6 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Ea EE HARİCİ HABERLER RİHİ TEFRIKA:32. © lu, İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GÖRE) Rüesa şakalaşıyor! Paristen istenen şapkalar ve hediyeler - Yunanistana a ” M. Kondilisle müze İ pa harp ilân edilirken - Dr. Nazım Beye mektup Cenevreden Pariste doktor Nâ- zim Beye yazılan bir mektupta de- niliyor ki: “Bizim karı ile gayet hoş geçini- yoruz. Geçen gün © buraya gelen arkadaşla karıma bir mendil gön- dermek istemişsin. Birader, bu zü- ğürtlükte karıma mendil gönder. meği düşünürsen sana de- rim. Yalnız geleceğin zaman Paris- te bonmarşeye giderek karıma bir sapka alırsın. Şapka garnitürsüz ol malıdır. Burada tüy | vesaire çok ucuzdur. Şapkanım bir yanı yere müvazi diğer yanı büsbütün hava- ya kalkık gayet yüksek olmalıdır. En âlâsı altı frangadır. Paran var- sa şapkayı al ve hemen buraya ha- reket et. Yanına bir aylık çamaşır almağı unutma.,, Doktor Nâzım Beyin Cenevreye gideceği esnada Nuri Ahmet Bey de kendisine bir kaç satır yazarak | diyordu “Bir kaç güne kadar bu e göçeceğini haber aldım. i pazarlık: Oradan trene ml evvel güzel bir traş ol, yoksa vay haline! Mithat Şükrü tavla oynıyor, pek meşgul imiş. Malüm ya serde Selâniklilik var.,, Diğer bir (o mektupta da doktor Nâzım Beye şunlar tavsiye edili- yordu: “Sen — Pariste iki yüz frangla geçinemezsin. Halbuki buraya ge lip bir ay kalırsan sana yüz frank kifayet eder. Üçüncü mevki bir bi- let otuz bir franktır, gidip gelme altmış iki frank eder. Burada sana kahve parası olarak otuz sekiz İrank bol bol yetişir. Benim odam- da oturursun. Pansiyonda yer içer- sin. Pansiyon sahibesi peşin para istemiyeceği için ve ben de borç- suz geçinemiyeceğim için burada geğireceğin bir ayda (yüz frank kâfidir. Rica ederim, aylığını alır almaz hareket et, yüz frangı borç- larına ver ve kalan (yüz frankla yola çık. Teklifimi o reddedersen bunu kibir veazametine hamlede- iğer bir mektuptada Parise giden Türk pehlivanlarmdan bah- sediliyor vedeniliyor ki ; “Bizim pehlivanlanların bekle. mesi-doğrusu can sıkıcı bir şey. Katrancı zaten geçkin bir pehlivan olduğu için ondan ümit yok. Fakat kurtderelini; iyeti ei emi- şimdiye ka. buna delil. nim. Mektubumun dar e edilmemesi dir. Mektubumun ünü inkâ etmesi o mektuba Gn bulamamasından ileri gelmiştir. Ne ise mademki mektubum cevapsız. kaldı, artık kendisine mektup gön- dermeğe hacet yoktur. roda bir dansöz buldum. Uzun boylu mavi gözlü, sarı saçlı güzel. ce bir kız, Fakat pek nazlı. Baka. lim ilerisini elbette düzeltiriz. Dor. ville olmazsa bir başkası çıkar.., Cenevreden Parise yazılan bir mektupta cemiyet azası arasmdaki il hakkında şu satmlar yazı'iy “Selânikten aldığım bir mektup ta buradan Selâniğe dönen Ali; Şe- fikin ağzına gelen hezeyanları söy. lediği bildiriliyor. Ahmet Riza Be, yin yaptığı münasebetsizlikleri —— tabii mül ,asıle — ve cemiyet. teki tefrikayı falan hep ilân ediyor müş. Şefik'in Pariste yaptığı reza- let kâfi gelmiyormuş gibi galiba şimdi Selânikte onları ikmal