27 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Güreşçilerimiz Balkan'turnu- valarına iştirak için dün hare- ket ettiler. Kadıköy stadında Avusturyalılarla maç var. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Meksikada müthiş bir kasırga çıktı. Şehirler, köyler harap oldu. Bin kişi öldü. İtalyada da şiddetli bir zelzele oldu. FİATI 5 KURUŞTUR Dil bayrama Dün Büyük Gazi'nin yüksek huzurla- rile Dolmabahçe sarayında açılan birinci Türk dili kurultayın yıldönümü idi. Yıldönümleri, senelik mesai bilânçosu- Bun yapılması için de bir vesiledir. Bu- nun için Türk Dili Tetkik Cemiyeti dün bir senelik mesai bilânçosunun bir hülâ- #asını neşretti, Kurultay eylülün 26 ncı günü açılmış ve cemiyetin merkez azala- rı da bu tarihte intihap edilmiş olmakla , cemiyet teşkilâtı ancak bir kaç ay sonra ciddi faaliyete geçebilmişti. Bi- haenaleyh henüz tam bir senelik mesai devresi dolmuş değildir. Bununla bera- ber bu kısa zaman zarfında memnuniyete değer neticeler elde edildiği görülü; Lenguistik, Filoloji ve Etimoloji gibi Mim işleri tabii zamanla, eserler tercüme- ile ve orijinal eserler telifile olacak iştir. Bu, bir nevi akademi çalışmasıdır ki ta- hii cereyanımı takip ediyor. Yuz ki cemiyet tarafından tetkik edilen Fişlerin adedi 120 binden fazladır. Bunu yaparken bir taraftan da © eski kitaplarda şimdiye kadar kullanılmadan türkçe kelimeler — taranmıştır ki bazısı dile kelime olarak gire tek, bazısı da ıstılah olacaktır. Cemiye- tin ıstılahlar etrafındaki lerne ve taramadan m kelime- istifade (edilerek kılavuz hazır. ıktadır. Bu dil savaşmdaki bir senelik mesai- sonra ehemmiyetli bir nokta tavaz- Zuh etmiştir. Bazı vehhamların zannet- tiği gibi sun'i bir lisan yaparak onu mil İste öğretmiye kalkışmak o mevzuubahis değildir. konulurken en çok alınması cihetine gidilmiyor. Cemiyet bize bu metodik çalışması- tn ilk ehemmiyetli neticesini osmanlıca- türkçe kılavuzu şeklinde gelecek seneki | i 8 isci sene No. 2741 ÇARŞAMBA 27 EYLÜL 1933 daha görüşmek fırsatını bulduğuma memnunum.. ,, M. Venizelos bugün Yalovaya gidecek, orada bir gece kalacaktir; Dün gece Perapalasta bir ziyafet verildi — M. Venizelosun gazetecilerle bir hasbıhali.. Muhterem misafirimiz M. Venize los Cenaplari dün sabah o telinde istirahat etmiş ve bir tarafa çıkmamıştır. Başvekil İsmet Paşa ve Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey de o- telde bulunduklarından üç dost dev - let adamı otelde uzun müddet görüş müşlerdir. M. Venizelosla İsmet Pa- sa ve Tevfik Rüştü Bey arasmda mü- kâlemelere esasen evvelki geceden başlanmıştı. Evvelki akşam, yemekler yendikten sonra üç dost bir salona çe kilerek gece saat bire kadar başbaşa konuşmuşlardır. Dün sabahki görüş- me de bunun mabadi addedilebilir. M. Venizelos bugün iktidar mevkiin- de bulunmamakla beraber, İsmet Pa- şa ve Tevfik Rüştü Beyle Balkan si- yaseti etrafında görüştüğü şüphesiz addedilebilir. Sabrk Yunan Başvekili otelde bazı zovatın ziyaretlerini ka" bul etmiştir. Bu meyanda Rum patrik- hanesi Sen Sinod meclisi azasından bazıları, kendisini Patrik Efendi nas muna ziyaret etmiştir. Gazi Hazretlerinin nezdinde.. Öğle yemeği hususi surette otelda M, Venizelos, Perapalastan çıkıyor. M. Venizelos, Gazi Hazretleri ta rafından kabül edildikten sonra lerle görüşüyör.. yenilmiştir. İsmet Paşa, saat 16 ya doğru otelden çıkarak sarayma gitmiştir. Müteakiben M. Venizelos, refakatinde Hariciye bu « si kalem müdürü Refik Amir Bey