28 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Dün Fırkada kaza ve na- hiye müdürlerinin iştirakile bir içtima yapılarak bayram hazırlıkları görüşüldü. FİATI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Almanyada Rus gazeteci- lerine fena muamele yapıldığı için Rusyada Moskovadaki Alman gazetecileri çıkarıyor. Dönüşünden sonra Siirt Mebusu: MAHMUT. İki gün evvel dost bir ecnebi dip- lomat sordu: — Başvekilinizin Sofya temasların» dan müsbet bir netice çıktı mı?.. Daha evvel söylemeliyiz “ki, "müsbet bir netice, ifadesinden namına bir fayda manasını prina Bu bakımdan, dostumuza, içten gelen bir inan ile şu cevabı verdik — Evet... hem de pek çok. Mhattocssüf, doğrudan doğru; mas etmedikçe, hakikatleri bütün şü- mullerile anlamak mümkün olmuyor. Ankarada imzalanan Türk — Yunan misakının daha bir kaç gün evvel Bul- garlar tarafından nasıl tefsir © gördük ve işittik. Bereket versin Sofya ziyaret ve temaslarının neticesin- de iki memleketin münasebetlerini bulut- Tu halde bulundurmak istidadında olan hava, bugün düzelmiş bulunuyor. Bu anda herkesin kafasında şu sor- gu canlanmaktadır: — Madom ki, Ankara misakınm Bulgarlar aleyhine müteveccih olmadığı anlaşılmıştır. O halde Bulgaristan, ni- in Türk — Yunan kombinezonuna da- il olmadı?.. Unutmamalı ki, buna benzer mese- İelerde biricik âmil; yalnız siyasi he saplar, harici politika mülihazaları de- ğildir, Bunda ruhi sebeplerin, dahili illerinin de tesiri olur. Hele dahili rejim ve idare noktasmdan bu mülâhazalar, Bulgaristan gibi memle- ketlerda daha ziyade hâkimdir. Sofya ile Ankaranın elneyrbaklerr. de hiç bir ayrılık olmadığını lüzum yoktur. Bunu, muhalif ve muva- hık ber Bulgar da kabul eder, Ankara misakının Bulgaristanda doğurduğu en- dşeler, daha ziyade Yunanistana kan. tadar. Bi Malümdur ki, Bulgaristan, bugünkü swlh nizamından, umumi harp neticesin- de yapılan muahedelerden memnun de- üildir. Onun Yunanistanla, Yügoslav- ya ile, Romanya ile davaları” vardır. Bu davalar; Bulgar moktai mazarma gö- Ye sadece nazari haklar dairesinde kak Mmuyor, arazi meselelerine, arazi talebi- dar gidiyor. Bulgar ekalliyetleri - istediği haklar da ayrı bir mevzu- Insanlar gibi milletlerin de emelle- Yine hudut olmaz. İşi yalnız Bulgar nok- tai nazarmdan mütalen edince, bütün bunları tabii görmek mümkündür. Fa- Yalnız bir tarafın bükmile ten va- hılabilir mi? Maatteessüf, zamanımızda arazi haklarmın istirdadında birinci de- tecede âmil, kendini haksız mevkiinde bulunanların değil, silâh kavyetinindir. ilin sulh içinde inkişafını i tiyen Bulgaristanın; bir silâh macerası- ha girişmek filerinde olmadığına, mil- N emellerini harp vasıtasile tatmin ka- şüphe yoktur. Yati ihtiyaçlarını ancak sulh politikasi- k, emniyet veren sulh kon- bi ile tatmin edebilir. Bu barla, Türk — Yunan misakı dairesin- lr Eg rel değil, on- e lal kiş b A PRG er hissedenler, Bulgaristanda ekseri- Yeti teşkil ediyor. Çünkü bu komşu Milletin görüşleri pratiktir, aklı selimi wvetlidir. Buna rağmen anlaşma yo- gecikmesi, daha ziyade dahili po- Yen cereyanlarının tesirile vâki olu- algatanda © kadar çok olan si- Yasi fırkaların işi gücü; ballı harici tmeller peşinde tahrik etmektir. İkti- mevkiinde | bulunmıyan fırkalar, dahilindeki gayri mes'ul te Yekküller; halka yalnız harp ve inti- ie fikrini aşılamaktadırlar. Aşıladık- . : — bulundun yim İle için vaziyet böibütün başkadır. Bizim görüşümüze nazaran, Sofya gil ve temaslarında. Bulgaristanda uyandırdığı ilk şüp- ve infinller geçmiştir. Eğer Bulan, "tan; komşularına karşı arazi talebin- çtiğini ilin eder, ve bunu ip pk Yunanistanla Türkiyenin yap. İ zaruretlerinin icap ettirdiği başka eklerini kolaylıkla temin edebilir. Her halde Bulgaristan için çıkar yol; Gİ emellerini, © Türen Yam de hu çerçevesi içinde — sulh ve dost- (Devamı 5 inci sahifede) PERŞEMBE. 