29 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

NTT K Memleket Manzaraları Cümhuriyet Bay- ramı İçin Her Ta- -rafta Hazırlık Cümhuriyetin onuncu yıldönü- münü kutlulamak için memleke- tin her tarafında büyük hazırlık- lar yapılmaktadır. Birçok yerlerde bu hazırlıklar ikmal edilmiş, şen- Hklerin şekli tesbit olunmuştur. Muhabirlerimizden gelen malümatı peyderpey dercediyoruz: Konyada Konya, — Onuncu Cümhuri- yet bayramını kutlulama hazırlık- ları faaliyetle devam etmektecir, İstiklâl marşınin hep bir ağızdan söylenilm sini temin için bir kurs açılmıştır. Kursa tekmil gençlik iştirak etmektedir. Mardinde Mardin, (Hususi) — Memleke- timizde Halkevinin açılması ka- rarı umumi sevinci mucip olmuş- tur. Bu işe memur edilen sivil doktorlardan Aziz Nihat Bey, icap eden faaliyetlere başlamıştır. Ev Cümhuriyet bayramında açıla- caktır. Bayramın muazzam şen- liklerle tes'idi için icap eden ha- zırlıklar ikmal edilmek üzeredir. Kırkağaçta Kırkağaç, (Hususi) — Cümhu- . riyetin onuncu yıldönümünü kut- “dulamak için büyük hazırlıklar yapılmaktadır. Evlere ve dükkân- lara takılacak fenerler hazırlan- mıştır. Bunların tanesi 15 kurüş- tan satılmaktadır. Bayraklar da ikmal edilmek üzeredir. Akhisar, — Soma ve Afyon şosalarının bir- leştiği meydanlığa — Cümhuriyet meydanı ismi verilecektir. Ercişte Erciş, (Hususi) — Cümhuriye- tin onuncu yıldönümünü - kutlula- mak için yapılan hazırlıklar ve icap eden malzeme ikmal edil- miştir. Bayram bu muhitte görül- memiş bir şekilde tes'it edi- lecektir. Kastamonide Kastamonu, (Hususi) — Onun- eu Cümhuriyet bayramını kutlu- İama için hükümet — konağımın önünde bir Cümhuriyet meydanı kurulmuştur. Kurulacak — taklar için yazılar yazılmasına başlanıl- mıştır. Bayram günü çıkacak olan vilâyet salnamesi ile vilâyetin on senelik faaliyeti tebarüz — etti- rilecektir. Ayrıca Belediye ve Halkevi de bayramı mükemmel tes'it için hazırlıklarına devam etmektedir. “İzmitte İzmit (Hususi) — Cümhuriyet bayramı — hazırlıklarına — devam edilmektedir. Burada Cümhuriye- tin onuncu yıldönümü muazzam merasimle tes'it ediletektir. O gün Gazi Hz.nin heykellerinin — we şehre akıtılan Çene suyunun — küşat resimleri de icra edilecektir. Gönende Faydalı Konferanslar Gönen (Hususi) — Kaymakam Zeki Bey tarafından halkın ten- | wiri için faydalı konferanslar ter- - tip edilmiştir. Bu konferanslara Fırka salonunda devam edilmek- tedir. Bu hafta da Dr. Ali Rıza Bey tarafından zehirli gazler ve tahafluz çareleri hakkında çok faydalı bir konferans verilmiştir. Akhisar Nüfus Memurluğu Ç Akhisar ( Hususi ) — Kaza- mız Nüfus Memurluğuna Kırkağaç < Nüfus Memuru Mahmut Bey tayin İı; vedilmistir. ğ Maraş (Husu- si) — Anti To- rosların bir kolu olan Ahır dağ- larının — eteğine yaslanan ve İs- tiklâl harbinde Fransız - topları- na hedef olduğu için en güzel yerleri taş ve toprak — .yığını haline gelen —— güzel — Maraş, | halkın ve bele- diyesinin gayre- tile imara başlanmış ve yavaş yavaş eski halini almıya yüz tut- muştur. Şehrin — cenubundaki Şeker ovası çok verimli topraklara ma- liktir. Ova Ceyhandan ayrılan Aksu çayı ile sulamır. Bu ovada yetişen pirinç emsalsiz bir nefa- sete maliktir. Pirinç cinsinin ıslahı ve ma- raşta daha uefis pirinç istihsali- Gi Tüee, Düzcede De | |'Ortamektep gŞ | Açıldı Düzce (Hususi) — Yeni açılan ortamektebe talebe kaydıma baş- Lundmıştır. Şimdiye kadar 128 talebe kaydedilmiştir. Bunlardan 23 efendi ikinci sınıf, 18 efendi de üçüncü sınıf talebesidir. Mek- tebin küşat resmi cümhuriyetin onuncu yıldönümünde yapılacak- tır. Ortamektep yolu pek bo- zuktur. Yolun kış gelmeden ya- pılmasına