18 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON . POSTA , »2 Memleket Manzarası Tekirdağında pi ransızcaya Yabani Domuz- Çevrilen Pazarcık Nahiyesi Çalışkan larla Mücadele ilk Romanımız Tekirdağ, (Hususi) — İnecik ve Barbaros nahiyeleri Tekirdağ merkezinin ormanlık — mıntakaları dahilinde en fazla yabani domuz- ların barınmasına ve çoğalmasına müsait olan muhbitlerdir. Her yaz mevsiminde domuzlar köylüler.mi- zin mahsullerine çok zarar yap- maktadırlar. Eilhassa — mahsulâtın hârman zümanlarındaki günlerini bin türlü meşguliyetle geçiren köylü ve reçberlerimiz geceleri de tarlalarını beklemek — mecburiye- tindedirler, Bu bekçilik mecburi- yetini meydana getiren muzır mahlükların itlâfı için avcilarımız faaliyete geçmişlerdir. Bu müca- delede Barut ve Fişek İnhisarının hususli surette hazırlattığı kurşum- hu fişekler kullanılarak - isabetli atışlar temia edildiğinden muvaf- fakiyet elde edilmektedir. Müca- dele esnasında sürülerle domuzla- ra tesadüf — edilmiş, — bazan şiddetli hücumlarla domuzlar üze- rine (20-30) kurşun birden atıl- parçalanmıştır. Barbaros nahiyeleri köylülerinin iştirakile yapılan mücadelede 10 domuz vurulmuş birçokları da yaralan- mıştır. Muziır hayvan'arın | Balıkesirde 23 Nisan Hazırlıkları Balıkesir, (Hususi) — 23 nisan larına şimdiden başlanmış- tır. O hafta zarfırda orta tahsil talebeleri arasında Himayei Etfa- Ha bimayesinde büyük Bir” atle- tizm şenlikleri yapılacaktır. Lise, kız ve erkek orta ve mualim mektepleri de birer mü- samere verecektir., Darülbedayi Balikesirde Falıkesir, (Hususi) — Darülk- bedayi temsil heyeti 15 nisanda şehrimize gelecektir. Temsiller, yeni tesis edilen Şehir sinema- snda verilecektir. Balıkesir Vilâyet Kongresi Balıkesir, (Hususi) — Kayma- kamlatın ve nahiye müdürlerinin iştirakile yapılan d:'yet kongresi Halkevinda Yunus Emre Gecesi Balıkesir, (Hususi) — Halkevi- miz büyük ölüleri hürmetle anan gecelerine muntazaman — devam ediyor. Bu cuma gecesi de Yunuz Emre gecesi tertip edi'mişti. Bü- yük halk şairinin muhtelif şürleri okundu. Edebiyat Muallımi Baki Bey tarafından da mulassal ve ç.z müfit bir konferans verildi. Rize Belediye Riyaseti Rize, (Hususi) — Dahiliye Ve- kiletinden gelen bir emirde ba- dema Rize be'ediye reislisliğinin intihtp ile değil tayin suretile seçileceği bilairilmiştir. Asili ge- Hnciye kadar da belediye reis vekilkğine muzır hayvanlarla mü- cade'e memuru Bey tayin Bir Bilecik (Husu- Belediyeye Maliktir da muayyen bilr si) — Pazarcık para — vermekte nahiyesi Bursaya ise de önümüz- 98, Karaköy is- deki sene tesisatı tasyonuna 10 ki- tamamen Bele- lometre mesafe- diyeye maletme;i de ve Bursa-Eş- düşünmektedir. Ö- kişehir şosesi ü- nümüzdeki sere izilediz. Kü yapılacak en mü- saba 1500 evli him işlerden biri ve 6000 nüfus- de kasaba orta- ludur. — Kasaba sında pek fena işgalde yandığı bir manzara ar- halde — çalışkan zeden hayvan pa- ahalisi - yeniden Bi erç vi zarmı — kasıba inşa etmişlerdir. Pazarcık Mezbahası haricine çıkararak Belediye de bu faaliyette kendi- ne düşen yazileyi yapmıştır. Be- lediyenin 933 bütçesi 9 bin lira- dır. Bütçesinin darlığıma rağ- men mahiye müdürü Bedri ve belediye reisi Mustafa Beylerin ihliyacı karşılanmaktadır. Kasaba suları kireçli olması dolayısile 3 kilometre mesafeden bir içme suyu getirilmiş ve depo