27 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

j4 ırpan 8 Lord Evkaf Hz. Arkadaşım Felek (Evkaf) nedir, diye çek zarif bir fıkra yazmıştı? Evkafın ne olduğunu bilenler bi e bilmiyenler kadar bu ( yazıdan İstifade ettiler. O fıkrayı iyi ki okumuşum, bu hafta bir sarı kâğıt ta bana geldi. “İcarcivakfiye mükellefi için tebli- işifahi makamına kaim olacak ih- tar varakasıdır,, Başlığı altında yarısı basma yarı- geçenlerde wi kurşun kalemle dolma bir sarı kâ- İlt parçası. Üzerinde ne isim var, ne bir şey. Yalnız bozuk rakamlar- la bir mumara bir de sade cemi kaidesi: ' Haliye Oo 7 — 36 Sabıka o 7 — 36 Yekün on dört lira yetmiş iki ku- “Şagili | bulunduğumuz akarm icareimüeccelesi miadında tesviye edilmediğinden (o Tahsili em- vali (Ovakfiye kanununun mad- deimahsusası mucibince | iş- bu tebligatı müteakıp meblâ 2 bur tesviye edilmediği takdirde ahkânıkanuniyenin tatbik ve icra kılmacağı tebliğ olunur. Evirdim, çevirdim. Bu kâğıt kime | gelmiş. Üzerinde adım yazılı de- gil. Sonra | şagili veyahut sahibi olduğum yerin semti, sokağı, mu- marası yazılı değil. Daha sonra evvelce bir ihbar vaki olmuş değil ki miadında tesviye edilmemiş bir vergi olsun. Daha sonra günü, ye- ri tayin edilmemiş ki borç götürü- lüp verilsin, Sekiz meçhüllü bir muadele. . . İnsanın hatırıma neler | geliyor. Haydi diyelim ki Feleğin — pekiyi tasvir ettiği gibi Türkiyede kimse | Malına sahip değildir. Asıl mal sa- hibi Evkaftır. Binaenaleyh mülk | sahipleri de senetli sepetli tasarruf | ettikleri yerin bitmez (tükenmez evkaf hakkı için her sene vergi gibi borç verirler. Fakat bunu dain- tanı kandırarak koltuklyarak top- lamak ver. Evkaf âdeta derebeyi gibi eline bir mühür almış, sarı kâ- İıtlara basıp basıp kapılara bırakı- Yor. Hakkından o kadar emin ki bu kâğıtların üzerine hattâ isim, adres bile yazmıya lüzum görmüyor. Meşhur Karakuşun mührü gibi be- ğendiği yere basıyor, dilediği gibi de hükmünü veriyor. Derler ki koca Britanyada bütün Arazi 40 Lordun elindedir. İngilte- Yaptırmak istiyenler araziyi ancak Yüz sene müdetle Lortlardan kira İle tutabilir. Bu ananeye sadık ka- Lortlar büt il İngiltere kırk Lordun elinde imiş, ürkiye bir Lordun elinde o da Ev- ! Doğrusunu isterseniz cümbhuri- devrinde Lortluk insana, hali- elik ve sultanlık kadar çiy ve ba- ğı geliyor! Burhan CAHİT (iş Bankasından alınan cetveldir) 26 EYLÜL 1933 Akşam Fiatl İstikrazlar Tahvilât debili 0725İ Elekırik İstikrazı 51710 207 Moskova NUKUT, (Satış) Koruy 1 Şile, Av 2050 230 1 Peneta “ m— 023 Yük tarifeleri Ofis ve Oda tetkiklerini Vekâlete bildirdiler Limanlarımız arasında 1 eylülden- beri tatbika başlanan yük tarifeleri hak- kmda ihracat ofisi, ticaret odası ve di- ğer alâkadarlar tetkikleri neticelerini İk- tisat vekâletine bildirmişlerdir. Neti- ce olarak yük tarifelerinin yeniden tet- | Karadeniz sahilindeki kik edileceği ve tcaret odalarının da fikri alınacağı söy- lenmekte ise de, bizim aldığımız malüJ mata göre, esasen bu tarifeler, altı ay- dan altı aya, teşekkül edecek komisyon tarafından yeniden tesbit edilecektir. Mortta tatbik edilmek üzere hazırlana” cak yeni tarifeler, elde edilecek tecrü- belerden, ve tatbikatta almacak meta- yiçten , yapılacak tetkikattan ve alâka- darların mütalealarından istifade edil | mek suretile hazırlanacaktır. " Kendi şekerlerimiz kendimize yetişecek Eskişehir şeker fabrikası teşriniev- velde faaliyete g: . Fabrikanın) bu sene 800 vagon şeker istihsal ede- ceği ve Leşrinisanide tesisatına başla- nacak olan Turhal fabrikasmın da gelecek sene vasati 800 — 1000 vagon şeker çıkaracağı tahmin edilmektedir. <5 suretle şeker istihsalâtımız yeköf sene 6000 vagonu bulacak- vr. Senevi istihlâkimiz ise 6700 vagon. “Sanayi hayatımızdaki inkişat Cümhuriyetin onuncu yıldönü, ül de neşredilmek üzere Sanayi ta- rafından da bazı istatisükler hazırlan- mıştır. Buna nazaran, sabık imparator. luk zamanında memlekette fabrika dei nebilecek 198 müessese varken 933 s6- nesinde Teşviki Sanayi kanunundan is- tifade eden 3000 fabrika ve imalâtha- cesini belâgatle göstermektedir. Kontenjan kararnamesi Yeni kontenjan kararnamesi dün de gümrüklere tebliğ edilmemiştir. Ka- rarname ile yeni takas talimatnamesinin bugün tebliği beklenmektedir. , İzmir demir panayırı ziyaret sefareti rrüsteşere yö Romaii : Snelı panayırını ziyaret için İzmire gitmiş- lerdir. 15 günlük ticaret İstanbul umum müdürlüğü bu ayın ilk on beş gününe ait ticaret müvaze- nemiz istatistiğini neşretmiştir. İsta- tistilk vaziyetin ihracatımız lehine in- hişaf etmekte olduğunu göstermekte dir. Bu on beş gün içinde ihracatımız ithalâta nazaran 151,204 liralık bir fark göstermektedir. Bu suretle son aylar- da görülen ithalât fazlalığının bu ihraç mevsimi içinde ihracat lehine tahavvül edeceği muhakkaktır. Eylül 15 ticaret müvazenesinde ithalât ihracattan 1,462, 403 Bira fazla bulunuyordu. Hazırlanan istatistik bülâsasma gö- re, İS günde ithalâtımızın (1.666.858) Halik ber koymet göslermesne karşı ihracatımız bunun (151.204) bira faz- lasile (1.818.062) lira olmuştur. meki a 8 ayına ait rakamlar bu son la birleştirilince 8 buçuk aylık irem (51.439.385) lira ve ih- racatın dn (49.976.982) lira olduğu gö- rülür ki bu 8 buçuk ayda ithalâtımız ihracatımızdan (1.462.403) lirn farla olmuştur. 932 senesinin 8 buçuk ayhk ithalâtı ise (61.379.001) ve ihracatı da (57.996.792) Türayı bulmuş ve bunlara göre ithalâtımız ihracatımızı (3.382.209) ira kadar geçmi Eylül ilk 15 günündeki başlıca it- halât ve ihracat maddelerimiz aşağıda gösterilmiştir. Itbalât Yün ve kıl iplikler Yün mensucat Boyalı pamuk mensucat Benzin ça ei Bulgaristandan kaçan iki aile Gümrük muhafaza teşkilâtı tarafın- dan Bulgaristandan Edirne ci Maraş civarmdan hududu geçen Ie, inekleri ve sair eşyalarile e karşılanarak hükümete teslim edilmiş. lerdir. Yeşilköyde av av mıntakası Yeşilköy Tayyare merkezi ve ra- sathane civnrmenki vitizide