bulunduğu halde caddeyi dolduran halkın alkışları arasında Dolmabah « go sarayma giderek Gazi leri tarafından kabul edilmitşir. Mülâkat uzun sürmüş ve . M. Venizelos Gazi Hazretlerinin nezdind; mıştır. M, Venizelos nin nezdinden çıktıktan sonra pek ne- şeli ve mütebessim görünüyordu. Kâ- tibi umumi Hikmet ve Seryaver Celâl Bey merdivene kadar kendisini teşyi etmişlerdir. M. Venizelos otomobile , bineceği sada sarayın bahçesini bir gözden geçirmiş ve rıhtıma doğru ile» rileyerek biraz gezmek arzusunu İz- har etmiştir. Bu suretle Refik Âmir ve yaver Cevdet beyler ve kendileri. ne iltihak eden Türk ve Yunan gaze- tecileri beraber olduğu halde saray rıhtımını takiben Beşiktaşa kadar gi- dilmiştir. İktısat Vekili, Afyon Inhi- M. Venizelos gazetecilerle nasıl ? » konuşuyor. M. Venizelos bu gezinti esnasında gazetecilerin sordukları suallere ce « vap vermek istememiş ve şayanı hay- ret bir maharet ve senelerin verdiği bir itiyat ile bütün sualleri cevapsız bırakmıştır. Gazi Hazretleri ile vâki olan mülükatı hakkında intibaları 80- rulunca gülerek şu cevabı vermiştir: — Bana intibalarımı soruyorsunuz, hangi intibalarım, Boğaziçinin güzel- liği hakkındaki intibalarımı mı soru- yorsunuz?. Bu güzelliği Piyer Loti tasvir etmiştir. Benim söyliyeceklerim bunun yanında pek hafif kalır... Eğ Gazi Hazretlerile vâki ü mi soruyorsanı; söylemek. hürmetsizlik olur. Ri. Venizelos Paşa ile vâki olan uzun mülâkatı hakkında da de- miştir ki: — Evet Ismet Paşa ile uzun uzadıya görüştük. Fakat bu mülâkat hakkın. da ne söylenebilir!, (Devamı $ inci. sakifede) “ameneeezesez Müldür 24314, Yazı müdürü: 24319. İdare ve Matbanı 24310. Tel: Tevfik Rüştü B. bu akşam Cenevreye hareket ediyor Başvekilimiz diyorlar ki: “Dostum M. Venizelosla bir defa| Hariciye Vekilimizin 14 üncü devre reisliğine intihabı kuvvetlidir Bazı devletlerin Dörtler Misakından endişeye kapılmalarının mânası yok mu? CENEVRE, 26 (Milliyet) — Ce beynelmilel meselelerin konuşu dördüncü içtima devresine intii, hap edilecek reisin şahsiyeti murah- Yağ arasında mevzuu bahsolmakta- Verilen malümata göre, bu defaki i Avusturya başvekili M. Doll- fuss intihap edilecektir. Fakat Avus- turyanm' Hitler tahrikâtna karşı mü- cadelede bulunduğu ve bu tahrikâtı akim bırakacak siyasi tedbirler aldığı $u nazik zamanda M. Dollfuss'un riya» #eti kabul etmesine ihtimal verilme. mektedir. Ancak konseyde münhal olan azalıklardan birine getirilmesi düşünüle mektedir. Hattâ M. Dollfuss'un kon- sey azalığına bile intihabını münasip görmiyenler çoktur, Söylendiğine göre, Türkiye Harici- ye vekili Tevfik Rüştü Beye konfe- rana riyasetine namaetliğini koyması i edilecektir. Ayın yirmi yedisin- Istanbuldan hareket edeceği gera'ya teklif edilecektir. ... Hariciye vekili Teğfik Rüştü B da bildiri. | ak etmek üzere bu akşam Cenevreye len Tevfik Rüştü Bey” Hümzetliğisi ae» koydu riyasete intihap © Dollfuss'un azalığı 1 LONDRA, 26 (A.A.) — Haber alın (Devamı $ inci sahifede) Geçinmek için ne lâzım? Ticaret odası geçinme endeksini kâğıt para üzerinden hesap etmeli Odanın hazırladığı endeksler hakikate ve hayat şartlarına uygun değil mi? Kış mevsimine gi- rilirken ve ihracat mevsimi içinde İs- tanbulun geçim ve hayat bahalılığı i- çinde daima bir ta- havvül olur. İstan- bul gibi Türk ticare- im takdiri dilmesi kuvvetli bir ibümal dahilinde dir. Eğer Türkiye bunu kabul etmez« #e, riyaset Meksikn murahhası M. Van: sarı işlerini beğendi! Vekil Bey inhisarın