28 EYLÜL 1933. Makineye verilirken... KÜÇÜK İTİLÂF DEVLETLERİ KONFERANSI BİTTİ Türkiyenin Balkan devletleri arasında bir sulh anlaşması yolundaki ny Memik takdir edilmiştir SİNAYA, 27 (A.A) — A rakiyle son toplantısını yaptı ve bil Çekoslovakya Hariciye nazırı M. Benes, konferansın hitammda bütün muhabirleri ve gazetecileri toplıya- rak yazılan resmi tebliği okudu. Tebliğ, Rusya ile mütecavizin tari- fi misakı, Avrupayı merkezi ve tah - teslihat meselelerinden bahsedil miş olmakla beraber Balkan meselele temas edilmiş Maahaza emin membadan aldığım mevsuk malümata göre müzakerele « Tin en şayane dikkat neticesi şu olmuş lâkedar eden muh ülmesi neticesin tarafından orts- ın Balkan devletleri arasında Konferansın son toplantısına iştirak eden Yugoslavya ve Romanya kralları sulh için hakiki bir anlaşma vücude getirme fikrinin bütün diğer meselele mesemameenamasesasanasessekee M. Venizelos İsmet Paşa Hz. sile saray rıhtımında :İM.Venizelos an gitti, akşama avdet etti.. Bugün Patrik Efendiyi ziyaret edecek Başvekil İsmet Paşa Hazretleri ile M. Venizelos arasında hususi mükâlemeler M. Venizelos ve İsmet Paşa Hz. Muhterem misafirimiz M. Veni- zelos ve refikası, dün sabah İsmet Paşa Hazretleri ve refikâlarile bir- likte Yalovaya gitmişlerdir. Bu se yahat için Gazi Hazretleri tarafın dan Ertuğrul yatı tahsis edilmişti. | M. Venizelos ile Yunan gazeteci- leri ve Başvekâlet hususi kalem müdürü Vedit Bey de Yalovava gitmişlerdir. Yalovada M. Venizelos İsmet Paşanın köşkünde istirahat etmiş ve dün akşam saat sekizde İstan- bula dönerek Perapalas oteline in- miştir. Evvelki gün İsmet Paşa Hazretlerinin M. ve Madam Veni- zelos şerefine veri iyafetten sonra iki dost hükümet adamı İs- met Paşanın dairesine çekilerek bir iki saat görüşmüşlerdir. Bu gö- rüşme saat yarıma kadar sürmüş - tür, M, Venizelos bugün Patrikha- neyi ziyaret edecek ve Patrik Foti- yos Efendi, şerefine bir öğle ziya- İeti verecektir. ATINA 27 — Muhalif gazeteler Istanbulda M. Venizelosa hükü- met ricali ve halk tarafından gös- terilen hüsnü kabulden bahsetmek tedirler. Hükümet gazeteleri ise bu habere üç satır tahsis etmişler- HAYAT VE KİTAPLAR 5 inci sahifede SPOR HARAKETLERİ | Sir George Clerk çikaya in maniveldsını teşkil ödecek dere- | cede ehemmiyet kazandığı görülmüş- tür, Balkan meselelerinin © başında Türk - Yunan misakı ve İsmet Paşanın Solya seyahati mevzuu bahsedilmiş | ve Türkiyenin Balkan devletleri ara » sında bir sulh anlaşması vücude getir- mek yolundaki faaliyet takdir ve bu #aaliyetin semere vermesi ve sulhü te- min etmesi temenni olunmuş ve Bul- garistanın memjeketleri ihtilâfa sevke debilmek için hiç bir sebep olmıyan sahalarda yaklaşma ve anlaşma araya cağına ve Revizyonist temayülâtı da- ima birinci plâna almasına teessüf et- mişlerdir. h Bundan sonra küçük itilâf devletlerinin Türk - Yunan mi sakma benzer misaklar akti ve | (Devamı 6 ıncı sahifede) öamasesasese “Tevfik Rüştü Bey Hareketini birkaç gün tehir eti Hariciye vekili “Tevfik Rüştü Bey çini “kabul etmiştir. Tevfik Rüştü Bey otelde bir müddet meşgul olduktan sonra sant 15,30 da Dolmabahçe sara” yına gitmiştir. Aldığımız habere göre Tevfik Rüş- tü Beyin Cenevreye hareketi üç dört gün için teahhur etmiştir. Bulgarlarla Muhtelit komisyon Bulgar murahhasları Sofyadan gel geliyorlar İsmet Pş. mufarakatından 80 nra M. Muşanoff'un beyanatı SOFYA; 27 (Mihiyet) — Türk mi- #afirlerini geçirdikten sonra Sofyaya dönen Bulgar Baş- vekili Gospodin Mu SiL00'y5 bayunat ta bulunmuştur: — İsmet Pş. Ha ile vuku bulan mü- zakerelerimiz!e her iki memleket ara - sındaki dostluk bağ ri meselelerin an evvel halledil » mesi için Bulgar illi Bankasmın ve iciye nezareti - nin murahhasları M. MUŞANAV bir iki güne kadar Ankaraya