24 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

24 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

* Çocuklarımızın Dişleri ni talebelerin “dişlerini muayene ve teftiş ettik. Derhal teessürle söyliyebiliriz ki yüzde eksen çocukları. izm dişleri harap ve bakımsızdır. Bunun sebepleri nelerdir.: 1 — İrsi zafiyet. Ananın ve babanın dişleri hastalıklı ve sihhatsiz ise çocuklarında dişleri zayıf olur. 2 — Nema devrinde gıdası tam olma. yan, fosforsuz nakıs bir teşekkül: Muayene ettiğimiz bu yavrular hazbi umuminin ve onu takip eden kıtlık sene- İerinin gıdasız kalmış çocuklarıdır. Bu ço guklar nema devrinde ve sütten kesildik. ten sonra tam bir gıda ve kuvvet bu İkmamıştır. 3 — Bunlardan başka, esasen aslında cılız ve kuvvetsiz bir teşekkülle meyda- na çıkan ızın dişlerini uluorta tedavisiz, doktorsuz kendi halinde bakım #rz bırakmamız: “ Bu hususta pek ax müstesna tekmil velilerde likaydi vardır, * Çocuk dişleri çoktur. — “Çocuk dişleri büyükler gibi ihti. mam ve tedaviye muhtaçtır.,, — “Yavrularımızın dişleri bakımsız- İiktan fena teşekkül ile hastalıklı, çar- Pik çurpuk olur.,, diye & mütemadiyen söylediğimiz halde hâlâ: — “Çocuk dişini nasıl olsa değiştire- cek, o diş te olunur mu hiç? Diye | vakitsiz yavruların dişlerini söktüren- ler, Aksi olarak, dişlerin icap ettiği — Arkadan gelen daimi dişin yol bulamayınca çarpık bir yolda çıkarmağa başladığı — zamanda çocuklarımın dişle. rini çıkartmasını istemeyenler, “ kendi kendine düşer.,, diyenler ekseriyeti tep- kil etmektedir. * Bazılarının iddia ettiği gibi bu lâkaydi ve bakımsızlığın tamamile maddi sebep- lerden parasızlıktan ileri geldiğini ben asla kabul edemem. Senelerce mekteplerde yaplığım tecrü- be bana göstermiştir ki bu hususta para- sızlık değil bilgisizlik hâkimdir. Bir çocuk dişlerini temizlemiyor ise bunda parasızlıktan dolayı bir sebep ara- mlamaz. Bir diş fırçası bir çocuğa ay» larca gider, ; Çocuk diş macunu bulamaz ise diyle- vini sabunla fırçalar. & Beş ayda bir diş fırçası dahi almayan bir talebe macunu da olmasın meram ederse dişlerini ağzını gene temizler. Temiz bir bezi parmağına geçirir, sabuna sürter dişlerini yıkar. Muayene esnasında aylarca hattâ 8€- melerce diş temizliği görmemiş talebelere rastgeldim. Çocuğun dişleri berbat bir halde. te- davisi çok lüzumlu. Talebenin, velisinin nazarı dikkatini cep ediyorsunuz, bedava tedavisi yapılacak muayenehaneyi göste riyorsunuz gene lâkayit kalıyor aldurmı. yorlar! Bunlarda | parasızlığın ne volü ? ““Mümiliminin her zaman: “Dişlerinizi fırçalayınız..., ihtara © rağmen, dişleri temizlik yüzü görmemiş çocuğa, dişleri- nin neden temizlenmemiş olduğunu sor- duğunuz zaman şu cevapları da aldıkla- rımız çok oldu: — Annem dişlerini fırçalar isen seni öldürürüm, sakın ha dişlerin dölcülürüe. Bu işte o muhakkak ki çok iptidai bir mm ki Cümhuriyet Srintin gene ve kıymetli muzllimleri bu hususta bizler kadar, ehemmiyetle alâ kadar oluyorlar. Uğraşıyorlar, Hiç şüp- he yok ki bu fe