27 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

27 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Sofya ziyareti “Radyoda Geçen kış Sofyaya seyahat eden bir arkadaşımız gazetemiz namma Sofya Fadyosu müdürlerile bir mülâkat yap- mış ve Rodno — Radyo ismini taşıyan Sofyanın küçük radyo istasyonu hak- Başvekilimizle Hariciye Vekilimiz bu defaki Sofya seyahatlerinde Un- yon kulüpte şereflerine verilen ziy feti evlerimize kadar getirmeğe yu- karda bahsettiğimiz Rodno — Radyo Sofya radyosu zayıf (800vat) oldu- © dundan uzak yerlerden işidilemez. Bunun için ziyafette irat olunacak nutukl memleketimizden iyi işi- © dilmesi için İstanbul — Sofya telefon © kablolarından istifade edilerek Sof- © ya radyosunun Unyon kulübe konu- “lan mikrofonu bu hatile İstanbul © kadyosuna uzatılmıştı. >. Radyosu olanlar bu nakilden isti. fede ederek Unyon kulüpteki ziyafeti © tamamile birlikte yaşamışlar, her iki Başvekilin verdikleri (o nutuklardan Yuaada kulüp orkestrasının konserini de dinlemişlerdir. Sant tam dokuza beş kala İstanbul programını tatil etmiş ve Sofya tela» fon hattrna bağlamıştır. Evvelâ biraz Şşatallı gelen orkestra gittikçe düzci- İiyordu. Bir aralık İstanbul spikeri dinlediği- miz yerin Sofya olduğunu bildirdi. Arkasından Sofya spikeri Rodno — Radyo diyerek söze başladı ve ziya- fette bulunanların isimlerini birer, Ter saydıktan sonra Fransız ve Al man lisanlarile kulüp takımının çala- cağı parçaları ilân ediyordu. Bu meyanda Leoncavalto, Johann Strauss, İvanof, Verdi ve bir kaç Bul- gar milli havası bulunuyordu. Mir. Muşanof nutkuna başlıyacağı yırada mikrofon tam yanma konul muş olacak Oki on mumai İeyhin önüne götürüldüğü sırada sa- londaki konuşmalar ile görüşmeler iyi- ce işidilmekte idi. OM. Muşanof'un Dutku milli marşımızla karşılandı. Saat tam 22,20 de İsmet Paşa Hz. © | Mutuklarını irat etmeğe Gür sesi tamamile radyodan işi yor ve güzelce anlaşılıyordu. Bara nm m MA enizelos bugün Yalovaya gidecek M.V İ (Başı 1 inci sahifede) M. Venizelos ifeye boğdu, ge- ü yane bir tavur ile dedi ki: © — Siz gazeteciler, sorduğünuz su milerin yüzde kaçına cevap alırsınız? Ekserisinin cevapsız kalacağını bildi- * “siniz halde gene sorarsınız. Acaba, yüzde kaç cevap ile iktifa edersiniz! . MXVenizelos saat 16,30 da Perapa- ss oteline dünmüştür. Geceki ziyafet.. Dün akşam İsmet Paşa Perapalas İşm M. Venizelos ve refikasi 46- — * Yefime 30 kişilik bir ziyafet vermiş « tir, «. M. Venizelos Yalovaya gidecek # | M. Venizelos bugün saat 9 da Rum (Patrikhanesine giderek Patrik Fotyos ,, Efendiyi ziyaret edecektir. Bügün ha- ie Va iyi olduğu takdirde muhterem mi- tefirimiz Yalovaya giderek bir gün alacaktır. Avdette bir günü de Ta- Mabyada geçirmesi muhtemeldir. Al. 