29 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

29 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

HABERLER Zelzele Devam ediyor /HARICI H ıldızdan Ordu Köşküne İğ ğer ta biz one» İ inde görüşmeler Horoz — (Kok) Cog Paşa! ği İ sefirlerimize fevkalâde iltifatı. — Taaddüdü mma Ka EL Millet Meclisi pazar günü açılarak müzakerelere başlıyacak "ANKARA, 28 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa cumartesi günü burada bulu nacaktır. Meclisin pazar içtima: ruz« namesi hazırdır. Ruznamede ayni gün müzakere edilecek bir madde Son zelzeleler İtalyada ne hasar yaptı? (A.A) — Gazetelere Almanyanın silâhları hak- kında İtalyanın teklifi CENEVRE, 28 (A.A.) — Heyeti MW catın illet ve hikmeti diniyesi nedir? — Horoz Pş'lık lâkabı iri bulunduğu zaman başından Bir gün taaddüdü zevcat bah- ieçmiş, Mitat Paşa: Bence kesreti zevcat, insani İiçtima değil, bir nevi horozluk- diye bu i fikrini, ka- tini açıkça ve kestirme olarak dökmüştü. 3 Sait Paşa, Mitat Paşanın İlâtifesini unutmamıştı. Bir gün ra: İC Mitat Paşa merhumun bu lâ- İsi Hızır gibi imdadıma yetiş - İsti. Bakınız nasıl? Gel zaman, zaman, Almanya devleti nez - de büyük elci olarak Berline im, Orada, Kayserin ve İmpa- 'oriçenin teveccüh ve iltifatları- mazhar oldum. Beni hususi su- te kabul ederlerdi. Ziyafetlerin- gayri resmi olarak bulunur - m. İyesini benden sordu! Bütün hazırun, vereceğim ilmi, Bi, içtimai cevapları bekliyordu. ir lâhzacık tefekkürle işi lâtifeye Skmeği münasip buldum. Öyleya, onlara, İmamı Âzam Syle, dedi; İmamı Şafii, Hanbeli, le içtihat ettiler; şartla- budur, şudur, diyecek eğilim ya! Desem de inanılır rar? Derhal hâtırrma rahmetli Mitat Aşanm sözü geliverdi. Soran Pren “se hitap ederek vâki olan istifsa ndan izharı memnuniyet ve te - imdi; Fakat İmnaratoriçeni, ıra tekrarile “Kok Paşa” lâkabı- takınmış oldum! .* k Hürkârm eski ve emin bendele- inden Yusuf ve Seresvabi İsmet Kâbilde idamlar Eski kıralın beş adamı hapishanede asıldı LONDRA, 28. A. A, — Daily Herald" a Kâbilden bildirildiğine göre Kral A- Yarın: Abdülhamidin Mitat Pş. ile mülâkatları Şehzadelerin vükelâ ile Maki memnu, — Sultan Muradın hastalığı. — Veliaht Hamit Ef. ile görüşmek zarureti hâsıl oldu. — Sultan Hamidin kurnazlığı. Vapurcular toplanıyor ve Serkilâri Karagöz Osman Bey- İer ve Serhafiye Ahmet Celâlettin Paşa ve gidiş müdürü Hacı Mah - mut Efendiden mükerreren dinle- diğim ve Şürayi devlette aza arka- daşım ve bunca senelik komşum Mütercim Büyük Rüştü Paşa zade Süleyman Reşat Beyden babasına izafetle biddefaat işittiğim hikâye ve menkıbelere göre, Sultan Ha - mit, Şehzadeliğinde pek sade bir bayat yaşarmış; içkiden, kuma dan ve saireden perhizkâr imi Kanaatle, az bir masrafla idarci maişet edermiş, hattâ tasarrufatı dan az çok ve para bile biriktir: miş! Hele padişah olmazdan az velleri daha ziyade makul ve mü- lâyim yaşamağı itiyat edinmiş ve nasbolup ta tahta çıkarsa, amcası gibi kibir ve gurur ve israf ve sefa- hat yollarına gitmedikten başka. o misillâ fena ve muzır malları ve şeyleri gerek saraylarında, gerek memleketin her tarafında büsbü - tün menedip hazinei devlet ve mil- leti beytülmali müslimin hukuku- nu son derecede itina ve ihtimam ile korumağı şiddetle, katiyetle il- tizam edeceğini söyler ve yemini billah ederek temin eylermiş! Filhakika ilk cülüs senesinde bu sözlerinin ve