29 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Cümhuriyetin onuncu yıl dönümünde Balkanlardan da murahhaslar gelecekler. Nu- tuk söyleyecek hatipler seçildi Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Almanyaya silâhlar hakkın da verilecek müsaade için İtal- ya yeni bir teklifte bulundu İngiltere kabul etmedi. FİATI 5 KURUŞTUR Yugoslavya Kralı Hazretleri Bugünlerde Yugoslavya Kralı | Hazretleri, Türkiye Reisicümhuru Hazretlerini ziyaret için memleke- timize gelecektir. Bu ziyaretin; Türk efkârı umumiyesi tarafından ne derin bir sevgi ve sevinç ile karşılanacağını izaha lüzum gör - müyoruz. Kral Hazretleri, öteden beri Türk inkılâbının ve bu inki- lâtı tahakkuk ettiren Büyük Reisi- | mizin en büyük takdirkârlarından dır. Bu hayranlığı her fırsattan is- tfade ile ifade eder. İlâveye ha - cet yok ki, dahili ve harici en müş kül şerait içinde, memleketinde in zıbatlı bir idare kurmi muvaf - fak olan Kral Hazretlerinin poli - tikasma karşı biz de ayni takdir- duygularile mütehassis bulunuyo - ruz. Yalnız şuda tahmin edilebilir | ki, iki devlet reisinin İstanbulda vuku bulacak görüşmeleri, mutat | nezaket ve protokol hududunun dahilinde kalacak değildir. Bizi, bu tahmine sevkeden sebepler ara- sında her iki reisin mümtaz şahsi- yetleri en başta gelir. Filhakika Gazi Mustafa Kemal Hazretleri gibi, Kral Alexandre Hazretleri de memleketlerinin idare ve politika- sında birinci derecede âmil ve hâ- | kimdirler. Bundan başka Balkan - larda teressüm eden yeni vaziyet- ler, küçük itilâf muhitindeki teza- | hürler; nihayet Avrupa sulh cere- | yanlarını aldığı istikametler; İs- tanbul konuşmalarına hususi bir ehemmiyet verdiriyor. Bu vesile ile, Yugoslavya ile o- lan münasebetlerimizin çok iyi ol- duğunu hemen tekrara mecburuz. | Iki gün evvelki bir yazımızda iki memleketin o münasebetlerinden | bahsederken aynen şunları söyle - miştik: “Türkiye - Yugoslavya mü- nasebatının şöyle bir dostluktan çok ileri olduğunu kuvvetle söylü yebiliriz. Bunu bilmeyenler, beli müevcutium Öyle dostluklar var ki, herkes târafından anlaşılması ve inanılması için bazı tezahürata ih- tiyaç gösteriyor. Efkârı umumiye nin şu günlerde Türkiye ve Yugos- lavya dostluğunun kaovetli tezahü ratına şahit olacağını umuyoruz” umduğumuz bu kuvvetli te- ü Yugoslavya Kralınm ve Kraliçesi Hazretlerinin, Dolmabah çe sarayında Reisicümhur Hazret- misafiri olarak, memleketi- teşriflerile tahakkuk ediyo Dost memleketin bu kiymetli hi kümdarına şimdiden: “Hoş geldi- niz!” demekten derin bir memnu- niyet duymaktayız. Yugoslavya Kralı Hazretlerinin | Türkiyeyi ve Reisicümhurumuzu ziyaretinin, bilhassa Balkanlar ve | orta Avrupa sulhünün tanzimi nok tasından hususi bir ehemmiyeti vardır. Bundan birkaç gün evvel | Kral Hazretlerinin - Romanya Kra lile beraber - küçük itilâf devlet- lerinin konferansında müzakerata İştirak ettiği hatırlardadır. Bu v: ziyetin hususi bir mâna ve ifadesi olmak lâzımdır. Herha'de İstanbul ziyaretinde sezilen ilk mâna; Cüm uriyet Türkiyesinin harici politi- kada takip ettiği siyasetin en doğ- Yu bir yol olduğunun yeniden ve daha canlı surette ifade edilmesi - dir. Bazı politikalar, siyasi hakik: ler var ki, mahiyetleri, faidel, Yaman ve tecrübeile anlaşılır. Türk - Yunan teğriki mesaisini ifade ettiği sulh politikası böyle- Bu hakikatin en kısa bir za - ân içinde anlaşılması; sulhün te- Sesüsü hesabma büyük bir kazanç tir. Nasıl ki, Türk - Yunan dostlu- unda Bulgaristan veya başkaları Aleyhinde bir mâna yoktur. Bun- şan böyle daha ziyade inkişafını eklediğimiz Türkiye - Yugoslav. ga dostluğunun da başkalarına kar ! aykırı bir mânası olamaz. Tür- iye; yeni dostluklara giderken, Miki dostlukların bozulması de « İl; zaafa uğramasını bile istemez. 