rihni Ez bu fena «zihniyet zamanla yavaş düzelecektir. Elbirliğil ri Elbirliğile çok Halkın zihnine çocuk diş bakammın şok ehemmiyetli olduğunu. Küçük çocuk Jarın dişlerinin de — velevki değiştire cek dahi olsa — büyükler gibi ihtimam ve tedaviye muhtaç bulunduğunu aşıla- yacak, göstereceğiz. Bir çok mektep dolaştım. Binlerce ta- lebe muayene ettim. Neticeden cidden korktum. Yavrularımızm diş hususunda sıhbat- leri ciddi ehemmiyet verilecek ve endişe edilecek bir haldedir. Yoksa bünyece zaten berbat bulunan çocuklarımızın diş- İerini, birde bakımsız bırakacak isek, pek | sıhhatsiz ve pek cılız o bir nesil ortaya koymuş oluruz. Dr. Bedri HAKKI DiSAF Bir Napolyon hikâyesi Napolyona bir muharebede ha- ber vermişler: — Ceneral Murat yaralandı! Napolyon sormüzs: — Yarası ağır mı? — Endişe edilecek kâdar değil, Ky yanağında küçük bir'delik açtı?.. — Peki nasıl oldu, anlatın ba - em.. Anlatmışlar : — Efendim, tam kurşun geldi - ği zamanı, Ceneral ağzını açmış bu- lunuyordu. Kurşun ağzından gir - di, fakat bu sırada tekrar ağzını kapadığı için yanağını delerek çık tı, Napolyon gülmeğe başlamış: — Benim cesur adamım, ağzını açmak için ilk defadır ki müna - İp zamanı Holimde.. Ba fıkrayı, | geçeni gün elime 933 senesi Almanach Natio- inde okadum. Arkadaşlardan birine anlatır - — Güzel fıkra dedi, bu Ceneral Murat, bizim İstanbul Şehir Mec - lisine benziyor... — Ne münasebet? diye sordum. Dedi ki: - Şu Esnaf Bankası işinde o da tam zamanında ağzını açmadı mı? Bir başkası cevap verdi: — Evet amma, Ceneral Murat'a tamamile benzer tarafı yok. Şehir Meclsi ağzını açtı, fakat kurşunu yiyen başkaları oldu!.. M. SALAHATTİN Meyhanelerde kadın garson olmıyacak Gazino, birahane ve meyhane - ler için yeniden mmtakalar tayini düşünülmektedir. Yeni mrntaka - lar tesbit edilirken bu kabil ma - hallerin sahiplerinin vaziyetleri de tetkik edilecektir. Sabıkalı o - lanların bu gibi yerlerde çalışma - müsaade (edilmiyecektir. rde kadın garson istih « damı yasaktır. Bazı meyhanelerin kadınlara bulaşıkçı sıfatını vere - rek garsonluk yaptırdıkları ve bu yasağa uymadıkları da görülmüş - Sör. Bunlar hakkında tahkikat ya pılmaktadır. Esnaf cemiyetleri içtima Esnaf cemiyetleri reis ve umumi kâtipleri cumartesi günü bir heye- ti umumiye içtima yapacaklardır. Bu içtimada müşterek büronun se- nelik blânçosu tetkik edilecektir. Ticaret Odası salonu ticaret mah- kemeleri tarafından işgal edildiğin deni a” yapılacağı ma- Resim çektiren çocuklara Fotoğrafçı M. Weinberg, Ço - cuk bayramı münasebetile çocukla- ra güzel bir sürpriz hazırlamış ve bayram münasebetile resmini çek- tiren çocuklara Gazi Hazretlerinin bir resmini hediye etmeğe başla - mıştır. Yelkencilerin bir tavzihi Yelkenci zadelerden dün şu mektubu aldık i “ Muhterem izi izan ib mea Lie mii sinin 400 bin lira meselesi başlıklı ya ıda Esnaf Bankasının borçluları meya- sında Yelkenci Zadeler zikredilmiştir. Halbuki mezkür Banka ile hiç bir za- man ve hiç bir süretle wuamelede