çalışılacaktır. Düzcede Elektrik Düzce ( Hususi ) — Şimdiye kadar — intizamsız bir şekilde işleyen elektrik tesisatı Belediye reisinin” gayreti ile tecdit edilmiş, 35 beygir kuvvetinde yeni bir makine ilâvesile tesisat kuvvet- lendirilmiştir. Muş'ta Şimdiye Kadar 230 Şaki Yakalandı Muş (Hususi) — Oğnut mın- takasında şekavet yapmakta olan Kendo çetesi tutulmuştur. Bu çete dört kişinden ibarettir. Ad- liyece derdestleri emredilen şakı- lerden sekiz ay zarfında tutulan- ların miktarı 230 kişiye Baliğ olmuştur. Bunlar Muş vilâyeti ve havalisinde yapılan devamlı takip neticesinde birer, ikişer yakala- narak adliyeye teslim edilmiş bu- lunmaktadırlar. Akhisar Adliyesinde Çalışma Akhisar ( Hususi ) — Kazamız Ceza Hâkimi Fehmi Beyin tekaü- de sevkedilmesi üzerine ceza işlerine; Hukuk Hâkimi Âkil Bey vekâleten — bakmaktadır. — Ak- hisarın adliye işlerinin çok olması geceleyin mahkemelerin çalışma- sına lüzum göstermiştir. 4 Bağrımızda Yü SÖN POSTm Maraşta kışla caddesi ve Ahır dıj:;n nin temini için mütehassıslar istifade — edilmektedir. Mevcut çeltik fabrikası şimdilik ihtiyaca kifayet etmektedir. Fakat 'aş pirinçleri her yerde rağbet buk- duğu için istihsalin artması ihti- mali çok fazladır. Bu takdirde ve bittabi ihtiyaç nispetinde çel- tik fabrikası da kurulacaktır. Maraş gençliği çok kahra- mandır ve daima milliyetini, va- A B ! oı;ba e Sei g i araşlılarGaz.iyeM ütehassir Gençler;Gaziyi Halılar Üzerinde Değil, rüteceğiz Diyorlar tanını sever, fe- dakârlıktan çe- * kinmez bir zih- | miyetle yetiştiril- " mektedir. İstiklâl mü ca hede sinde Ulu Gaziden ilk işareti Fransız istilâ ha- reketinin önünde et ve kemikten bir setçeken ilk * memleket Maraş & olmuştur. Hâlâ birçok kahraman- ların kemiklerin- de Fransız kurşunu ve o kur- şunların sızısı vardır. Maraş büyük münci Gazi | Hz. ne mütehassirdir. Bütün halk | | Nahiyesindve Ülektepl Gazi Hz. ni kendi memleketlerin- de görebilmek emelile her ras- geldiğine yalvarmaktadır. Maraş gençleri: — Gazi buraya gelirse onu hahlar üzerinde xzğil öğüsleri- miz Üzerinde yürütecek, bağrı- mızzda taşıyacağız, demektedirler. Şorba nahiyesinin umumi merkezi Kızılcahamam ( Hususi ) — Eski ismi Şeyhler, yeni ismi de Şorba olan kasaba kaza merkezine d saat mesafede 17 bin nüfuslu bir nahiye merkezidir. Bu nahiyede cümhuriyetin ilânına kadar bir tek mektep yok iken cümhuriyetin ilânmdan sonra büyük bir maarif inkişafı başlamış ve mektep inşa edilmiştir. Şimdi bu mekteplerin tevsii ve okumamış, çalışılmaktadır. .. çocuk kalmaması için Sındırg;ı - Simav Yolu Açıldı Balıkesir, (Hususi) — Cümbu- riyet Halk Fırkası Umumi Mer- kezi — vilâyetimizde köy kanunu tatbik edilen 66 köye birer bay- rak hediye etmiştir. Bu bayraklar cuma günleri köy odalarına çeki- lecektir. Diğer taraftan Sındırgı — ve Simav kazalarını birleştiren 65 kilometrelik şosa yolu ikmal edil- miştir. Yolun 35 kilometresi vilâ- yetimize, 30 kilometresi de Kü- tahya vilâyetine ait olduğu için açılma resminde Kütahya valisi, Simav kaymakamı ve halkı da bulunmuştur. Akhisarda Ekmek Fiatı, Akhisar ( Hususi ) — Belediye Reisimiz Naci Bey; birkaç gün- den beri ekmek işile alâkadar olmaktadır. Ekmeğin kilosu $ kuruştur. İkinci nevi dört buçuk kuruşa satıhyor. — ü Nl okutulmamış bir tek Adapazarında Bir Facia Oldu Adapazarı (Hususi) — Taş- burun nahiyesinde feci bir yangın kazası olmuş ve iki çocuk diri diri yanmıştır. Taşburun köyün- den Ahmet oğlu Ömer akşam üzeri oğlu Mustafa ile Aliyi m- sır tarlasındaki kulübede yalnız bırakarak civarda bir yere git- miş, çocuklardan biri mısır tarla- sında oynarken sazdan kulübe ateş almış, rüzgârla ateş birden- bire