'enizelos dün Perapalas otelinde 3x çi Şetecileri kabul ederek şu beyanatta "unmuştur: e — Unmmaynız ki ben hususi sa - Yette seyahat ediyorum. Bu sebeple benim i j de herkez gibi bi 4 #tmeğe hakkım vardır. Bilmem dik - 5 kat ettiniz mi, dikkat etmemiş isen's za size haber vereyim ki ben çok iz söylemekten hoşlanmam. Fakat Maattecssüf, — ekseriyetle söz almak Mylemiştim, buna ilâve edecek bir şe- Yim yoktur. Bugün saat 16 da Dolma- ahçe sarayına giderek Reisicümhur zretleri tarafından kabul edilece- Mevsim ilerilemiş olmasına rı yarın Yalovaya kadar bir gezin- yapacak ve İsmet Paşa Hazretleri fmdan bana thsis edilen “köşkte gün klacağım. Avdette vaktim Müsait olursa bir gün de Tarabyada çireceğim.” M. Venizelos, bu sözleri söylerken zlongu üzerinde istirahat etmekte . Başında, siyah takyesi, elinde de günkü Romalılar” isimli bir kitap unuyordu. . Gazeteciler, kendisine »ekkür ederek ayrılmışlardır. *met Paşa ve Tevfik Rüştü Beyin ihtisasları , Başvekil İsmet Paşa Hazretleri, M. Venizelosla görüşmekten çok nundurlar. Dün bu memnuniyet. i şu cümlelerle ifade etmişlerdi > Gördüğünüz veçhile dostum Ve- slosla bir defa daha görüşmek frr- elde ettiğimden dolayı çok nunum, M. Venizelösun bu ziya- i hususi mahiyeti haizdir.” >— M, Venizelosla tekrar görüştü - üzden mesuduz. Ve kendisini ha- sihhatte gördüğümüzden dolayı Mnunuz. Muhterem dostumuzun ziyareti bizi çok sevindirmiştir.” iştir. Madam' Venizelosun gezintisi Madam Venizelos dün sabah Pera» las otelinden çıkarak Beyoğlunda (Ya olarak bir gezinti yapmış, or: N otomobile binerek çarşı içinde de ax dolaştıktan sonra öğle üzeri o- » dönmüştür. Şehrimize Yunan ko- sine mensup bir çok madamlar km Venizelosa müteaddit buket- Çocuklar mektep: Muhtelif radyo haberleri Langenberg merkezinde Almanyanın kuvvetli grap & merkezi Langenberg'in anten kulesi yerine son sistem bir tahta kule yapılmasına karar verilmiştir. Son tecrübelerle anlaşılmış- tar ki anten kulelerinin tahtadan yapılma ları Ending hadisesini nisbeten azaltmak» tadır. Langenberg'in yeni kulesi 65 met- ve uzunluğunda olacaktır. — Broslay'un 140 ve en uzun kule olması itibarile ye- ni Langenberg en uzun olacaktır. Fakat ondan daha uzun da Mühlakerin kulesi olacağından ikinci Langenberg, üçüncü Becslan kalacaktır. — emmek marşı takip etti. İst sonra orkestra Pade- vewaky'nin bir minüeti ile konserine devam etti. Turgut MİTAT ler takdim etmişlerdir. Madam Veni- zelos öğleden sonra Amerika sefiri kabul etmiş ve sant 16 da hep birlikte otelden çıkarak şehirde bir . gezinti O yapmış- lardır. M. Skinner uzun müddet Ame- rikanm Atina sefirliğinde bulunduğun dan M. Venizelos ve refikası ile sa- mimi münasebat tesis etmitşir. Sefirlerin ziyareti Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey dün sabah Perapalas otelinde İngiliz sefiri Sir George Clerk ve İtalya s6- M. Lagacono, Yugoslavya sefiri M. Yankoviç, Amerika sefiri M. Skin- ner ve Fransız -maslahatgüzarı M., Barbier'nin ziyaretlerini kabul etmiş- tir. Geceki ziyafet Başvekil İsmet Paşa Hazretleri ta- rafından dün gece Perapalas ötelinde M. Venizelos şerefine verilen | ziyafet çok parlak olmuştur. Ziyafette Başvekil Paşa bazretleri ve refikaları ile M. Venizelos ve refi. kasından maada B. M, Mecl isi Kâ zım Paşa hazretleri ve refikaları, Tev- fik Rüştü Bey ve refika ve kerimeleri, Riyaseticümhur umumi kâtibi Hikmet Bey, Siirt mebusu ve Millet Meclisi ha- riciye encümeni reisi Mahmut Bey, Hâkimiyeti Milliye gazetesi başmuhar- Bolu mebusu Falih Rıfkı Bey, Mad- sefiri ve Muhtelit Mübadele komis- yonu Türk başmurahhası Şevki Bey ve refikası, Kolordu kumandanı Şükrü Na- ili Paşa, Vali ve Belediye