inşasına başlanmıştır. Kasabada sıhhi ve kârgir bir halâ yapılmıştır. Bir yerde mezbaha inşa ettirildiği gibi etlerin da kapalı bir araba , Samsun'da Zengin Bir Yerli Mallar Sergisi Açılıyor Samsun, (Hususi) — 21 nisan- da açılacak üçüncü (Yerli Mallar Sergis.) için hazırlıklar devam etmektedir. Sergi, gene geçen seneki binada açılacaktır. Binanın tamiri ve temizliği bitmek üzeredir. Pu seneki sergi- ye, Eskişehir, Ankara, Bursa, Adana gibi büyük şehirlerden bazı firmalar da işlirak edecek- tir. İstanbul striyat ve tuhafiyeci- leri, kuş tüyü, trikotaj fabrikaları Sümerbank fabrikaları, Ziraat Bankasının Adana mensucat fab- rikası ve İnhisarlar İdaresi de iş- tirak edecektir. Şehrimizin maruf tücecarlarından müteşekkil bir ko- misyon, İstanbulun bazı fabrika» larile anlaşarak, bu sergide mal- larını teşhir edebileceklerdir. Ge- tirilecek n ucuza satılabil- mesi için çareler düşünülmektedir. Çoruhun Yeni Bütçesi Çoruh, (Hususi) — Vilâyetin 933 varidat bülçesi 15 fasılda 318,620 lira olarak tesbit edil- miştir. Şimdiye kadar halka vi â- yet fidanlığından 60 bin narenciye R 1 — Manisa Necati Bey İlk mektebinde 3 sene evvel teşekkül eden himaye heyeti devamlı surette elli yoksul çocuğu himaye etmekte, onlara elbise, ayakkabı ve saire vermektedir. Resimde himaye edilen yavrulardan bir grup görülmektedir, 2 — Çanakkalede Hilâliahmer menfaatine bir dan başka bir de fırın yaptıril- mıştır. Temizlik işlerine mümkün olduğu kadar dikkat edilmekte- dir. Belediyenin doktoru vardır. Tenvir işleri bu seneye kadar petrolle yapılıyordu. Fakat bu sene kasabada faaliyette bulunan Ali Rahmi Bey değirmeninden istifade edilerek bir dinamo ge- tirtilmiş ve caddeler elektrikle tenvir edildiği gibi evlere de te- sisat yapılmıya başlanmıştır. Be- lediye elektrik için fabrikaya ay- M. Kemalpaşa'da Nufus Kesafeti Fazlalaşıyor M. Kemalpaşa (Hususi) — Af kanununun tat- bikatındanşim- diye — kadar nüfus — daire- sinde 375 gizli evlenme, 500 gizli — doğum vak'ası tescil edilmiştir. Ka- Zzamızın nüfusu (57500)e baliğ memüru fuş memuru Mur Mustafa Bey tafa Bey işlerin tanzimi için çok çalışmak- tadır. Diyarıbakirde Himayeietial Kongresi Diyanbekir (Hususi) — Hima- yetetfal Cemiyeti senelik kongre- sini yapmış, yeni bütçe 2081 lira olarak kabul. edilmiş; intihap meticesinde Reisliğe avukat Mu- veznedarlığa avukat Fikri, aza- lıklara da doktor Ali Rıza Bey ile muallim Mihriban Hanım se- bu meydanı park baline koymak- .Pıurcıklılır nahiyelerinin 24 köyü 15000 müfuslu olduğunu we kaza merkezi olan Bozöyüğe 20 kilometre mesafede olduğunu ve binaenaleyh hükümette işlerini takip için çok sıkıntı çektiklerini ileri sürerek nahiyenin kazaya hiç olmazsa tam teşkilâtlı nahi- yeye tahvilini istemişlerdir. Maa- mafih bu isteğin yerine getirile- miyeceği anlaşılmaktadır. ı Gazi Hz. Edirne Türk Kültür Bir- I liğine İltfat Buyurdular Edirne (Hususi) — Türk Kül- tür Eirliğinin açılması münasebe- “Edirnede açılma merasimi yapılan Türk kültür birliğinin bil- dirciğiniz gayestinden ve şahısları hakkındaki temiz duygularından reisi Cümhur Hz. pek mütehassis oldular. Memnuniyet'e ve teşek- kürlerile beraber muvaffakiyet dilediklerin'n bütün azaya iblâ- ğını emir buyurduklarını arz ile tavassutunuzu rica ederim efen- düm.,, Bandırmada Tayinler Bandırma, (Hususi) — İnbi- sarlar Müdürü Halim Bey, M. Kemalpaşa Müdürlüğüne, Çanak- kale İnhisarlar Muhasibi Mes'ulü Mehmet Rıza Bey de Bandırma Müdürlüğüne tayin edilmiştir. îM-eı;ıleket Haberleri hasta bakıcı hemşire kıyafetile İştirak etmişlerdir. Balo pek mükemmel ve eğlenceli olmuştur. 