büyümüş ve yanındaki eve sirayet etmiştir. Çocuklar da bu esnada eve iltica etmiş bulun- muşlar, kurtarılamamışlar ve evle beraber yanıp kül olmuşlardır. Yozgatta Buğday Satışı Yozgat ( Hususi ) — Ziraat Bankası Yerköy, Çerikli ve Şefa- atli istosyonlarında mübayaa yap- maktadır. Yozgatta da mübayaa yapılman için müracaat edilmiş- tir. Yozgatta tüccar Buğdayı 3 kuruştan —aldığı için köylünün eline biç para geçmemektedir. Aksırtıcı Gazlerin Tesiratı Ve Ko- runma İertibatı Kimyevi harp maddelerinden tesiratı zerrecikler halinde vaki olan bir kısım maddeler vardır ki bunlar aksırtmak suretile in- sanın sinirleri üzerine — müessir olurlar. Bu gazler tamamen ze hirlidir. Bu tesirat sinema film« lerine alınarak birçok salonlarda österilmiştir. Aksırtan gazlerirmi €a müessir maddeleri arsin- lerdir. Bunlar; öksürtürler, ak- sırtırlar, gözleri yaşartırlar. Ge- nizleri yakarlar, başa, dimağa, çene kemiklerine tesir ettikleri gibi bu tesirlerini midede dahi alan ve |gösterirler.Bu gazleri fazlaca tenefff edenler göğüslerinde büyük bir tazyik hissederler. Nefesleri dara: hr, midede ıstırap başlar ve ku« sarlar. Bununla beraber baş, diş ağrıları, dizlerde kesiklik başlar, İmalâtta korunmıya — riayetkâr olmıyanlar ve yahut her hangi bir mahalde bu gazi çok teneffüa edenler muvazenci — akliyelerini L.:P ederek yaptıklarını bilmez« . Büyük harpte bu gazle mü- sap olan efradın ü siperles rinden çıkarak bilâperva düş- mana doğru gittikleri vaki olmuş- tur. Bu gazle müsap olan esir« lerin bütün bildiklerini gayet tabii olarak söyledikleri görülmüştür. Arsin — mürekkebaltını ihtiva eden kimyevi harp maddeleri le- neflüs olunduktan birkaç dakika . soura tesirlerini gösterirler. Gittikçı artan tesirleri on dakikadızn yarım saate kadar devam eder. Büyük harpte bu maddeler topçu mer- milerile atılmıştır. İstikbal harp- lerinde gaz kullanacı — milletlerin mühtelif mevkilere -- şehirlere bu gazları tayyare — » »baları ve topçu — mermilerile — atacrkları gayet tabiidir. Arsin mi - kke- batını ihtiva eden bu guzların beynelmile! isimleri şudur: Klark I, Klark ! ve Adamzit- dir. Bu maddeler türler. Bun- ların en müessiri W dir. Bunun kimyaca ismi: Difenil Si- Arsin'dir ki acıbadem ko- dadır. * Arsinler; zerrat halinde tesir eden aksırtıcı maddelerdir. Bun- lar; arsinlere mahsus tertibatı ol- mıyan süzgeç kutularından geçer- ler. Binaenaleyh; bugün milletler bu maddelerden korunma çare- lerine fevkalâde ehemmiyet ver- mişler ve süzgeç kutularında bu zerralın geçmemesi için tertibat yapmışlardır. Kimyevi harp mad- delerinin tesiratından korunma için iptidai tedbirlerden sonra en evvel küçük süzgeç kutuları esas iken tekâmülâtı hazıra karşısında kü- çük, orta, büyük olmak üzere üç nevi süzgeç kutusu meydana çık- mıştır. Bu kutularda gazi tadil ve massetmek keyfiyeti esas iken işin içine bir de tevkif keyfiyeti irmiştir ki bu da arsinlere karşı ir tertibattır. îıı halde bilümum kutularda: Tadil, mas, tevkif keyfiyeti esas olmuştur. Şu halde; üç esası ibtiva eden bir kutuya malik eşhas için bu gazlara karşı hiçbir korku kal- mamıştır ve kalmamalıdır. Yalnız her fert maskesini iyi kullanabil- melidir. ve kullanmayı öğrenme- lidir. Binaenaley; gerek umumi ve gerek şahsi korunma kavaidi- ne riayetkâr olanlar için ölüm yoktur. Bir muharebe zamanmı her han- i bir şehre hasmın atacağı yüz- lerce gaz bombasına karşı o şehir halkının hayatı müemmendir. Size bir gaz bombası bir şehir halkını öldürür derlerse inanma- yınız. Bunlar balıl rivayetler ve saçma efsanelerdir. , Yalnız her ferdin korunmasını bilmesi ve korunma kavaidine riayetkâr o ması şarltır.