May 6, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

May 6, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

6-0 « 93 — Sahte Musevi « Macit, Bana;'çalancıkıt.ıınA'B-İ; Yahudi Kızı Olmamı Teklif Ediyordu. ,, Macidin bu sözlerini biraz haklı buldum. Ben - bu işe, bir sanat diye atılacaktım ve artık bütün gaye ve istikbalimi de bu meslek etrafında toplayacaktım. Kimbilir, belki de günün birinde muvaffak olacak.. günden güne halk nazarında şerefli bir mevki kazanan — İstanbulun ağır başlı tiyatrolarından — birine — kapağı atacaktım. — E, pekâlâ Macit.. Şimdi ben sahneye nasıl çıkacağım?. — İşte, ben de onu düşünü- yorum. Ancak şöyle bir - çare bulabiliyorum. — Söyle ne dir? — Sen, bugünden itibaren bir Yahudi olacaksın. Birdenbire, tepemin tası attı. Gayri ihtiyari olarak bağırdım: Ne söylüyorsun — Macit.. sen, deli mi oldun. Bana, kabul ettirmediğin şey kalmadı. Şimdi bir de..... — Yok canım.. yok iki gö züm.. yanlış anladın. Söz ara- mızda.. - haniya, bir dedikodu çıkmasın diye... Güya, sen aslen Yahudi imişsin. Anan baban, sen küçükken — ölmüşler. Seni | de bir Türk ailesinin yanına evlâtlık olarak vermişler... Orada büyümüşsun. Gayet güzel Türk- çe öğrenmişsin. Hulâsa, bir Türk- ten farksız hâle gelmişsin. — Sonra?.. — Sonrası, işte böyle.. şimdi ben sana bir de nüfus tezkeresi bulurum. Arkadaşlara ayni şekil- de bir yalan uydururum. İlk teklifleri kabul — ettikten sonra, artık son teklif karşısında da boyun eymekten başka bir çarem kalmamıştı. Bu anda kak- bim acı acı sızladı. Artık ben; yolunu, izini kaybetmiş.. hattâ, anamdan babamdan bana yegâ- ne yadikâr kalan şerefi, haysi- yeti, ve bütün bunlardan ve her- bakalım, © çare Son Posta Yermi, siyasi, Havadle ve Halk gazetesi — Faki Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, İSTANBUL Gazetemizde — çıkan — yazı ve resimlerin bütün hakları mahfuz ve gözetemize aittir. ABONE FiATLARI Te LE İN Sene| Ay | Ay | Ay Kr. | Ki | Ku | Ka TÜRKİYE — |1400| 750/ 400 150 YUNANİSTAN | 2340 /1220 | 710 | 270 ECNEBİ 2700 |1400 | 800 | 300 Abone bedeli peşindir. Adres değiştirmek 25 kuruştur. Gelen evrak geri verilmez. ilânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lüzımdir. Posta kutusu: 741 İstanbul Telgraf :Sonposta y Telefon 120203 şeyden yüksek olan milli varlığı- nı da kalbinden silmiş bir insan- dim. x İşte yengemin evinden kovuk- duğum gündenberi kalbimi yiyip kemiren bu iztirapları söyliyecek, dertleşecek candan bir kimsem olmadığı için bugün satın aldığım deftere şu satırları yazıyorum, ve.. yazarken de yaralı kalbimin bir teselli va şifa bulduğunu hissedi- yorum. Artık şunu iyice anlıyo- rüm ki: bugün içine düşerek çır- pindığım şu mülevves çukur, gün geçtikçe daha ziyade derinleşe- cek. ve hiç şüphesizki birgün gelip, beni bu levsin iğrenç çir- kefine büsbütün batırıp geberte- cek... Ben, yuvarlandığım o çu- kurda, kudurmuş bir köpek leşi gibi dağılıp parçalanırken, eğer şu yazdığım satırları yurdumun bana benziyen bir tek kızı okur.. ibret alır.. kendisini böyle müs- tekre bir girdaba düşmekten kur- tarırsa; ne mutlu bana... 18 Eylâl — Roza Hanıml!.. utanma. Vü- cuduna biraz daha kıvraklık ver. Malüm ya, bu iş pek o kadar sı- kılmak kaldırmaz. (O ne ba a- kıtırış. o ne, gööğözlececer..) derken — sağ elini şöyle yukan doğru kaldır, parmaklarını sürme çeker gibi tut, başımı biraz geri al, Şöyle iki tarafa nağmeli nağ- meli sallarken gözlerini uzun uzun Ssüz. (Roza Hanım) diye hitap edi- len bendim. Artık, ( Temaşayı edep - dıram, komedi ve yeni kan- tolar tiyatro heyeti )ne bu isimle alınmış ve kantoların provasına da başlatılmıştım. Bana yukarıdaki talimatı veren de, üç gündenberi rejisörüm olan ( Cilveli Ali Bey ) ismindeki eski bir dücttocu idi * Macitle diğer arkadaşların rivaye- tine nazaran bu adamın kantodaki mahareti — hayrete — şayan imiş. Daima karşısına pişkin kantocu- lardan bir kız alır, onunla