6 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

6 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İstanbulda iki yeni abide dikilmesi için 100 bin lira ayrıldı. Mekteplerin bahar gezintileri dün başladı. FIYATI 5 KURUŞTUR Divanı muhasebat ANKARA: 4 Mayıs Büyük Millet Meclisinin 31 | 1341 tarihli içtimaında | kabul edilen bir takrir üze rine Divanı Muhasebatça ha- zırlanmış olan, divanım.ı teşki- lât ve vazifelerine dair kanun pro jesi meclisi umumi heyetinde gö - rüşülmektedir. Bundan tam dok - san ay evvel meclise verilmiş olan bu proje uzun müddet encümen dosyaları arasında durduktan son- ra zamanla hissolunan ihtiyacın tscirile; encümenlerden geçerek ni| hayet ruznameye alınmış bulunu - | yor. Yeni mali senenin başında | tatbikma geçilecek olan bu yeni kanun Fransa, İtalya, ve Belçika kanunlarından istifade edilmek ve bizde tatbik edilmekte olan hesap ları mürakabe usulünün verdiği tec rübeler ile memleketimizin mülki taksimatı, vüs'ati, nakil ve muha- bere vasıtaları gibi hususiyetleri, gözönünde bulundurularak vücu- de gelmiş bir eser olacaktır. Ümü- mi muhasebe ve Divanı Muhasebat ndaki mevzuatımızın meha- zı Fransa, kablessarf mürakabeyi ve mali kaidelerle mali teşkilâtm €n yenilerini kabul etmiş olmakla talya ve keza kablessarf vize u - sulünü tatbik etmekle beraber biz eki gibi reis ve azaları doğrü” dan doğruya parlamento tarafın - dan intihap edilmekte olan ve par lamentoya merbut olarak çalı bir divanı muhasebata malik Böl - $ikanm rnevzuatmı ve mürakabe | wsullerini bu münasebetle tetkik ve bunlardan istifade etmiş olmak; Şüphesiz hayırlı bir hareket olmuş tur, Memleketimizde divanı muhs- 'ebat 1281 tarihinde tesis edilmiş, 'eşkilât ve vazifeleri ek- seri hükümleri hâlâ mer'i bu lunan 1295 tarihli O kararna- me ile tayin olunmuştur. Bu Vaziyet karşısında Divanı muhase- tm cümhuriyet idaremizde gö - rülen yeniliklerle mütönazır ola - rak asri ve mütekâmil esaslara gö re ıslahı bugün için kat'i bir zaru- ret olmuştur. Bilhassa teşkilâtı esa iye kanunumuzla Di sebat yepyeni bir mabi; ğundan bu zaru - ret her gün kendini biraz daha gös termiştir. Bütçenin bekçisi sayıla» ilen divanın kudretli bir teşekkül aline getirilmesi, hariçte ve da - hilde Türk devletine karşı olan itibar ve emniyeti tarsin etmiş ola- caktır, ve muvaffakıyet, bu gil kâfi bir cevap teşkil etmiştir. Fil vaki Divanı muhasebat, devletin varidat ve masrafları için mürakıp, hesap muameleleri için hâkim, ita âmirlerinin bütçe icraatına kar şı müstantik mevkiindedir. Çok defa vize için Divana gelen bir ev rakın alâkadar dairesi ile Divan arasında müteaddit defalar gidip gelmesini, Divanın haklı titizliği- me değil, fakat evrakı hazırlayan dairenin ihmal veya bilgi noksant- Da bhamletmek daha âdilâne olmaz mı? Yeni Divanı muhasebat kanu » nunun bir hususiyeti de mahalli bütçelere ait hesapları tetkik etme a li larını ile mü lef olan Divanm, e e? nın bir cüzü olan ve maliye hazi - Besi emvalinin tâbi aya sul ve kaidelere bağlı ve dev let emvali hükmünde bulu nan vilâyet hususi idarelerile be. İediyelere ait hesapları tetkik ve muhakeme etmesi de pek tabiidir. Yalnız bu suretle vaziefleri arta - cak olan Divanın bu işleri mevcut teşkilâtile nasıl başaracağı da, ü » zerinde durulacak bir noktadır. Yüksek meclisin bu hususu derpiş €deceğini ve salim bir karar vere- <eğini ümit etmek lâzımdır. a Mecdi SADRETTİN İ Antalya Maarif müdürlüğü ANKARA, 5 (Telefonla) — ntalya maarif müdürlüğüne orta Muallim mektebi tedris usulü mu- alimi Kâmil Kaya Bey tayin olun- Muştur, Sahip ve Başmuharriri : Muamele vergisi mecliste müzakere edilirken Dün münakaşalar oldu. Maliye vekili kanunun vazettiği manaları anlattı ANKARA,5. A.A.