24 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

24 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

SEVDİĞİM KADIN Almancadan Tercüme 24-4-934 Nakilit Sadettin Reşlt — Aziz kontesim. Bu benim vazifem, Argelika hemşire ile mini mini torununuzun bu hususta bana muavenet edeceklerini ümit ederim. Bu yeni ilâç işlihanızı iade edeceği cihetle çabucak kuv- vetleneceksiniz. Allaha ısmarladık konte, Doktor selâm vererek dışarı çıktı. Heydi doktorun peşini bi- rakmadı. Sofada yalnız kaldıkları zaman sordu: — Çok rica ederim doktor; halamım vaziyetini daha mı fena buldunuz? Samimiyetle bana söy- leyiniz. — Bunu katiyetle söylemek kabil değildir. matmazel, Çünkü bunu içeride de söyledim kontes basta değildir, yalnız uzviyeti eski faaliyetini ihtiyarlık dolayısile kaybetmiştir, binaenaleyh mide ve bazsakları her yemeği kolayca hazmedemiyor. Aklıma gelmişken sorayım; geçen gün siz kontesin bazı nöbet gecelerinde sayıkladı- ğını söyliyordunuz. O zamandan- beri bu tekerrür etti mi? — Bilmem doktor onun bu haline nöbet hali denirmi? Halam hâtırasını birdenbire kaybederek, sâçma, sapan konuşuyordu, Mazi- sinin renkli bâtıralarına hali bir- birine karışlırarak hezeyan edi- yordu. Her gece ona bu hal ge- geliyor ve bu müthiş nmutuklarla bizleri ekseriya korkutuyor. Doktor bitkaç saniye kendi kendine düşündükte sonra cavap verdi: — Eğer bu nöbet kontesi bir daha rahatsız ederse şimdi yaz- dığım ilâçlardan birkaç damlasını soğuk limonat ile kendisine veri- viz. Bu onun Bsükünetini iade edecek ihtimal uykuda verecektir. Maamafih onun bu haline katlan- mak zaruridir çocuğum.. netice itibarile ölümün de gelmesi tabil- dir. Götenin dediği gibi hayatın en tabil nelicesi budur. Yakında bir insan ruhunun daha uzaklaş- masına şahit olmanız müstebiat değildir. O zaman kontesin söy- lediği sözleri hatırlayınız: “Öyle hissediyorum ki artık kâfi derecede yaşadımi, Kendi payımıza bu tevekkülden biz de teselli ve derin bir felsefe çıkara biliriz. Şimdilik allâha ısmarladık! eğer İüzumum olursa evime telefon ediniz, ben hemen gelirim. Heydi hastanın odasına avdet etli. Artık şimdi balasının günle- SON POSTA İLÂN FİATLARI 1 — İlâbın tek sütun £ satırı gazetenin metin yazısile vasati 4 kelimedir. 2 — Ayai yazının 2 satın 1 sanlimdır. 8—DEha kalın ve daha ince yazılar santim ije besap edilir. rinin sayılı olduğunu — bil'yordu. Ölümü — düşündükçe. dehşetten tüyleri örpriyordu. Doktorun hakkı vardı: Heydi- nin genç, gülen mevcudiyetini ölüm düşüncesi harap etmişti. Fakat kendini idare etmek zaru- retinde idi. Annesinin sebebini bilmediği nasihatleri mucibince son dakikaya kadar bu hastanın Ankara, Türkiyenin Kalbi — Zabıta Romanı — İktıbas Hakkı Mahfuzdur 8Bon Postanın Tefrikası No.15 başucunda kalması ihtiyar hafanın dolgun mirası dalayısile kendisine bu suretle hareket etmesi emro- lunduğunu — zannediyor ve bu cihetleri düşündükçe cevaplarını bulamadığı bir sürü sual gözünün önüne diziliyordu. Halanın vasiyetnamesinden kat'iyen bahsetmemesi her hangi bir münasebetle olursa o'sun bu noktaya temas etmemişti. Fakat buna rağmen Heydi biliyordu ki halanın — mirasçıları — arasırda Hol da vardiı, ( Arkaat var ) —- .