reisi Muhit- tin Bey ve refikası, Başvekâlet kalemi mahsus müdürü Vedi Bey, M. Veni- zelosun refakatinde İstanbula gelen M. Giparis, M. Metakias,- M. Milos, M. Kapsali, M. Asimopulos, M. Spanu- dis hazır bulunmuşlardır. Gece saat 9 da başlayan ziyafet, bü- yük bir neş'e ve samimiyet havası 5- çinde , saat on bire kadar devam et miştir. CelâlBey Afyon İnhisarında | (Başı 1 inci sahifede rülen alin ARE Böee BŞZUMİ sara ait işlerin intacı için görüşülmek üzere Ankaraya avdetini kip hü- kümet merkezine davet Celâl Beyefendi, dün ra İş Bankasına gi idarede meş/ gul olmuşlardır. Vekil Beyin ihracat ofisi ile ticaret ve sanayi mıntaka mü. dürlüklerini ve ticaret odasmı ziyaret- leri bugüne kalmıştır. Celâl Bey, gün bu ziyaretleri yaptıktan sonra şam trenile Ani avdet edecek- tir, Afyon inhisarında bir toplantı Dün öğleden sonra uyuşturucu mad- deler inhi: üdürü Ali Sami Beyin nezdinde afyon tacirleri bir içtima yap- mışlardır. Ali Sami Bey, bu mükâle- melerde, afyon | tacirlerile mübayaatta nümute olmak usullerinin te- kömülü etrafımda görüşüldüğünü söy- liyerek — demiştir kiz ” — Tacirler, mübayaaların . sureti AŞ radyo dinliyorlar. Merkezlerde değişiklik Lucerne konferanımda kararlaştırıldığı. na göre 15 Künunusani 1934 tarihinden itibaren şimdiki halde 360 metre tulü- mevçte çalışan Mühlaker dalgasım değiş tirerek Münih merkezinin şimdiki dalgası olan 533 metreye tepdil edilmiş buluna- caktır. Mühlakerin şimdiki 60 kilovatik tâkati 100 ze çıkarılacak daha kuvvetli bir posta olacaktır. Yapılacak değişikdik- lerde Mühlakerin anten kulesi de 150 metre yükseltilecektir. Bu ameliyattan dolayı merkez bir müddet için faaliyetini tatil etmek mecburiyetinde kalacaktır. 15 ile 30 Eylül arasında istasyon gündüz Deşriyalına saat 16 dan itibaren başlar maktadır. Gelecek ayın başından 20 sine kadar de merkezi (o Avrupa sastile 20 den ancak itibaren neşriyatta bulunabi- ' | Geçinmek için Ne lâzım? (Başr 1 intisahifede) tir ve bilhassa'yiyecek şeyler çok u - tuzdur. Bu vaziyette o mühim bir kıs- m “aylıklı “sınftan mürekkep olan İstanbul halkı için bir geçim mükaye sesi yapılırken en tabii miyarım hükü- metin baremi olması | icap etmektedir. Sınıfların yaşayış farkının da bu mu- kayesede mühim bir mevkii vardır. Meselâ; bir amele 120 tira kazanabi- lir, bir daire müdürünün aldığı maaş ta 120 Tiradır. Fakat kabul etmek lâ- sımdır ki bu daire müdürünün yaşa - yış tarzı, hsyat kaideleri ona daha çok masraf aça Iİ Ticaret ve sanayi odası her ay İstanbul için bir “Geçinme endeksi” neşretmektedir. Bu endekste esas altındır ve buğün - kü maişet hudutları altına nazaran hesap edilmektedir. Bir çok alâkadar lar bu tutumu yanlış bulmakta ve böy lece doğruluğu şüpheye giren bir neti ceye varıldığını iddia etmektedirler. Ru zevatın kanaatine göre endeksin bugün bir çok memleketlerde yapıl- dığı gibi, kâğıt esası dahilinde ve hü- kümetin baremi nazarı dikkate alına- rak yapılmalıdır. Biz bugünkü piya « sadan şöylece yiyeceğe ait olan mad- delerin fiyatlarını tesbit ettik. Bu işi yaparken fiyatları şehrin en ucuz ye- rinden aldık. Bu suretle asgari geçim seviyesi bulunmuş olmaktadır. Bugün kü piyasada sığır eti 35, koyun eti 40 - 50 