— B.M. Meclisi bugün reis vekili Refet Be yin riyasetinde toplanmıştır. Posta, telgraf ve telefon umum ü 1933 bütçesinde 23,954 nakale yapılması hakkın. daki kanun lâyihası tasvip edilmiş vedahili istihlik vergisi hakkın. dali kantmun birinci maddesinin ait kanunun ikinci müzakeresi yapı larak kabul olunmuştur. Buna nazaran, dahildeki fabrika- Vasıf (İstanbul) eyler larda istihsal edilecek şekerin kö losundan 12 kuruş ve glikozun ki-. losundan 4 kuruş istihlâk vergisi alınacaktır. Kanunun neşri tarihinde fasli- yetleri henüz bir istihsal | senesini tamamlamamış olan şeker fabrika» ları mamulâti için bu vergi 10 ku- ruş olarak alınacaktır. Ancak icra vekilleri heyeti 1935 ve müteakip senelerde bu muafiyetteki şeker fabrikaları mamulâtına git vergiyi birinci fıkradaki mıktara çıkarma- ğı selâhiyettardır. Şeker tabiri küp, kare ve toz halinde olan bilcümle Rüştü (Bursa) B. Maliye vekili Fuat Bey şekerlere şamildir. Muamele vergisi Bu kanunun kabulünden sonra Tuznamede bulunan muamele ver- gisi kanun lâyihasına ait bütçe en- cümeni mazbatası okunmuştur. En cümen 934 bütç aridatının bir an evvel tespiti ve mali sene baş- langıcından evvel kanunun tatbiki için Maliye vekâletince lâzımgelen tedbirlerin alınması temin maksa- diyle lâyihanın müstacelen ve ter- (Devamı $ inci sabifede) Refik Şevket Bey Ceneral Kondilis Ankarada Yunan Harbiye nazırı muhtelif temaslar yaptı Milli Müdafaa vekilimiz dün ceneral şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir > e - NİZİ ANKARA, 5 (AA) — Yuna- Bistan harbiye nazırı Ceneral Kon- dilis hazretlerile maiyeti erkânı bugün saat 9,50 de şehrimize gel- miştir, İstasyonda bir ihtiram Hütası selâm resmini yapmış ve müzika Yunan ve Türk milli marşları Nutuklar teati edildi ma çalmıştır. Karşılamada Milli Mü « rr vekili Zekâi ve Hariciye ve- bez evfik Rüştü Beyefendiler ve kânı harbiye ikinci reisi Asım ve Mili Müdafaa vekületi müsteşarı Nazmi Paşalar ve merkez kuman- anı Demir Ali Bey, hariciye ve kâleti protokol dairesi şefi Beyler ve Yunan sefiri M. Sakellarapulos > sefaret erkânı bulunmuşlar - ir, İstasyon binası Türk ve Yunan bayraklarile donanmıştı. Misafir « ler kendilerine tahsis edilen oto - mobillerle Ankarapalastaki daire - lerine inmişlerdir. ANKARA, 5 (A.A.) — Cene- ral Kondilis hazretlerile refakat - lerindeki zevat erefine Milli Mü - dafaa vekili Zekâi Bey tarafından bugün Anadolu klübünde bir öğle ziyafeti verilmiştir. Ziyafette hariciye ve Müli Mü- dafan vekilleri, Erkânı Harbiye i- Esnaf cemiyetleri mümessilleri dün toplandılar ve aylık iştimalarını yaptılar. Resmimiz mümessilleri gösleriyor. Yazısı iç sahifemizdedir. Siirt Meb'usu MAHMUT 9 uncu sene No. 2957 PAZAR 6 MAYIS 1934 Gazi Hazretleri | Ankaraya Döndüler ANKARA, SAA. — Reisi - cümhur Hz. bugün öğleden son- ra Yalovadan vapurla Derince - ye, oradan trene binerek Anka- raya hareket buyurmuşlardır. ... ANKARA, 5 (Telefonla) — hrimize dönmekte olan Gazi Hz. ile İsmet Paşayı karşılamak üzere Ankara valisi Nevzat Bey bu akşamki trenle Polatlıya git - miştir, rs.