24 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Baro Adliye Vekâletine yeni- den müracaat ederek bütün mahkemelerin postahanede toplanmasını istedi. © FIYATI 5 KURUŞTUR Yeni bir çıkmaz Fransa tarafından İngiltereye tevdi edilen son nota ile silâhsızlanma mes. i Daha doğru- su, geçen sene 14 teşrinievvelde Alman. yanm Silâhsızlanma konferansından çe- kilmesile girilen çıkmazdan kurtulmak mümkün olmadığı anlaşıldı. Hatırlardadır ki Almanya ma meselesinde “İki nevi landığını, bu noktada müsavatının tanın- madığımı ileri sürerek (14 teşrinievvelde Silâbsızlanma konferansından ve Millet- İer Cemiyetinden çekilmişti. Almanya- sız Silâhsırlanma © konferansının deva- mundan bir fayda hasıl olmayacağı âşi- kâr olduğuna göre; büyük devletler ken di aralarında hususi müzakere ve temas- 5 şrinievvelden beri Almanya, İm: giltere, Fransa ve İtalya muhabere halin. dedirler, Almanyanın müravatını, Fran- sanm cmniyetle telif etmek için for- müller arandı. Son vazir/?e yöre şu €sa8- lar dahilinde bir karara varmak mümkün — Fransa, Almanyanın silâhlarını bir miktar artırmasına muvafakat ede- cek, 2 — Bu mil o". iel dnmlasiz e sı beynelmil 3 — Almanya veyahut herhangi devlet ue edilen hududu tecavüz ederse, © evlet hakkında zecri tedbirler alınacak. Beynelmilel taahhüdün ve zecri ted: lerin mahiyeti hakkında Ingiltere ile İn muhabere cereyan eder- bu hususi müza- iştar. yı böyle hir karar vermeğe #6“ keder sebep, İngiltereye tevdi edilen lanma li ediliyor: Develiler silâhs-- meselesinde bir karara varmak ve ne şekilde tatbik edileceğini Fransa, bardan beri nihayetleniyor. ve sila bu notasile geçen sonba- eden müzakereler M manark artırdığı. bir yakındır. Misatın 50 milyon markı larma 7 175 milyon markı kara silâh- Hihlarıne 152 milyon markı da hava si- 1934 «* #arfedilecektir. Almanyanın ceği per “sinde donanması için sarfede- dul Yekünu 233 milyon marka, or- ka çi» Barfedeceği para, 647 milyon mar. miktar ar için sarfedeceği | paramın maktadıc* 210 milyon marka baliğ ol si artırma İngilterede de İ İş, emiş ve Avam Kamarası fee bir münakaşadan sonri ümeti Almanyadan istizahta bulunmuş- tu. Alman hükümeti verdiği cevapta ar- trmayı şu yolda tevil etm. i gemil i irilmesi in sarfe- dilecektir. Bu gemilerin şimdiki halde kalması, üzerindeki askerlerin hayatla. rı için tehlike teşkil ediyor. Kara tahsisatı, uzun müddetli ve 100 bin mevcutlu Alman ordularınm im- zali i lanma o mukavelesinde derpiş ği gibi, kışa müddetli ordu- lara tahvili için sarfedilecektir. tahsisatı da kısmen servi i, kısmen de havadan laar xa karşı halkın korunması için alma- <ak tedbirler içindir. ie lihsızlanma meselesinde takip edir i< siyaset etrafında Fransiz kabine- Şinin içinde ve dışında ehemmiyetli fikir ii vardı. Aralarında Fransız Hari- Burthouw'nun da dahil bu- karşı, hiç bir masını ilti- e a i bir sarada Alman Milip irdi. çesinin artması, ifrat Müdafaa büt. ji basmalarına sebep aj de arkadan sürüespi, Son Fransız hareketinin. sebeniei izah etmek kolay; fakat neti, lerini. lacağını tahmin etmek müşküldür. RE sa konferansa avdet edelim diyor, ancak konferans yolu bir netice vermediği icin. Ş Mi asi müzakere Y: ii edildi. li tekrar avı mekten Bir metice vee konferans bü- Torunun ay toplanması kararla. mağtır. Bu, om mayıs sonlarına doğ- vu Silâ iline konferansının da içti bere ğer verilecekti, Hususi müza- tü li , İŞ eve ihdaf edilen, gaye, Nan. Yapi bir karara varmaktı, ç kani karara varmadan Silâbsızlanına meigranıma iştirâk etmiyeceğini bildir- içel Simdi Fransız notasile artık madan evvel herhangi bir itilafa VAF- 'ümkün olmadığı ahlaşı! yor. Ye- iştirak etiniye- rile etmezse, şonfe- salmaya da eleler üzer kerane İmanya ve İngiltere zerinde itilâf hasıl olsun sonra toplansın di- Londra ve Pariste ise Suviç'in tavassutun- dan bir