bu. lunmadığımızdan işbü yanlışlığın ilk çe- kacak mushanızda, ayni Milliyet'in edebi tefrikas KANLISIR Doktor, tekrar soruyor: — Sen, Sırrı Nevres beye kar- şı, adeta tetikte duruyorsun! — Nasıl tetikte duruyorum ? — Hazırlanmış, kurulu bir hal- 'desin.. Niçin, niye karşı? İhtimal, bunu sen, kendin de bilmiyorsun- dur! Kendi kendine de tahlilden â- cizsindir. Bu, hissi bir delâlet de- ğildir. Bunu sana, başka şekilde anla- tayım. Bir tren yolcusu tasavvur et. Hatta bir arıza olmadığını biliyor, yol tehlikeli değildir, bindiği ka- tarın ne vagonlarında, ne de loko- motifinde, korkulacak bir sakatlık, köhnelik yoktur. Fakat buna rağ- men, o, tren yolcusu, ikide birde elini, imdat çaının koluna uzatmak tadır. Acaba ona, hattın bozuldu- ğunu, yolun tehlikeli olduğunu, lo- komotifini sakatlandığını bir söy- Jiyen, haber veren mi olmuştur? hayır!.. Yolcuya,bu hareketinin Yazan: Mahmut YESARİ sebebini sorsak, cevap veremez, belki de şaşırır kalır... Nasıl, anla tabildi mi? Doktorun sözünü kestim: —Bir şey. soracağım doktor... O, tren yolcusu, bu hareketinde haksız mıdır? Doktor Nüzhet Süleyman, omuz- larını silkti; | — İnsanların hiç bir hareketin. de haklılık ve O haksizlik yoktur. Bazı hareketler vardır ki insiyaki- dir. Tasavvur, taammüt, kasit de- nilen şeyler, ekseriya, kendi ken- dine işleyen tahteşşurun tebellür etmiş neticeleridir. İnsanların ha- reketlerine, çok defa tahteşşuur hakimdir, — Anlamıyorum, doktor. — Bunu vüzuhla tahlilden, fen de âcizdir. — Bu bahsi keselim. Şimdi ben, o, tren yolcusu muyum? — Benim hissime, görüşüme na- Bugünkü program ISTANBUL 18,16: Plâk nöyriyatı, 19,18: Mesut Cemil Bey tarafımdan çeriklüra tipe. 19301 Türk » CEftalya Sadi H. Sadi B. 271: Refik Ahmet oBey tarafından konferans, 21,30: o Ajans ve borsa haberleri, 2130: Radyo orkestrası tarafından muhtelif VARŞOVA, MIS m. 19,10: Dere korosunun konseri, 19,50: Mab- bahisler, asmadan mak” BUDAPEŞTE, 5504. 8,30: Kisa sizan takımı, 19,30: Hikâyeler. ri. 2030: Konferans. 20,50: Birer perdi skeç (İramemeca), 22201 Trio konser. 23,15: Yaylı sazlardan mürekkep bir takımın konseri, 74: Konferans. (almanca) 2410: Hervetk sigam BÜKREŞ Mim. 13; Borsa. — Plök, — Haberler . — Plik. 18: Sihircsanu orkestra. 19; Müsahabe. Konserin devamı, 20: Uni szen Romanyaya dair konferame, 221 Senfo- nik konserin devamı, 22,45: Muhtelif dillerde haber neşri. MILANO, TORINO, CENOVA, TRİYES- TE, FLORANSA 2005; Plâk AS: “Si, ismindeki Mastanyi'nin eser lerinden üç perdelik operet temliri, VİYANA S7 m. 1825: Yeni sanatkârlar tarafından kanser. Müsahabe. 20.28: Leharın ope den. parçalar. — Müsahabe, 23: Son 23,15: Akşam konberi (Viyana oda Müsahabe.. 2108: Oda mu- refakatile © popüler hınvalar, Reklamlar. 21,40: Senfonik e. 75: Müsahabe, Mütenkiben Morkova lokantasmdan naklen dana musikisi, kaçı Zlz Kasa sierlerinden ha Tayyare bombası, isimli monolog. 22,39: Müsahabe, 23: Haberler. 