etmek istiyor. Yahu! Bu adamda haya, u- tanma denilen şeyden eser yok mu dur nedir? Daha o Ahmet efendi ile mürettip Hüsnü efendiden aldı- 5170 frangı ve Nurinin 90 frangını ödemediği halde utanmadan bir de Riza Beyin cemiyet sandığından 35000 frank çaldığını önüne ne söyliyormuş. Bu adamlar dün. yada fesatçılıktan başka bir şey düşünmezler, Allah ıslah etsin, ne diyelim! Selâniklilerden daha böy- lesi çıkmamıştı, onu da gördük. Mülkiye mektebi vakası doğrü i- miş. Talebeden yirmi kişi mektep- ten tardolunmuş. Bizim İlisan, Ye- nikapı mahallesinde hacı İbrahim ağa zade Tahsin ve Köprülü Şükrü de bunlârm içinde imiş. Yunanistana ilânı harp edilmiş. Pek büyük bir heyecan içindeyim. Maazallah üç buçuk Yunanada mağlüp olursak bizim için ölmek yaşamaktan daha hayırlıdır. Bizim asker hâlâ tedafüi harekette. Bu - günkü telgraflara bakılacak olursa tecavüze geçmesi için İstanbuldan Ethem Paşaya emir verilmiştir. Ya rın sabahı dört gözle bekliyorum, Yunanistana ilânı harp edildi günlerde, Nisan 1897 de, Cenevre- deki genç Türkler bu tefrikamızda bir mektubundan © bahsettiğimiz sevgili arkadaşlar, Ali Zühtü Be- yi kaybetmişlerdi. Bu irtihal müna- sebetile Cenevreden Parise yazılan bir mektupta deniliyordu ki: “Size Ali Zühtünün cenazesin- den bahsedeyim. Alinin vefatını | resmen ilân etmediğimiz halde ce- naze alayı epeyce kalabalık oldu. Cenevredeki ermenilerin hemen kâffesi, bir kaç Bulgar darülfunun talebesi, on kadar Cenevreli ve üç kadın cenazeyi mezara kadar takip ettiler, Biz feslerimizi giymiştik. Mezarın başmda Sadıkın Çitilâfçı) kayın pederi — ki altmış yaşmda bir pirdir — Bir nutuk söyledi. Mü teakiben Tunalı Hilmi de Türkçe olarak kısaca bir | nutuk irat etti. İşte bu suretle zavallı Aliyi müeb- beden toprak altına bırakarak geri döndük. Vefatmı biraderlerine yaz dık. Validesine bildirmemek için şimdiki halde ağır hasta olduğunu bildirdik Bir müddet sonra arka- n ianesile Aliye bir taş yap- tırmak istiyoruz.,, Parirte ve enevred bulunan İtti- hat ve Teraki azası arasında yazı yazarak istipdat aleyhine çalışan- lar Yıldız sarayını bomba ile ber- hava etmek istiyenler, Abdülhamit aleyhine bir kıyam hazırlıyanlar memleket memleket dolaşarak za- lim padişaha karşı propaganda yapmak istiyenler olduğu gibi Ab- beli e manzum eserler, beyit- ye şiirlerle yumuşatmağa çalı- şanlar da eksik değildi. Güya katı yürekli ve müstebit ve gaddar pa- dişah bu manzumeleri okuyarak yelkenleri suya indirecek ve istip- dadı kaldırarak Meşrutiyeti tek- rar tesis edecekti, Nümüumne ol- mak üzere bu manzumelerden bi- risini aşağıya yazıyoruz: İşte irfan ve hamalâtın budur mahiyeti Maderi hürriyetin mevzadı âli fıtrati Biz ise hâlâ tedenninin esiri mihneti Haşredek çekmek reva mı böyle mah rumiyeti; “Padişahım ver çu bedbaht ümmete hürriyeti “Kaldır istibdadı mesut eyle mülkü milleti! : Bah bu âsarı deha hürriyetin mahsu- İngilterede Liberaller ve İnfirat siyaseti Mütecavize karşı mali ambargo konması isteniyor BOÜRNEMOUTH, 5 (A.A.) — Liberal fırkası kongresinde