kuruştur. Bu sene et fiyatları çok ucuz gitmiştir ve bu piyasa de - vamlıdır. Yağ fiyatları 80 - 120 kuruş arasındadır. Vejetalin yağı 50 kuruş- tur. Şeker 50 kuruştan satılmakta - dır. Yerli pirinçler 25 - 35, i okkası 6 - 8 kuruştur. Sebzi nın-bu mevsimde geçen senelerin en ucuz fiyatı olduğunu söylemek lâzım- dır. Ekmek belediyenin narhma rağ- men şehrin bir çok taraflarında 6 ku- ruştan satılmaktadır. Pazar yerleri İstanbulda hâyatın ucuzlaması üzerinde çok mühim bir âmil olmaktadır. Pazar yerlerinde yiyecek maddeler fiyatlarının piyasa- ya naazran ekseriya yarı yarıya oidu- ğu görülmektedir. Alâkadarlar haya tın daha fazla ucuzlatılması için pa- zar yerlerinin himayesi lâzım geldiği kanaatindedirler. ——————— esasları tamamen muvafılj bulmad lar. “İnhisar idaresinin mübayan ettiği afyon miktarı 30 bin kiloyu geçmekte! dir. Anlaşma ihtimali İktisat vekili Celâl Beyefendinin) Türkiye — Ingiltere ticari münasebatı strafında tetkikat yapmakta oldukları ve tarafeyn arasındaki münasebatı ik. tısadiyenin inkişafı için bir anlaşma ih timali olduğu haber verilmektedir. Celâl Beye teşekkür Çay ithalâtinin kontenjan usulüne nmasından memnun olan bazı tacir. ifası hakkında derpiş ettiğimiz daha | pratik ve daha emin netice verecek İ kerin İktisat vekili Celâl Beyefendiye teşekkürnamesi gönderdikleri haber ve- rilmektedir. Belgratta Yeni merkez Bolgrat radyosu zayıf olduğundan ancak müsait havalarda ve geç saat- lerde dinlenebilmektedir. Yugoslavya hükümeti kuvvetli bir merkezin İma- lini kararlaştırmış ve şehrin ortasında bir resmi dairenin en üst katında bu- lunan şimdiki merkez (kaldırılarak yerine şehrin haricinde yeni bir mer- kez imal olunacaktır. Bir müessese ile aktedilen mukave- le mucibince 1934 senesinin 24 mar- tında işler bir halde teslim edilmek üzere yeni merkezin imali | için iki milyon Dinarm yarısı mezkür müesse- seye teslim olarak verilmiştir. lecek ve 1 Kânunuevvelden 15 kânunu- saniye kadar hiç çalışmıyacaktır. Politikacılar mikrofon karşısında Tanınmış İngiliz fırka © politikacıları yardır ki, intihap zamanları yaklaşınca devre çıkarlar. Konferanslar © verirler. Ingiliz radyosu bu fırka mensuplarma İngiliz radyolarında 15 şer dakika süre- cek bir propaganda konferansı vermele- rihe müsaade etmiştir. 12 Teşrinievvelde başlıyacak olan bu mühim konferanslar. “da konferanslara talip olanlar arasmda $u isimler kaydedilmiştir: Başvekil Mac Doüald, Balduin, 3. H. Tomas ve Runci- man, Bunlardan manda liberal mebus- lardan Sir Herbert Samiel ile amele par- tisine mensup Georg Lansbury ve Staf- ford Cripps birer çeyreklik konferanslara iştirâle edeceklerdir. Plâk kıralı bir merkez Az çok bütün radyo merkezleri gra- mofon plâkları. neşriyatında bulunurlar. Fakat bu plâkdar suretimahsusada radyo şirketleri için anrejistre edilmiş plâklar değildir. Ekseriya muhtelif / fabrikalar kendilerine reklâm olmak için imal ettik- leri plâkları radyolarda meccanen çaldı- rırlar Fakat Londra radyo © merkezine Plâk kralı bir merkez Deoo gene az «ö lenmiş olur çünkü son zamanlarda iflâs etmiş olan hususi bir plâk firması 1200 plâkını Londra radyosuna hurda fiatine satmıştır. Londra merkezi de ölmez eser- lerle dolu