24 Kolonyadan naklen konser, 1: Müsikili müs sahabe, YENİ NEŞRİYAT Ayın Tarihi Matbuat Umum Müdürlüğü ta- rafından çıkarılan AYIN TARİHİ mecmuasınm ikinci nüshası intişar etmiştir. Bu mecmua sayesinde bir ay zar fında bütün dünyada geçen siyasi hadiseleri tam ve mükemmel bir şe kilde takip etmek mümkündür.Ka- rilerimize tavsiye ederiz. Asrm umdesi “MİLLİYET” &r. ——— a... ABONE ÜCRETLERİ : Gelen evrak geri verilmez — Müdde geyen müshalar 10 kuruştur. — Gazel matbaaya ait işler işin müdiriyete müra- cast edilir. Gazetemiz ilânların mes'uliye. tini kabul etrser. na, çok benziyorsun... iyorum... Doktor, yavaşça kolumdan çekiyor: 5 is —Fazla düşünme, azizim... gül, neşelen... Bak, & Neşide, gülüyor. Senin somurtkanlığın, onun neşesi» ni kaçırabilir! Sıcak bir temmuz sabahı... Tat- İk: serin bir şimal rüzgârı, yelken- Kotramız, denizin marti gibi sekiyor... Neşide, gülüyor... Arkadaşı zan, gülüyor... Sırrı Nevres, gülü- yor... Avukat Şerif Bakı, gülüyor... Doktor Nüzhet Süleyman gülü. yor... Kotrayı idare eden sık sert beyaz saçlı Nail kaptan gülüyor... Lostromo Veysel, gülüyör... Niçin ben gülmiyorum? Benim, gülmemem, ayıp... Kotranın sahibi yim; herkesten fazla neşeli görün- meğe ve herkesin yüzüne gülmeğe mecburum!.. Somurtkanlığım, Ne- şidenin neşesini kaçırmakla kalmı- yacak; misafirlerim bunu istiskal sayacaklar... Bir şeye dikkat © ettim. Nazan, Neşideden daha canlı renkli, da- ha kivrak, daha alımlı... Sırrı Nev- res, Neşideye daha fazla iltifat e- denmez: diyor! Neden? DAM 16 Nisan perşembe akşamından <ititaren Biyöğ'uzda TÜRK ve SUMER Sinemalarında ANKARA Türkiyenin Kalbidir Bütün Türklerin göğüslerini iftbarla kabartacak Türkçe sözlü bir rehberliğile Türkün yarattığı eserleri bu filmde görecek ve alkışlı VATANDAŞ — Bu filmi gör ve çocuklarına göster. —— ———— Bütün taşra sinema'arı müdürlerine: F.lmin gösterme tarihini tesbit iç'n l heser! Büyük Gazinin yüksek aksınız! IRTIHAL Muhtelit mubadele komisyonunda Ra- sih Sedat Beyin halâsı ve Tisalia ye- nişehirli merhum Faik Beyin | zevcesi İsmet hanım dün irtihal etmiş ve ce- nazesi Kumkapıdaki hanesinden kal dırılarak Merkez efendideki silesi kab. ristanma defnedilmiştir. Allah rahmet ey lesin. (16021) İ HIMAYET ETFAL Cemiyeti Riyase- #inden : Ankarada Yenişehirde Gazi caddesin- de Himayei Etfal Cemiyetine ait arsa ü- zerine yapılacak binası yirmü gün müddetle kapalı zarf usulile müna- kasaya konulmuştur. Ihale 5 Mayın 934 i günü 5 de icra edilecek- cekler ehliyeti fen- niye vesikalarını ve şimdiye kadar vücu. da getirdikleri ehemmiyetli inşaata ait fotoğraflar ve teklif edecekleri bedel üze rinden yüzde on mıktarında bir Banka kefalet mektubunu, şartname ve muka- velename mucibince hazırlayacakları di- il ü kadar üne vermeleri. Himayei Etfal Cemiyeti mezkür inşaatın ihalesinde ehliyei ve ik- tidari tebeyyün eden Müteahhitler ara- sında tercih hakkını istimal hususunda serhestir. Projeler ve evrakı fenniye | Himayei Etfal Cemiyetinden yirmi lira mukabi- linde tedarik olunur. Yapılacak işler hak kında fazla izahat almak isteyenler İs- tanbul Galata Danuphan 26 numarada Mimar Hüsnü Beye her gün müracaat edebilirler. 