ya- pılan müzakereler, Kberallerin her türlü infirat politikasma düşman oldüklarmı ve İngilterenin bir em- niyet sistemi vücuda getirmesi ve bu sistemi takip eylemesi arzusun- da bulunduklarını göstermişti Kongre kabul atmiş olduğu bir karar suretinde her hangi bir te - cavüzden dolayı mücrim olan her devlete karşı mali ve ticari ambar- go in icap eden salâ - hiyetleri istihsal etmesini hükü - mete tavsiye eylemektedir. Bu karar suretinin kabulünden sonra genç liberal birliği reisi M. Dodds parlamento salâhiyetleri le- hinde şiddetli bir nutuk söyle - miş , sağ cenah faşizmi ile amele faşizmini tenkit etmiştir. Kongre, iktısadi sahada devle- tin hususi teşebbüslere vaziyet et- mesi aleyhinde karar vermiştir. Hindistanda çi ee İngiltereye karşı olan borçlar inkâr ediliyor BOMBAY, 5. A.A. — Pandi- nin riyasetindeki Svaraj fırkası programın esaslı noktası, Hin- distanm İngiltereye olan on mil- yar rupi miktadındaki borcunun ret ve inkârı olacaktır. YENİDELHİ, S.A.A. — Hind yalii umumisi Lord Villingdon i- le zevcesi 15 mayısta tayyare ile Avrupaya gideceklerdir. Vali ve zevcesi, Avrupada oturacaklar ve Londraya 18 haziranda gidecekler- dir. lüdür, Sani ve banisi halki âlemin makbır lüdür. Fakrü nâdanı ise zulmü cefa meç » hulüdür, Tattuğun meslek senin vicdanının methezlüdür. “Padişahım ver şı betbaht. ömmele ürriyeti zi ileti? eya Kimsede artık cefa ve sabra fâkat kalmadı, mülkü tölân etmedik hiç bir musibet kalmadı, Saltanatta eski haşmet, eski şevket kalmadı. Merhamet kıl, başka bir tedbiri sat - vet kalmadı. “Padişahım ver şa bedbaht ümmete hürriyeti, “Kaldır istibdadı mesut eyle mülkü milleti (Bitmedi) | ECNEBi MATBUATI Völkischer Beobachter'den : Malâm olduğu üzere, Türkiye bir müddet evvel kendi gümrük tarifesin- deki bir takım “maddelerin gümrük resmini oldukça mühim bir nisbette ar. tırdı, Bu vaziyet karşısında Alman - Türk ticaret mukavelesine göre Al - manya için bir hakkın istimali icap ct- ti, yani Türkiye kendi gümrük tarife- sini tezyit edince Almanya'nın Türki ye'ye müracaat ederek bir tevazün ve | tesviye elde etmek üzere o müzakere | talep etmiş, Alman - Türk ticaret mu- kavelesinde mahfuz tutulmuş bir hak olmakla Almanya bu hakkı kullandı. Bunan üzerine Ankara'da hoftalarca süren müzakereler yapıldı, ve netice- itilâf hasıl olarak Bu itilâfın tasdi gelmekte ise de tasdik beklenilmeksi- zin itilâf 1 mayısta muvakkaten meri- yete girecektir. Alman - Türk müzakeratı dostane bir hava içinde cereyan etmiştir. Elde edilen netice her iki taraf için tetmin- kârdır. Müzakerata Türkler tarafın- | simtile serbest ithalât Histelerinde de © Sobranyada Demiryolları nazırı aleyhine istizahlar SOFYA, 5 (A.A.) — Sobran- yada iki mebus, demiryolları nazı- rı M, Kosturkef aleyhinde istizah takrirleri vermişlerdir. Bu takrirlerde mumaileyhin fe- na idaresi teknit edilmektedir. Zan nolunduğuna göre, M. Kostur » kef istifa mecburiyetinde kalacak- ter, Bu takdirde demiryolları ne- zareti muvakkaten başvekil tarafın dan idare edilecektir. dan