karşı- hklı komik kantolar oynarmış. O zaman halk bu adamı çılgın bi alkışlarmış.. vâkıa bu Cilveli li Beyi henüz sahnede görme- dim. Lâkin üç gündür benimle meşgul olduğu için şuna hük- mediyorum ki; herhalde — işinin cidden erbabı. İlk günü, provalara ağlıya ağlı- ya başladım. Dün, birııgıhqır ğibi oldum. Bugün artık en gür sesimle kanto — söylüyorum; ve Cilveli Ali Beyin karşısında mümkün ol- duğu kadar serbest bulunmıya çalışarak kıvrım kivrim - kıvranı- yorum. İlk öğrendiğim kanto.. Şu: İhtiyarım gitti de elden Görünce şivekârım O ne bakış, O ne gözler, Yaradana kurban olayım.. İki gün bu kantoyu " sadece sesleri ve iptidai jestleri ile geç- , tikten sonra bugün çalgı ile pro- vaya başladım. Çalgı, bir keman bir kılârnet, bir de (Gıran kasa) dedikleri üstü zilli davul... Aşifte bir. kadın sedasına benzeyen klârnetin tatlı sesiyle, zilli davu- lun ahenktar temposu, bana epey- ce heyecan veriyor. Gür ve davudi sesimi çok güzel — buluyorlar. | ( Arkası var) Şaşırıvermi, “SON POSTA YUüe M &T yul Birdenbire Havagazi tamircisi — Acaba hi îıî———_ı_ Dünya İktısat Haberleri | Romanyanın Harici Ticareti Romen iktısat enstitüsü Ro- 'ok müte-| Manyanın harici tica- ir bü retine ait şayanı dik- essir DÜF | kat bir tetkik neş> vaziyette | çetmiştir. Buna na- zaran: Romen parasının istikrar kesbettiği (1929) senesinde Ro- manyanın harici ticareti ( 58,5 ) milyar leydi. Bu miktarın ( 29,6 ) milyarı ithalât ve mütebaki (28,9) milyarı da ihracata aittir. (1929) danberi Romanya harici ticaret hacmi mütemadiyen azalmıştır. (1932) senesinde ithalât ancak (11,9) ve ihracat ise (16,6) mi- yara düşmüştür. ( 1933 ) senesine ait erkam henüz tespit edilme- miştir. Maamafih bunların da bir sene evvelkine nazaren daha bü- yük olamiyacakları kolaylıkla tah- min edilebilir.. Bu hesaba göre Romanya harici ticareti dünya ticaretine kıyasen iktısadi buh- randan daha ziyade müteessir olmuş vaziyettedir. (1929) senesine kıyasen (1933) senesinde - ithalât kıymetlerinde vasati olarak yüzde beş nisbetinde bir düşüş vardır. Halbaki ayni devre tarfında ihra- cat kıymetleri yüzde (61) derece- sinde tenezzül etmiştir. Bu iki nisbi rakkamın Mmukayesesi Ro- manyanın zirai ve ham madde ihraç ettiği düşünülürse sanayi mamulat fiatlarının zirai mahsul- lere nazaran daha az düşmüş olduğunu meydana koymaktadır. * Nevyorktan bildiriliyor: Ame- rika birleşik hükü- f:.l":'; metleri ı:?;h“ ziraat BU koöngresi — mukarre- meselesi | yatı arasında doların kıymetine temas eden noktaları her tarafta alâkayı mucip olmak- tadır. Kongre, ziraat mahsulleri- nin kıymetlerini yeniden artltır- mak maksadile doların daha bir az düşürülerek eski — kaymetin yüzde ellisine indirilmesini talep etmişlerdir. Ayni zamanda dola- rin kiymeti işini tesbit etmek özere her türlü siyasi tesirlerden azade — bir komisyonun — teşkil olunmasını arzu etmektedirler. * Çekoslovakyanın Zagrep şehri yumurta — ihracatc- İarı birliği Yugos- lavya Ticaret ve Sanayi — Nezaretine müracaat ederek İspanyanın yu- murta ithalatı için Yugoslavyaya da geniş bir kontenjan — ayrılması yolunda teşebbüsatta bulunması için ricada bulunmuşlardır. Yumurtacılar Birliği bu hu- suşta nezarete bir de muhtıra vermiştir. Bu —muhtırada — son spanyanı yumurta ontenjanı Esnaf Mümessilleri Cuma Günü Beyoğlunda Bir Toplantı Dünkâü Dün, Ticaret Müdürlüğü esnaf cemiyetleri müşterek — bürosuna mensup (19) esnaf cemiyetinin mümessilleri Beyoğlu Musiki Ce- miyeti salonunda bir - toplantı y yapmışlardır. Bu toplantıda, ha- riçte kalan (50) kadar esnaf «emiyetinin de büroya alınmaları meselesi görüşülmüş ve bu hu- T stanbul “ikinci icra memür” | luğundan: İpotek cihetinden parâya çevrilmesi mukarrer — ve tamamına on beş bin iki yüz lira kıymet takdir. olu- nan Beyoğlunda Kuloğlu mahallesinde ve sokağında — ceki 8 yeni 28 numara ile murakkam maa bahçe bir bap ha- nenin Üç hisse itibarile bir