plâkları çalmakla biti ” tedir. —— Tevfik.Rüştü Bey | Mesuliyet kimde? | "2s Cenevreye gidiyor (Başı Hihci sahifede) dığma şe iile hükümetine Mil. letler Cemiyatinde dahil bazı hükümict- ler tarafından: bir müracaat yapılmış- tr. Bu müracaat konseyde münhal o- lan azalıklardân © M. Dollfuss'un getirilmesidir. * Bu azalıklara İngiltere» nin birisi Portekiz, birisi Avusturalya, olan iki namzedi mevcut olduğu malüm- Fakat Londra kabinesi, bu Fileri ka- bili tatbik görmemektedir. Çünkü Dollfuzs iktidarı muhaf: edemez veya Nazilerden mülhem ola- rak bir aksülümel yaparsa, bu azalık Al man siyasetine geçmiş olacaklır. Ve netice itibarile kullananların aleyhine dönmek ihtimali olan bir silâhı kullan. mak tedbirsizlik olacaktır. Binaenaleyh bu fikrin istikbalde tekrar görüşülme- si ihtimali yok gibidir. Dörtler misakı ve meclis PARİS 26 (A.A.) — Havas ajansı İdiriyor: » bili , Bütün gazeteler Milletler Cemiyeti heyeti umumiyesini açarken M. Mou- vinckel'in Cenevrede söylediği mutuk- tan dolayı menmuniyet gösteriyorlar. Norveçli reisin dörtler misakını tasvip etmesi ve bu beyanatın alkışlarla kar. şılanması mezkür tisakın Milletler Cemiyeti tarafından tasvip edildiği gösterir, Bu suretle dört büyük de: letin teşriki mesaisinden dolayı. bazı devletlerin kapılmış olduğu endişelerin yerinde olmadığı tezahür etmiştir. Öz dilcilerin Bayramı (Başı 1 inci sahifede) ir müsahabeler yapılmıştır. | kurultayı, iki senede bir top landığı için, önümüzdeki sene de top- lanacaktır. Geçen bu bir sene içinde 120 bin derleme fişi cemiyet merke - zine gönderilmiştir. Büyük Gaziyi tebrik Geçen sene sarayda toplanan Dil kurultayınm dün yıldönümü olduğun dan T. D. T. C, azası dün bir arize ile bu büyük günü Gazi Hazretlerine tebrik etmişlerdir. İs ve İşçi Milliyet bu sütanda iş ve işçi isti- yenlere tavassıt ediyor. İş ve işçi üstiyenler bir mektupla İş büro- muza müracaat etmelidirler, İş araniyor Kundurncıyım. Okur yazarım. Her ne- reye olsa giderim. Ne iş olsa yaparım, Sir- keci, Afitap oteli Fethiyeli Hayri, ... Zansatım dokumacılıktır. Ne iş olursa yaparım. Okur yazarım. Tağraya da gi- debilirim, Sirkeci, Afitap otelinde Antep» Ki Ziya. Viyanalı musiki Profesörleri Dün Prof. Marksı dinledik 4 tanınmış musileişinas mı ne dair iki öğreniniz, dört konferanı vereceklerdir. Hitabelerin birincisi dün © akşam saat 20,50 de memleketimizce musi- kimizi ıslaha memur edilen Hofrat Profesör Josepf Marx tarafından Vi- yana radyosundan verilmiştir. Profe- ğ â musikinin faydala- rmdan bahsetmiş ve musiki çalmayı bilenlerin musiki sanatini anlamakta çok güçlük çekmiyeceklerini anlat mıştır. Büyük musikişimas Viyana m ikisinin kazanmış olduğu şöhretin başlıca sebeplerinden birisini Viyana halkinin pek eski zamanlardanberi hu sasi surette gerek aileler ve gerek aris tokrasi arasında musikinin fazla te- ammüm © etmesinde O bulmaktadır. Pr. Marx konferansına devam ederek Viyananın pek çok yerli ve — ecnebi ünvanlı ğ#unun inkâr edilmiyeceğini çünkü ©- serlerinin takdirile sanatkârların bir misli daha ilham aldıklarının tabii olduğunu söylemektedir. M. Marx Avusturya halkinin müusi kişinaslarma manen ve maddeten da- ima yardımlarda bulunduklarını is- pat