29 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Eylöl A O AY A LN Si Hergün Başka Memleketlerde Gençlik * Bir Fransız muharriri muhtelif milletlerin genç nesillerini ve gençlik hareketlerini tetkik ede- rek bir makalt serisi yazmak- tadır. Bunların (İsveç gençliği) ne tahsis edilen kısmını buraya a Imayı faydalı bulduk: Bugünkü İsveç gençliğinin ha- yatı, temayülleri ve dilekleri tet- kik edilmek istenilince bu genç- liğin varlığında daima büyük bir ehemmiyeti haiz olmuş bulunan iki amili gözden kaçırmamak icap eder. Bu amillerden biri, tesiri milletin ta menşelerinde bile gö- rülen ve memleketi on dokuzuncu asır başlangıcına kadar - içinde yaşatmış olan nisbi infirattır. Ancak kaydetmekle iktifa edece- ğimiz ikinci amil ise her bitaraf memlekete has olan ve İsveçin de umum! harbe girmemiş bulun- masına teallük ımldiudlr. İsveçte en küçük sınıflardan itibaren erkeklerle kızlar ayni dershanelerde okur ve teneffüs zamanlarında — bunlar arasında çıkan ihtilâflarda pantalonla etek- lik biribirinden tamamile farksız sayılır. Bu muhtelit tedris, bu her günkü ve devamlı temas orta tedrisat esnasında devam ettiği gibi üniversitede dahi değişmez. Genç kızlarla delikanlılar ara- sındaki — münasebetler üzerinde Müessir olan amillerden biri de spordur. İsveçin sert iklimi şehvi temayüllere müsait olmadıktan başka bedeni hareketler de çok eski zamanlardanberi bu memle- kette fevkalâde sevilmiş olduğun- dan erkek gibi kadının da kuv- vetli alması daima eyi gözle gö- rülmüştür. ; Siyaset. İsveç gençliğini alâ- kadar etmez, yahut bizdeki kz- dar alâkadar etmez. Düşüncelerin çarpışması burada pek şiddetli değildir. Çünkü İsveç esirliği hiçbir zaman tanımamış ve siyasi istiklâlini kazanmak için müca- dele macburiyetini duymamıştır. İsveçte parlamento — senede ancak altı ay müddetle toplanır. #Meb'uslardan köylülerden, sana- yicilerden, tüccardan ve hatta memurlardan mürekkeptir. Teşrii yıl biter bitmez bunlar intihap dairelerine değil, kendi işlerinin ibaşma dönerler. Bunun içindir ki Ülsveçte —intihabat — devrelerinde ;yalnız fırka reislerinin bir az fa'al (bir siyasi hayatı vardır, denile- “bilir. Bütün İsveç gençliğinin alelu- mum siyasete karşı kat'i bir alâ- kasızliık ve hali hazırda mevcut olan davalarla memleketin kapı- ları önünde cereyan eden ehemmi- .yetli hâdiselere karşı kayıtsızlık östermekte olduğu anlaşılmama- :dır. Geçen nesiller arasında şüp- he ve tereddüdün baş gösterdiği muhakkaktır. Meselâ irk - ve toğrafya münasebetleri dolayısile Almanyadaki nasyonal sosyalist- Şlik, bazı farklarla, İsveç'e de gir- yiniştir. İsveç Nasyonal sosyalizm 'bugün bir realitedir. Bundan baş- İka İskandinavlara mahsus olan na- #ariyecilik ve ideolojistlik dolayısile komünistlik de bazı sınıflar ara- sında intişar etmekten hali kal- mamış ise de İsveçlilerin milliyet« çiliği bunun tesirlerini tahdide muvaffak olmuştur. M. Malş Niçin Gitti? Birkaç gün evvel İsviçreye dönen Darülfünun — mütehassısı profesör Malş'ın buraya bir daha dönmiyeceği söylenmekte ve muka- velesi henüz bitmeden buradan ayrılması şayanı dikkat görülmek- | bi Za lll KI SON. ı BE POSTA Resimli Makale Gandi vücutça 45 kilodan fazla dâ- gildir. Fakat bu, Hindistanda 300 bin kişiyi zaptü rapt altında tutan İngiliz kanunlarına meydan okumasına mani olamamıştır. dünya kapamıştır. Balkan Birliğini mesi için Çalışılıyor 'Bu Sebeple Yugoslavya Kıralının Zi f Bükreş, 29 (Hususi) — En mühim siyast mer- kezlerde küçük itilâf konferansının bitmesi münase- betile bir Balkan lokarnosunun hakikat haline gel- mesi için adımlar atıldığı kanaati vardır. Bu arada Yugoslavya kıralı