hissesi açık arttırmaya — vazedilmiş — olup 10/6/934 tarihine müsadif pazar günü saat 14 ten 16 ya kadar dairemizde — birinci açık arttırması icra kılınacaktır. Arttır- ma bedeli kıymeti Mmühammineden mezkür hisseye isabet eden kıymetin yüzde yetmiş beşini bulduğu takdirde mezkür gayri menkul hissesi müşterisi ühdesine ihale olunucaktır. Aksi halde son arttıranın taahhüdü baki kalmak üzere 26-6-934 tarihine tesadüf eden paüzartesi günü saat 14 ten 16 ya kadar keza dairemizde yapılacak olan ikinci açık arttırmasında mezkür gayri mez- kür himsesi en çok arttırana — üstünde bırakılacaktır. Arttırmaya iştirak etmek isteyenlerin kıymeti muhamminenin *» 7 buçuğu nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hamil bulunmaları lâzımdır. — Hakları u sicillerile sabit olmayan ipotekli alacaklılarla diğer alâkadarların irtilak hakkı sahiplernin bu haklarını ve hüsusile İsiz ve mesarile — dair olan iddialarını tarihi ilândan itibaren yirmi gün zarfında evrakı müabitelerile bir- likte dairemize — bildirmeleri lâzundır. Aksi takdirde — hakları tapu sicillerile sabit olmayanlar — satış bedelinin pay- laşmasından hariç kalırlar. Müterakim vergi, vakıf icaresi, tanzifiye ve tenvi- riyeden mütevellit belediye rusumları müşteriye aittir. Daha fazla malümat almak isteyenlerin 10-5-934 tarihinden itiberen — herkesin — görebilmesi için dairemizde — açık bulundurulacak olan arttırma şartnamesine ve 934/49 No, lu dosyasında mevcut ve mahalli mezkürun evsaf, mesaha veaairesini havi vazi- yet ve takdiri kıymet Taporunu görüp anlayabilecekleri ilân olunur. — (16487) Ş lüy, e Üşeşmanakanai günlerde — İspanyanın — Balkan memleketlerinde Türkiye, Roman- ya,Bulgaristan ve Yugoslavya için umumi olarak ve ceman (90) bin kentallik bir kontenjan hıııî:l ik ettiğini yazmakta ve bu :ıııı'fl?tııdııı ugnıylıWlY' büyük bir rakkam tefriki için derhal müza- kerata başlanmasını talep etmek- tedirler. * Varşovadan bildiriliyor: Bre- NRer işte | zilya hükümeti Le- histan dökümhane- lerine büyük miktar da şimendifer rayı ısmarlamıştır. Bu sipariş ( 600) kilometrelik olup kıymeti takriben (12) milyon milreis ( Brezilya pa- rası) tutacaktır. Brezilya hükü- meti bu parayı memleket mah- sülleri ile ödeyecektir. Mukavele- Yaptılar toplantıda Balunanlar susta derhal faaliyete geçilmesi kararlaştırılmıştır. Dünkü toplantıda ayni zaman- da hamamcı, otelci ve lokantacı esnafının 33 senesi kazanç verg- sini beyanname Üzerinden verme- lerine müsaade edilmesi hakkında Ticaret odasının raporu okunmuş ve Maliye Murakıpliği ile temasa geçilmesine karar verilmiştir. PETROL NiZAM SAÇ bakımı için en İyi bir ilâçtır. * * Saç dökülmesini rdurur. ve lıeâı& Fatih icrasındanı Bir deyndea dolayı mahouz ve furuhtu mukarrer A E G markalı ve dört buçuk beygir küvvetinde ve elektirikle müteharrik bir adet motör 9-5-934 tarihine müse- dif Çarşamba günü saat onbirden onikiye kadar Tahtakalede Balkapanı hanı kar- şısında bilmüzayede satılacağından talip olanların mı ve vakti mozkürda memuruna müracaat eylemeleri — ilân olunur. | Resim Tahtiti Kaponu' — VAA AAA Tabiatiniti öğrenmek istiyorsanız resmidizi bu kupoodaa 40 adet ile birlikte gönderiniz. Resminiz sraya tübidir ve iade edilmez. nameye göre Brezilya bu iş için Lehistana — külliyetli — miktarda kösele, prinç, kahve ve diğer ziraat mahsullerinden ihraç ede- cektir. Bulgaristanda çıkan Zora ga- zetesine — Berlinden bildirildiğine — göre H Almanya tütün itha- tütünleri | Vâtı — için koyduğu tekayyüdat neticesinde Bulgaris- tanın 'bu memlekete olan tütün ihracatı azalmıştı. Bülgar başve- kili M. Muşanof Berlinden geçere ken bu mesele ile de meşgul olmuş ve Alman alâkadar maka- matı Bulgar tötünlerinin ithalini zorlaştıran kararları kaldırmıştır. Esasen Bulgaristanla takas esası na dayalı olarak tütün satın almak için Sofyada bulunmakta olan Alman tüccarlarına bu hu- hususta tebliğat yapılmıştır.