4 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

4 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

— 10 Sayfa v'ğî;sull Harikulâde Bir Maceraperesttir O (Baştarafı 1 inel sayfada ) - alâka karşısında kocasından ayrı- — larak İnsull'ün metresi olmağa — kadar işi ilerletiyor. Yunanistana Kaçınca Müflis banger üç sene evvel — Admerikadan Yunanistana kaçınca — karısile metresi de arkasından © Yunanistan yolunu tutuyorlar ve — Atinada bir arada yaşıyorlar. Madam —Kuyumcuoğlu — çok girgin bir kadındır. Yunanistanda sevgilisi İnsull'ü kaçırmak, ona emniyetli bir yer — bulabilmek ümidile sefarethanelerin kapılarını aşındırıyor, bu arada sık sık Ro- manya — sefarethanesini — ziyaret — ediyor. Hattâ İnsull'ün Yunanis- Ek tandan kaçma plânımı - bizzat K "'hdîp ederek kaçırıyor. —— Yukanda Madam Kuyumcu- “oğlunun da — şehrimize geldiğini — yazmıştık. Fakat genç Madam — şehrimize çıkmış değildir. Mada- — mı Pireden alan Polonya isimli _f' vapur limanımızda pekaz kalmış — ve doğruca Romanyaya hareket | etmiştir. Madam Kuyumcuoğlu — gu dakikada Köstence şehrinde — bulunmaktadır. < omanya Seyahatli Neden? Asıl esrarengiz olan - cihet, genç madamın — Yunanistandan miçin Romanyaya gittiğidir? ta- büdir ki bu seyahatin İnsul.'dn fi- Farının ferdasında olması'da me- O gak — verici — bir vaziyettir. Söylendiğine göre Madam Kuyumcuoğlu, bu seyahate, İn- — sull'ün Romanyada — oturmasını temin için lüzum görmüştür ve bu hususta Romanya hükümetini yola getirmeye çalışacaktır. Fakat bu teşebbüsün artık bir semere vere- meyeceği meydandadır. Başka bir rivayete göre, madamın yanında q İnsull tarafından verilmiş külliyetli —— miktarda para ve milyonlar kıy- — metinde de mücevher vardır. Buradaki Vaziyete Gelince.. Müflis — İnsull — tevkifhanede © bugün ikinci gününü geçiriyor. p — Kendisini mukadder akibete gö- — türecek olan Amerikalı memur- — ları bekliyor. On sekiz aylık dedi- — kodu İnsull'ün teessür hislerini |— tamamen körletmiştir. Tevkifha- — nede kendisine tahsis edilen oda- — da neş'eli kahkahalar atarak do- — İlaşıyor. Netice gibi tevkif hâ- — disesini de çok — soğukkanlılıkla “karşılıyor. İnsull evvelisi gün saat dört buçukta tevkifhanenin idare — kısmında kendisine tahsis ed'len eski Müddeiumumilik — odasına — yerleştikten sonra müdür - vekili — Aziz” Beyin yanına geçmiş ve kendisine bir tercüman bulunma- — gini ve yemek tedarik edilmesini / istemiştir. Aziz Bey bir eroin ka- —- çakçılığından dolayı tevkif edilen Alber Taragano efendiyi kendisi- ne tercüman tayin etmiştir. İnsull tercümanla — anlaştıktan — sonra tevkifhanenin kahveci ve odacısı — Sarı Hasan efendiyi çağırtarak — kendisine iki lira vermiş ve: — Bu para ile bana yoğurt, yumurta, tereyağı, kaşar peyniri, — francala ve portakal al demiştir. l Hasan efendi bunları getirmiş — ve paranm üstünü de kendisine — iade edince İnsull almış ve say- — dıktan sonra cebine — atmıştır. Yemekten sonra avukatı Ahmet Esat Bey kend'sini tevkifhanede — görmeğe ge'miştir: İnsull avukatını — gmerdiven başında kahkahalarla karşılamış ve odasına götlürerek âş Ç SON POSTA kendisine — yatağını, kitaplarını göstermiş ve çay ısmarlamıştır. İnsull Entellicens Servisten Şikâyetçi İnsull kendisile — görüşenlere soğuk kanlılıkla kendisinin müflis olmadığını, şimdi reisicümhur olan Ruzveltle vaktile siyasi mücade- leler yaptığı için — Amerikaya dönmek istemediğini, hatta Ati- nada iken daima Amerika sefirile görüştüğünü