etmiştir. Diğer üç konferansın birisi yarın akşam saat 21,15 te onstrümantalist Profesörü Arnold Ros€ ikincisi Cuma akşamı saat 20,45 te Viyana operası mugannilerinden Manotwarda, üçün- çüsü de cumartesi akşamı saat 19,50 de musiki aletleri mütehassısı Profe- sör Wunderer tarafından gene Viyana radyosundan verilecektir. Konferans- larm hiç birisi profesyonel, yani mes- lek sahibi musikişinaslara hitap edil. miyecekti Her güzel musikiyi sevene yüksek musikideki sanat incelikleri © pratik misaller gösterilmek suretile tarif edi lecek ve bu nevi musikideki ruhun ko- loyca hissedilmiyen incelikleri güçlük çekilmeden bihakkın hazmedilmesi için yollar gösterilecektir. Bunların i gösteriyor ki klâsik Çal Kazanın şekli tetkik ediliyor Uç gün evvel Büyükdere önlerinde çarpışan — Yunan bandıralı Atlas ve E- len vapurları arasmdaki rüsademenin sureti vukuu hakkındaki tahkikata do- vam edilmektedir. Atlas” vapuru süva- risinin sarhoşluğu | tahakkuk etmemiş- i : tir. Yalmz, bu vapurun | Timanmızdan Karadenize gitmekte olduğuna göre, Anadolu sahilini takip etmesi lâzem ge: Brken Rumeli sahiline yakın geçmesi, ürademe mestuliyetinin daha ziyade kendisine müteveccih olması neticesini vermektedir. Şimdilik elde edilen netice, Atlas vapuru süvarisi Keriye ve İlya Mihalin, Boğaz sularına vukufsuzluğuna rağ men , ihtiyari olmakla berabel klavn; almaması, akıntılar şiddetli cereyanı na kapılarak müsademe vukuuna sebep teşkil ettiği merkezindedir... Müsademe takkikatına müddeiumu- milikçe devam edilmekte, liman idare. si de ifadeleri alman kaplanların ra porlarını beklemektedir. Atlas vapurundaki alâkadarlar va- purda nezaret altında bulundurulmakta- dır. Baş tarafı delinen ve anbarlarına su giren bu vapur, dün İstinye havu- zuna alınmıştır. Elen vapuru, Büyük dere önlerinde demirlemiş, durmakta. dir. Atlas vapurunun müsademe esna- sında kazan dairesinde şiddetle deşerek yaralanan çarhçıbaşısı Yani, dün Et fal hastanesinde vefat etmiştir. Bugün defnedilecektir. Yaninin, ayni vapur- du bir biraderi bulunduğu da anlaşılmış- tır. Gerek Atlas, gerek Elen vapurları- nm bir İngiliz kumpanyasma sigortalı olduğu ve bu itibarla sigortadan ihti- lâf çıkarsa o ibtilâfın İngiliz mahkeme lerinde cereyanı kendileri tarafından ar- zu edildiği haber verilmektedir. o * Küçük Iktıbaslar Londra polisleri Londra (o Emniyet Müdürlüğünün (Scotland Yard) senelik bütçesi altı milyon İngiliz lirasıdır. Görünüşe na- zaran bu dolgun yuvarlak rakam, iş- leri görmeğe kâfi gelmemektedir. Bu sebepten ihtiyaç olduğu halde Londra sokaklarının sempatik “Bobbies,, leri olan polis memurların adetlerini tez- yide imkân görülememektedir. Scotland Yard'ın bugünkü kadro- sunda yirmi iki bin kişi vardır ve bün- 'arm dünyanın en büyük payitahtında hayatı nasıl nezaret altında bulundur- dukları cayimeraktır. Bunlar devletten maaş aldıklarım. dan, polis memuru bulmak için güçlü- ğe tesadüf edilmiyor. Polis memurları haftada beş İngiliz lirası kadar kaza- nırlar, fakat hakikat şudur ki Scotland. Yard'a girmek o kadar kolay iş de- ğildir. Polis namzedi çetin bir imli- ban geçirir. Evvelâ kendisini bir 0- daya sokarlar, orada kendisini kırk, elli saniye kadar bırakırlar. Ondan