Aleksandrın İstan- bula gidip Gazi Hz. ne mülâki olacagı haberi de ehemmiyetle karşılanmıştır. Bu ziyarete, küçük iti- lâf konferansmın celselerinde esaslı müzakerelerden sonra karar verilmiştir. Yarı resmi “ Lupta ,, gazetesi diyor ki: “ Gazi Hz. ile Kıral Aleksandr'ın mülâkatları son derecede mühimdir. Şunu - hatırlamalıyız. ki, Kıral Aleksandr . ile Türkiye Reisicümhurunun — mülâkatı, beynelmilel efkârı umumiyede büyük heyecan uyandırmış olan Türk- Yunan misakınım imzasından sonra vuku bulmaktadır. Nihayet, geçen hafta, Türkiye Başvekili İsmet Paşa ile Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin Sof- yayı resmen ziyaretleri hâdisesi ve Türkiye bükü- met reisinin — orada, Türkiyenin, — Avrupanın bu kısmındaki diğer devletlerle de Yunanistanla imza Tehlike mi? Bulgaristan Hudut Üzerin-| Pazar Günü Troçki, ferl olarak dikkate alındığı xza- man, herhangi bir adamın Kkolaylıkla yere devirebileceği blr zattır, Fakat buzün bütün silâh (ve kuvyetleri, onu mağlüp edememiştir. Bütün milletler ona hudutlarını SON TELGRAF HABERLERİ # ve M. Meclisi — B Beden Ve Fikir Kuvveti Hakiki kuvvut fikir ve — iman kuvvetidir. Maddi kuvvet, bu manevi kuvvet önünde duramaz. Bedence değil, fikirce kuvvetli olmıya çah« gınız. Kat'ileş- edilen misaklara mümasil vesikaları imzaya hazır olduğunu söylediğini hatırlamalıyız. Küçük itilâf| daimi meclisi Türkiyenin Balkan- larda sulhü kuvvetlendirme yolundaki diplomatik faaliyetini büyük alâka ve hakiki muhabbetle karşılamıştır. Yugoslavya ile Romanyanın da diğer Balkan devletlerile Türk - Yunan misakına benzer muahe- deler imzalaması menfaatlerine çok uygundur. Fakat bu arada Bulgaristanın aldığı çekingen vaziyetin ehemmiyetini de unutmamalıyız. Ancak diğer Balkan devletleri Türk - Yunan misakına ilti- hak etmedikleri takdirde yalnız kalacaklarını an- lamalıdırlar. İşte bu sebepledir ki Kıral Aleksandr ile Gazi Hz, nin mülâkatları fevkalâde bir hâdise teşkil edecektir. Bu mülâkatın gayesi, küçük itilâf devlet- lerinin de Türk - Yunan misakına iltihak etmele- rini teminden ibarettir. Bu suretle tahakkuk edecek olan Balkan Lokar- nosuna Sovyet Rusyanın da dahil olacağı istihbar ediliyor.,, Bir Facia Yeni Devre ı- yaretine Verilen Ehemmiyet Artıyor de Müdafaa Vaziyeti Aldı Atina, 29 (Hususi) — Yunan hududundan çok heyecanlı haber- ler geliyor. Son bir habere göre Gevgili de bombalar patlamış, nüfus telefatına sebep olmuştur. Bu hâdisenin Makedonya ko- mitesine mensup Bulgarlar tara- fından yapıldığı anlaşılmıştır. Yeni bir habere göre Sırp hükümeti Bulgar lisanile tekellüm eden on kişiyi kurşuna dizmiştir. Diğer taraftan Bulgar hükümeti Sırp - Bulgar hudutları üzerinde müdafaa tertibatı almıştır. Toplantısına Başlıyor Ankara 29 ( Hususi ) — Mil- let Meclisi kış devresi toplantı- larına önümüzdeki pazar günü başlıyacaktır. Meelisin ilk toplantı gününde bazı evrak okunacak ve adliye encümeni — reisliği için intihap yapılacaktır. 15 Kişi Boğuldu Monpeliye, 28 — Herauet de partmanındaki nehirlerin ansızın taşması dün akşama kadar 15 kişinin ölümüne sebep olmuştur. Can Verdi Şoför — Tevfik Efendinin idare sindeki 2529 mumaralı oto- mobil dün Beyazıttan geçerken Kumkapıda oturan Mari isminde bir madama — çarpmış, madam başından ağır surette yaralanmış ve biraz sonra hastanede ölmüş- tür. Şoför yakalanmıştır, adliye tayinleri Ankara, 28 — Adliye İntikap Encümeni cumartesi günü faali- yetini ikmal etmiş olacaktır. Ha- zırlanan listeler yüksek tasdika arzolunacaktır. çe ĞÜMÖD EE ÜŞÜDÜG — Otomobil Altında Bir Kadın —- İ filmin mevzuunu anlatıyar. bitirmiştir. çekişlerini, br STER İNA Sofyada çıkan Reç