“ ANKARA, 6 (Telefonla - Sa- at 2) — Gazi Hz. sabah yedi buçukta Ankarayı şereflendire - | ceklerdir. j Arttırma ve Eksiltme kanunu Müzayede ve münakâsa kanununun ismi değişti ANKARA, 5 (Telefonla) — Bütçe encümeni müzayede ve mü- makasa kanun lâyihasının tetkiki - ni ikmal etmiştir, Kanunun ismi - Bi arttırma, eksiltme ve ihale ka - nunu şeklinde tadil etmiştir. Encümen 15 bin lir. olan işler için memleketimizde 10 senedenberi bulunan ecnebilerin art arma ve eksiltmelere girmelerinin icra vekilleri heyeti kararile yapıl- masmın, mebus ve memurların art tırma ve eksiltmelere iştirak et - memelerini kabul etmiş, muvakkat teminatın miktarla takyit olmak- sızın yüzde 7,5 olmasını muvafık görerek lâyihada bu suretle tadi- lât yapmıştır. Encümen devlet tarafından çı- (Devamı 7 inci lede) Protesto Haberi de Nereden çıktı? Dünkü Haber gazetesi, Üniver site Hukuk fakültesi talebelerini: sabahleyin derse girmediklerini ve "bu hareketlerini bir protesto mahi yetinde yaptıkla- rını yazıyor, se * bep olarak ta im- tihanların 20 Ma- yısta başlanması kararını zikredi - yordu. Ayni gaze teye göre, talebe, imtihanlara hazır lıksız bulundu - ğundan, 20 Mayıs tarihini erken bulmuşlar ve dersleri terketmek suretile protestoda bulunmuşlar - İdır. Dün bu hususta tahkikat yap- İ tik, Yapılan neşriyat doğru değil- | dir. Haber gazetesinin bütün fakül İ te talebesine atfen yazdığı cümle- ler, gene fakülte talebeleri tarafım dan tekzip edilmektedir, Dün fa - külte namma talebeden mürek - kep bir heyet matbaamızı ziyaret ederek teessürlerini bildirmişler - (Devam: 7 inci sabifede) Tahir Bey Bugün Zinci sahifede Ecrebi matbuatında gördüklerimiz |! 3 üncü sahifede Hıdırelles Felek 4 üncü enhifede Buza Şah ve bagünkü İğ ları Londra mektup! Bk Resimli hikâye 5 inci sahifede GENÇLİK enza aa Amerikahükümeti yeniden 110 tayyare inşası için 7.5 milyon dolar koydu ve bu inşa atiçin bir münakasa açtı. — Tek: ( Müdür : 24318, Yazı işleri müdürüz 243 İdare ve Matbaa : 24310. M. Yevtiç'in beyanatı “Bulgaristanın da misak: iştirakini Misakı imza eden devletler Bulgaris tana karşı aykırı bir siyaset takip etmiyorlar M. Yevtiç'in Sofyayı ziyareti BELGRAT, 5 (Milliyet) — Sof- ya ziyareti fesinde M. Yevtiç, Balkan misakı hususunda Yunan efkârı umumiyesini tatmin etmek maksadile Proya gre mubabirine yaptığı beyanat ta şunları söylemiştir: miyetini ve neticelerini gözönün - de tutarak imza ettik. Biz bu misa- kın Balhan devletleri arasındaki dostluk rabıtalarını kuvvetlendire. ceğine inanıyoruz. Eğer Bulgaris - tan Balhan misakına iştirak etme- mişse, bunda misakı imza eden devletlerin kabahati yo ğe istiyoruz,, gazetesinin Bel - iz Balkan mirakını, ehem- * Yugoslav Hariciye nâzırı M. Yevt pimiz Bulgaristanın da | iştirakil misakın tamamlanmasını arza edi yoruz. Misakı imza eden hükümet lerin Bulgaristana karşı, taahhütlü (Devamı 7 inci sahifede) Telâş başladı: İtalyanlar Hüdeydeye üç harp gemisi gönderdiler İbnissuudun Arabistanda fevkalâde nüfuz sahibi olması, devletleri telâşa düşürdü Arabistanda İbnissu. at kuvöetleri ile İmam!” Yahya kuvvetleri ara » X sında harp devam et - >. mektedir. Birkaç gündür gelen ajans telgrafları mam Yahyanın mağ - lâp olduğunu bildirmek: memek maksadile ordu. larını kasden geri çek - miş ve bunun üzerine Ib. PE 5 nissuudun askerleri iler- da büyük bir nüfaz alma | m burada menfaatleri buluman birçok Avrupa devletlerini de telöşa dü-| şürmüştür. İngilizlerden | maada İtalya da kendil tebaasının hukukunu si - Romadan ermişti sele etrafında şu telgraf- hâkim bir ları aldık: KAHİRE, 5 A.A. — Royter Ajansı muhabirinden: Hu- deydedeki İtalyan tebaasmı koru- mak için üç İtalyan harp gemisi mezkür limana gitmiştir. İbnissuut Iıtaatmın ileri harekâtı devam et - mektedi, işgal ettiği arazide idarenin İbnissunut vezirleri ile , pd 4 görüldüğü göre bütün Arabistana krallık peşinde koşan Hicaz Kralı beraber . . mesuliyetini üzerine almakta ve oralardaki ecanibin himayesini tı keffül etmektedir. Gazeteler ne diyorlar? | Roma,5 (A.A.) — Matbuat v efkârı umumiye, Yemen vakayiini 7 hifede) ncı sahifemizde lütfen okuyunuz ei li yarışlarına ait TALİMATNAME 6 ncı sahifede Amatörler ve şoförler unutmayınız!