teminlerinin fili eser lerini de göstermeğe başlamış ise de biraz sonra işi crvıtmış, eski de- diklerinin aksini işlemeğe meylet- miş ve döneklikten, işlerin kavil ve karar hilâfma gitmeğe başla - masından müteessiren en evvel kendisine karşı acı sözler söyle- mek cüretinde bulunan ve doğru yola gidilmesini pek açık ve hali- sane surette ihtara kalkışan Müsa hip Çerkes Yusuf Beyi, yanından uzaklaştırarak Beruta nefyediver- miş! Gerçi az bir müddet sonra Yusuf Beyin gönlünü alıp tekrar saraya getirmek istemiş ise de mu- maileyh muvafakat etmiyerek tah. sis olunan çıraklık maaşile Berut- ta kalmağı ihtiyar eylemişti. Bendegândan diğerleri de mü- nasip suretlerle, kendisine Yusuf Beyin kemali saffet ve sadakatle arzettiği veçhile maruzatta bulun- muşlar ise de hiç bir tesiri, Faydası görülmemişti Saltanat hırsı, ikbal, iclâl hava- yi fasidi ve Padişahın yanma ye- ni gelenlerin bazıları tarafından vâki olan telkinatı riyakârane çar çabuk fena tesirlerini göstermiş ve gün geçtikçe fena hareketler ve haller artmıştı. (Arkası var) M. MacDonald de gelecek PARIS, 28. A. A, — M. Mac Donald #n Lord Londonderry ile beraber Allone der. 101 İngiliz balonunun uğradığı ka xa münasebetiyle yapılan abidenin açıl. ma resminde bulunacağı resmen haber verilmektedir. M. Mac Donald ile M. Daladier birer nutuk söyleyeceklerdir. iSr John Simon'un bu fırsattan istifa de ederek Cenevreden gelip Milletler Cemiyetinin ilk mesaisini için M. Mac Donald * a izahat vereceği zannediliyor. umumiye haricinde yapılan görüşme" lerde bir durgunluk var gibidir. Bu - mun sebebi de, mikdar ve kıymet cihe tinden olsun, Almanyaya silâhlar hak kında verilecek müsande hakkında İ- ahalefetidir. Bu “hâdise, bulunduğuna dair çıkan haberleri te- yit edici mahiyettedir. ” İngiltere tarafımdan ileri sürülen ih tiyatlı kayıtları, müşterek bir proje hakkında yapılan gayretleri boşa çı - karmamakla beraber, nihai muvaffa- kiyetini biraz geciktireceğe benzemek tedir. Diğer taraftan, Fransa ile İngil- tere arasında Pariste tezahür eden noktai nazar iştirakinin Cenevrede hiç bir suretle değişmediği kaydedilmekte dir. 'Hollanda hükümetinin teklifi üze- rine Hollandaya iltica eden ve orada her türlü vasıtadan mahrum bir vazi- yette kalan 50,000 Almanın vaz i lletler Cemiyetinde görüşül mesi düşünülmektedir. Arjantin Hariciye nazırı M. Carle Sanvedra Lamas, Arjantinin resmen Milletler Cemiyetine girdiğini büdir * miştir. Ticaret ve itimat CENEVRE, 28 (A.A.) — Dün top, lanan Milletler Cemiyeti heyeti umu” “Cemiyetine gir i Milletler Cemi- söyliyerek demiştir ki Ticaret ile itimat gayet sıkı mütte- fiktirler, bilhassa silâhları bırakma i- e. Sir John Simon bundan sonra bü- yük devletlerin siyaseti ve hususi gö- rüşmelerin, sebeplerini anlattı. — Büyük devletlerin, dedi, bazı bü bırakma işini halletmek için hususi me yük meseleleri ve bu aarda silâhleri suliyetleri vardır. — Aşılacak olan bu silâhları bırakma yolunda yapılacak ilk adım daha büyük bir itimadın te- şekkülüne çalışmıştır. Zira hakiki iti- mat ancak milletler arasında iki kom şuluk münasebetlerinin tesisile olabi- Sir John Simon, sonra Milletler ce miyetinin faydasını bilhassa son hâdi selerin gösterdiği misallerle isbat et- ti ve dedi ki: : — Milletler Cemiyetinin” hakiki kıymeti, bir felâket olur da onfuz &a- İmsak belki o zaman anlaşılabilir. Si- lâhları