AvLAN- mak muntaka ğı tarafı dan menedimuşur. Belediysde 6 milyon lira Temyizin kararı yakında belli olacak? İtalyan tebaalı M. Maryosera bun- dan 6, 7 sene evvel Yıldız sarayını ki- ralayarak burada bir kumarhane tı etmişti. Kumarhane bilâhara kapa! dığı zaman Maryosera liyeyi va ederek 6 milyon lira zarar ve ziyan istemişti Muhakeme neticesinde bele diye 6 milyon birayı ödemeğe mah - i Belediye, bu karar ü- zerine hükmü temyiz etmişti. Aldığı- mız malümata göre, temyiz mahke - me: tir, Önümüzdeki cumartesi rarını verecektir, Bayramda Kızkulesi Cümhuriyet bayramında Kız Ku- lesi de Tahlisiye umum müdürlüğü ta rafından pek'zarif bir çekilde tenvir edilecektir. Bütün mezarlığın tapusu alınmış Bir zat, Silivrikapıda Hacıbayram çeşmesi yanımdaki iki sunu alırken, bütün Silivril lığmın tapusunu üstüne almıştır. Bu meseleden haberdar olan belediye — mühim yanlışlığı düzeltmek için mı kemeye müracaat etmiştir. Dava kmda üçüncü hukukta büşleysen br. Garajlardaki arabalar Hususi veya taksi otomobillerile kamyon ve motosikletlerin plâke aler- ken arabaların hangi garajda bulun « 'dukları da altıncı şubeye bildirilecek- tir. Garaj sahipleri de, garnjlarında hangi arabaları alıkoyduklarma dsir beynname vereceklerdir. Belediye ebeleri Belediye ebeleri evvelce Sıhhiye vekâleti tarafından tayin ediliyordu. Bad. ebelerin Bir kaçakçı Kai Alman dün muhakeme edildi Dün dokuzuncu ihtisas mahkeme sinde Karlknor isminde bir Alman mu- hakeme edilmiştir, Bu Alman Trab- zondan geldiği zaman çantasndı beş deste damgasız iskambil kâğıdı ile 1033 sigara kâğıdı bir miktar da çak- mak çıkmıştır. Dünkü muhakemede ehlivukuf iskambil kâğıtlarmı muayene etmiş, bunlardan bir kısmının eksik ve oynanamıyacak kadar fersude olduğu-! mu, bir kısmının da Türkiyede malüm olmıyan oyunlar için imal edilmiş oldu- ğunu söylemiştir. İddia makası Karl Kadı'un öeza- landırılmasını, diğer bir cürmünden dolayı da evrakının sekizinci ihtisas mahkemesine tevdiini istemiştir. Meh- keme şahit celbine lüzum görmüş ve muhakeme bunun için bir teşrinievve- İe bırakılmıştır. Avni Eeyin istifası kabul edilmedi Geçenlerde tevkifhane müdür vekâ- letinden istifa ettiğini yazdığımız Avni Beyin i kali edilmemiştir. Ve- kölet mezkür müdürlüğe isale- ten birisi a edilinceye kadar vazi- feye devam edilmesi kaydile iade yi tir, Altın do'andırıcıları Yani, Rus Kadri, Liz Yakup ismin- Müddeimmailik istintek hâkimliğine tevdi sera Mahküm oldular mi iki ay hapse mahküm edilmişlerdir. Balkan oyunlari ve atletlerimiz.. Güreşçilerimiz de dün hereket ettiler, kafilede kimler var? Atletizm federasyonu reisi Bur - hanettin Bey Türk atletlerinin vazi - yeti hakkımda bize şu beyanatta Obu- İanmuştur: “— Atina oyunlarında bu sene ala- nazaran daha İyi cap eden bütün şahsları meyanda Pariste bulunup Fransız mil li takımına girecek kadar terakki © - den atıcı Veysinin bile gelmesini te - min ettik. Bundan evvelki oyunlara en fazla 15 kişi ile