Tı iktısat nazırı Celâl Bey Türk hariciye vekâletinin umumi ke bi Numan Rifat Bey iştirâk etmişler- dir. Bu müzakerat neticesinde: Evvelce Alman - Türk ticaret mu - kavelesinde Türklere bahşedilmiş olan gümrük tenzilâtının, Türkler tarafın. dan kendi gümrük tarifelerinde yapı- lem tezyit nisbetinde arttırılması su- retile Almanya için bir tevazün husule getirilmiştir. Başkaca kontenjan lev - Almanya'ya müsaadat bahşedilmiştir. Ticaret mukavelesinde yapılan tadilât Almanya için bir takım mensucat em- tiasile kimya sanayiine ve otomobille- re taalluk etmektedir. £ Almanya ile Türkiye arasında cari kliring mukave- lesi hakkında da: Mukavelenin feshedileceği, müddeit münhazi olmazdan iki ay evvel edilmemiş ise her defasında mukavele- nin daha altı &y meri olması tesbit e- dilmiştir. Diğer taraftan Türkiye'ye de bazi müsaadat bahşedilmiştir: Yumurta it- â — Alman zürratnın men- İaatlerine mügayir olmıyacak süret « DA Fransada 1 Mayıs amele bayramı münasebetile Geanne d'Arc mü- hallesinde büyük arbedeler çıktığını ve polisle, tezahüratçılar arasın - ad sokak muharebeleri olduğunu telgraf havadisi Dün gelen Fransız gazeteleri bu hususta uzun tafsilât vermektedirler. Tezahürat yapanların hepsi tevkif edilmiştir. arbedelerden sonra sokağın aldığı manzarayı görüyorsunuz. olarak yazmıştık. Yukarıdaki resimde bu Silâhsızlanma Amerika yeniden 110tayyare yapıyor İngiltere ve Fransa da hâlâ bu işle yarışıyorlar VAŞINGTON, 5 (A.A.) Harbiye nezareti, üç seneye'tük - sim edilecek olan tayyare progra- mın bir kısmı olarak, yedi buçuk milyon dolar kıymetinde 110 tayya renin inşasını münkasaya koymuş- tur, LONDRA, 5 (A.A.) — Silah. ları bırakma meselesile meşgul o- lan nazırlar komitesinin bugünkü celsesinde halen mevcut fikirleri tadil etmesine ihtimal verilmemek- tedir. Hükümetin pazartesi günü lord lar kamarasında vereceği izahatta ihtiyatlı bir lisan kullanması muh- temeldir. Kabinenin müstakbel siyase - tini tatzimi için sarfolunan mesai- nin çetin ve devamlı olması bu me- sainin ne kadar müşkül olduğunu göstermektedir. Esasen Fransa - nın esaslı teminat mukabilinde Al- manyanm yeniden silâhlanması hu durumda muhalefette vazgeçme. si ümidi zail olmuştur. Bundan dolayı İngiliz plânın. da yapılacak tadilât, tamamen ta- biyevi mahiyette olacaktır. Hükü- met, Cenevre konferansı mesaisi akim kalsa da İngilterenin son da- kikaya kadar mutavassıtirk vazi- fesini yapmamış olmakla müaheze edilemiyeceğini isbata çalışacak - tar. Tüy siklet şampiyonluğu LUİVİL; S.A.A. — Tüy Siklet dünya boks şampiyonu Freddi Mil. ler beşinci ravunda knokut ile Pol Dazzo'yu döğerek ünvanını muha- faza etmiştir. Belgratta 18 milyon dinarlık bir suiistimal keşfedildi BELGRAT, 5. A.A. — Bir suiis- timal meselesinin meydaan çık- ması neticesinde'muhaberat neza- reti şeflerinden birisi ile dört me- mur tevkif edilmiştir. İbtilâs edilen miktar 18 milyon dinar tahmin ediliyor. Yeniden ba- zı tevkifat yapılmasma intizar o- lunuyor. kiye için büyük imkânlar ve- rilmiştir. Başkaca incir