bırakma & meselesine gelince, meselenin halli çok fazla mufassal 0- luşundan gecikmiştir. Fakât "daima ilerlemeliyiz. ve muahedeyi' #n kıza zaman içinde yapabilmek için'elimiz. den geleni yı v Sir John Simon Londraya dönüyar LONDRA, 2 $(A.A.) — Sir Con Simon cuma günü Cet ayrılar cak ve doğruca Londraya döneceklir. R, 101 balonunun uğradığı karada ölenlerin hatıralarını ebedileştirmek için yapılacak merasimde Sir John Di- monun bulunacağı bildirilmiştir. M. Dolfuss'un nutku CENEVRE, 28, A, A, — Havas Ajan w bildiriyor © Dün sünün hadisesi o M. Dollfus'un nutku idi. Assamblenin Avusturya baş vekiline karşı i teveccüh teza- hürü bilhassa Hitlerci Almanya hakkın wektedir. Bundan başka, celse haricin- do cereyan eden diplomatik mükâlemat ta bilhassa İtalyan © müzakerecilerinin Almanyanm asgari programa iltihakı i- çin vaki gayretleri ve Paris mükâlematı nın haiz olduğu kıymeti muhafaz etme istiyen devletlerin © silâhsızlanma konferansından me sarfı nazar edilmesi- İ ei ve ne de bu konferansın tehirini ka- | bul etmemek azminde oldukları görül awüştür, luktur, Ve altışar pusluk topları vardır. Kruvazörler 1936 senesi (o nihayetinde hazır olacaklardır. eri Leipzig muhakemesi LEİPZİC, 28, A, A. — Velff ajan. yer Reichstag yangını muhakemesinin bu sabahki celsesinde Van der (o Lubbe'un . ardı.” , Öteki şahitler de malüm suikastlerine girişmeden önce Van der Lubbe ile yap tıkları görüşmeler hakkında izahat ver- mişlerdir . İngiliz - Rus ticaret müzakereleri LONDRA, 25. A.A. — da bir müahaze kararı olarak tefsir edil müesseseye karşı bir hücum hazırlamış Sovyetler birliği arasındaki ticaret müza ROMA, Chieti'den bildirildiğine göre,dünkü zel- zelenin vuku bulduğu mıntakanın her yerinde bugün de saat ikide yeni bir zel- zele olmuştur. Chieti'de nüfurça zayiat ve maddi zarar olduğuna dair hiç bir | malümat yoktur. Fakat Civitellada Mes- ser Raimondo'dn ve daha bir çok mahi- yelerde müteaddit evler sakatlanmıştır. Diğer taraftan dünkü zelzelelerin yap- tğu tahribat hakkında şu tafsilât alın- muşta? 'Chietide bir çok yapılar kiliseler ha- sara uğramıştır. Adliye ve belediye da- ireleri de sakatlanan binalar. arasında» dır. Lama Pebganda 200 ev yıkılmış, 200 ev de sakatlanmıştır. Turantada 70 ov yıkılmış, 200 ev de sakatlanmıştır. Civi- tellada 50 ov yrkelmış, 100 ev de sakat- lanmıştır. Messer Raymond'da 50 ev yıkılmış, 100 ev de sakatlanmıştır. Fa- rasan Martinoda 10 ev yıkılmış, 200 ev de sakatlanmıştır. Diğer nahiyeler dahilinde yıkılan ev- ahşgşv, Borçlar meselesi Amerikada yeniden mü- zakereler başlıyor LONDRA, 28. A, A. — İngiltere s6- iri Sir Luidsay, hükümetin mali müs- teyarı M. Lejti Ross ve | sefaret mali müsteşarı M. Bevley borçlar meselesi ü i ğ bulunmak üzere Teklif bekliyorlar NEVYORK, 28, A. A, — Herald ga zetesi harp borçları hakkında bastığı bir yazıda diyor ki : “ Borçlu devletler Amerikan kongre- since kabul edilebilecek mahiyette tek- üfler yapacak olurlarsa harp borçları meselesinin münasip ve ahlâka uygun su rette halline bugünki halde de imkân hasıl olur. Nikbinlik yok LONDRA, 28. , — İngiliz muta- hassırlarınnı Vashington'da harp borç- ları müzakereleri için başlangıç olarak yapılacak görüşmelere öyle pek büyük bir nikbinlikle girişmiyecekleri zanno- Tunuyor, Daha şimdiden, bu müzakereler neti- İngilterenin taksi- i tinde yaptığı zında bir tediyede