netice çıka- cağı ümidi yoktur LONDRA, 23.A.A. — M. Suviç dün akşam buraya gelmiş ve doğ- ruca İtalya sefaretine inmiştir. LONDRA; 23 .A.A. — Başvekil M. Mac Donald, bu sabah, avam kamarasında, imtiyazlar encüme- ninin toplantısına riyaset oetmek mecburiyetinde bulunduğundan M, Suviç ile mülâkatını uzatamamış- r. M. Mac Donald'ın azimetinden sonra, M. Suviç refakatinde M. Grand olduğu halde, Sir John Si- mon ve Lord Eden ile görüşmüş- tür. Bir netice elde edilebilecek mi? LONDRA, 23. A.A. — Havas ajansı bildiriyor : notası, Londraya gelme. , İngiliz resmi mehafili, öre, mesele cidden gevip | Sahip ve Başmuharriri : Silahsızlanına İtalyanın tavassutu bir netice verebilecek mi? Fransanın cevabı Cenevrede hayret uyandırdı ve bütün ümitler kırıldı | Merkuren cenaze Gülkene har İtalya hariciye müsteşarı M. Saviç hariciye müsteşarı M. Suviç'in Londra'ya seyahatinin daha ziyade bir “teşrifat” mahiyetinde olduğu (Devamı 6 mcı sahifede) sm Geçit resmi yapan çocuklar vilâyet konağı önünde, Cümhuriyet âbide- sinde ve Üniversitede yapılan milli bayram tezahüratı esnasında , « İki bayram bir arada derin tezahüratla Milli hâkimiyetin kutlulandı tesisi günü ve çocuk bayramı nasıl geçti? Üniversitede.. — Halkevinde.. — Çocukların geçit resmi — Bütün memlekette bayram.. 23 Nisan nasıl Kutlulandı? Dün saat 15 te Halkevinde Hâ - kimiyeti Milliye bayramı münase- betie bir me - rasim yapıl « mıştır. Mera simde vilâyet Halik fırkası i liahmer Cemi “uat Bey Halkevi e nun çaldığı İs marşı ile merasime başlan - " » Höalkevi reisi Ali Rıza €y çok alkışlanan bir nutuk söy - ledi.Ali Rıza Bey nutkunda: 23 Nisan gününün- Türk kurtuluş (Devamı 7 inci sahifede) Yorlar. Fransa toplanalım da itilâfa vaz talım diyor. Itilifa varmadıkça konferans | oplanmıyacak. Konferans toplamadıkça | Çocuk bayramı Nasıl geçti? Cevat Abbas Bey konferans veriyor Dün günün daha pek erken sa- âtlerinde şehrin her tarafın- da miniminilerin heyecanla ko- #mştukları, bayramlarına hazırla - dıkları görülüyordu. Bayram yer - lerinde salıncaklar kurulmuş, atlı (Devamı 7 inci sahifede) itilâfa varılımıyacak, İşte Gazele ma konferans yenj çi — Ahmet SUKRU Siirt Meb'usu MAHMUT © Suncu sene No. 2945 SALI 724 NISAN 1934 tahanesine naklediliyor. Kemaleddin Sami Paşanın Cenazesi Cenaze büyük ve mutantan merasimle yarın kaldırılıyor Merhum Kemalettin Sami Paşa- nın cenazesi, dün de yazdığımız veçhile, yarın merasimle Gülhane hastahanesinden kaldırılarak Eyüp | te 16 Mart şehitlerinin bulunduğu kabristana defnedilecektir. Mer - hum, vatana büyük hizmetler ifa etmiş kıymetli bir asker olduğun- dan cenazesi, hükümet namına yapılacak resmi merasim ve büyük askerin milletin kalbinde bırak - | mış olduğu boşlukla mütenasip bir tantana ile kaldırılacaktır. Yapı - İncak merasim için mufassal bir program tanzim edilmiştir. Vali muavini Ali Rıza Bey dün tatil günü olmasına rağmen vilâyete gi derek ceanze alayının tertibatı ile meşgul olmuştur. Cenazeye, Reisi- cümhur Hazretlerile Başvekil İs met Paşa ve Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa Hazretleri na- (Devamı 7 inci sahifede) Tayyarecilerimiz Harkof'ta mera- simle karşılandı MOSKOVA, 23. A'A, — Türk tayyare filosu Harkof'a gelmiş ve askeri ve mülki hükümet erkânı i- le hariciye komiserliğinin mümes- silleri ve: gazeteciler tarafından karşılanmıştır. Tayyare karargâhı Türk ve Sovyet bayraklariyle do- atılmıştı. Türk misafirler rasimei ihtiramı yapan kıtanın tekmil ha- berini almış ve muzika Türk ve Sovyet milli marşların çalmıştır. Ankara bayramlarına iştirak eden Sovyet tayyarecisi İllin Türk tay- yarecilerini karşılamak üzre Mos- kovadan Harkof'a uçmuştur. M. Troçki Gene meydanda yok, nereye gideceği meçhul! PARİS, 23.A.A. — Troçk reye ve ne zaman gidece kati olarak bilinmemekte: BARBİZON, 23.A.A. ünün