çalışma tarzına bü- yük bir alâka ve memnunluk gösterdi Vekil Bey bugün de tetkiklerine devam edecek, akşam Ankaraya hareket edecektir deki tetkiklerine devam etmektedirler. Vekil Beyefendi, dün de afyon inhisa- rı işlerile meşgul olmuşlardır. Celâl Bey, öğleye doğru dördüncü ) Valaf hanıma giderek alt katta bulu- nazaran, ya müsbettir, ya menfi... Bu gene de yeni mevsime girerken İstanbulun ge çim vaziyetini tetkik ettik. Piyasada daha ziyade ameli esaslara istinat © | derek yaptığımız bu tetkikat verdi şu ne « ticeyi verdi: Hmaella ienişet dizdi çek bağl (Devamı 5 inci sahifede) İkinci yılma bu büyük işi başarmak daha büyük bir azimle giriverüz. cemiyet bize Osmanlıca - Türkçe i Kila lavuzunu verecek olursa, ikinci Yıl pan uyşturucu maddeler inhisarı idare, | Dün Atinaya giden güreşçilerimiz. İirinci yıldan da daha verimli olacaktır. sini ziyaret otünla Sör delili emmi Ki den bir grap. o İkinci yıla bu ümitlerle giriyoruz. Kutlu- li Sami Bey tarafından karşılanmıştır. Spor haberlerimiz 3 üncü sahifede İdığumz Dil Bayramı yalnız cemiyetin Vekil Beyefendi, orada bir buçuk saat “eğil, milletin bayramıdır. Bu vesile ile kadar kalmış; idarenin kuruluş vaziye- ve metodik o çalışmasile bize ler vermeyi vadeden cemi- eder, Dil Bayramınm o bötün in kutlu olmasını dileriz. Ahmet ŞÖKRÜ Mereli in 4 üncü sahifede BEYNELMİLEL ÜNİVERSİTE Dr Galip Ata B. DİL DESTANI Besim Atalay B. 5 inci sahifede RADİYO SÜTUNLARI e Şehrimizde bulunan İktsat vekili Celâl Bey, muhtelif mevzular üzerin. | ti, Ankarada tesis edeceği büyük fab- rika, eski seneler mahsulü, afyon sto- ku yeni sene mahsulü miktarı idare- nin yaptığı mübayaat, mesai programı, Yugoslavya ile yapılacak satış muame- desi lar hakkında Ali Sami bey- den izahat“ almışlar; idare meclisi reisi Ye sena ile hasbihalda bulunmuşlar» lar. Celâl Beyefendi, müteakiben idare tesisatını ve mübayan edilen) afyonla rın konulduğu gezmişlerdir. Hati ilimiz, uyuşturucu madde- idaresinden ayrılırken, me- e inhisarm faaliyeti hakkın. da müsbet ve şayanı takdir bir intiba hasıl ettiğini söyliyerek beyanı teşek- kür etmiş ve idarenin çalışma ve me- mesai trazını beğendiklerini we eylemişler ve idare erkânma, me- #ailerinde ayni suretle ilerilemeleri için cesaret vermişlerdir. Vekil Bey, ayni zamanda idareden (Devamı 5 inci sahifede) Öz dilcilerin Bayramı Dil kurultayı bir sene evvel kurulmuştu Tetkik cemiyetinin ilk sene evvel 26 eylülde Dolmabahçe sarayında Reisicümhur Gazi Hazretlerinin huzurile açılmış tı. Kurultay kararı mucibince, 26 ey« lâlün ber sene öz dilciler bayramı ola- rak tesidi kabul edilmişti. Dün bü bayramın yıldönümü idi. Akşam saat 17,5 ta Halkevinde bir bayramlaşma yapılmıştır. Bayramlaş- maya bir çok dilciler, cemiyet azaları rı, muallim ve talebe gelmiştir. Ak- şam geç vakte kadar bayramlaşma devam etmiş ve öz dil mevzularma da (Devamı,$ inci sahifede) Damga matbaasında cümhuriy etin onuncu yıldön e kullanı- lacak pulların tab'ına başlanmıştır. Bu pullar iki şekildedir. Şekiller- den biri müstatildir. Bu müstatil pulda Gazi Hazretlerinin defne dal- ları arasında bir portresi, on rakamı ve sanayii ifade eden fabrikalar. la çarklar vardır. Diğer şekil uzundur. Bunda da bir güneş resmi ortasında 10 raka- mı vardır ve bir doğuşu ifade etmektedir. Bu iki şekil on muhtelif renkte ve kıymette basılmaktadır. Yeni pulların on beş teşrinievvelden itibaren ve yeni sene başına kadar kullanılmaya başlanması muhte- meldir,