iştirak etmiştik. bu sefer 20 atletimiz Atina oyunları- na giriyor. Bu sene geçen senelere na: bir çok alanbahaliz iştirak edi ruz ve bir çokları m fazla ümit is giriyorez. > Ba'seneki rekorlarımız. geçen seneye nazaran daha iyidir. Bu rekorları egale edersek tahminin fev- kinde muvaffak oluruz. Manialı koşular, uzun atlamalar ve atmalar bu meyandadır. Şimdiden size rakkam tesbit etmeye imkân yok tur. Yalnız bütün gayretimizi şu nok tada topladık. Bir puvan kazanmak için bile en çetin yapacağız. Geçen seneler yalnız en iyi derece alacağı» mz numaraları düşünüyordu. Bu se- ne hepsinde bir tutmayı istiyoruz. Tek koşulardan sonra yapılan bay rak yarışlarına yorgun adam sokma- mak için kadroyu geniş tuttuk. İki milletin değilse bile bir Balkan mille pa üstüne geçmeyi kuvvetle umuyo pileli maç Maçlar Kadıköyündeki Fenerbah- güzel futbol oyna; futbolcuları İstanbul futbol meraklı > 1 — Maç ad köyündeki stadımız» da yapılacaktır. Yeni yaptırdığımız a çık tribünler 3000 kişiye yakın seyirci istiap etmektedir. Bu suretle halk, mızın bir dereceye kadar istirahati min edilmiştir. Bu maçı meraklı göstermek imkânını vermek için larda da tenzilât yapılarak bilâ östis na bu kısım 50 küruştur. 2 — Akay idaresi bu maç münâ $ söbetile halkın izdihamma sebebiyet vermemek ve meraklıların rahat gidip gelmelerini temin için tertibat almış ve fazla vapurlar ilve etmitşir. 3 — Oyuna saat tam dörtte başla nacaktır. 4— Bu maçtan evvel Beykoz - Ana dolu arasında terfi müsabakası yapıla caktır. 3 — İzdihama sebebiyet vermemek için biletler bu günden itibaren Zeki Rıza Milli Spor mağazasında satılma | ğa ir, Güreşçilerimiz gittiler Orta Avrupada bir turne yapmak üzere mukavele imza eden güreşçile- rimiz dünkü konvansiyonelle Peşteye işlerdir. Bu güreşçilerimiz lar, oradan Viyana ve Prag'a gide - ceklerdir. Giden sporcular şunlardır: En ağır — Mehmet. 87 kilo — Mustafa 79 kile — Ahmet 72 kilo — Saim, Hüseyin 66 kilo — Yusuf Aslan, İsmail sı kilo — Yaşar 6 kilo — Küçük Mustafa “Kafile Güreş federasyonundan Sa- dullah Beyin riyaseti altındadır. An- trenör Her Peter de kafileye refakat etmektedir. Tebliğ ISTANBUL 26 (AA) — İstan - il futbol heyetinden tebliğ edilmiş. 29-9 - 933 cuma günü Kadıköy Fenerbahçe stadında Anadolo - Bey» ei is profesyonelleri maçmda Til- i— 63, 6-4, 6-2 ile Koşe'yi yenmiş » Tilden kırk yaşma rağmen dünya - nın en kuvvetli oyuncusu olarak gö - rTündü. Oyununu hasmına, mükemmel bir teknik ve usul ile tatbik rami Plane bozuk vuruşlar yapıyor ve görünüyerüz: Masali Nev. yorkla Martin Falan ie beraber Tü- den ve o zaman profesyonele geçmiş olacak Vines ile yapacakları maçta intikamını almağa fırsat bulacaktır. Plaa'ya gelince, şimdilik ders veren bir hocaya çok benziyor. Yalnız mese Jâ Barnes gibi fevkalâde aksülâmelle- ri Me birisinde mukavemeti düşü - rnes, Tildenin yanında daha Şök isiladelet ddecektin Kadıköyünde maç Futbol Heyetinden: #aat 14 hakem Adil Giray Bey. Terfi