parkı içinde bir- çok filimler almıştır. İki otomobil ile yirmi kadar fo- Troçki'nin kâtibi dan parka alın- Köşkün bütün pencereleri aydın: | lıktı, Fakat kepenkleri kapalı idi. Troçki'nin evde olup olmadığı an- laşılmamıştır. | Bütün bu hareketlerin “Troçki”: | nin nerede olduğu hakkında şüp- he uyandırmak için yapıldığı zan- | nediliyor. | 2 inci sahifede Ecnebi matbuatında gör- düklerimiz 3 üncü sahifede Esnaf bankası ve kadınlar? Felek İnkân Bürhan Cahit 4 üncü sahifede Çocuklarımızın dirler 5 ii sile Kadın, Ev, Moda 6 mcı sahifede hikâye İspanyada umumi grev devam etmektedir. Madritte Katalon yada komünistler gene bir ta- kım kanlı hadiseler çıkardılar. Müdür : 24318, Yazı işleri müdürü : 24318, İdure ve Matbaa : 24310 Fırka grupu bugün toplanıyor Maddi ve manevi mes'ul- ler temamen tesbit edildi Mülkiye Başmüfettişi ve Adliye ban- kadaki tetkiklerine devam ediyorlar Grup müzakeratının münakaşalı ve hararetli olacağı, vekilleri verecekleri izahatın şayan: dikkat bulunacağı tahmin ediliyor Esnaf Bankası meselesinin bu - gün fırka grupunda hararetli mü- zakere ve münakaşalara vesile o membadan öğrendiğimize göre İk- tısat ve Dahiliye vekâletlerinin bu hususta ve umumi hatlar üzerinde ki tahsisatı Oikmal olunmuştur. 400502 liranın ortadan yok olması na iyet veren mesuller ta - mamen maddi ve mânevi noktalar- dan tesbit edilmiştir. Diğer taraftan Dahiliye vekâle « tinin tetkikat için İstanbula gön - derdiği baş müfettiş Tevfik Ta - lât Bey zankada tetkikata devam etmektedir. Cümhuriyet müddeiu » mumiliği de tetkikatmı ikmal et - mek üzeredir. Dün devair tatil ol. masına rağmen müddeiumumi mu avinlerinden Ahmet Muhlis Bey evrak üzerinde tetkikatına devam etmiştir. Zühtü Bey ne diyor?. Esnaf Bankası müessiseri me - yanında bulunan tüccar Zühtü Sa ! bit Bey, bankaya ait bazı mühim £/Afisa! ve Dahiliye vekilleri: Celâl şeyler söylemektedir. Zühtü Sabit Bey diyor ki: — Belediye sermayesi müessis « ler tarafından kondu. Hissedarlar toplandı. Banka idare meclisi se « gildi. Reisliğe hâkim Rıza Bey ge- ve Şükrü Kaya Beyler tirildi. İşe başlandı. İkinci sene ni hayetinde hissedarlara yüzde 6 nisbetinde faiz verildi. Sonra ser- (Devamı $ inci sahifede) Raca, domuz eti pişmiş kaptan yemek yemiyor! Perapalasta hususi kaplar içinde baharlı yemekler hazırlanıyor Hükümdarın siyasi nazırı anlatıyor 7 ) N * Hampur Nevvabı refikası ile beraber.. — Raca Hazretleri, burada mı? Perapalas otelinin kapıcısı çok esrarlı bir şey sormuşum gibi, irkil- di: — Ne dediniz? — Hintli Raca'yi soruyorum. Kapıcının cevabı kestirme oldu: — Odalarından çıkmadılar. Esa- sen kimseyi kabul etmiyorlar. -—- Fakat, ben kendisile her hal- de konüşmalıyım, Bağını salladı: — Mümkün değil! * Tam bu sıfada, iyi İngilizce konu- şan, zarif kıyafetli bir genç yanımı- za geldi. Kapıcı, bu gençle beni ta- nıştırırken: — Sait Edip Bey, size delâlet €- debilir, sanırım... dedi. Tercüman- lıklarını kendi yapıyor... , Bunun üzerine Sait Edip Beye rica ei - Ağ — Raca ile görüşmek istiyorum, Eğer Sökfölerisikzir : Dedi ki: — Bir kere Raca değil, Nevvap demelisiniz. Hint hükümdarlarının Mecusi mezhebinde olanlarına Ra- ca fakat müslüman olanlarma Nev vap denilir. — Peki, o halde Nevvap Hazret« lerine. , « Çok nazik bir hareketle sözümü kesti — Sizi memnun etmek için elim- den geleni yaparım. Fakat Nevvap ile görüştürmek... İşte bunu yapa- mam. , « — Sorabilir miyim, niçin? Çünkü kendileri bugün husus si dairelerinden hiç dışarı çıkmadım lar. — Hususi dairelerinde ne yaptık ıda soramaz mıyım? orabilirsiniz: istirahat edi yorlar. Yol yorgunluğu neticesi hafifçe rahatsızlandılar. Sait Beyle konuşurken, beyaz maşlahlı bir hanım, önümüzden tiz Li Bu hanım kimdir? — Nevvap Hazretlerinin refika- larıma dam dönörlük eden kızlar « dan biri. (Devamı 5 inci sahifede)