gümrüğünün de tahfifine müsaade ar, Ni- hayet Türkiye halı gümrüğü yüzünden zarara uğradığını beyan ettiğinden, ta- rifemizin bu maddelerinde sikleti met- re murabbamda 2,7 kliograma baliğ o- lan veya bu miktar: tecavüz eden halı- lar için gümrük resmi o 600 den 500 marka ve ipek haldar için de 700 den 600 marka tenzil edilmiştir. Daily Express'ten: lisan kullandığı malümdur. Bu müna sebetle Daily Express gazetesi, Al - manyaya borç para verenler için ir: Eğer bu 50 milyon memlekette mu hafaaz edilmiş olsaydı di, bunları kul - lanmak, ve işsizlerimize iş temin ede- bilecek olan büyük nafia işlerine ya: turmak mümkündü. Eğer bu para müs mir işler vücüde getirmek için müs- temlekelerimize gönderilmiş olsaydı. | lerebugün başlanıyor | kümetimiz arasında cereyan etmesi m Geceki suvarede M. Kondilis hüküme erkânımızla uzum müddet görüştü ANKARA, 6 (Telefonla - Saat 2) — Hariçiye Vekili Tevfik Rüşl Bey tarafından M. Kondilis şerefine Ankara Palasta verilen ziyafel takip eden süvarede dost hükümet Harbiye nâzırile hükümet erkânmi uzun müddet görüştüler, Öğrendiğime göre Yunan Harbiye nâzırile hâ ukarrer müzakerelere resmen b gün başlanacaktır. Bu müzakerelerden alınması muhtemel neticelt hakkında mahafilde kat'i bir ketumiyet muhafaza edilmekte ve iki lük bir intizar tavsiye olunmaktadır. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü pazartesi günü M. Kondilis ile birlikte gelen Yunan gazetecilerini ke bul edecektir. Gümrüklerde bulunan şeker ANKARA 5 ( Telefonla ) — İcra Vekilleri heyeti mevcut if lâfnameler ve muhacir ve mülteciler hakkındaki kanun aa re memlekete girecek şekerler kendi hususi lerine tâbi şartile 1 Nisan 934 tarihine kadar gümrüklerimize gelmiş olan şeker ler bir defaya mahsus olmak üzere kontenjan harici memlekete ithal * dilmesini kararlaştırmıştır. Keyfiyet gümrüklere tamim olunmuştur. Ankara mebusu Halit B. in ölümü ANKARA, 5 ( Telefonla ) — Ankara mebusu Halit Ferit Bey bül gün vefat etmilşir, Merhumun cenazesi yarın merasimle kaldırılacaktii ya ... ve eğ 7 İstihlâk vergisinde değişiklik ANKARA, 5 ( Telefonla ) — Elektrik ve havagazı ile işl, veni essselerden alınacak istihlâk vergisi hakkında 1871 numaralı isti vergisi kanununun ikinci maddesinin tadili lâyihasını müzakere edâ bütçe encümeni lâyihada tadile değer bir madde görmemiş ve Maliği encümeninin kabul ettiği şekle aynen pka etmiştir. Encümen yalnız 2 lektrik ve havagazı ile işleyen müesseselerden alınarak kömür, ve emsali vesait ile işleyen mümasil müesseselerin resimden müstesii tutulmasını sınai hayatla bir müvazenesizlik ve sarsıntı vücude geti ceği mülâhazasile kanuna bir hüküm konmasını lüzumlu görmüşse bunun hayli tetkike mühtaç bulunmasından dolayı resmin bu gibi esseselere teşmil edilmesinin hükümetçe tetkik edilerek 935 mali si içind hükümet tarafından meclise bir kanun lâyihası sevkedilmesif kararlaştırmış ve lâyihaya bu husus muvakkat bir madde ilâve etmişti Kambiya kararnamesinde tadilât ANKARA, 5 (Telefonla) — Maliye vekâleti kambiyo kararna