3 — Trabzon Halkevi köylülerle çok yakından alâ- kadar olmakta ve bu alâka köylüleri mütehassis et- mektedir, Köylere yapılan gezintilerden köylüler çek istifade etmektedir, Resimde köylüler Trabzon Halkevi önünde yaptıkları bir eğlenti eanasında görülmektedir. Nurullah Ata Yakup Kadri Beyin « Sodom ve Gomore » sinin fransızca ter cümesi bir Fransız naşiri tara- fından Paris'te neşredildi. Kitabın kuşağında : « Türkçeden tercüme edilen ilk roman» deniliyor. Zannederim — şimdiye kadar almancaya birkaç kitabımız ter- e€üme edilmişti;. onların o mem- lekette nasıl karşılandığını bilmi- yorum. Fransızlar şimdiye kadar bizim — fikirlerimiz, — sanalimizle değil, yarı şairane, yarı garip buldukları hallerimiz ile meş gül — oluyordu. Bittabi — siyasi veya — iktısadi — endişeler — ile Türk dostu olanlardan bahset- miyorum; öyle adamlar her za- zaman, her yerde çıkar ve onlara bir şey demeğe hakkımız yoktur: Menfaatleri bizimkilere uyduğu zaman onlarla uzlaşır, uymadığı zaman da kendimizi korumağa %““Mhü gibi «şairane» tarafım'za hayran olanlar daha korkunçtur. Çünkü onların karilerine bizim hakkımız- da verdikleri fikir aşağı yukarı şudür: Türkler selvi gölgelerinde yaşayıp narglelerini içen, bahtın sitemine de, cevrine de aldırmıyan, hazperest, mütevekkil insanlardır. Şürleri ile, fikirleri ile uğraşmağa değmer.. Bu adamlar minarelerin denizdeki gölgesinden babseder amma eserlerinde bir tek mima- rımızın İsmine tesadüf olunmaz. Onların — tasvirleri — birer insan resminden ziyade birer w natüre. morte» tur, birer « paysage » dir. Pierre — Loti ve — emsalin'n fakat Bogaziçi'nde akşam sefasım dünyanın en asilâne hareketi say- mıyan fikir adamları nezdinde bize ettikleri kötülük, o iykikten kat kat fazladır. Yakup Kadri Beyin romant- nin tercüme edilmiş olmasına bunun için sevindim; bununla Frenklere kafamızı, — sanatimizi ermiş — olacağız. O kitabı =u" Fransızlar, — beğenseler de, —beğenmeseler de, — bizim hakkımızda doğru bir haber ala: cakjar. Tam demiyorum, çünkü Yakup Kadri Beyin kitabı ancak bir tek sestir. Fakat ne de olsa bir. başlangıctır; hem de değerli bir sanatkârın eseri ile başlangıç. Kitabın ismini, fransızca «So- dame et Gomerrher diye başka bir kitap olduğu için değiştirmiş- ler; bence Yakup Kadri Bey bu- na razı olmamalı idi, çünkü «Ley« la (niçin Lefla), fille de Gomoör- rhe» ismi, alâkayı hikâyedeki kıza çektiği için eserin asıl ruhunu göstermiyor; «Sodom ve Gomcre» gibi isimler ise ne yyarcel Proust'e un mahlıdır, ne de Yakup Kadri Beyin. Onlar bütün — insan'ığın baba mirasmıdır ve hepimiz kulla- nabiliriz. Daha Fransız münekkitleri bu kitaptan bahsetmedi; on'arın bü- kümlerini de merakla bekliyoruz, çünkü bir eserin asıl - Eiymeti zaman geçtikten sonra anlaşılır; ecnebilerin hükümleri ise istikba- linki hakkında bir baber mahiye- tindedir, Elbette ecnebiler eserin bizim üzerimizdeki tesirini - bizim kadar iyi lnı;).:r ;e uenımü yazılışın güzelliğin de, te me arasından, ancak bir gölgesini sezerler; fakat bunun için belldi daha bitaraf olmaları kabildir. 3