Dün akşam Viyana radyosunda kol feransını dinlediğimiz Pr. Marks Bütün Alman muallimleri amatör Talebe tarafından radyoya dair sor lan malümatı verebilmelei in bütün / man mektep muallimleri radyo al tinin nasıl yapıldığını öğrenmek mecb riyetinde tutulmuşlardır. Roma ve Milano merkezleri Milânoda ikinci bir yardımcı istasyo yapılmıştır. Bu merkez Roma istasyon ile bir kablo ile raptedilmiştir. Romnd neşredilen programın en küçük aletler i Milâno civarından dinlenebilmesini kı laylaştıran yeni Milâno her akşam sa; 20,45 ten itibaren Roma pı na rogramını ledecektir. Merkez bir kilovat takatind ve 453 metre dalga uzunluğundadır. Roma halkının da Milânoda neşred len programm nakline mahsus bir yal dımcı Roma merkezinin tesisine başlar mış, sonbahar geçmeden faaliyete ge, miş bulunacaktır. iyi avam ve musikiy: t anlamıyan herkes tenvir etmek için radyolar âzami ga) ret sarfediyorlar, Biz de radyomuzda avamın hoşlar dk üm , oni umuma dini memlekete aşılamağa çalışsak bilha sa yeni mesil için ne büyük bir hizme edilmiş olacağma şüphe yoktur. Üzüm alırken Haydarpaşa rıhtmında deniz bak kalı İnebolulu Orman ile metörcü Rizeli Ali Osman arasında üzüm al - mak meselesinden kavga çıkmış, ne ticede bakkal Osman Ali Osmanı ek- mek bıçağile elinden hafifçe yarala mmiştar, Para toplayan papaz Feriköyünde Ayapolo kilisesinde papas Hıristo Efendi cem'i ianat kanu nuna muhalif olarak kapı kapı dola- şıp kiliseye ait bir makbuz ile para topladığından yakalanmıştır. Kumar z Tophanede Necati Bey caddesinde küşük Alinin kahvesinde kumar oy « nadıkları ilen Hamza, Cemal, Ko- ço, İsak ve Tipo nammdaki şahıslar yakalanmışlar ve ortadaki 770 kuruş para müsadere edilmiştir. Arasıra da motosikletler Taksimde motör tamircisi İsaka sit ve Ligorun idaresindeki motosiklet Sürp Agop caddesinde Yusuf namın- daki şahsa çarparak hafif surette ya- ralanmasına sebebiyet vermiştir. Sandıktaki 110 lira Karagümrükte, Derviş Ali mahal- lesinin Mehmet Ağa caddesinde 27 numaralı evde oturan Dedeağaçlı Hamdi Efendi polise gelerek şikâyet te bulunmuştur. Hamdi fendinin şi- kâyetine nazaran: Kendisi evde bu « lunmadığı bir srada, ayni evde otur- makta olan kunduracı Muhittin ve ka rısı odasına girmişler. Ve odanm bir köşesinde bulunan sandığın kilidini kırarak 110 lirayı aşırmışlar, fakat başka hiç bir şeye dokunmamışlardır. Hamdi Efendi eve dönünce odanın ka pısını açık bulmuş ve kuşkulanarak derhal içeri dalmıştır. Sandık kilidinin kırıldığını ve içinde bulunan 110 lira nın yerinde yeller estiğini görünce soluğu karakolda almıştır. Zabıta bu şikâyeti nazarı itibara alarak tahki - kata başlamış ve suçlu karıkocayı yaka Jamıştır, Kaçak et Galatada Mehmet ve Hali Efen- dilere ait kasap dükkünmda damga sız et görülmüş ve müsadere edilmiş - tir, ———————— sonra hemen Ooödadan çıkarırlar ve kendisinden odada neler görmüş oldu: ğunu birer birer saymasmı isterler, Bu oda alelide döşenmiş bir odadır, fakat mobilyalara teferrüat kabilin- den akla gelmedik şeyler ilâve edil iştir. Meselâ dolabın üstünde bir gift kundura, kütüphanede bir su kas dehi ve saire. Eğer polis namzedi bu hususiyetleri farkederse, imtihanı ka zanabilir, (Courrier des Etats - Unis)