hareket (Devamı: 2 inci sahifede) İngiliz sefiri gidiyor erge Clerk Cenap- ları gelecek pazar günü memleketi - mizden ayrılacak - tr. Sir George Clerk dün akşam Ankaraya gitmiş - tir. Pazar günü An karadan © dönüp Simplon ekspresile memleketine döne cek ve oradan Bel- lecektir. Sör Core Klark cenapları dün saat 4 te arzı veda etmek üzere | Reisicümhur Hazretleri tarafından kabul buyurulmuş Müdür: 34318, Yazı müdürü 24518. İdare ve Matbaa: 24310. Osmanlı borçları itilâfı münasebetile biz de alacaklarımızı istiyoruz İlk Tesbit Ettiğimiz Alacaklar... ANKARA, 26 (Telefonla) — Cümhuriyet hükümetimizle Osman. h Düyanu umumiyesi hâmillerinin mümessilleri arasında aktedilen ye- ni itilâfname meriyete girmiş bulu- nuyor. Bu itilâfname Cümhuriyet Türhiyesinin dünyanın €n sıkıntılı bir devrinde bile verdiği söze sadık kaldığım isbat eden bir vesikadır. Lausanne'da Osmanlı borçlarını ta- nıdık. Bugün memleketin ödeme ka biliyeti ile mütenasip bir anlaşma çerçevesi dahilinde bu borçları öde mehte devam ediyoruz.... 1933 iti- lâfnamesi 1928 itilâfının makul ve insafi hadde indirilmiş şekilde bir aeyi Ancak yeni itilâfname tasfiyeye mühtaç bazı hesapları muallâkta bırakmıştır. Bu hesapların tasfiyesi ile uğraşmak hükümetimize teret - tüp ediyor, Bu meyanda umumi harp içinde Bağdat inşaat şirketine Toros kıs- munın inşasını tesri için verilen üç milyon liralık avans hesabı ve 1914 istikrazından umumi harbin zuhu - ru üzerine Paris mali müessesele » rinden henüz alınamayan bakiyeler sayılabilir. İhtiyat ve Trablusgarp akçı nin bakiyeleri üzerindeki ihti halline de tevessül olunmuştur. Os- manlı imperatorluğundan ayrılmış bulunan arazi üzerindeki hükümet- ler nezdinde bu ihtilâfın hakem yo- lu veya diğer bir suretle hı min için lâzimgelen teşebbüsler ya- pılmıştır. Varılacak neticeye göre, ihtilâfa mevzu olan mebaliğin kime Git olduğu tebeyyün edecektir. Bundan maada muhtelif muahe- delerle lehlerine Osmanlı devletin- den arazi ayrılmış olan devletlere isabet eden borçlar hesabına - ken- dilerine tefrik edilen Düyunu umu- miye mürettebat hisselerini tamam vermediklerinden - Türkiye tarafın- dan muhtelif tarihlerde yapılmış tediyelerin © devletler tarafından Türkiyeye ödenmesi için teşebbü- sat yapılacaktır. Mühim bir raka - ma baliğ olan bu tediyeler yekünu, faizleri de ilâve edilmek suretile; ihmal edilmez bir yekün alacaktır. Mec. 5. Gazi Hz.nin dünkü tenezzühleri Re larak yeni yapılmış olan M. ümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretleri dün ke - Ha ctosman - Büyükdere yolunda den sonra asfalt gezin- ti yaparak saraya avdet buyurmuşlar dır, Bu gezinti esnasında Reisicümhur Gazi Hazretlerinin refakatlerinde mu tat zevat ile birlikte veli ve belediye reisi Muhittin Bey de bulunmuştur. Gu zi Hazretlerine, belediye reisi yeni yol hakkında malümat arzetmişti YE 3 Vapurcular hakem kararını dinliyerlar., Hakem, kat'i kararını vapurculara bildirdi Bütünvapurların kıymeti eski takdirden eksik olarak 792,134 liradır Vapurcuların takdiri kıymet ko- misyonu tarafından şirkete ayni ser- maye olarak vazedilecek olan vapur: lara koyduğu kıymetlere kanun mu. cibince hakem nezdinde itiraz ettikle- rini ve hakem olan birinci ticaret mahkemesi reisi Osman Nuri Beyin bu itirazları tetkike başladığını yaz- mıştık, Hakem Osman Nuri Bey dün kararmı vermiştir. 13 büyük sahife - den ibaret olan bu kararın hülâsası şudur, Takdiri kıymet komisyonu: 1 — Geminin Şimal denizindeki kıy metini, 2 — Şimal denizinden İstan- bula kadar nakil masarifini, 3 — Ge- minin vaziyeti umumiyelini, 4 — Ge- minin dereceye göre sınıfını, 5 — Ge- minin süratini, 6 — Geminin envanle ve yedek eşyasını, 7 — Lüzumlu tax tını, $ — Seyahat, teftiş ve umu» melhuz masraf lar için yüzde 25 zammını nazarı dik (Devamı $ inci sahifede)