söylemekte ve aley- hindeki bütün propagandaların Entellicens Servis tarafından ya- pıldığı kanaatini ileri sürmektedir, Hattâ avukatı Ahmet Esat Beyin yazıhanesinde vapur kap- tanı acentesile konuşurken : “ — Eğer tevkif edilmek ih- tima'im varsa ben Amerika sefa- rethanesine de gidebilirim de- miştir. İasull dün sabah kahvealtısını yaptıktan sonra biraz kitap oku- muş ve vapurda kalan mütebaki eşyasını aldırmak — istemiştir. Bu- nun için de Miotis acentesi Çe- lebidis efendiyi çağırtarak noter huzurunda kendisine — vapurdan eşyasını almak için vekâlet ver- miştir. Öğle üzeri — Ayasofyada lokantacı Mehmet Çavuştan ispa- nak, pilâv, yaprakdolması getir- terek iştiha ile yemiştir. İnsull parasız İnsull otellere ve lokantalara olan borcunu vermediği için dün Yeniaydın ve Londra otelleri avukatı Ahmet Esat Beye tele- fonla müracaat ederek hesapla- rını istemiştir. Öğrendiğimize'göre İnsull he- nüz avukatına da para vermemiş- tir. Vapur kaptanına ve aceı- tesine: * — Param kalmadı bana ne yapıp yapımız. — Londradan biraz para getirtiniz| demiştir. İnsull Gazetecilerle Konuşmnyor Müddeiumumilik — tevkifhane müdürlüğüne İnsull'le görüşmek için mutlaka müddeiumumilikten müsaade alınmasını tebliğ ettiği için dün tevkifhaneye gelen bir çok Türk ve ecnebi gazeteci ve ajans muhabirleri içeriye alınma- mışlardır. Röyter ajansı muhabi- rile Nevyork Herald gazetesi muhabiri ve daha bazı ecnebi gazete muharrirleri müddeilumumi Kenan Beye müracaat ederek İnsull'le konuşmalarına müsaade istemişlerdir. Kenan Bey İnsull'ün, gazetecilerle konuşmak istemedi- ğini ve taleplerini reddettiğini söylemiştir . *|Tevkif Ka Müstantik tevkif kararını verdikten sonra avukatı Ahmet Esat Bey derhal üçüncü ceza mahkemesine müracaat — ederek bu kararı temyiz ettiğini ve bir hafta içinde lâyıhasını vereceğini yazmıştık. Dün * öğrendiğimize göre mahkeme bu kararı red- dettiği için kararın temyiz kabi- liyeti kalmamıştır. Maamaf.h bu gibi retler kar- şısında da bir hafta içinde tem- yize müracaat ederek bu kararın bozulabileceği kanunen mümkün olduğu ve devlet şürasına da mü- racaat edilebileceği söylenmek- tedir. Avukatı Ne Diyor? Dün bir muharririmiz İnsul' ün avukatı Ahmet Esat Beyle görüşmüştür. Esat Bey şunları söylemiştir: — Temyiz talebinin reddedil- ı Temyiz Edildi Serbest Kai;ıcâğı Zannile, Londra Otelini Toptan Tutmıya Teşebbüs Etmişti diğinden haberim yoktur. Yalnız talebin reddedilmesi için on lira depozito parasının yatırılmamış olması veyahut vektin geçmiş bulunması lâzımdır. Vakit geçse bile kanuna nazaran Mahkemei Temyizden bir karar alınabilr. Şimdi ben delilli temyiz lâyihamı hazırlamakla meşgulüm. Zabıtna- mede okuduğuma göre mahkeme İnsull'ün Amerika — tabiiyetinde olduğuna Amerikadan gelen beş adet ithamnameye nazaran altı aydan fazla hapsi müstelzim bir sıçla müttehim bulunduğuna ka- rar vermiş. Halbuki iadei mülcri- min kanununa istinaden vaki ©' bi: talep herşeyden evvel İla- desi — talep olunan — kim:enin Mücrim olduğunu tesbit etmek lâzımdır. Bu mücrimiyeti tesbit eden de iddianame değildir mah- keme kararıdır. — Zabitnamede böyle bir mahkeme kararından bahs görmedim. Mahkeme iddia- nameye istinaden kararını vermiş- tir. Halbuki Türk Ceza kanunu- nun dokuzuncu maddesine naza- ran mahkemelerimiz suçun esası hakkında karar vermek hakkına maliktir ve buna mecburdurlar. Bunu şahst bir mütalâa olarak söylemiyorum, Adliye Vekâleti tarafından neşrecilen ceza kanu- nunun