2334 Dr. İHSAN SAMİ Tifo ve Paratifo Aşısı Tifo ve Paratifo hastalıklarına tu tak için tesiri çok kavi polarında bulunur. Dr. Nuri Feltini Göz Hekimi Cağaloğlu Süreyya Bey apart. saat 2.Gya kadar. Telefon 23212 1826 İttihat Değirmencilik Türk Anonim Şirketinden : Şirketimizin 11 Mart 1934 tarihinde iniket eden heyeti umumiyesinde / İtti- baz olunan mukarrerata tevfikan 1933 senesi devrei muamelâtı için faiz ve te mettü olarak işbu şebri Mayısın birinci gününden itibaren Osmanlı Bankası ile Doyçe Oryantbank ve Banka Komerçi- yale İtalyana gişelerinde hisse senetleri- mizin 24 numerolu kuponuna mukabil yüz altmış beş kuruş ve müestis hissele rimizin 24 numaralı kuponuna mukabil iki yüz elli altı kuruş tediye edileceği ve icabeden bordrolar balâdaki banka- ların Galata gişelerinde alikadarlarm emrine amade bulundurulduğu ilân olu. nur. (16969) Meclisi İdare 2293 Kuşadası Belediyesinden: Bir ay müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya ko- nulmuş olan iki adet su havuzuna talip zuhur müddeti münakasa 10-4-934 tarihinden itibaren bir ay müd- detle temdit edilmiştir. Müddeti mezküre zarfında talip o lanlar kapalı zarf usulile ve yüzde yedi buçuk teminat akçesile Kuşadası Belediyesine müracaatları ilân olunur. (1872) etmediğinden Kotraya bindiğimizden beri, Ne- şide benimle hemen hemen hiç ko- nuşmadı gibi... Peyi benimle mi meşgul olacak- U?.. Yoksa, kıskanıyor muyum?.. Ha bu kadar gülünç ol- m! iğ. Neşide, Sırrı Nevresi, köşke da» vet etti, Halim Siret, bunu, gayet tabii , memnun da oldu. Doktor Nüzhet Süleyman, vakit vakit gözlerimin içine bakıyor: — Sırrı Nevres hakkındaki hük- münün, yahut korkunun, ne dere- ceye kadar doğru olup olmadığı, şimdi meydana çıl I Demek istiyor. Halim Siret, köşke geldiği za- manlar, Sırrı Nevresi de sürükler- se, kendine mükemmel bir kumar arkadaşı buldu, demektir. Fakat Sırrı Nevres, evde kumar masası başma oturacak mı? Doktora bunu açıkça sorduğum zaman: — Benim, daha hiç bir fikrim yok! Dedi. Onu, Sırrı Nevres hakkın- da, hâlâ nikbin görüyorum. Sırrı (Haka Film)e telgrafla müracaat ediniz. “BayMMMağ) Halil Kâmil Film —İttihadı Mili | | Türk Sigorta Şirketi | Harik ve hayat üzerine sigorta muamelesi icra eyleriz Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir | Merkezi idaresi : Galatada Ünyon Hanında | Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. Tel, Beyoğlu : 4857. “4ip-1829. Çi Deniz Levazım Satınalma Komisyonundan: 151.5 ton Simens Marten çelik levha : Açık azaltma ile mü nakasası 28 Nisan 934 Cumartesi günü saat 14 de, 21 Nisan 934 tarihinde yapılan münakasasında verile fiatlar haddi itidalde görülmediiğnden dolayı açık azaltma le münakasasına karar verilen yukarda cins ve miktarı kı saçların münakasası 28 Nisan 934 tarihine müsadif cumar* tesi günü saat 14 de icra kılınacaktır. Münakasasma £iştirâ# edeceklerin yevmi mezkürda şartnamesini görmek isteyenl& rin de her gün Kasımpaşada kâin Komisyonumuza müt caatlarr, (1878) İstanbul Milli Emlâk Müdürlüğünden: Cins ve Mevkii Muhammen bed Muhterik Adliye binası bahçesinde evvelce 200 itam ve eramil maaş tevzi mahalli olan harap bina enkazı. 