mesinin imtiyazlı şirketlerin o dövizlerine ait olan maddei'nin ti hakkında hazırladığı kararname projesini icra vekilleri heyetine se ketmiştir. Bu tadil ile İmtiyazlı şirketlerin aksiyonlarına faiz ve temettü mak üzere müsaade alarak harice gönderdikleri dövizleri bir kaç için memleket dahilinde alıkoymaları maksadı istihdaf olunmuştur. Kayseri mensucat fabrikası : ANKARA, 5 (Telefonla) — Sovyet Rusya heyeti bugün şel ze geldi. Heyet burada dokuma fa brikalarımızın makineleri temasta bulunacaklar ve takarrür ettirilecek makineler ve aksamt çin ayrı bir mukavele yapacaklardır. Önümüzdeki haftanın ilk günlerinde Kayseri mensucat fab sının temel atma merasiminde de bulunacaklardır. Merasime Başvelâl İsmet Paşanın riyaset etmesi kuvvetle muhtemeldir. Cumhuriyet merkez bankası "ANKARA, 5 (Telefonla) — Merkez Bankası esas nizamı de bankanın heyeti umumiyesi tarafından kabul edilen tadilâtın kez Bankası hanunile mütenazır olmasını temin için Maliye vekâle ti bir kanun lâyihası hazırlamıştır . Lâyihaya göre, umumi ve mülhak bütçelerden her sene itfa kai lığı olarak ayrılan yüzde birleri Cümhuriyet Merkez bankası Ma vekâletin'in mavafakatini almak suretile itfa etmiyerek bu paralâl devlet tahvili de alabilecektir. as $ > 5 0 Türk seyyahları Viyanaya gidiyâ VİYANA, 5 (A.A.) — Avustnrya seyahat bürosu reisi M. Staf. mın daveti üzerine Türk Turing klöb reisi Reşit Saffet Bey Ma sında buraya gelecek ve ertesi günü Avusturya hars cemiyetind. konferans verecektir. Konferansa Avusturya hükümeti erkânı ve murini davetlidirler, Bu seyahate iştirak eden 60 kişilik Türk ve bu meyanda Türkiye B. M. Mec mensup mebuslar da 7 Mi OKUDUKLARIMIZ ta Viyanayı ziyaret edeceklerdir. Meydan kavgasına çevrilen bir m GİRESON, 5 (Milliyet) — Yeşiltepe ve Spor klüpleri arasınd& pılan şilt maçının ikinci devresinde iki takım oyuncuları biribirine g€ diler. Seyirciler de kavgaya iştirak etti. Jandarmanın müdahalesi ili yuncular ayrılabildi ve maç neticesiz kaldı. | Tramvay şirketi! Müzakereler ANKARA, 5 (Telefonla) tanbul Tramvay şirketile pe kında müzakerelere devam © cektir. Nafia Vekâleti İsti lektrik şirketile hallolunm zem görülen mühim meselel: emlekelerimiz re göndere- itirler ve bizden ikiler izteyebilirlerdi, Fakat bu pa - ranın A! verilmesi tercih edil ” Makalenin maharriri bundan sonra Almanlardan bu paranın alınması i - çin çekilen müşkülüttan - şikâyet et - mektedir. i gün M. a si i esnasın velki gün M. eya lar i hasusunun mev histi Rı me Dimes meselesine Pak © kadar hararetle taraftar le kte ol - masına rağmen me: MZ çıkarmasının mevzuu bahsolmeyaca - ğını yazarak şöyle diyor? Esasen M. Bartın Varşovayı ziya tine girmesi etinin neticesi, Moskova ile Varşova imza münaseebtlerde salâh hu - rüşmek üzere şirketin mümessillerini Ankaraya d: mek kararındadır. İzmir-Kasaba ha' — ANKARA, 5 (Telefonla) İzmir - Kasaba hattının mbt eği| sı için şirket mümessillerile ”. oğlu Şükrü arasın a Be amli son safha hil olmuştur. Her iki tarafi eden bir anlaşma sekli miş sayılabilir