şerhinde ( birinci cilt 54 üncü sayfada ) bu sarahat vardır ve bu şerh te hâkimlere mahsus olmak üzere neşredilmiştir. Mah- keme davanın esasına girmeden hüküm vermiştir. ,, İnsull Amerikalı Değli mi İnsull kendisile görüşen vapur acentesine kendisinin mahkemede Amerika tabiiyetinde bulunduğunu söylemediğini bu sözünün yanlış anlaşıldığını — söylemiş veşunları da ilâve etmiştir: “— Ben Londrada doğdum. Londrada doğan bir adam İngi- lizdir. Yâlmz Amerikada otur- makla Amerika tabüyetini ihraz edekilir. Fakat Amerika kanum Lrına göre iki sene Amerikayı terkeden bir adam Amerika ta- biiyetinden düşebilir. Şu kanun- lara nazaran benim - tabiiyetim bile şüphelidir.,, İnsull'ü getiren Miaotis vapuru hâlâ limanımızdadır. Bu müna- sebetle dün ajans gu telgrafı vermiştir: Atina, 3 (A.A) — Gazetelerin aldığı malümata nazaran, Yunan hükümeti Miaotis kaptanı tara- fından yapılan teşebbüsü kâfi görerek ayrıca hususi teşebbüste bulunmıyacaktır. Esasen nazari bir surette münaziünfih bir bey- nelmilel hukuk meselesi mev- zubahistir. İnsull'den Para Sızdırmak İstiyen Asılzade! ( Başlarafı 1 inci sayfada ) âlilerinin yüksek — vicdanlarına | müracaat eder, ömrü afiyetlerine dualar ederim efendim hazretleri.» Tufan zade Zeki Bey, hakika- ten Zeki imiş amma, paraların bir tufan gibi geleceğini boş yere beklemiş olacak; çünkü ümitleri- nin suya düştüğü aşikârdır. Ne demeli el elden Üüstündür arşa varıncaya kadar; her halde İnsull cenapları Tufan zadeden daha çok zeki, daha çok kurnazdır. Vah Hâline! Kadm — Hayatta elimden tutacak, bana istinadgâh olacak, düşersem — kaldıraca yegâne adam sensin ! Değil mi kocacığım. Dünya İktısat Haberleri Bi ğan, . — G” Sovyet Rusya: Seyyah Memleketi Moskovadan bildiriliyor: Sov- yet Rusyanın bir senedenberi sey- yah celbi işlerile uğraşan bir şir- keti vardır. İnturist namındaki bu teşekkül kısa bir müddet zarfında faydalı teşebbüsatta bu- lunmuş ve çok iyi neticeler elde etmiştir. Bu şirketin dünyanın en büyük seyahat şirketleri ile yaptığı mukavelelere göre bu sene Sovyet Rusyayı otuz ilâ ctuz beş bin seyyah gezecektir. Denizden yapılacak seyahatler bilhassa Fransa ve Amerikadan ilibaren tertip olunmuştur. Bu vapurlar Odesa ile Nevyork ara- sında sefer edeceklerdir. İlk sey- yah kafilesinin 1 mayıs şenlikle- rinde de Moskovada bulunmak üzere bu ay içinde gelmesi bek- lenmektedir. bBunan için Nasıl Çalışıyorlar * bildirildiğine göre Çekoslovakya se- firi M. Fridman ile milli iktısat nazırı M. Pesme- zoğlu arasında cereyan eden mü- zakereler bitmiş ve Çekoslovak- yanın Yunanistandan bir milyon kilo tütün alması hakkında bir mukavelename imzalanmıştır. Çe- koslovak hükümetinin bu mesele- deki — hüsnüniyetini — göstermek üzere Çekoslovak tütün rejisi derhal beşyüz bin kilo Yunan tütünü mübayaası için bir müna- kasa açmıştır. Mukavelename mu- cibince Çekoslovakyanın Yunanis- tandan yapılacak olan bu bir milyon ak tütün mübayaatı (1935) senesi başınâ kadar ikmal edilmiş olacaktır. * Sofyadan bildiriliyor: Bulgar meclisi bütçe ko- misyonu istatistik müdiriyeti tarafın- Nufus dan önümüzdeki kânunuevvel — ayında — yapılacak umumi tahriri nüfus işi için iste- nilen tahsisatı üç yüz bin leva artırmak suüretile kabul etmiştir. Bu fazla tahsisat projede sarfına- zar edilen bazı ta.fi noktaların da meydana konulması için sarfedile- cektir. Mesai ve Sanayi Nazırı M. Şiçev gazetecilere vaki beya- natında bu tahririn azami bir dikkatle yapılacağını ve