503 Fiyat markalı binek otomobil 150 Istanbul Emniyet Müdürl deposunda mev- 46 cut eczayı tıbbiye, i Istanbul Emniyet Müdürlüğü deposunda mev. 73 cut telefon levazımı ve muzika alâtı. İstanbul Emniyet Müdürlüğü deposunda mev- 55 cut muhtelif eşya. ğ Yukarıda cins ve mevkileri yazılı enkaz, otomobil *€ muhtelif eşya hizalarındaki kıymetler üzerinden açık arti ma usulile 2-5-934 çarşamba günü saat 14 de satılacaktır. teklilerin pey akçelerile müracaatları. (M.) (1535) g Istanbul Üniversite Mübayaat : Komisyonundan: Gureba hastanesinde Trp Fakültesinin ikinci dehili talıklar seririyatına tahsis edilen bir numaralı koğuşun ab döşemesinin betona tahvili ( pazarlık suretiyle yaptın tır. Taliplerin 25-4-934 çarşamba günü saat 16 da tekli decekleri fiatın yüzde 7,5 nisbetinde teminatlariyle (be mübayaat komisyonunda hazır ve tesi ile şartnameyi görmek için de komisyon kitâbetine caat eylemeleri. (1903) Biyik Tayyare Piyangos 17 inci tertip 1 inci keşide |! Mayıs 1934 tedir. Büyük ikramiye 20.000 liradır Ayrıca: 8.000, 4.000, 3.000 liralık ikramiye ve 20.000 liralık bir mükâfat vardır. 2138 Nevres, evde kumar: oynamazsa, bu, neyi ispat edecek? Onun, ku marı terkettiğini mi? Parasızlığını mı? Halim Siret, ondan çok tecrübe» li, daha çok kuvvetli zannediyo- Eer oynamazsa; onun, vetini tartabilen, karşısına kumarbazlarn vaziyetlerini * fedebilen; boşuna bilek, kaf# 4 mıyan; akmtıya kürek çek”, çok kurnaz, tecrübeli bir tilki © rum. Sonra, Halim Siret eve dön- | gunu tasdik edeceğim! düğü zamanlar, parasızdır Ve Neşidenin de gözünde Son bir ihtimal olarak, Sırrı Nev-| yecek! rTes'in Neşideye hoş görünmek is- Zavallı, temiz kalpli teyeceğini de düşünüyorum! Ne- | nazarında haksız görüneyin”” ye? bilmiyorum! Bunu, kafam, - kendiliğinden düşünüyor! Kalbimde, iddialı bir maçı sey- re hazırlananların (o helecanı var. Sırrı Nevres, evde kumar oynıya- cak mı, oynamıyacak mı? tâ isterse, bana, gülsün! çok ilmi, fenni, fiziyolojik: lojik, psikolojik teşhisler dei sun... Hepsine razıyım, s€ karmıyacağım... Sırrı Nevresin, köşke $$ Ben, oynamasmı istiyorum!... | günler, kuma masiDE ğa ölmeyi; ole als; |İ voayi i — Ben, haklı imişim! diyecek! « e » vii Halbuki işin esası büsbütün baş- | & Akşam yemeğinden sonr fi ! ka, büsbütün aksine! denin köşkünün bahçesinde Sİ! Sırrı Nevres, evde kumar oynıya- | yoruz; Doktor Nüzhet ğı cak olursa, ona: kıs kıs gülüyor: ! — Toy... sersem... alık... görün-| o — Azizim, ben, seni zı düğü gibi işküzar değil... deceğim! 2 Diyeceğim! — Kendime, geçmiş 9 i Çünkü Halim Siretle boy ölçü. | yeyim. Aman, neden dokt?” yyffk « — Sende Phobie Horrev" pi — Bitmedi” şemiyeceğine eminim... By ölçüşse bile, para vuramıyacak... Ve Neşi- denin de gözünden düşecek.