— —— Bu, Yeni Film Teknik İtibarile Çok Muvaffak Olmuştur Halil — Kâmil film müessesesi tarafından vücu- de getirilen “An- kara Türkiyenin buat mümessille- rile bazı davetli- lere gösterildi. Mevzuu Türk mi'letinin istiklâl savaşına ken girer- ve ondan muzaffer çıktık- tan on sene son- raki — hallerinin ifadesidir. Flim- de, başlıca husu- siyet aktör, ko- nuşma ve sinema sahnelerinin mı h- taç olduğu birçok teferrüatın bulaunma.aasıdır. His- ler ve ifadeler insan — ağzından fazla, taşın ve toprağın sert di- linden ve kat'i uslübundan çık- maktadır. *“Türkiye Ankaranın kalbidir, bir saat içinde on senelik muaz- zam tarihi yaşatmaktadır. İnsan onu seyrederken hayret ve iftihar hislerinin — imtizacından zevk ve heyecan yor. Başlangıçta İsmet Paşanın kuvvetli — cümlelerle — söylediği nutku ile sonunda Gazi Hazrot- | lerinin Cümhuriyetin onuncu yık idönümü münasebet'le söylediği | nutuk, bu büyük destanın heyecdar doğan | garip bir duyguyle sonuna kadar | ile sürükleni- | Gazl Hz, vâ Recep B. nı ve aydınlığım daha çok arttır- maktadır. Türkün göğsünü iftihar ile kabartan bu san'at eserinde sahnelerin — biribirine — imtizacı bilhassa — fevkalâde büyük bir meharetle — yapılmıştır. — Film, çerşcmbed:n itibaren Sumer ve ürk sinemalarında halka arze- dilecektir. — —- 6 Nisan | TÜRK ANKARA TÜRKiYENİN KALBiDifR Yunanistan da Vaziyet Muhalefet Fırkaları Hü- cumdan Vazgeçmiyor (Baştarahı 1 inci sayfada ) | istiyorlar, bir kısmı ise M. Çak- darisin gösterdiği sükünet siyase- tini tercih ediyorlar. Buna karşılık olarak muhalif fırkalar arasındaki sıkı - bağlılık günden güne kuvvet buluyor. Bu fırkaların liderleri hep bir ağız kullanıyorlar ve bu süretle de hükümete kuvvetle hücum etmek imkâninı buluyorlar. Muhalifler ittihadının başlideri M. Venizelos dünkü gazetelerde hükümete kar- şı hiddetli ve tehditli bir beyan- npame neşretti. Eski başvekil di- yor ki; «Başvekil M. Çaldaris anlama- hdır ki vaziyetin bu çirkin man- zarası devam edemez. Hükümet ricali, meşrutiyeti bırakıp Yunan l'lll:!l:'l zulümle idare etmek husu- sundaki arzularından vazgeçmeye mecburdurlar7 — Çünkü. İılınl’ır inlilâl çıkarmak ve diktatörlük ilân etmek iktidarını haiz değil- dirler. Bu vaziyetin devamının memleketin iktısadi hayatı üzerin- | | de büyük tesirleri vardır. Muhalif fırkalar bu vaziyetin — devamını elibağlı bir şekilde ilelebet sey- redecek değildir.,, Bu şiddetli erden anlaşılı- yor ki muhalifler ittihadı bugün kendini vaziyete hâkim telâkki | ediyor. Diğer taraftan Başvekil M. Çaldaris fırkalar — arasında bir anlaşma temini için tekrar teşeb- büslerde bulundu. Çiltçi ve işçi partisi lideri M. Papanastasyu'nun tavassutile tekrar müzakerelere başlanıldı. Müzakereler £ misakı, zabilan kadrosunun ten- | siki, intihabat kanunu ve Cüm- hurreis inlihabı meseleleri etra- fında cereyan ediyor. Fakat bir anlaşma yapılabilmesi hakkındaki ümitler çok zayiltır. * Diktatörlük ilânı hakkındaki ilk teşebblüslere — dahil Jeneral Pangalos burada çıkan Aneksastitos — gazetesinin — bir muharririne beyanatta — buluna- rak artık — böyle — hareketler- den aüzak — kalacağımı söyle- miş, Ikan — misakının Yuna»- nistan için kendi diktatöri zamanında Y yar lan anlaşın: daba muzir. ol- duğu bakkındaki