16 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

16 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Ziya Şakir İTTİHAT. TERAKKİ — Her hakkı mahfuzdur. — Üçüncü Kısım No. 21 Nasıl doğdu?.. Nasıl Yaşadı ?.. Nasıl Öldü”. Kâmil Paşa Kızdı: Efendiler, Resmi Müdahale Ediyorsunuz! Umuruma Yalmz, Kâmil * Paşa ile Cemiyetin aras fena O halde açılmıştı. Bu açıklık Kâmil Pa- Şanın Sadaret mevkiine gelmesini müteakıp Cemiyet erkânınm hü- kümet işlerine müdahalesile baş- lamış; Bulgaristan ve Bos--- Her- sek meselelerinde “İngiliz siyase- tinin hiçbir işe oyaramamasile biraz daha artmış olmakla bera- ber, şimdiye kadar pek o derece mahsus bir halde değildi. Fakat, son günlerde Londra- dan Istanbula Ogelen Balkan > komitesi yüzünden çıkan bir hâdise Kâmil Paşayı fena halde kızdırmış, artık iki taraf ta biri- birine açıktan açığa husumete başlamıştı. Hâdise, şundan iba- retti, Merkezi Londrada olan bu Balkan komşitesi, Cemiyetle uz- laşmak için reis Mister Bakston ile birkaç azasını İstanbula gör dermişti. Cemiyet erkâm, bunlara karşı €emilekârane ni Cemi- Yetin nüfuz ve kudretini göstere- €ek sebepler hazırlıyordu... Misa- firleri memnun etmek için bir takım ziyaretler ve ziyafetler ter- tip ve bunlar için de bir proğram tanzim edilmişti. Bu proğrama Dazaran bu ziyafetlerden biride Sadrazam Kâmil Paşanın kona- verilecekti.. Bahaeddin Şa- beyle Karakemal Bey, Kâmil Paşaya gittiler. Bu proğramı gös- terdiler, Cemiyet tarafından veri- len karar mucibince ziyafete ha- »rlanmasını söylediler, Kâmil Pa- 9â, kendisinin haberi olmadan konağına misafir davet *den bu efendileri hayretle din ledi vegösterilen cürete taaccüp «ti ve sonra; — Ne münasebet?.. Bu adam- benim hiçbir alışverişi Memleketimize ne mi vii İçin gelmişlerdir ve ne de bana, #efir tarafından takdim edilmiş- . Devletin bir sadrazamı sı- fatile bu şekilde adamlara resmen Myafat veremem. Dedi... Baha Beyle Bey, telâş ettiler: — Aman efendim, nasıl olur?, Biz kendilerine cemiyet namına Ptoğramın bir suretini verdik. Eğer bu ziyafet verilmezse, ce- “ty Bamına büyük bir hakaret Kemal Diye mukabele ettiler. Kâmil Paşa, bu ısrara daha ziyade hid- — Efendileri.. Resmi umuru- Ma müdahale ediyorsunuz. İnkı- lâbı Yapan bir kuvvet olduğunuz Ağırlamakta muhtarsınız. Fakat Tica ederim, evimde olsun, beni vahat bırakınız. Cevabını verdi. İşte bu hâdise, cemiyeti Kâ- Paşa © arasındaki uçurumu, İrdenbire, derinleştirmişti.. Bir Süre İstanbuldaki Tanin ve ii Yi Ümmet, diğer taraftan bi dani, Selânik ve Manastır bu cemiyet. gazeteleri, Kâmil ; şiddetli tenkidata Kara Kemal Bey başladılar. Bu dik o kafalılığın acısım Kâmil Paşadan çıkarmak için hükümetin en ehemmiyetsiz hatalarını bile parmaklarına do- ladılar. Hattâ, bunu da kâfi bulma- dılar. Kâmil Paşanın en zayıf damarını yakaladılar. Oğlu ami- ral Sait Paşa hakkında neşriyata başladılar. İzmir gazeteleri, Sait Paşanın (İzmirdeki (mazisinden, şerefi milliyi haleldar eden sui- istimallerinden bahsediyor; Manas- tırdaki Neyyiri Hakikat gazetesi, (Sait Paşanın rezaili içtimaiyesi) deye fıkralar yâzıyor; Selânikteki Yeni Asır gazetesi de, daha beşikte iken yüzbaşı olan bu genç paşanın rütbesi refolunatak derhal hüdut haricine çıkarılma- sini istiyordu. Tabildirki bütün bunlar Kâ- mil Paşanın mevkiini sarstıkça sarsıyordu. Gerek matbuatta ve gerek halkın lisanmda; Kâmi Paşanın artık istifasını vereceği ve makamı sadarete de, - cemiyet tarafından Dahiliye nezareti ma- kamma getirilen - Hüseyin Hilmi Paşanın geçeteği havadisleri do- laşıyordu. Cemiyet, bir taraftan Kâmil Paşa ile uğraşırken, diğer taraf- tan da yine merkezi umumi mese- lesile meşgul olmıya başlamıştı. Merkezi umumi azalarının mühim bir