4) Dileriz ki, dost memleket hü - Mimdarın bu ziyaretinden, bü (Jin milletlerin o kadar özle. İh, nizam ve refah havasında | a müsbet, daha mesut neticeler sun. Sürt Mebusu MAHMUT 8 inci sene No. 2743 CUMA | 29 EYLÜL 1933 Yugoslav Kralı Hz.nin Gazi Hz.ni ziya reti ehemmiyeti haiz bulunmaktadır Reisicümhur Hz. ile Kral Hz. arasında vuku bulacak mülâkat her tarafta büyük bir alâka uyandırdı Kral Hz. ne Dolmabahçe sarayı tahsis edildi, Reisi- cümhur Hz. Beylerbeyi sarayında ikamet buyuracaklar Bulgar Kralı Hz. ilede görüşülecek mi? — Seyahat resmi mi, gayri resmi mi? — Küçük itilâf konferansının resmi tebliğinde neler var? Yugoslavya Alexandre Hazretlerinin birkaç gü- ne kadar şehrimize gelerek Dolma- bahçe sarayında Gazi Hz. ne misas fir olacakları haberini dün vermiş- tik. Kral Hazretlerinin Köstenceden bir harp gemisi ile şehrimize gele- cekleri haber verilmekte ise de zi- yaret günü henüz sureti katiyede tesbit edilmemiştir. Kral ve Kraliçesi Muhterem misafirler yirmi dört saat kadar şehrimizde kalacaklar geldikleri harp gemisi ile Yugoslav» yaya avdet edeceklerdir. Dün Ankaradan şehrimize ge » lan Protokol umum müdürü Şevket Fuat Bey dün öğleden sanra Yu « goslavya sefiri M. Yankoviç'i siya- ret öderek Kral ve Kraliçe Hazret» lerinin ziyaret tarihleri ve yapıla » cak merasim hakkında kendisile görüşmüştür. m La ga Kral Alexandre Hz. Kraliçe Hz. ve çocukları ile bir arada henüz bir program tesbit edilme- miştir, Bununla beraber, Kral ve Kraliçe Hazretlerinin, Boğaz hari» cinde donanmamız tarafından kar- #lanması ihtimalden uzak görül- Wiener Sport takımı sirkeci istasyonunda Wienersport geldi Bugün Kadıköy stadında yapılacak maç çok heyecanlı olacak Fikret Bey Avusturyanin Wiener Sport takımı dün #abah saat Il de Sirkecide spor- çalar tarafından bararetle karşılandı. ir. Gelen kafile on beş kişiden mürek- koptir. Mösyö Kestler'in idaresinde on üç futbolcü ve bir antrenör gelmiştir. Bugün Fenerbahçeye çıkacak takım aynen Yöyledir: Franzl Wanderer Puriz Galas o Kellinger Mahal Favfer Previn Hanel Sponr Pelve- Wiener Sport klübün son haftalarda Viyana lik maçlarında aldığı neticeleri ve takımın kuvveti hakkında malümat almak üzere dün kendilerini misafir €y- ledikleri Ojeni oteline gittik, Bizi bü- yük bir nezâketle kabul eden kafile re- isi” suallerimize gene büyük bir neza- kete" cevap “verdi. Ve ilk söz olarak hassa kendilerine bü- firperverlik gösteren Fener- ve Türk sporcularını çok sevdiklerini söyledi. Reis diyor ki: — Viyanada hik maçlarından müsabaka yaptık ve bunarın üçünü ka- zandık birisini kaybettik, Galip geldiğimiz Vaker takımı, bu sene merkezi Avrupa kuj dört ve Slovan takımlarıdır. Son maçta Haf- vaya yenildik lâkin bu mağlübiyet di- bilirim ki, ancak taliin takımımıza ir cilvetiydi. 1 — 2 mağlüp ol- duğumuz bu maçta takımımız çok hö- kim oynadı ise de, neticede mağlüp ol- duk. Yarınki oyunu soruyorsunuz, Bul- garistandan buraya kadar çok yorgun geldik. Tren fazla kalabalıktı, binsen- aleyh fazla yorgunuz, masmafih yorgun olmamız, yarınki kazanmamıza mani değildir. Bugün istirahat edecek (Devamr $ inci sahifede) memektedir. O gün akşam Reisi - cümhur Gazi Hazretleri Dolmabah- Şe sarayında vesmi bir ziyafet vere geklerdir.” Bu ziyaret esnasında Keisicüm » Devamı altıncı sayıfada | Reisicümhur Hz. nin avdeti Yugoslavya Kral ve Kraliçesi