bulunacağı bildiril. Di mali mümessilleri noktai nazar teatisi gibi bile olsa para meselesi halkında da görüşüleceği bis- settrrilmektedir. Amerika ve şi filoları pon mebusan meclisindeki bütçe komis- yonunun eski reis olan Kont Yanagısha we buradadır. Kont, Meksike'da toplanacak olan bey nelmilel istatistik konferansa iştirak © decektir. Kont şanları söylemiştir: — Eğer Amerika bahriyesini arttırır sa, bahrimuhitte babri kuvvetlerin mü vazenesini temin için Japonya'nın da ay ni suretle hareket etmeğe mecbur olaca ğı muhakkaktır. : Japonya'nın bütçesinden — bahseden Kont demiştir ki 3 — Japonya tarihinde mevcut en ağir bütçeye sahiptir. Korkuyorum ki bu büt ç3 kabul olunacaktır. Komünistlerin bir beyannamesi RECKLİNGHAUSEENE, Vestpizie de : 28 A.A. — Volf Ajansı bildiriyor: Polis enternasyonal komünistin bir be- yannamesini yakalamıştır. Beyanname, komünist ve sosyalist fırkaları bakiyesi- r gir - Balkan konferansı BÜKREŞ, 28 (Müliyet) — Balkan konferansı, birinciteşrinin 24 - 25 in- de Atinada . Bulgarlar, bu konferans için murahhaslarını in - tihap etmişlerdir. Fakat bundan ev - vel, Sofyada Romen ve Bulgar murah hasları kendi aralarında görüşecekler dir. Romen murahhasları , birinciteş- rin ayının ortalarına doğru Sofyaya ge- leceklerdir. Yugoslavyada museviler BELGRAT, 28 (Milliyet) — Al- manyadan muhaceret eden bir çok Museviler Yugoslavya , Makedonya sına yerleştirilmektedir. Bu sebepten Yugoslavyaya bir çok Musevi aileleri gelmiştir. İktisat Vekilinin olmıyacaktır. Yalnız Meclise gelen Yunan misakının imzası münasebe dır. Bundan başka Meclisin tatili esnasında vefai it malâmat verilecek ve yeni intih tir. Mustafa Fevzi Beyin vefatı do Sinop mebusu Yusuf Kemal Beyin evrak okunacak bu meyanda Türk » tile Yunan Meclisinin telgrafı var- den mebuslara a ap yapılması hükümete bildirilecek» layısile Adliye encümeni reisliğine intihabı ihtimali kuevetlidir. Yeni ölçüler tatbik ediliyor ANKARA, 28 (Telefonla) — birinci kânun tarihinden itibaren mecburi olarak tatbiki i vekâletinin teklifi üzerine İcra Vekilleri heyeti karar vermişti Aşari metro sistemi ölçülerinin 31 İktisat Ticaret istatistikleri müdürlüğü ANKARA, 28 (Telefonla) — ticaret istatistikleri şubesinin açık olan müdü leri müdürü Hüsamettin Faik Bey İstatistik umum müdürlüğü harici üne Adliye istatistik- tayin edilmiştir. İngiliz sefiri dönüyor ANKARA, 28 (Telefonla) — fir Cenapları saat 16 da Şükrü Ka İngiliz sefiri şerefine Hariciye vekâ leti vekili Şükrü Kaya Bey tarafından bir öğle ziyafeti verilmiştir.Se- ya Beye veda etmiş ve akşamki tren- le hareket etmiştir. İstasyonda sam imi bir surette teşyi yapılmıştır. 4 Ankara ilk mektepleri ANKARA, 28 (Telefonla) — Maarif müdürü Rahmi Beyle birli vaziyetini tetkik etmiştir. Bu sene dır. Bu vaziyet karşısında bazı ted Bugün Ankara valisi Nevzat Bey kte ilk mektepleri gezerek talebe ilk mekteplere tehacüm çok fazla- birler alınacaktır. Adli tayinler ikmal edildi "ANKARA, 28 (Milliyet) — A günü faaliyetini ikmal etmiş olaca arzolunacaktır, dliye intihap encümeni çemarlesi ktır. Hazırlanan listeler âli tasdika Asuri patriği Cenevreye gitti LARNAKA, (Kıbrıs adasında) 28 (A.A.) — Asuri patriği, cema- ati namına Mülletler Cemiyetine yaptığı müracaatla alâkadar olarak Cenevreye gitmiştir. Cenup hududunda kaçakçılar ANKARA, 28 (A.A.) — Eylülün dördüncü haftası