maçıdır, Millet mektepleri Beş senede alınan neticeler tetkik ediliyor Başvekâlet İstanbul Maarif mü - dürlüğüne bir tezkere yazarak, mil - let mekteplerinin tesisi tarihi olan 1928 den şimdiye kadar verdiği seme reler ve mezunlar hakkında ihsai maş lümat istemiştir. Maarif müdüriyeti millet mekteplerinin beş senelik fa- aliyeti hakkında lâzım gelen ma'â » matı hazırlamağa başlamıştır. Millet mektepleri her sene teşrinisani başm- da tedrisata başlamakta idiler. Millet mekteplerinin bu sene de açılıp açıl - mıyacakları hakkında henüz kat'i bir karar yoktur. Bir iki hafta sonra bu sene de millet mekteplerinin aç: lip açılmıyacağı belli olacaktır. Teftiş mıntâkaları Maarif müdürlüğü ilk tedrisat müfettiş mıntakalarını değiştirmiştir. Teşrinievvelden itibaren müfettisler yeni mıntakalırında teftişler yapacak- Jardır. Müfettişlik kadrosu 29 kişilik olarak tesbit edilmiştir. Yeni üç ilkmeklep İstanbul Maarif müdürlüğü Beyoğ dunda eski Rum İlisesi binasında, Us - küdurda Solak Sinan Ağa mahalle - sinde ve Karagümrükte yeniden üç ilk mektep açmağa karar vermiştir. Teşrinievvele kadar bu mekteplerin Açıkta kalan türkçe muallimleri Bu sene beş ecnebi (o mektebinin mali vaziyeti dolayısile kapanması üzerine açıkta kalan 160 türkçe mu- alliminin münha'lere tercihan tayini takarrür etmiştir. Bu muallimlerden 100 kadarı muhtelif mekteplere yer- leştirilmiştir. Münhal vuku buldukça kadroya yeniden hoca alınmıyacak, henüz yerleştirilmeyen o 60 muallim tayin edilecektir. Liman işleri Nizamnamenin tatbik şekilleri tetkik ediliyor İstanbul limanı nizamnamesinin tatbik şekillerini tesbit edecek komiz- yon, Gümrük Muhafaza umum ku - manda: Seyfi Paşanın nezdinde me- uğurlanma silanmasmı gümrük salonları harici - Be çıkarmak istediği, diğer mercile - rin ise aksi kanaatte bulunduğu ya - ere Vilâyette teşekkül eden bir bu hussutaki müzakerat ne muhtelif merciler arasındaki noktai Bazar farklarını Seyfi Paşanm huzu- rile haile çalışmakta ve nizamname ahkâmınm hüsnü tatbikına ait şekil - leri ve teferrüatı kararlaştırmakla iş- gal etmektedir. viâyette Yeni tayinler Dün memurlara bildirildi , İstanbul yeni maliye teşkilâtında Pie e dat müdürü Osman Nuri, Yedikule ta hakkuk memurluğuna Denizli vari - dat müdürü Salih Hilmi, Yenicami ta bakkuk muavinliğine Afyonkarahi - , sar tahakkuk memuru Ahmet Faik, | Mercan tahakkuk muavinliğine Sey- han tahakkuk memuru Yusuf, Yenica mi tahakkuk muavinliğine hukuk me zunlarından Şahap, İstanbul munta - kası müdürlüğü mümeyyizliğine inhi- sar muamelât memurlarından Meh - met Nuri Beyler tayin edilmişlerdir. Bekâr polisler tercih olunacak Poliste münhallere yeniden polis memuru almırken, vazife icabı ola - rak, bekârların tercih edilmesi Dahi- liye vekâletinden bildirilmiştir. f ii aaa Müstacel işler Ticaret odası meclisi düm bir içtima Zi ve Me eni ley inler Zahire borsası içtima “Tiçaret ve Zahire borsası idare mec- sonra kat'i karar verile- > iz