gazetesi 20 eylül tarihli nüsha- sında Bulgaristanda hazırlanmakta olan ilk sesli sözlü Filmin ismi Bundat na Robite yani esirlerin isya- nıdır. Fenni tarafımı Viyananın Tobis Klang stüdyosunda Bulgar rejisörü — Vasil Gendof çevirmliş ve henüz Mevzu, Bulgarların Türkler elinde 500 yıl esaret “aretten kurtulmak için nasıl mücadele İSTER İNAN İSTER -— -— —— N İSTER Bulgar gösteriliyor. #ttiklerini Türklerin Bulgarlara zulüm ve kadınlarına taarruz ettiklerini baştan başa tasvire hasredilmiştir. komitecilerinden Türkler aleyhinde en şedit propagandalardan biri olan ve Türk - Bulgar milletlerinin birbirlerine 1s9n- malarını mönedecek mahiyette bulunan böyle bir - fil. min dostluk muahedeleri yapıldığı bir zamanda ortaya çıkmasının dostlukla telifi kabil olduğuna, artık İNANMAP < © İNANMA! Vasil Zevski baş rölde 1 / y A S — —— ——— ——— ——— ——— ——— —— —— ——— —— Hüner İstanbulda Seyahat Tertip Etmekti ** İstanbul Belediyesi şehir civa- rında küçük bir seyahat tertip etmiş. Burada bulunan ecnebiler- den bazı itibarlı zatları Yalova- Orhangazi yolu ile İznik gölüne kadar gezdirip tekrar İstanbula getirecekmiş. Bundan başka gelecek sene- lerde de, hem yerli, hem yabancı halk için İstanbul vilâyeti ile cı- yarını tanıtmak Üzere ucuz ve gerek bu seneki seyahatta, gerek gelecek seneler — için tasavvur olunan seyahatlerde hep İstan- bul civarından bahsediliyor. Çünkü, İstanbul şehri içinde seyahat tertip etmek belediyenin bile yapamıyacağı kadar güç bir tir. Buradan bilfarz Patagonyaya seyahat etmek istersiniz. Her hangi bir seyahat acentesine uğ- rarsınız. Orada size bineceğiniz biletleri birden varirler. İsterse- niz yiyeceğiniz yemekler, yataca- gınız oteller için de buradan bilet alabilirsiniz. Halbuki İstanbulda — bilfarz , adaların birinde, yahbut Kadıkö- yünde oturuyorsunuz. Bir cuma günü Boğaziçinde bir köye gez- meğe gitmek istediniz. Oturduğu- nuz yerden Boğaziçine — doğru vapur yoktur, çünkü aynı şehrin birer mahallesi demek olan bu iki semte işleyen vapurlar ayrı — ayrı idarelere bağlıdır. Onun için bir vapurdan iner, merdiven çıkar. Köprü üstünde gider, tekrar merdiven iner.. ve öteki vapuru bulumazsınız! çünkü iki idarenin ayrı ayrı işlettikleri arın saatleri arasında hiç bir münasebet yoktur. Adalardan Boğaziçine gitmek belki Patagonyaya kadar ten daha uzaktır, deyeceksiniz. Fakat Haydarpaşadan yanıbaşın- daki Salacak'a deniz yolundan gitmek isteseniz yine aynı hikâ- yedir: Köprüye geleceksiniz, öteki vapuru bekleyeceksini: Dünyada bukadar - şirketler, sermayeler birleşiyor da İstan- bulda nakil vasıtalarını işleten üç dört şirket — ve İdare niçin birleşemiyor? Baksanıza, halk nekadar arzu ediyor. Her sene yazın, içinde oturanlardan birçoğu te- nezzüh vapuru kiralıyorlar. Bey- kozdan adalara, Yalovaya gidi- yorlar. Böyle kalabalıkla gezmiye çık- maaı sevmiyen, yalnız kendi ailesi ile Boğazi7inden adalara kadar gidip gelmek istiyen insanlar da yardır. Böylelerini mutlaka köprü Ğ üstünde, bilet gişeleri önünde bekletmek neden lâzımdır? Burada nakil vasıtalarının ayri ayrı şirketler ve idareler elinde bulunmasından, — İstanbul — şehri âdeta ayr) ayrı memleketler gibi, birinden Me'lıniıne geçmesi güç, çalara ayrılıyor. ı’.'Onuıı için Kadıköyünden Be- şiktaşa gitmek, İstanbuldan Pata- goönyaya gitmekten daha külfetli ve zahmetli oluyor. Bari akıllı bir acente çıksa da İstanbul şehri içinde seyahat ede- bilmek için ğiık_nklhk bulsa! Ingiltere - Rusya Londra 28 — Sovyetler birliği arasındaki tica- ret müzakerelerine birinci teşri- ıhg“k;lw yeniden — başlana- bütün vapurlar, şimendiferler için İngiltere ile ; a | 4 gitmek- Ka