kısmı meb'usluğa intihap edik miş, İstanbula gelmişlerdi. Bu vaziyette merkezi umumiyi idare etmek mümkün değild. Buna binaen, merkezi umumiyi İstan- bula nakletmiye lüzum gürüldü. Fakat, bunu şimdilik hiçbir tarafa hissettirmemek için, şöyle bir gekil düşünüldü: 1 — İstanbulda, ( Bazı meb'us- ların ikametine mahsus ) kaydile bir ev tutulacak. Merkezi umumi azasından bir iki zat burayı kem dine güya ikametgâh yapacak, Halbuki burası, doğrudan doğruya gizli o merkezi umumi (olacak. Meb'us olmıyan ve Selânikte. bu- lunan merkezi umumi azaları da İstanbula gelerek burada içtima olunacak. 2 — Selânikteki mahut gizli “Rum evi, olduğu gibi “kalacak; Yüzbaşı Seyfi Bey (1) ile Giritli Hasan Kemal Bey |J2) burada gizlice çalışacak. Merkezi umumi- nin işlerine bakacak. 3 — Şayet, fevkalâde bir se- beple, İstanbuldaki gizli merkezi ümumi faaliyetten sakıt kalırsa; (Selânik, vilâyet heyeti merkeziyesi) derhal ( merkezi umumi ) kudret salâhiyetini ele alacak, cemiyetin umumi vaziyetine hâkim olacak. Bu karar verilir verilmez, Se- lânikteki merkezi umumi avrak müdürü Hacı Nuri Bey İstanbula getirtildi. Ayasofya civarında bir ev tedariki emredildi. Hacı Nuri Bey, Divanyolunda, Arifin kıraat- hanesi karşısında, Acımusluk 80- kağında, hamamın bitişiğindeki kâgir evi buldu. ( Arkası var) Li) Şimdi, Gümrük muhafuza kıta- atı kumandanı Seyfi Paşa, (2) İstanbul polis müdüriyetindi ve muhtelif mutasarrıdllıkurda bulunduktan sonra şimdi İnhisarlar Zirant şubesi şeli. İstanbul Müdürlüğünden : Posta ve T. T. Baş 1 — Ankarada bu sene açılan Posta ve telgraf mektebine 25 talebe alacaktır. 2 — Ortamektep mezunları imtihansız müracaat fazla olursa aralarında müsabaka yapılarak alınır. Müracaat 25ten az olursa orta tahsil derecesinde İsususi tahsil gördüklerini bilimtihan isbat edenler de kabul olunur. Yaş 18-25 olacak tahsil müddetince 30 bira aylık ücret verilecektir. Taliplerin 20/Eylül/933 tarihine kadar Başmüdüriyetine müracaatları, “4930, İstanbul Belediyesi İlânları Fatih Belediye Dairesi Müdürlüğünden : Ayvansarayda Korucu Mehmetçelebi mahallesinde yıkılan kale duvan taşlarile bundan hasıl olan horasan pazarlık suretile salacaktır. İsteyenlerin 17/9/933 de pazar günü saat İdte Daire Encümenine müracaatları ilân olunur. “487iİ,, Haydarpaşa Emrazı İstilâiye Hastanesi Baştabipliğinden: Hastanemiz binasının çatısının tamiri 23 Eylül 933 tarihine müsadif cumartesi günü saat 14 te Galatada Karamustafapaşa sokağında İstanbul limanı sahil sıhbiye merkezinde açık münakasa suretile yapılacağından taliplerin şartnamelerini görmek üzere mex- kür merkez levazım memurluğuna müracaatları. Samsun Asliye Mahkemesi Hukuk dairesinden : Samsunda pazar vanhal- lesinde mukim mobilya Erzurumlu Mehmet Efendi tarafından karısı İstan- bulda o Mabmutpaşada o Tarakçlarda Yeni handa beş numarada Huyriye H. aleyhine ikame olunan boşanma davası istida o sureti omezburenin mahalli ikamefinin meçlmi bulünması hasebile ilinen tebligat ioram karurgir olduğun dan on yün rarlnda cevap verilmek üzere bu bapdeki 162/33 tarihli istide sureti Heyriye Hesıma ilânen tellig olunur. “d527,, | veya hastane idaresine Haseki tsmalleğa Vekfı Mü- tevetMiğinden: Haseki i vaklından Sirkecide Yahküşkü nam mahalde tramvay tevekkuf mahallinde 8 No İn. ardiye iki sene Omüddetle konya verileceğinden 1 Eylül 933 ten ihbaren yirmi gün müddetle müzaye- deye çıkarılmıştır. Talip olanlar yüzde yedi buçuk temünatlerile hergün-Mül hak Vakıflar İdaresine ve yevmi ihale olan 90 Eylül 983 çarşamba günü sasi on beşe kadar da Evkaf Müdüriyetin- de Encümen'i İdareye müracsa'lan. een — -— “ram ZİRAAT BANKASI ZİL Kk, Şeke ik A İki ri al da a Dn b kel Ha dan İNE kk, ns it elli Ml İİİ