Kızkulesindeki düdük Kizkulesindeki sis düdüğünün Ye- şilköy fenerinin yanında bir makine da- iresi yapılarak oraya nakli İktısat ve- kâletinden tahlisiye umum müdürlüğü- ne lira) ve y Ye böyle bir Honlama. Sis düdü- mn daa nakil nk ek bugünden tibaren öttürülmiyecektir. Hayrat yapanlara ne yapıyoruz? Geçenlerde Nüzhet Hanım is. minde bir hayır sahibi hanımın ve» fat ettiğini ve servetini üç hayır ce miyetine bıraktığını gazetelerden ! öğrendiğim zaman bu hanımın na- mını yükseltmek Tüzumundan bah | setmiştim. Bu arada da, bizde böy le para teberrüü şeklinde vatan - perverlik vak'alarına pek ender tesadüf edildiğini yana yakıla an. | lattıktan sonra bu hanım gibi en- | der bayır sahipleri adamakıllı başkaları da bunu görüp teşvik edilmiş olma diye sözümü bitirmiştim. İki gün evvel bir kariimiden bir | mektup aldım. Mektul en ziya- de dikkate şayan yerini aşağıya | dercediyorum.. “o Dediğiniz gibi memleketi « | ne, milletine hayrı dokunmuş o lanların namlarını ölâ etmeliyia | ki; ahfadımız da bunu görüp bir taraftan bizim nankör olmadığımı | zı anlasın, diğer taraftan da böy- | le hayrat yapmaya, hayırlı işlere | para vermeye teşvik edilmiş olsun, | Lâkin hâdiseler maalesef bizim | bu temennimizi tekzip eder mahi- | yettedir. İşte size bir nümunesi : Üsküdarda belediyenin su son | günlerde yeni küşet ettiği (Zeynep Kâmil) hastahanesi lüzumlu lü- de hastahanenin bahçesinde med -. fan olan hastahanenin banisi Zey- . nep Hanımın tamire mühtaç olan türbesi o halde bırakılmış, açıl - mış olan kurşunları bile düzeltil- memiştir.. Ba sene kış mevsiminde türbe akaçak ve şüphesiz harap olacaktır. Hayrat yapanların böy - le ihmal edildiğini gördükçe kim bir hayrat ağaç diker ve bir yere bir tek çivi çakar?..” Bu mektuba ilâve edecek hiç bir söz bulamıyorum. Bir hasta - ey tamir ediliyor, onun bahçesin yaptıran hayır sa- veye türbesindeki kurşunlar dü- mi Ayp demiyelim am - acayip sey "İzmirdeki a ir hastalığı?.. Bilmem hatırlar mısınız?. Bir aralık İzmir havalisinde bir define hastalığı başlamıştı, Önüne gelen, önüne geldiği yerde define arar dururdu. Ben o zaman bunu bir nevi dimağ rahatsızlığı sanmıştım. * nıza! Atina gazeteleri M. (Çalda- ris) in Anadoluda gömülü paralar hakkında bir beyanatmı neşredi - yor. Yunan Başvekili M. (Ça ris) bu paralar hakkında bizim Hariciye Nazırı Tevfik Rüştü Bam le neler görüştüğünü söylüyor. De. mek iş hayal değil!.. ; Şimdi bu beyanat üzerine İ mir havalisinde elinde kazma ile dolaşanlar, define arayanlar ço - alır.. : Dal FELEK Deliler arasında Bir deli, arkadaşını öldürdü! Dün Bakırköyündeki akıl hastalık. © v rl el Bir tavzih “* Liman Şirketi idare meclisi aza- | | sından Etem İzzet Beyle benim is- © mim arasında iltibas olduğunu ba- na yapılan bazı müracaatlardan anlıyorum. Liman Şirketi idare a- zasından Etem İzzet Beyle aram» da isim benzerliğinden başka bir münasebet olmadığını tavzih eyle» İN Kliyet gazetesi yazı işleri Etem İZZET