıyan, bir işareti- nizle ayağınıza kadar gelen genç, elbette bir günde sizi unutamaz. Şimdiye kadar size mektup yaz- mayışının başka sebepleri olmak gerektir. İhtimal kat'i bir teklif yapmak için vaziyetini düzelt- mekle meşguldür. Maamafih madamki bu kadar üzülüyorsunuz, kendisine kısa bir mektupla niçin sustuğunu sorunuz münasebetiniz. bu hale geldikten sonra, artık böyle bir mektup günah sayılmaz. HANIMTEYZE Çalışan Kızlara Evvelki gün size birkaç sual sor- dum ve bana dertlerinizi yazmanızı istedim. Suallerim şunlardır. 1 — Ne kazanırsınız? 2 — Kazandığınızı ne yapar, ne- reye sarfedersiniz? 3 — Niçin çalışırmınız? 4 — Ne gikâyetleriniz vardır: Ev- kerinizden, iş arkadaşlarınırdan, iş tarzından, hulâsa neden müştekisiniz. Samimi olunuz. İsterseniz İmza- nızı saklayınız. Beni derdinize ortak yapınız. Hanimteyze Geçen gün İstanbul Merkez kumandanı Bayazıt meydanından geçen Üç genç hanımı İnzibat memurları — vasıtasile — çevirterek huzuruna çıkarmış ve: — Bune kıyafet, bune kepa- zelik, utanmanız yok mu, böyle kollarınız, yüzleriniz açık sokağa çıkmanın — müslümanlığa yaraşır şey olmadığını bilmiyor musunuz. Diye her zaman elinden düşür- tarihiai dolduran cahil, kaba mütcassıp kavuklu erkân, vüze- ranın yirminci asıra kalmış bir nümunesidir. Venedî.kdldonınnıu Çanak- kaleye geldiği zaman, Türkler yen? ger ıylıpıınılır zannedip korksun diye Yedikule duvarlarını bıglıını ettiren Veziri Ruşenzamir gibi Anlaşılıyor ki Osmanlı salta- natı üzerinde ( İttihat ve Terakki) diye ortaya çıl inkılâp zümre- sinin sinek kadar tesiri olmamış. Ve zaten onlar bir dd&k: ı"yolııı'lılıı' kil şey yapmış (Arkamı var) öttti reiak e K SUF P e Z ” CAT SNO S