içinde cenup hududunda, larda biri ördü müsademeli 48 haçakçı vak'ası olmuştur. Bu vaka- olmak üzere 59 kaça kçı, 51 kaçakçı hayvanı, 2.000 kilo gümrük, 500 kilo inhisar, 100 deft er sigara kâğıdı, 600 katu kibrit, 2 tüfek, 1 tabanca tutulmuştur. Tetkikatı (Başı 1 inci sahifed odayı vâki olan ziyaretleri: lerine bu neticeler arzedilimi zırlanan rapor da verilmiştir. Odaca yapılan tetkikat, Clearing esasına mü» tenit mukavelelerin piyasada iyi kar- şılanmış ve müsbet neticeler vermiş olduğu merkezindedir. Vekil Beyefendi, odada idare he- yeti azası ve tanınmış bir çok tacirler Je görüşerek kendilerinin takas işi ot rafında da mütalenlarını dinlemişler- dir. İktmat vekâletinde hazırlanan ve imza için Ankaradan şehrimizde bulunan vekil Beyefendiye gönderilen yeni takas talimatnamesi, bir iki güne kadar imza edilerek resmen tebliğ 0- lunacaktır. İktisat vekili, akşam saat 17 bu - çuğa kadar kaldıktan sonra odadan ayrılmış ve oda, ticaret müdiriyeti ve ofisi erkânı tarafından teşyi edilmiş tir. Sanayicilerin temennileri Celâl Beyefendi, geçen gün Sana- yi birliği heyeti ile de görüşmüş ve An karaya avdetini müteakıp sanayiciler den bir heyetin hükümet merkezine gitmesi kararlaşmıştı.. Bunun netice- si olarak dün sabah sanayi birliğinde iki defn alınan muamele vergisi üze- rinde tevakkuf edilmiştir. Müzakerat neticesinde aşağıda ya zlan hususat hakkında İktisat vekâ- letile temas etmek üzere, Celâl Beye fendinin Ankaraya avdetlerini müten- kıp hükümet merkezine üç bir heyet izamına karar verilmiştir. i — Haziren 933 te tatbik edilmesi iptidai Bulgaristanda yapılan tayyareler SOFYA, 28 (Milliyet) — Kazan: Tıkta yapılan yedi Bulgar tayyaresi bugün Bojurişte'ye gelmişlerdir. İlk * tecrübe uçuşları Sofyadan Kazanlığa kadar yapılacaktır. i M. Muşanov Cenevreye gitti SOFYA, 2 B(A. A.) — M. Muşa- mov, Cenevreden alelâcele çağırılmıp- tr. Bulgar Başvekili dün öğleden ra Sofyadan hareekt etmiştir. Dedeağaca giden Edirneliler DEDAĞAÇ, 28. A. A. — Hususi ou habirimiz bildiriyor Edirne tüccarlarmdan 45 kişilik bir heyet şehrimize gelmiştir. Heyet rücsa- « vilâyeti, belediyeyi ve ticaret odasma« | ziyaret etmişlerdir. Belediye tarafından beyet şerefine mükellef bir ziyafet veril miştir, Ziyafette belediye reisi ile Türk kabiliyeti tükendiği ve bu cetvel ha ricinde kalacak iptidai maddeler hak * mikdarı iki defa yüzde on üzerinden alman munmele vergisinin kanunda ya zılı olduğu veçh üzere ancak bir defa alınması. : Nazmi Nuri Beyin de beraber gide ceği heyet, yukarıdaki hususat halkım da izahat verecektir. KAKADU AAA DİL ANKETİMİZ Manaca bağlı sözlerin karşılıkları “Milliyet” in dil anketinde en düşündüğü şey, mânaca biribirine bağ” gok 1, yahut yakın sözlere türkçe karşılık bulmak olduğunu yazmıştık. Şu sözler de onla: rdandır: 1 — GURUR, 2 — KİBİR, 3 — F AHIR, 4 — TAAZZUM, $ — TEFA- HÜR, 6 — VAKAR. Bu altı sözün hepsi de insandaki bir duygunun türlü derecelerini görte” derecelerini rir, Kullanış, bunların kimisine o duy gunun iyi, kımisine de kötü tahsis etmiştir. Dikkat olunursa görülür mayız. yılıklar arıyoruz. Gelen cevaplar gazetemizde bası ki bunlardan hiç birini ötekininiyerinde kullan bu türlü kullanışları gözönünde tutarak bu sözlere öz türkçe kar lacak, T. D. T. C. ine de gönderilecek” tir, Cevaplar gazetemizde anket mem urluğuna gönderilmelidir. & yaman sn de Sr sayma