Bulgaris- tanın hakiki nüfusunu sıhhatle meydana koyacağını bildirmiştir. * Atinadan Yunan-Çek Tütün Anlaşması Bulgaristan -| da Tahriri Madrit'ten bildirildiğine göre İspanya bükümeti martın ikinci on- KY";""“ beşinden itibaren ontenjanı yumurta — ithalini kontezjana tâbi tutmuştur. Bu ka- İspanyada Dördüncü Tasar- ruf Haftasında İlkmektepl; “Müsabaka- sının Neticeleri Milli İktasat ve Tasarruf Cemiyö tinden: Dördüncü tasarruf ve yerli ve iktısat mevzuu etrafında İlkmek- teplerde tertip edilen ve Maarif Müdürü Haydar Bey tarafından idare edilen yaı müsabakasında Beyoğlu üçüncü mektep talebesinden (97) Nâzım, Üsküdar üçüncü mektep ta- lebesinden (109) Reşat Efendiler, Göztepe beşinci mektep talebesin- den (201) Nihat Fikri, Üsküdar otu- zuncu mektep — talebesinden - (201) Hadiye Ahmet, İstanbul altıncı mek- tep talebesinden (199) Nimet Hanım- lar, Beyoğlu birinci mektep talebe- sinden (124) Kemal Bahri, İstanbul üçüncü mektep talebesinden (451) Satri, Büyükada ülkmektep talebe- sinden Cezmi Efendiler, Beyoğlu on üÜçünecüğ mektep talebesinden - (56) Lütfiye, İstanbul on üçüncü mektep talebesinden (342) Zafer Hanımlar, Üsküdar yirmi dördüncü mektep talebesinden (142) Rıdvan — Efendi, İstanbul kark dördüncü mektep tale- besinden (138) Mediha, Üsküdar yirmi ikinci mektep talebesinden (96) Fehime, Kandilli otuz ikinci mektep talebesinden (54) Nezahat, Üsküdar yedinel mektep talebesinden (22) Firazan ve Beyoğlu lark — ikkinel mektep talebesinden (267) Abdullah Nimet Haaımlarıa birinciliği kazan« dıkları Maarif Müdürlüğünden Ceml- yete bildirilmiştir. Milli İktısat ve Tasarruf Cemiyeti de müsabakada muvaffakiyet ihraz eden bu yavrulara yerli mabsulleri- mizden birer sandık portakal hedi- yesini tensip etmiş ve bunlara ait portakalları — sahiplerine — veri üzere Maarif Müdürlüğüne gönder- miştir. rara göre (1933) senesi ithalâtı esas teşkil etmekte ve alâkadar memleketlere mezkür sene zarfım- da yaptıkları ithalât göz önünde tutularak muayyen bir hisse tef» rik olunmaktadır. Kontenjanlar üç ayda bir verilecektir. İlk üç aylık müddet geçmiş bulundu- ğundan bu defa altı aylık bir arada verilmiştir. Her memlekete geçen sene ithalâtının yüzde ellisi verilecektir. Maamafih kontenjanla da olsa ithalâtta bulunabilmesi için ya İspanya — ile — anlaşmış bu- lunmak - veyahut İspanyaya sattı ğından fazla bu memleketten irhalâtta bulunmak şarttır. Alâkadar mahafilin fikirlerine göre bu karardan en ziyade Me sır hükümeti müteessir olacaktır. Zira Mısırın İspanyaya olan ihe racatı ithalâtından fazladır ve iki memleket arasında bu vadide mpılmış bir anlaşma da yoktur. nmr hükümeti buradaki sefiri vasıtasile keyfiyeti İspanya hükü- meti nezdinde protesto etmiştir. * Sofyadan bildiriliyor: Bulgaris- tan Filistinle olan ticari münaseba- a tını arttırmak eme- Bulgaristan | yile Nisanın(26)ıncı günü Tel - Aviv de açılacak olan panayire vasi mikyasta iştirak etmektedir. Bulgaristan bu sergide baş'ı başına bir pavyon işgal ede- cektir. Bu husustaki hazırlık bit miş ve Bulgar İktisat nezareti ile ticaret odaları tarafından masrafı verilen pavyonun inşası hitama ermiştir. ÂAyın on altısında “ Çar Fer- dinant ,, vapuru sergide teşhir olunacak ve satılacak Bulgar em- Hasile yüklü olarak Filistine ha- reket edecektir. Bu vapurdaki hamulenin hepsi sergiye aittir ve meccanen naklolunmaktadır. Sers giye iştirak için gideceklerden alınacak navlun da çok cüz'i bir miktar olarak tesbit olunmuştur.