Hazretlerinin İstanbuldan müfara | katlerinden sonra Gazi Hz., Anka- İ vaya avdet edeceklerdir. O zama- na kadar Büyük Millet Meclisi de açılmış olacaktır. Suat Bey dün gitti Paris büyük elçimizin şayanı dikkat beyanatı Mezuniyetini memleketimizde geçi- setiri Suat Bey dün akşamki ekspres ile memu- riyet mahalli olan Parise hareket et- hur Hz. ne zimat etmiş ve son ra da Perapalas o- telinde Başvekil İs met Pa. Hz. ile riciye Vekili Tev fik Rüştü Beyi zi- yaret ederek veda etmiştir. Suat Bey bir muharririmize şu boyanatta bu - lunmuştur? “— Malümunuz ol duğu üzere Fransa ile aramızdaki bü- tün pürüzlü işler & iş gibi- dir. İki memleket ül betlerin dostane ve sami ve bu vadide mütemadiyen SUAT BEY münasebetlerimiz gene iz gibi İktsat vekilimiz Cel. Pariste bulundukları esna, taraf arasında imzalanan iktisadi am- laşma ile tanzim edilmiştir, Bu anlaşma her iki memleket arasında eşya mü- badelesini kolaylaştırmış ve mahsullerimi ze iyi bir mahreç temin edilmi Fransa ile bu'anlaşma, iki memleket arasında iktisat sahasında daha sıkı bir teşriki mesainin başlangıcıdır. Bu anlaşma müddetinin nihayetinde kat'i ticaret ve seyrisefain mukavelesi dine ve bu suretle tarafeyn iktisadiya- tının inkişafına doğru büyük adım a- tılacağı kanaatindeyim. Pariste bulunduğu esnada şahsında memleketimize karşı gerek resmi ve gerek hususi zevat tarafından göste- rilen hürmet, muhabbet ve tezahüratı bu vesila ile hatırlatmak isterim," © Tek M. ve Madam Venizelos Rum l M. Venizelos ile İsmet a | Patrikhanede karşılanış.. Müdür: 24318, Yazı müdürü 24318 İdare ve Matbanı 34310 Patriki Efendi ile bir arada.. .M. Venizelos dün Patrik efendiyi ziyaret etti Eski Yunan başvekili şehrimize gelecek olan Yugoslav kıralı Hz. ni bekliyecek Pş. Hz. arasında dünde mükâlemeler oldu ve Fransız, İtalya, Yugoslavya sefirleri ile görüşüldü Muhterem misafirimiz Mösyö Veni- #elos, dün Yunan kolonisinden bazı ze vatın ziyaretini kabul etmiş, bu me- yanda Yunan fabrikaları mümesii Mösyö Fufas Mösyö Venizelosu ziy: ret ederek Türk — Yunan ticareti hak kında malümat vermiştir. Mösyö Venizelos, dün öğle üzeri Rumpatrikhanesini ziyaret etmiş ve pata rik Fotyox Efendi tarafından bir öğle yemeği verilmiştir. Mösyö Ves nizelos, refakatinde Yunan gazeteciler ri de bulunduğu halde 11,45 te Pera- palas otelinden hareketle Tophane rıh« tamına, bir muşlu Fenere git- miştir. Otelden otomobil ile hareket © den Madam Venizelos ta Patrikhaneye vasıl olmuş bulunuyordu. Mösyö Venizelos, patrikhane civa- rını dolduran halk tarafından alkışlan» mıştır. Patrik Efendi Mösyö Venizelosu takdiz etmiş ve suikastten kurtuldum ğundan dolayı kendisini tebrik ederek patrikhaneye vaki olan bu üçüncü zi- yaretinden pek memmun olduğunu söye İemiştir. Mösyö - Venizelos, verdiği cevapta bu ziyaretten gok mes'ut olduğunu, ge çenlerde Mösyö Çaldaris ile Ankarada imza edilen misalan Türk — Yunan arasındaki dostluğu takviye bu dostluğun yalnız iki mile (Devâmı $ inci sahifede) iğinde » dün Şehrimizde bulunan Iktisat vekili Celâl Beyefendi, muhtelif mevzular üzerinde İstanbuldaki tetkiklerine de düncü Vakıf hanma giderek mmtaka Ticaret müdürlüğünü ve müteakiben Ticaret odasını ziyaret etmiş ve ihra- İktısat Vekili dün de tet- kikatına devam etti CelâlB. buakşam Ankaraya dönüyo Sanayiciler Ankaraya üç kişilik bir erdiler yapılan içti, Ticaret odası, Vekil Beyefendinin emirlerile muhtelif memeketlerle yap» i cat ofisi müdürile de görüşmüştür. tığımız clearing esasına müstenit iti. ı si bit etmiştir. (Devamı 2 inci sahifede)