sözlere karşı da şöyle cevap vermiştir: bulunan '— Yunanistan lavya arasında aktedilen © anlaş- mada Yugoslavyaya Selânikten denize bir mahreç veriliyordu. Mület bu anlaşmanmı yalnız bir tarafını bilmektedir. Fakat bu anlaşmaya, çok mahrem olarak | şahsen Yugos'lavya kıralle ara- | mizda yapılan müzakereler neti- cesinde — varılmıştır. Meselenin ehemmiyeti dolayısile bu müza- kerelerden ve neticesinden © zar manki nazırların bile haberi yok- tu. Eğer mahrem kalan bu ciheti de millete bildirseydik Yunan milleti bu anlaşmayı alkışlıyacak- tı. Çünkü anlaşmanın maddele- ile Yugos- —p"“—n;b. nî;rşumından itibaren | kuürtaran Beyuğlı;;d:ı rinden biyisi de iki devlet ara- sında bir askeri ittifaktı. Bu itk fak neticesinde Yunanistan ve Yugoslavya Balkanlarda hâkimi- yeti ele alacaklardı. İttifak Mil- letler Cemiyeti nizamnamesinin on ikinci maddesine muhalif oldu ğu için gizli totmuştuk. Eğer bev iktidar mevkünde kalaydım Bal- kanlarda vaziyet bugün bambaş- ka olacaktı. Çünkü ben Lozan muahedesine muhal.ftim ve bu ittfak Türkiyeye karşı yeni bir harp açılması neticesini verebile: cekti. Eğer hakkımdaki tenk.t'er devam ederse - ittifaknameyi ay- nen neşredeceğim., ,, Fakat Jeneral Pangalosun bu sözleri çok fena bir şekilde kar« şılanmış ve pek kötü bir tesir yapmıştır. Şunu da haber vereyim ki dahili vaziyet ne olursa olsun Yunanistan ile komşu devletler münasebatına ve bilhassa Türkiyö “ila Yahanlöteü aran, sındaki sağlam — ve sarsılmaz dostluğa kat'iyen halel gelmeye- gektir. Bütün fırkalar ve Yunan efkârıımumiyesi bu kanaat etra* fında birleşmiştir. — A, V. Fırkalar Anlaşırlarsa.. Atina, 23 (A.A.)— Gazetele- rin haber verdiklerine göre, he- nüz bükümetle muhalefet erkânı arasında bir itilâf hasıl olmamış- tır. Kati bir itilâf husulü müm- kün olduğu takdirde Meb'usan Meclisi, intihap — dairelerini tevsi we ekseriyet sistemini kabul ede- cek bir kanun kabul - ettikten | sonra, kendi kendini dağıtma ka- ranı verecektir. Başvekil M. Çaldaris, gazete- cilerin sualine cevaben, vaziyetin tormal surette fakişafı lüzumuna dair, M, Kondilis ile kendi ara- :mdı tam bir mutabakat bulun- Dört yaşındaki kızım Semaha- ittuğu nikel bir kes ruşluğu, gece yarısındaki müraca- atimi hüsnükabul! ve çok büyük bir hazakatle derhal çıkararak sevgili yavrumu muhakkak bir. ölümden memleketimizin —ifuhar edebileceği doktorlarımızdah Bahri İsmet Beyefendi ile Cerrahpaşa hastanesi — vazife sever doktor Beylerle hemşire hanımlara gös- terdikleri alâka ve İnsaniyete alenen arzışükran eylerim. Adapazarında Silâhçı Eyüp Sabri SARAY Sineması “ 26 Nisan, Perşembe saat 18,30 da KONSERVATUAR KONSER HEYETİ (Yaylı Sazlar orkestrası ) (iKiNCi KONSERİi) dorkestr CEMAL REŞiİT Bey Bol'stı ALI SEZAİ Bey Şimdiden biletler satılmaktadır. Fiyatlar: 50-100-150 kuruş tin nasılsa Şet -e ve SUMER y Sinemalarında Bütün Türklerin göğüslerini iftiharla kabartacak Türkçe sözlü bir şaheser! Büyük Cazinin yüksek rehberliğile Türkün yarattığı eserleri bu filmde görecek ve alkışlıyacaksınız | VATANDA Ş — Bu filmi gör ve çocuklarına göster. Üimio gösterme tanbini tespit için (Haka Film ) e telgraf a müracaat edinız. | | i Butün taşfa sınemalari Müdürlerine : Halil Kâmil ftilm